دوربین آنالوگ چه تفاوتی به دوربین تحت شبکه دارد ؟

دوربین آنالوگ چه تفاوتی به دوربین تحت شبکه دارد ؟

دوربین آنالوگ چه تفاوتی به دوربین تحت شبکه دارد ؟

دوربین آنالوگ سیگنال تصویر را بر روی کابل RG59 ( که عمدتا مردم برای آنتن تی وی یا رسیور مورد استفاده قرار میگیرد میشناسند ) کیفیت و یا رزولیشن تصویر   بر اساس خطوط تشکیل دهده یا همان TV LINE مشخص میشددر سالهای اخیر نسخهای جدیدی از این نوع دوربینها به نام AHD که مخفف ANALOG HIGH DEFINITION میباشد وارد بازار شد که در واقع با استفاده از همان کابل آرجی 59 میتواند کیفیت بسیار بهتری به نسبت دوربین آنالوگ خروجی بدهد و دیگر مبتا تی وی لاین نیست و پیکسل جایگزین آن شده. برندهای متفاوتی با راهکارهای مختلف توانستند امکانات و کیفیتهای متفاوتی را عرضه کنند که همگی بر اساس همان کابل آرجی 59 میباشد مانند CVI - TVI ..  در بعضی دوربینها حتی امکان انتقال صدا و تصویر بر روی کابل کواکسیال نیز ایجاد شد در بعضی دوربینها هم تنظیمات یا فرمان گردش دوربین هم بر روی کابل کواکسیال فراهم شده است.

دوربین تحت شبکه یا IP CAMERA : کلمه IP یا همان INTERNET PROTOCOL

این ذهنیت را بوجود می آورد که این دوربینها نیاز به اینترنت دارند ولی در واقع این دوربینها تصاویر را به دادهای دیجیتال نبدیل کرده و بر بستر شبکه های رایانه ای انتقال میدهند هر دوربین یک آدرس در شبکه دارد و تصاویر کد شده وقتی به ان وی آر میرسد در ان وی آر ذخیره میشود در دوربینهای آنالوگ یک کابل ارتباطی بین مبدا ( دوربین ) و مقصد ( دی وی 
آر ) بصورت مستقیم وصل هست ولی در دوربینهای تحت شبکه دوربین به سوییچهای شبکه و ان وی آر هم به سوییچ شبکه متصل هست پس برای اینکه نصاویر در شبکه از دست نرود این دوربینها با همان IP یا ادرس دوربین نصاویر را به مقصد که ان وی  آر باشد از طریق سوییچ شبکه میرسانند.

خوب پس چرا اصلا دوربینهای تحت شبکه اختراع شد ؟

دلایل متعددی برای این کار هست به عنوان مثال فاصله بین دوربین تا دستگاه رکورد : در دوربینهای آنالوگ یا حتی سری جدید این نسل یک کابل بصورت مستقیم بین دور بین و رکوردر باید باشد که این کابل محدودیت متراژ دارد و در ضمن در صورتیکه فاصله دوربینهای ما با دستگاههای رکورد زیاد باشد کابل خیلی زیادی مصرف میشود که هزینه بالایی دارد ولی در دوربینهای تحت شبکه با استفاده از سوییچهای متعدد و روش هایی مانند زون بندی و استفاده از آپ لینک میتوان میزان مصرف کابل را به شدت کاهش داد.

در دوربینهای آنالوگ برای تامین برق دوربینها باید کابل برق کشید و برق را بصورت 12 ولت یا 220 تا پای دوربین انتقال داد و با استفاده از آداپتور به 12 تبدیل کرد .ولی در دوربین تحت شبکه تکنولوژی POE وجود دارد که امکان انتقال برق را بر روی همان یک کابل شبکه میدهد و از هزینه کابل برق جلوگیری میکند.

در بسیاری از دوربینهای آنالوگ جهت نصب میکروفون و یا فرمان چرخش نیاز هست کابلهای مجزایی کشیده شود ولی در دوربینهای تحت شبکه همه امکانات و برق همگی از همان یک کابل شبکه انجام میشود تصور کنید در یک پروژه بزرگ چقدر در کابل کشی و اجرت کار بهینه میشود.

یک مثال بزنم چرا رسیورها از دنیای آنالوگ به دنیای دیجیتال هجرت کردند : مشکلات فنی مثلا در سیستمهای آنالوگ مشکلاتی مانند محدودیت باند فرکانس و... وجود دارد ولی در دنیای دیجیتال شما روی یک فرکانس از یک کانال تا 20 کانال را میتوانید دریافت کنید 

در فرستندهای آنالوگ کیفیت کانالها بسیار پایین هست ولی در کانالهای دیجیتال شما تصاویر بسیار واضح را دریافت میکنید.

در آخر باید عرض کنم قیمت تجهیزات تحت شبکه بیشتر از آنالوگ ولی در پروژهای بزرگ معمولا تحت شبکه ارزانتر میشود چون بستر سازی منطقی تر میباشد.

این نظر شخصی نویسنده بر اساس 20 سال تجربه میباشد.

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص خرید و نصب دوربین و سانترال میتوانید با کارشناس مجموعه کاوش با شماره موبایل 09121988790 در تماس باشد.

https://kavoshphone.com/projects-gallery   عکس تعدادی از پروژه مجموعه کاوش

 

 

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد