تاریخچه دوربین مداربسته و سیر تکاملی آن

تاریخچه دوربین مداربسته و سیر تکاملی آن
فرقی نمیکند در خانه باشید یا در محل کار، در جاده باشید یا مرکز خرید، اکنون که این مقاله را میخوانید به احتمال زیاد یک دوربین به سمت شما نشانه رفته است.

فرقی نمیکند در خانه باشید یا در محل کار، در جاده باشید یا مرکز خرید، اکنون که این مقاله را میخوانید به احتمال زیاد یک دوربین به سمت شما نشانه رفته است. از وبکم لپ تاپتان گرفته تا دوربین کنترل ترافیک، همه جا تحت نظر هستید. همه چیز از زمانی شروع شد که نویسنده آلمانی به نام Johann Zahn طرحی را برای دوربین رفلکس دستی در سال 1685 ارائه کرد ولی آن زمان هیچ مخترعی از نظر فیزیکی دوربین و ماهیت آنرا درک نکرد تا این که در سال 1816 مخترع فرانسوی به نام جوزف نیکفور توانست نمونه اولیه دوربین را بسازد و اولین عکس تاریخ در همان سال گرفته شد. در ادامه مقاله میخواهیم به تاریخچه دوربین مداربسته و سیر تکامل آن بپردازیم.

تاریخچه دوربین مداربسته و سیر تکاملی آن:

دوربین مداربسته (1942):

126 سال بعد از اختراع اولین دوربین، در سال 1942 یک مهندس آلمانی به نام والتر بروخ به منظور رصد و نظارت موشک V2 دوربینی را طراحی کرد که این دوربین شرایط نظارت زنده و از راه دور برای پرتاب موشک از لانچر را فراهم میکرد.

اولین دوربین مداربسته
اولین دوربین مداربسته

آزادی دوربین مداربسته! (1949):

در تاریخچه دوربین مدار بسته به مدت 7 سال نصب بدون مجوز دوربین مدار بسته جرم محسوب میشد تا این که در سال 1949 این تکنولوژی پیشرفت بسیاری کرد و استفاده از آن برای امور تجاری رواج یافت، یک شرکت آمریکایی به نام vericon دوربینی را معرفی کرد که نیازی به مجوز دولتی نداشت! ولی با وجود پیشرفت تکنولوژی این سیستم امنیتی هنوز تکامل نیافته بود به طوری که فقط قدرت نظارت به صورت زنده را داشتند، یعنی امکان ضبط تصاویر وجود نداشت.

تاریخچه دوربین مداربسته در ایران (1960)

اولین دوربین مدار بسته ایران در سال 1339 هجری شمسی تحت عنوان دوربین کنترل سرعت در جاده کرج نصب گردید. این دوربین به صورت زنده شماره پلاک و سرعت خودرو های متخلف را به پلیس راه مخابره میکرد.

ظهور VCR ها (1971)

دستگاه VCR مخفف Video Cassette Recorder است. همان طور که از نامش پیداست این دستگاه تصویر و صدا را بر پایه آنالوگ روی کاست ضبط میکند. شرکت سونی نمونه اولیه VCR را در اکتبر 1969 به نمایش گذاشت، دو سال طول کشید که VCR معرفی شده توسط سونی به یک محصول استاندارد و قابل عرضه تبدیل شود، اولین VCR در سال 1971 توسط سونی فروخته شد.

رواج دوربین مداربسته (1990):

VCR ها تا دهه 90 میلادی حاکم بازار صوتی تصویری بودند. در این دهه دوربین های زیادی توسط پلیس آمریکا در مراکز عمومی، بانک ها، ادارات و مدرسه ها نصب شد. گسترش وسیع نصب دوربین مدار بسته و آشنایی با عملکرد آن در آمریکا و سراسر جهان از دهه 90 میلادی به بعد رواج یافت.

معرفی اولین دوربین IP (1996):

اولین دوربین تحت شبکه Internet Protocol camera توسط شرکت آکسیس AXIS معرفی شد. این دوربین نمی توانست بطور همزمان تصویر برداری و ارسال تصویر را انجام دهد بلکه در فاصله های زمانی 17 ثانیه ای عکس هایی که تصویر برداری کرده بود را از بستر اینترنت ارسال می کرد. با معرفی دوربین های ip تحولی بزرگ در صنعت سیستم های امنیتی رخ داد. ارسال و دریافت تصاویر در دوربین های آی پی از بستر شبکه انجام میشود.

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

VCR ها جای خود را به DVR و NVR دادند! (1999)

دی وی آر مخفف Digital Video Recorders و به معنی ضبط ویدئویی دیجیتال است، اولین DVR توسط آنتونی وود که صاحب کمپانی ReplayTV بود اختراع شد. دی وی آر تصاویر  را از دوربین مداربسته دریافت میکند و پس از تبدیل آنها به داده های دیجیتال بر روی هارد دیسک ذخیره سازی میکند.

همزمان با دی وی آر نسل دیگری از دستگاه ضبط تصاویر رونمایی شد به نام NVR. ان وی آر مخفف کلمه Network Video Recorder است، این دستگاه در واقع عملکردی شبیه سرور های کامپیوتری دارد با این تفاوت که استفاده و راه اندازی آن بسیار ساده است. دستگاه NVR تمامی وظایف DVR  را در سیستم مداربسته تحت شبکه بر عهده میگیرد. همزمان با گسترش ان وی آر و دی وی آر، دوربین های آی پی که توسط شرکت Axis معرفی و رونمایی شده بودند به یک محصول نهایی و استاندارد تبدیل شده و در مدار تولید انبوه قرار گرفتند.

آمار دوربین مداربسته در جهان امروزی (2021):

جالب است بدانید بیش از یک میلیارد دوربین تا کنون در سراسر جهان نصب شده است و 54% از دوربین های جهان در کشور چین واقع شده اند. کشور چین بیش از 540 میلیون دوربین مداربسته فعال دارد یعنی به ازای هر 1000 نفر 373 دوربین مداربسته نصب شده است.

همچنین میتوانید از سایت ویژوال کپیتالیست از تعداد دوربین مدار بسته نصب شده در هر شهر مطلع شوید و با هم مقایسه کنید.

آمار دوربین مداربسته
آمار دوربین مداربسته در شهرهای مختلف

 

سوالات متداول

دوربین مداربسته چه زمانی و توسط چه کسی اختراع شد؟

دوربین مداربسته در سال 1942 توسط یک مهندس آلمانی به نام والتر بروخ اختراع شد.

چه تعداد دوربین مداربسته در سراسر جهان وجود دارد؟

بیش از یک میلیارد دوربین تا کنون در سراسر جهان نصب شده است.

کدام کشور بیشترین دوربین مداربسته نصب شده را دارد؟

54% از دوربین های جهان در کشور چین واقع شده اند.

اولین دوربین مداربسته در ایران کی و کجا نصب گردید؟

اولین دوربین مدار بسته ایران در سال 1339 هجری شمسی تحت عنوان دوربین کنترل سرعت در جاده کرج نصب گردید.

نتیجه گیری:

امروزه دوربین های مداربسته برای اهداف مختلفی طراحی، تولید و عرضه میگردند، از پیشگیری جرایم گرفته تا نظارت بر ترافیک و عملیات نظارتی در محیط های صنعتی که برای انسان مناسب نیستند. در عصر دیجیتال، رفته رفته کارایی دوربین ها بیشتر، تکنولوژی آن ها بهتر و هزینه آنها مقرون به صرفه تر میشوند.

حال برخی معتقدند که افزایش نظارت از طریق دوربین مداربسته جامعه را ایمن تر و کارآمدتر می کند ولی برخی دیگر معتقدند میتواند تهدیدی برای حریم خصوصی و آزادی عمل انسان ها شود. اما واقعیت این است تمامی فناوری ها با هدف راحتی انسان اختراع و عرضه شده اند و دوربین های مدار بسته هم از این قاعده مستثنی نیستند، حال نوع کاربرد و طرز استفاده از آن بستگی به نگرش خود انسان ها دارد.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد