اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته

اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته
اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته

اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته

1- چیپ تصویر

یکی از اجزای مهم در دوربین هایک ویژن سنسور، حسگر یا چیپ تصویر آن است. وظیفه سنسور تبدیل نور دریافتی از محیط به سیگنال های الکتریکی است. در دوربین های مدار بسته از دو نوع چیپ تصویر CCD و CMOS استفاده می شود.

2- لنز دوربین مداربسته

از دیگر اجزای تشکیل دهنده یک دوربین مداربسته لنز بکار رفته در آن است. لنز دوربین مداربسته دارای انواع ثابت، وریفوکال و یا وریفوکال موتوردار باشد. که از این میان، لنز ثابت، پرکاربردتر است.

دوربین مداربسته چیست و اجزای آن

لنز ها دارای یک فاصله کانونی هستند که در لنز های ثابت دارای عددی ثابت (2/8، 3/6، 4، 6 و…میلی متر) بوده و در لنزهای وریفوکال در یک بازه تعریف می شود (برای مثال 2/8-12). هرچه فاصله کانونی لنز عدد کمتری را نشان دهد تصویری گسترده تر و زاویه دیدی وسیع تری  می دهد. اما هرچه این عدد بیشتر شود عمق تصویر نیز بیشتر می گردد.

3- آداپتور یا منبع تغذیه

دوربین های مداربسته جهت روشن شدن نیاز به برق با شدت جریان 12 ولت را دارند. از این رو وظیفه آداپتور تبدیل برق 220 ولت شهری به 12 ولت با آمپرهای مختلف است. منبع تغذیه می تواند به صورت مرکزی باشد یا به صورت مجزا برای هر دوربین نصب شود.

 

4- هارد برای ذخیره اطلاعات

هارد اکسترنال دوربین مداربسته داخل DVR و NVR قرار می گیرد و تمامی تصاویر دوربین مداربسته در آن ذخیره می شود.

5- کانکتورها و فیش ها

کانکتور و فیش دوربین مداربسته وظیفه اتصال کابل ها به دوربین و دستگاه، اتصال فیش برق، اتصال میکروفن و … را دارد.

6- دستگاه DVR و NVR

دستگاه DVR در سیستم دوربین مداربسته آنالوگ و دستگاه NVR در سیستم دوربین مداربسته تحت شبکه به عنوان سرور سیستم دوربین مداربسته است. دستگاه ضبط تصاویر DVR و NVR علاوه بر ضبط تصاویر امکان تنظیمات جانبی شامل تنظیم نور و رنگ، زمان بندی ضبط، قابلیت تعقیب خودکار، قابلیت چرخش دوربین مداربسته و … را قادر می سازد.

 

 

کاربرد های دوربین مدار بسته

اولین مورد استفاده از دوربین مدار بسته در فضاهای عمومی در سال 1973 در شهر نیویورک آمریکا به منظور کاهش جرایم صورت گرفت. تا هفت سال پس از آن یعنی در سال 1980 میلادی در سرتاسر آمریکا در بسیاری از مراکز عمومی استفاده از  دوربین های مداربسته رواج یافت. به تدریج به نظر می آمد استفاده از دوربین های مداربسته برای بسیاری از مشاغل خاصی که در معرض خطر سرقت یا خشونت قرار داشتند نیز مناسب است.

در سال 1990 استفاده از دوربین های مداربسته در اماکن مختلف رواج بیشتری پیدا کرد. زیرا دستگاه های ضبطی روانه بازار گردید که دارای قابلیت Motion Detection (ضبط پس از تشخیص حرکت) بودند.

در کشور انگلستان نیز برای نخستین بار در شهر نورفلک استفاده از دوربین مدار بسته صورت گرفت. به طور کلی می توان گفت گسترش سیستم های مدار بسته و نظارتی در بین سال های 1990 تا 2000 میلادی بوقوع پیوست.

رایج ترین مکان های نصب دوربین مداربسته

به طور کلی دوربین های مداربسته هایک ویژن کاربرد امنیتی و نظارتی دارند و در مکان های مختلفی اعم از ادارات، منازل شخصی، فروشگاه ها و… مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر به ذکر چند مثال از دیگر کاربرد های آن می پردازیم:

  • نظارت و کنترل ترافیک شهری
  • نظارت و کنترل رفتار اشخاص در مدارس و مهد کودک ها
  • مورد استفاده در حمل و نقل عمومی، مراکز تجاری، خطوط تولید کارخانه ها و …
  • مورد استفاده در رخدادها و استادیوم های ورزشی
  • مورد استفاده در معابر، خیابان و آزاد راه ها به منظور نظارت بر سرعت خودرو ها
  • دستگاه های خودپرداز (ATM)

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد