تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست؟

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP چیست؟
برای دونستن تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP باید لایه‌های مختلف تشکیل‌دهنده‌ی این محصولات رو بشناسید. چراکه این لایه‌ها ساختار کابل رو تعریف می‌کنن و در نام‌گذاری انواع اون مورد استفاده قرار می‌گیرن.

پیدایش زوج سیم به هم تابیده ( Twisted Pairs )

الکساندر گراهام بل

تکنیک به هم پیچیدن یا تابوندن زوج سیم ها توسط الکساندر گراهام بل (مخترع تلفن) ابداع شد و همچنان مورد استفاده قرار می‌گیره. در ابتدا برای کابل‌کشی تلفن فقط از رشته‌سیم‌های مستقیم استفاده میشد؛ اما با رایج شدن توزیع جریان برق، تداخل ناشی از خطوط برق به مشکلی جدی برای انتقال سیگنال‌های تلفن تبدیل شد. بل در اون زمان متوجه شد با پیچیدن سیم ها به دور هم میتونه به‌طور قابل‌توجهی تداخل امواج الکترومغناطیسی ( EMI ) رو که خطوط الکتریکی مجاور ایجاد می‌کردن، کاهش بده. از این رویکرد نوآورانه همچنان برای کاهش میزان تداخل در کابل شبکه یا اترنت استفاده میشه.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

به هم تابیده شدن زوج سیم ها باعث کاهش نویز و تداخل الکترومغناطیسی میشه.

روش نام گذاری کابل های شبکه

ساختار کابل شبکه

برای کاهش میزان تداخل و نویز در خطوط، از لایه‌های حفاظتی استفاده میشه که تنوع کابل ها درواقع به نوع استفاده از این لایه‌ها برمی‌گرده. البته جنس مغزی کابل شبکه هم روی کیفیت اون تاثیر زیادی داره و باید به این نکته هم توجه کنید که مثلا کابل شبکه Cat6 با کابل Cat5 تفاوت داره. همون‌طور که می‌دونید برای نام‌گذاری انواع کابل اترنت از حروف اختصاری استفاده می‌کنن که با یادگیری معنی این حروف (و درواقع کلمات) به‌راحتی می‌تونید کابل ها رو از هم تشخیص بدید. حروفی که باید باهاشون آشنا بشید این‌ها هستن:

  • TP که کوتاه‌شده‌ی Twisted Pair هست و در بازار داخلی « زوج سیم به هم تابیده » یا « جفت سیم به هم پیچیده » ترجمه شده.
  • F که مخفف Foil به معنی ورقه ی آلومینیوم هست.
  • S که به واژه‌ی Shielded یا شیلددار اشاره داره.
  • U که به معنی Unshielded یا بدون شیلد هست

انواع کابل شبکه و تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

به‌طور کلی کابل های شبکه رو از نظر لایه‌های فیزیکی به دو دسته‌ی شیلددار ( STP یا FTP ) و بدون شیلد ( UTP ) تقسیم می‌کنن. برای یادگیری نام‌گذاری کابل های شیلددار و کابل های بدون شیلد باید به تفاوت این دو نوع بیشتر توجه کنیم. حرفی (یا حروفی) که قبل از TP میاد، به لایه‌ی حفاظتی دور زوج سیم های به هم تابیده اشاره می‌کنه؛ اما حرفی (یا حروفی) که در ابتدای عنوان کابل (معمولا قبل از اسلش) میاد، لایه‌ی حفاظتی کلی رو که در زیر روکش قرار می‌گیره توضیح میده.

در نام‌گذاری کابل های شبکه، این محصول رو با توجه به لایه‌ی حفاظتی (فویل یا شیلد) دور زوج سیم ها به دو نوع شیلددار و بدون شیلد تقسیم می‌کنن. (شاید الان بتونید تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP رو حدس بزنید) بنابراین اگه با کابلی که شیلد داره اما در دسته‌ی کابل های بدون شیلد قرار گرفته روبه‌رو شدین، خیلی تعجب نکنید!

کابل های بدون شیلد ( UTP )

کابل بدون شیلد UTP

عبارت UTP مخفف Unshielded Twisted Pair هست. کابل های زوج به هم تابیده ی بدون شیلد در مکان‌هایی مثل خونه یا ادارات کوچیک، عملکرد مناسبی دارن. در شرایطی که تعداد تجهیزات خیلی زیاد نباشه، میزان تداخل الکترومغناطیسی هم پایین میاد و بنابراین نیازی نیست از لایه‌ی محافظی مثل شیلد استفاده بشه. این سوال کلیدی که کابل UTP چیست ؟ رو میشه به این شکل جواب داد: ارزون‌ترین کابل شبکه ی موجود در بازار. دلیل ارزونی UTP مجهز نبودن به لایه های حفاظتی مثل شیلده. البته همین ویژگی بدون شیلد بودن باعث شده UTP باریک‌ترین و منعطف‌ترین کابل شبکه هم باشه.

 

نصب و راه‌اندازی UTP از سایر کابل ها راحت‌تره و به همین دلیل نوع بدون شیلد، پرفروش‌ترین کابل موجود در بازاره. UTP به سیم اتصال به زمین هم احتیاجی نداره.

زوج سیم بدون شیلد ( U/UTP )

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

این نوع کابل که با عنوان UTP هم شناخته میشه، بیش از انواع دیگه مورد استفاده قرار می‌گیره. در کابل های UTP هیچ‌گونه لایه‌ی حفاظتی وجود نداره و فقط از طریق پیچیدن متفاوت زوج سیم ها ، میزان تداخل کاهش پیدا می‌کنه.

زوج سیم بدون شیلد در فویل پیچیده شده ( F/UTP )

F/UTP

در این نوع کابل، زوج سیم های به هم تابیده شیلد ندارن؛ اما همراه سیم اتصال به زمین داخل یک لایه ورقه آلومینیوم قرار می‌گیرن. وقتی سیم اتصال درست وصل بشه، نویز به زمین منتقل و محافظت بیشتری در برابر EMI یا RFI (تداخل رادیویی) ایجاد میشه.

زوج سیم بدون شیلد شیلددار ( S/UTP )

S/UTP

در این نوع کابل، زوج سیم های بدون شیلد توسط یک توری به نام شیلد محافظت میشن. بعضی فروشنده‌ها این کابل رو به‌اشتباه به‌عنوان شیلددار ( STP ) معرفی می‌کنن. همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که آیا کل کابل شیلد داره یا زوج سیم های به هم تابیده. کابل S/UTP نسبت به U/UTP در فواصل دور، نرخ انتقال بالاتری داره و انتقال جریان به زمین رو بهتر انجام میده.

زوج سیم بدون شیلد دارای فویل و شیلد ( SF/UTP )

SF/UTP

زوج سیم به هم تابیده در این نوع کابل، شیلد ندارن؛ اما از کل کابل هم توسط فویل و هم توسط شیلد محافظت میشه. SF/UTP در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاومت بیشتری داره و جریان رو بهتر به زمین منتقل می‌کنه.

کابل های شیلددار ( STP یا FTP )

کابل شیلددار

کابل های شیلددار رو با عنوان‌های STP و FTP می‌شناسن. STP مخفف Shielded Twisted Pair و FTP مخفف Foil Screened Twisted Pair هست. با اینکه هرکدوم از این عبارات به نوع خاصی از لایه‌های حفاظتی اشاره می‌کنن، اما کاربرها معمولا اون‌ها رو به‌جای هم به کار می‌برن. اگه این سوال براتون پیش اومده که کابل STP چیست ؟ جوابش رو باید در واژه و لایه‌ی مهم شیلد پیدا کنید. در ساختار کابل های شیلددار لایه‌های مختلفی وجود داره که از تداخل سیگنال ها جلوگیری می‌کنه.

زوج سیم شیلددار ( STP )

STP

هرکدوم از چهار رشته سیم زوج در این نوع کابل، شیلد جداگانه‌ای دارن. تفاوت STP با S/UTP اینه که در S/UTP فقط یک شیلد وجود داره که از کل کابل محافظت می‌کنه. STP مناسب شبکه های پرسرعته و امنیت انتقال بالایی رو تامین می‌کنه.

زوج سیم فویل دار ( FTP )

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

در کابل FTP از هر زوج سیم به‌طور جداگانه توسط فویل محافظت میشه. در کابل های STP معمولا زوج سیم ها به همین شکل توسط فویل یا شیلد پوشیده میشن و همه‌ی این‌ها دوباره زیر لایه‌ای از فویل یا شیلد قرار می‌گیرن.

زوج سیم فویل دار بدون شیلد ( U/FTP )

U/FTP

برای این نوع کابل لایه‌ی حفاظتی کلی در نظر گرفته نشده، اما هرکدوم از زوج سیم ها به‌طور جداگانه توسط فویل پوشیده میشن. کابل U/FTP در برابر تداخل الکترومغناطیسی و خط رو خط ( Crosstalk ) سیم های مجاور یا کابل های دیگه، تا حدودی محافظت میشه.

زوج سیم فویل دار در فویل پیچیده ( F/FTP )

F/FTP

در کابل F/FTP علاوه بر فویل هایی که دور هر زوج سیم پیچیده شدن، یک ورقه آلومینیومی کلی هم وجود داره که از همه‌ی اجزا محافظت می‌کنه. ساختار این نوع کابل به‌گونه‌ای طراحی شده که در برابر انواع تداخل و اختلال، مقاومت خوبی داره.

زوج سیم فویل دار شیلددار ( S/FTP )

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

اما کابل SFTP چیست ؟ درست مثل F/FTP ، زوج سیم ها در S/FTP توسط فویل پوشیده شدن و یک لایه‌ی حفاظتی کلی هم وجود داره؛ اما در این‌جا این لایه‌ی کلی، جنس محکم و فرم بافته‌شده داره. لایه‌ی کلی در S/FTP احتمال تداخل رو پایین میاره و کمک می‌کنه اتصال به زمین راحت‌تر انجام بشه.

زوج سیم فویل دار با شیلد و فویل کلی ( SF/FTP )

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

بالاترین محافظت در برابر RFI ، EMI و کراستاک در این نوع کابل مشاهده میشه. ساختار این کابل به این صورته که اول زوج سیم ها در لایه‌ای از فویل پیچیده میشن؛ بعد یک لایه فویل روی همه‌ی این‌ها کشیده میشه و در آخر شیلد از لایه‌های زیرین محافظت می‌کنه.

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP

در بخش‌های قبل تلاش کردیم به سوال‌های « کابل UTP چیست » و «کابل SFTP چیست » جواب بدیم و حالا قصد داریم خیلی کوتاه به مقایسه کابل UTP و SFTP بپردازیم. در کابل UTP زوج سیم ها لایه‌ی محافظ ندارن. انواع مختلفی از کابل UTP تولید میشه که در بعضی از اون‌ها، یک یا چند لایه‌ی حفاظتی کلی وجود داره، اما روی زوج سیم ها پوشش محافظ به‌طور مستقیم کشیده نشده. در مقابل، در کابل SFTP زوج سیم ها توسط لایه‌ای از فویل محافظت می‌شن و در زیر لایه‌ی محافظ کلی یعنی شیلد قرار می‌گیرن. همین مسئله، اصلی‌ترین تفاوت کابل شبکه UTP و SFTP یعنی میزان تداخل الکترومغناطیسی رو رقم میزنه. کابل های SFTP تداخل سیگنال کمتری دارن، اما کابل های UTP با قیمت پایین‌تر تولید و عرضه میشن.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد