سوئیچ ریفر چیست؟

سوئیچ ریفر چیست؟
سوئیچ‌های شبکه دستگاهی هستند که بر مبنای آدرس‌دهی مک، کامپیوتر، سرور و دیگر دیواس‌ها را طی پروسه‌ای به نام Packet Switching به هم دیگر وصل می‌کنند.

سوئیچ ریفر هم در واقع یک سوئیچ معمولی است؛ با این تفاوت که نو یا دست اول و آکبند نیست. احتمالا اغلب شما واژه استوک را در بازار لوازم دیجیتال شنیده‌اید. ریفر هم نوعی استوک است اما خود آن نبوده و با هم فرق دارند.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

تفاوت ریفر و استوک

برای کسانی که آشنایی چندانی با این واژه و بازارهای وارداتی ندارند، این دو کلمه هم معنی بوده و به هر کالای دست دوم خارجی وارداتی گفته می‌شود. اما تنها شباهت کالای ریفر با کالای استوک در ارزان‌تر بودن آن‌ها نسبت به نمونه اصل و اورجینال همان کالا است. محصولات دست دوم و استفاده شده یا محصولاتی که تاریخ انقضا و گارانتی آن‌ها به اتمام رسیده جزو دسته استوک هستند.

اما در بازار تجهیزات شبکه و دیگر محصولات، وقتی کالایی پس از عرضه به بازار به علت خرابی و مشکلات دیگر دوباره به کارخانه برگشت داده می شود و زمانی که عیوب آن برطرف شد، دوباره بسته‌بندی می شود و این بار با برچسب محصول ریفربیش (Refurbished) به بازار با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شود.

اصالت سنجی تجهیزات سیسکو

برند سیسکو (Cisco) از معروف‌ترین و بهترین برندهای تجهیزات شبکه در جهان و ایران است. متاسفانه به علت تحریم‌های اعمال شده این برند در کشور ما نمایندگی نداشته و واردات قطعات اصل از کارخانه میسر نیست. بنابراین تجهیزات مورد نیاز مانند سوئیچ ریفر توسط شرکت‌ها از کشورهای واسطه وارد می‌شوند.

در این بین دلالان و افراد فرصت طلب هم بیکار ننشسته و سوئیچ‌های تقلبی و حتی کارکرده را با نام سوئیچ سیسکوی اصل به دست مردم می‌رسانند. اما بهترین راه برای تشخیص سوئیچ اصل از تقلبی توجه به مشخصات جعبه و خرید سوئیج ریفر از یک مرکز معتبر است. به طور کلی در بازار ایران سه نوع سوئیچ غیر نو برای شبکه را می‌توانید پیدا کنید که به جز سوئیچ ریفر، آن دو نوع عبارتند از:

سوئیچ دست دوم (Used)

این دسته از سوئیچ‌های سیسکو در واقع همان استوک‌ها هستند که مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در اغلب موارد سوئیچ‌های یوزد تعمیر نرفته و نیازی هم به تعمیر ندارند، و قیمت‌ آن‌ها نیز نسبت به سوئیچ نو و ریفر سیسکو ارزان‌تر هم هست. ولی در بلندمدت ممکن است جوابگو نبوده و دچار اختلال شوند که این امر سبب بروز مشکل در عملکرد شبکه خواهد شد.

سوئیچ تقلبی سیسکو (Counterfeit)

شناخت این دسته از سوئیچ‌ها از دیگر انواع آن بسیار اهمیت دارد. چرا که ممکن است از نظر ظاهری هیچ فرقی با نوع اصل آن نداشته باشد؛ اما در باطن این طور نبوده و از قطعاتی ساخته شده که توسط کارخانه اصلی سیسکو تولید نشده‌اند. از این رو استفاده از سوئیچ تقلبی اصلا درست نیست چرا که کارایی سیستم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین عمر مفید این سوئیچ‌ها کمتر است.

تشخیص سوئیچ تقلبی سیسکو

بهترین راه تشخیص سیسکو اصل از تقلبی، شناخت نوع اصل است که دارای مشخصات زیر است:

مشخصات سوئیچ سیسکو اصل

  • چاپ لوگوی جدید Cisco بر روی جعبه
  • دارای هولوگرام
  • پر رنگ بودن رنگ جعبه دستگاه
  • دارای برچسب شماره سریال و مشخصات محصول
  • دارای برچسب رنگی دیگر با آرم سیسکو (کیفیت این برچسب در نوع تقلبی بسیار پایین است)
  • در ماژول ها، درج شماره سریال هم بر روی جعبه و هم بر روی ماژول
  • برچسب هولوگرامی سیسکو با بعدی به عمق 1 سانتی متر بر روی برد سوئیچ (تقلبی‌ها یا ندارند یا بی‌کیفیت است)
  • امکان به‌روزرسانی میان افزارها (محصولات تقلبی پس از آپدیت فریمور و ریست سوئیچ پیغام Failed Boot می‌دهند)
سوئیچ سیسکو 2960 سری x

تست سلامت سوئیچ سیسکو

برای کسب‌وکارهای کوچک که نیاز به شبکه دارند بهترین و به صرفه‌ترین گزینه، راه‌اندازی یک شبکه سیمی محلی با استفاده از سوئیچ است. این سوئیچ‌ها را سوئیچ اترنت یا هاب اترنت می‌گویند و کار آن دریافت پهنای باند از روتر و ارائه آن به دستگاه‌های متصل به خود است. پس از خرید سوئیچ ریفر سیسکو برای تست سالم بودن آن کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

مراحل تست سلامت سوئیچ ریفر سیسکو

    1. اطمینان از سلامت روتر و مودم با اتصال مستقیم لپ تاپ به آن با استفاده از کابل اترنت و برقراری اینترنت
    2. سپس اتصال یک سر کابل اترنت به مودم یا روتر و اتصال سر دیگر به پورت WAN سوئیچ
    3. اتصال کامپیوتر یا لپ تاپ به پورت LAN 1 با کمک یک کابل اترنت دیگر
    4. راه‌اندازی مجدد مودم یا روتر با استفاده از دکمه Reset پشت دستگاه
    5. اتصال آداپتور برق سوئیچ ریفر به پریز برق
    6. اتصال فعال در صورت چشمک زدن چراغ سبز بالای دو پورت WAN و LAN1
    7. باز کردن یک صفحه در مرورگر اینترنتی برای اطمینان از اتصال
    8. جدا کردن کابل متصل به پورت LAN1 و اتصال به دیگر پورت‌ها و طی کردن مراحل 3 به بعد جهت تست همه پورت‌ها

نرم افزار تست سوئیچ شبکه

برای بررسی وضعیت سوئیچ در شبکه و اطلاع از پورت‌های متصل و غیر متصل یکی از برنامه‌هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، نرم افزار SoftPerfect Switch Port Mapper است. ارائه لیستی شامل آدرس مک، نام میزبان (Host) و آدرس IP، سرعت پورت، تعداد فریم‌های نادیده گرفته شده و نادرست و نمایش کارت شبکه ی هر کاربر از دیگر امکانات این نرم افزار سوئیچ شبکه به شمار می‌آید.

سوئیچ ریفر در ایران

در انتها باید خاطر نشان کرد که سوئیچ ریفرهای موجود در ایران معمولا دست دوم بوده و پروسه تعمیر و بازسازی آن‌ها توسط کارخانه انجام نشده است. بلکه بعضی از شرکت‌های ایرانی خود اقدام به بازبینی و رفع عیوب آن‌ها کرده اند و سپس بسته‌بندی و در اختیار مشتری قرار می‌دهند. بنابراین خرید سوئیچ ریفر از یک منبع مطمئن و مورد تایید، تنها راه داشتن یک سوئیچ باکیفیت محسوب می‌شود.

 

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد