توصیه هایی پیرامون انتخاب لنز انتخاب لنزهای مناسب ، به ویژه زمانی که لنزها با دوربین ها ادغام می شود ممکن است سخت باشد و در این شرایط هماهنگ کردن یک لنز مناسب با دوربین محدودیت هایی را ایجاد می کند.

توصیه هایی پیرامون انتخاب لنز

::  28 ارديبهشت 1394  ::

 

 

:: ::

 

توصیه هایی پیرامون انتخاب لنز

انتخاب لنزهای مناسب ، به ویژه زمانی که لنزها با دوربین ها ادغام می شود ممکن است سخت باشد و در این شرایط هماهنگ کردن یک لنز مناسب با دوربین محدودیت هایی را ایجاد می کند.

در این مقاله 7 راه کلی برای انتخاب لنز مناسب ارائه شده است.



فاصله کانونی لنز/ زاویه دید

لنز وریفوکال یا ثابت

F-stop

نوع آیریس

سرعت شاتر

لنزهای D/N یا رنگی

رزولوشن لنز



فاصله کانونی لنز/ زاویه دید

برای انتخاب زاویه دید باید فاصله کانونی لنز را بدانید. هرچه قدر طولانی تر باشد زاویه دید شما کم تر است .به طور عمومی در سیستم های نظارت تصویری ، به دلیل کاربر زاویه های دید بازتر، لنز 10 میلی متر یا کم تر مورد استفاده قرار می گیرد.اما اپلیکیشن های زیادی نیز وجود دارد که نیازدارند مسیر دورتری را مشاهده نمایند.برای مشخص کردن فاصله یا طول لنز از محاسبه کننده یا Lens calculator استفاده کنید .

لنز ثابت یا وریفوکال(متغیر)

طول لنز قابل تنظیم یا ثابت است . به عنوان مثال لنز ممکن است 3 میلی متر باشد که لنز ثابت است یا بین 3 تا 10 میلی متر قابل تغییر با شد که به آن لنز متغیر می گوییم.اغلب کاربران سیستم های نظارت تصویری لنز های متغیر را ترجیح می دهند. با این وجود لزنهای ثابت نیز لنزهایی هستند که ارزان تر بوده و معمولا در دوربین ها ارزان تر یافت می شوند بنابراین برای کم کردن هزینه از آنها استفاده می شود.

اگر از لزن وریفوکال استفاده می کنید ممکن است زاویه دید متنوع تری در اختیار داشته باشید و اگر از لنز ثابت استفاده می کنید تنها یک انتخاب دارید و باید دوربین را به جسم نزدیک تر یا دورتر ببرید.

F-Stop

ضریب اف، تعیین کننده نور کم لنز است.هر چه قدر ضریب اف بالاتر باشد ، لنز نور کم تری از خود عبور می دهد و احتمال می رود که دوربین در شرایط کم نور دچار مشکل شود.به عنوان مثال یک لنز F/1.4 نور بیش تری نسبت به F/2.8 می گیرد.

همیشه ضریب اف لنز را مخصوصا در صورت وجود قیمت های متفاوت بررسی کنید چرا که میتواند تاثیر زیادی بر کارآیی لنز بگذارد.

نوع آیریس

آیریس یا دیافراگ ، به نور اجازه می دهد تا ازطریق لنز به دوربین راه یابد. چهار نوع کنترل آیریس وجود دارد که شامل :

ثابت ، دستی ، اتوماتیک و Pآیریس است.

سرعت شاتر

شاتر بخشی از لنز نیست اما به دلیل اینکه تاثیرات قابل توجی در پرتوگیری سنسور به نور دارد مورد توجه قرار میگیرد. خیلی از دوربین ها از آیریس و کنترل سرعت شاتر استفاده می کنند تا ورودی نور را تنظیم نمایند.

شاتر ، میزان و طول سنسور را به نور مشخص می کند و به صورت ثانیه بیان می شود (1/1000S,1/100S)

یک مشکل بزرگ که باید به آن توجه کرد سرعت های پائین شاتر است. خیلی از سازندگان این امر را یک معجزه تولید می دانند چرا که در صحنه های با نور کم یا تاریک ، سرعت شاتر نور بیش تری ارائه می دهد اما ممکن است اشیا و افراد را به صورت محو نشان داد.در این جا مسئله Sense up مطرح می شود.



رزولوشن نور

لنز ها برخلاف دوربین ها با پیکسل یا رزولوشن شناخته نمی شوند. اما برای تعریف دقیق برای کابران ، سازندگان لنزها از رزولوشن مانند 1.3MP استفاده می کنند . به لحاظ فنی اصطلاح مناسب یا درست میلی متر است یا تعداد خطوطی است که یک لنز می تواند در ناحیه داده شده ارائه دهد.

بهترین روش برای انتخاب بهترین لنز توصیه سازندگان است .

مگاپیسکل و سوپر مگاپیکسل

دو قانون مهم در این بخش :

هرگز از لنزSD در دوربین های مگاپیکسل استفاده نکنید چرا که تقریبا کیفیت تصویراز بین می رود

برای رزولوشن 3 مگاپیکسل یا کم تر لنز های متفاوتی وجود دارد.

D/N و رنگی

اگر از دوربین day/night استفاده می کنید که دارای cut filter است از لنز با IR corrected استفاده کنید. درغیر این صورت ممکن است لنز شما در شب دچار مشکل شود. این نوع لنزها رایج تر است و هزینه بالایی هم ندارند.

فوکاس کردن

حتی اگر لنز مناسب داشته باشید باز نیاز دارید مطمئن شوید که در فوکاس است.مخصوصا زمانی که از لنزهای وریفوکال استفاده می کنیم چرا که نیاز به فوکاس دقیق بعد از تنظیم طول لنز برای روشنایی دارد.درحال حاضر auto back focus و auto focus رایج هستند.