دوربین پلاک خوان | از ویژگی های هوشمند آن تا استاندارد های لازم الاجراء

دوربین پلاک خوان | از ویژگی های هوشمند آن تا استاندارد های لازم الاجراء

دوربین پلاک خوان چیست؟

دوربین پلاک خوان یا دوربین ANPR از عبارت Automatic Number Plate Recognition گرفته شده است. دوربین‌های ANPR سیستم‌های مداربسته‌ای هستند که روی وقایع ترافیکی به‌طور خودکار نظارت دارند. دوربین ANPR در زمان عبور خودروها، شماره پلاک آن‌ها را ثبت می‌کند.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

دوربین مداربسته پلاک خوان وظیفه ثبت و ضبط اطلاعات خودرو به وسیله تصویربرداری از پلاک خودرو‌ها را دارد. به دنبال آن دوربین اطلاعات صاحب خودرو را نیز ثبت و آنالیز می‌شود. این دوربین ها تنها اطلاعات خودرو های متخلف را ثبت نمی کنند بلکه اطلاعات تمامی وسایل نقلیه را ثبت می کند.

دوربین‌های پلاک خوان در طیف وسیعی از کاربردها از جمله نظارت بر ترافیک، مدیریت پارکینگ و کنترل ترافیک استفاده می‌شوند. ردیابی وسایل نقلیه از دیگر قابلیت های این دوربین ها می باشد. به بیان دیگر دوربین های پلاک خوان این اطمینان را به پلیس، صاحبان واحدهای تجاری، مسکونی و دولتی می‌دهند که موفق به کنترل تمامی وسایل نقلیه خواهند شد.

راهنمای نصب دوربین پلاک خوان

نکته اولی که در خصوص نصب دوربین پلاک خوان باید مورد توجه قرار بگیرد، فاصله آن نسبت به سطح زمین می باشد. برخی از مهندسین می گویند که مثلا فاصله 2 تا 3 متری نصب شود. این سخن همیشه صحیح نیست و ملاک اصلی در نصب استاندارد دوربین پلاک خوان، فاصله دوربین با پلاک و خصوصا زاویه تنظیم شده ی آن نسبت به پلاک ماشین هاست.

از مهم ترین نکاتی که در خصوص استاندارد های پلاک خوانی وجود دارد، زاویه عمودی، افقی، زاویه بتا و رول تصویر است. بر اساس استاندارد های جهانی، زاویه تصویر برداری از بالای تصویر و یا همان زاویه عمودی، باید حداکثر 30 درجه باشد. در صورتی که این زاویه بیشتر تنظیم شود، عملکرد دوربین با اختلالی جدی مواجه نمی شود اما این موضوع باعث تاثیرات معکوسی در نحوه عملکرد بهینه سیستم خصوصا در حالت هایی همچون سرعت بالا و … می شود.

اما مهمتر از زاویه عمودی، زاویه افقی است که که در حقیقت زاویه دید از کنار دوربین می باشد و بر اساس استاندارد جهانی باید بالاتر از 15 درجه باشد. در صورتی که این اصل رعایت نشود، تاثیرات سوء بیشتری نسبت به زاویه ناصحیح عمودی برای پلاک خوانی خواهد داشت.

در آخر مهم ترین زاویه دوربین پلاک خوان، مربوط می شود به زاویه بتا. این زاویه، چرخش زاویه پلاک خودرو نسبت به خط بالایی تصویر را بر عهده دارد. بنابراین حتما سعی کنید زاویه بتا را به صفر برسانید.

هشیار باشید که بروز حتی اختلالی ناچیز در زاویه بتای دوربین پلاک خوان، می تواند تاثیرات سوء بسیار جدی ای داشته باشد.

دوربین پلاک خوان

در صورتی که استاندار های لازم در زاویه دوربین پلاک خوان را رعایت نکنید، ممکن است اشتباهاتی در خوانایی پلاک ها رخ دهد و اصطلاحا اعداد و حروف در یکدیگر فرو می روند و قابل تفکیک نخواهند بود، خصوصا اگر سرعت ماشین هم بالا باشد، این مهم مشکل تر می شود. جالب است بدانید که این موضوع، یکی از فرق های دوربین ها با چشم انسان است که با چشم انسان هیچ فرقی ندارد در چه زاویه ای نگاه شود، در هر صورت می تواند با تفکیک کامل تشخیص دهد ولی در دوربینها این موضوع صدق نمی کند.

از تاثیرات مهمی که رعایت استاندارد های زاویه ای در این دوربین ها دارد، آن است که اگر مثلا یک خودرویی با سرعت 130 کیلومتر در حال حرکت باشد، می تواند ضبط با دقتی داشته باشد و سرعت، مانع تصویربرداری آن نمی شود و این در حالی است که اگر نصب ناموزونی داشته باشد، ضبط با کیفیت ممکن نخواهد بود.

پس از تنظیم زاویه و ارتفاع مطلوب دوربین مداربسته و سنجش کامل مقطع ورودی ماشین ها و فاصله دوربین با موقعیت ماشین ها، به موضوع پیکسل می رسیم.

تعیین محل نصب پلاک خوان خودرو

از نکات مهم در نصب و استفاده از دوربین پلاک خوان، بررسی دقیق فاصله ماشین ها با دوربین است که به این شکل می توان در تشخیص پلاک خودرو توسط دوربین به طور صحیح و واضحی عمل کرد. این متراژ باید بر اساس استاندارد، 0/57 = 30 TAN ضلع مقابل به مجاور باشد.
توجه داشته باشید که هر چقدر فاصله دوربین با پلاک ماشینها فاصله کمتری داشته باشد، شناسایی پلاک آسانتر و با کیفیت تر صورت می گیرد.

نرم افزار پردازش تصویر دوربین پلاک خوان

سیستم پردازش دوربین پلاک خوان

دوربین های مداربسته پلاک خوان، از مهم ترین اشیاء هوشمند بحساب می آیند که با کمک آنها می توان اطلاعات آماری و امنیتی مطلوبی را کسب کرد. برای کارکرد این دوربینها، نرم افزار های بخصوصی وجود دارد که همه کاربران به آنها دسترسی دارند و به سادگی از پلاک های فارسی پشتیبانی می کند و استفاده از آنها موجب سهولت کاربری و افزایش دسترسی می شود.

ویژگی این نرم افزارها پلاک خوان عبارت است از:

1. برخورداری از دیتابیس و یک بانک اطلاعاتی جامع. (از نظر شکل عمومی)
2. قابلیت معرفی اسم راننده همراه با پلاک ماشین و عکس پرسنلی آن به سیستم. (به منظور اهداف امنیتی)
3. امکان گزارش گیری به شکل PDF یا EXLE.
4. تعیین محدوده مجاز و غیر مجاز و مشخص نمودن حریم خطر برای سیستم.
5. ذخیره سازی حروف و اعداد فارسی به طور دقیق و بدون هر گونه اختلال یا جابجایی.
6. پردازش تصاویر دوربینها و اجرای فرایند های کنترلی.
7. ایجاد دسترسی های خروجی و ورودی

لنز های قوی راهی برای تقویت پلاک خوانی

از الزامات مهمی که بر روی تصویربرداری دقیق و باکیفیت ش. دوگظظدوربینها تاثیرگذار است، انتخاب لنز های حرفه ای هست. در حال حاضر برند هایک ویژن، 2 سری از لنزها را ارائه داده که کارایی آن، معمولا برای پروژه های پروژه های ترافیکی در دوربین های با فاصله کانونی 7 تا 22 میلی متر و همچنین پروژه های پارکینگی ای که فاصله کانونی آنها 2.8 تا 12 میلی متر است بسیار عالی می باشد.

با توجه به محدودیت های مختلفی که در استفاده از دوربین های پلاک خوان وجود دارد، من جمله در انتخاب ارتفاع نصب دوربینها در پروژه های ترافیکی، نمی توان کمتر از 5.5 متر انتخاب نمود و اینکه باید زاویه عمودی دوربین 30 درجه باشد و از 15 هم کمتر نباشد، انتخاب یک لنز با دقت، می تواند راهگشایی در میان این محدودیت ها باشد.

ویژگی دید در شب:
قابلیت های متنوعی در دوربین های پلاک خوان وجود دارد که دید در شب از خصوصیات مهم آنها محسوب می شود. بنابراین هیچ فرقی ندارد که شب باشد یا روز، نور باشد یا نباشد، این دوربین ها کار خودشان را انجام می دهند.

بررسی الگوریتم 7گانه عملکرد دوربین پلاک خوان

1) مکان یابی پلاک
در این مرحله سیستم، به دنبال مکان قرارگیری پلاک خودرو ها را می گردد و پس از شناسایی، آنرا از باقی تصاویر جدا می کند.

2) سایز بندی پلاک و جهت یابی
توسط تواع پردازش تصویر صورت می گیرد و انحرافات زاویه ای پلاک تصحیح می شود و ابعاد آن در سایزی که به آن نیاز است، در دوربین شکل می گیرد.

3) نرمالیزه سازی
کنترل، تثبیت و تنظیم روشنایی در این مرحله انجام می شود. کنتراست تصویر ورودی دوربین از مرحله پیشین، در این مرحله صورت می پذیرد.

4) تقسیم بندی کاراکترها
طبیعتا هر پلاکی از حروف و اعدادی مشخص تشکیل شده است که در این مرحله، دوربین به تجزیه و تشخیص مجزای این اعداد و حروف می پردازد و آنها را تقسیم بندی می کند. این جداسازی به منظور سپردن باقی کار به مرحله بعدی الگوریتم می باشد.

5) شناسایی کاراکترها به شکل اپتیکی:
سیستم OCR به کار رفته در این نوع دوربینها، باعث جداسازی کاراکترها از یکدیگر می شود و هر کدام را مستقلا شناسایی می کند. پس از آن، حروف به شکل آلفانومریکی ذخیره سازی می شوند.

6) تجزیه تحلیل جئومتریک:
موقعیت های ثبت شده و همه کاراکترها، مبتنی بر قوانین هر کشور، آنالیز و تجزیه تحلیل می شوند.

7) میانگین گیری از مقدار های شناسایی شده
در آخرین مرحله برای اطمینان حاصل شدن از ثبت صحیح پلاک، یک میانگین گیری صورت می گیرد.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد