بررسی قابلیت‌های لنز در دوربین مدار بسته

بررسی قابلیت‌های لنز در دوربین مدار بسته
در لنزهای دوربین المان‌ها و مشخصه‌های متفاوتی وجود دارد که درجه کیفی و مناسب بودن آن‌ها برای کاربری مد نظر را تفسیر می‌کند. در لنز دوربین المان‌های متفاوتی نظیر فاصله کانونی، زاویه دید، اندازه دیافراگم و فوکوس مطرح هستند. در توضیح لنز موتورایز باید گفت مه

بررسی قابلیت‌های لنز در دوربین مدار بسته

در لنزهای دوربین المان‌ها و مشخصه‌های متفاوتی وجود دارد که درجه کیفی و مناسب بودن آن‌ها برای کاربری مد نظر را تفسیر می‌کند. در لنز دوربین المان‌های متفاوتی نظیر فاصله کانونی، زاویه دید، اندازه دیافراگم و فوکوس مطرح هستند. در توضیح لنز موتورایز باید گفت مهمترین المانی که این لنز را از بقیه انواع آن متفاوت می‌کند قابلیت فوکوس آن است.

فوکوس:

لنز Motorized چیست 

در دیدن تصاویر حتی توسط چشم از عملیات فوکوس استفاده می‌شود. عملیات فوکوس به معنی جابه‌جایی لنز برای واضح شدن تصویر سوژه است. در لنز‌های دوربین عدسی لنز قابلیت جابه‌جایی دارد و با این جابه‌جایی عملیات فوکوس را انجام می‌دهد. در لنز‎های با قابلیت کنترل فوکوس حلقه‌ای دور بدنه لنز طراحی شده که چرخاندن آن باعث جابه‌جایی لنز و دستیابی به فوکوس صحیح و وضوح تصویر ایجاد شده روی سنسور می‌شود. در دوربین‌های مدار بسته  لنزهای متفاوتی استفاده می‌شوند. برخی از این لنز‌ها قابلیت کنترل فوکوس را ندارند و نمی‌توانند تصویر نسبتا واضحی از یک سوژه مشخص ارائه کنند. برخی دیگر از دوربین‌های مدار بسته مجهز به لنز‌هایی با امکان کنترل زوم هستند. لنز‌های مجهز به قابلیت کنترل فوکوس به دو صورت امکان تنظیم فوکوس را می‌دهند.

تنظیم فوکوس دستی

تنظیم فوکوس دستی در لنز‌هایی که این قابلیت را دارند به این صورت انجام می‌گیرد که باید مستقیماً دوربین مدار بسته را لمس کنیم. با توجه به نوع جابه‌جایی لنز برای فوکوس، این عملیات به دو صورت انجام می‌گیرد. سیستم دستی کنترل فوکوس یا به صورت حلقه‌ای دور لنز طراحی شده یا به صورت پیچی که باید با ابزار پیچ‌گوشتی آن‌را جابه‌جا کنیم. در هر دو صورت حضور شخص در کنار دوربین الزامی بوده و  بدون لمس دوربین امکان تنظیم فوکوس آن وجود ندارد.

تنظیم فوکوس اتوماتیک

لنز Motorized چیست 

در این مدل از قابلیت تنظیم فوکوس لنز دوربین می‌توان بدون لمس دوربین و جابه‌جا شدن و یا کنار دوربین قرار گرفتن لنز دوربین را برای عملیات فوکوس جابه‌جا کرد. در این نوع لنز اگر قابلیت زوم هم وجود داشته باشد می‌توان از راه دور و با کنترلری که در اختیار داریم هم عمل فوکوس و هم عملیات زوم را انجام دهیم. این قابلیت حاصل استفاده از یک موتور کوچک داخل لنز دوربین است و توان جابه‌جا کردن عدسی‌های لنز برای دستیابی به تصویری واضح، شفاف و شارپ از سوژه مد نظر را دارد. این موتور به وسیله سیم‌هایی که از بدنه لنز خارج شده فرمان جابه‌جایی عدسی‌ها برای انجام فوکوس یا زوم را دریافت می‌کند و عدسی‌های لنز را کنترل می‌کند. در دوربین‌های مدار بسته تحت شبکه لنز موتورایز توسط کابل شبکه و اتصال RJ-45 فرمان جابه‌جایی عدسی‌های لنز را دریافت کرده و عملیات فوکوس و یا زوم روی سوژه مورد نظر را انجام می‌دهد.

لنز Motorized

انواع متفاوتی از لنز‌ها در تولید دوربین‌های مدار بسته با کاربردهای مختلف تولید می‌شوند. به لنز‌هایی که قابلیت جابه‌جایی عدسی برای انجام فوکوس و یا زوم را دارند، لنز Motorized می‌گویند. لنز موتورایز دارای یک موتور کوچک الکتریکی در داخل بدنه لنز است به طوری که به راحتی می‌تواند عدسی‌های لنز را عقب و جلو ببرد. این حرکت اتوماتیک در لنز دوربین مداربسته باعث انجام عملیات فوکوس و زوم روی سوژه می‌شود. لنز موتورایز در گستره بزرگی از تولیدات کمپانی‌های برتر تولید کننده سیستم‌های نظارتی دوربین مداربسته استفاده می‌شود. دوربین مداربسته دارای لنز Motorized برای حفاظت مکان‌هایی با درجه امنیتی بالا مناسب هستند. برای اینکه بتوان جزئیات تصویر را با وضوح بالا و به صورت دلخواه دریافت کرد، در مکان‌های با درجه حفاظتی بالا با استفاده از دوربین مداربسته مجهز به لنز موتورایز می‌توان به صورت گزینشی روی صورت افراد فوکوس کرد و تصویر با وضوح بالا دریافت کرد. این کار به شناسایی صحیح افرادی که در نواحی حساس مورد نظارت امنیتی تردد می‌کنند، کمک شایانی می‌کند.

لنز Motorized چیست 

لنز‌های متفاوت دوربین مدار بسته همگی در نوع لنز موتورایز نیز تولید می‌شوند که استفاده از قابلیت‌های آن‌ها را بسیار راحت کرده‌است.

لنز‎های Motorized در انواع دوربین‌های مداربسته دام و بولت استفاده می‌شوند که با توجه به محیط و شرایط محل نصب دوربین مدل آن انتخاب می‌شود. شرکت‌های داهوا و هایک ویژن از بزرگترین تولید کنندگان دوربین‌های نظارتی امنیتی مدار بسته جهان محصولات متنوعی برای شرایط متفاوت با قابلیت‌های منحصر به فرد و مجهز به لنز موتورایز تولید کرده‌اند. با توجه به نیاز و محل مورد نظر برای اجرای سیستم امنیتی نظارتی دوربین مدار بسته می‌توانید از محصولات متنوع این کمپانی‌ها که سطح بسیار بزرگی از نیاز‌های شما را پوشش می‌دهند خریداری کنید.

در این مقاله لنز‌های Motorized را بررسی کردیم و تفاوت‌های آن با لنز‌های ثابت و با کنترل فوکوس دستی را بررسی کردیم. مهم‌ترین تفاوت ویژه لنز های موتورایز در وجود یک موتور الکتریکی در لنز دوربین است که فرآیند فوکوس و زوم را با کنترل از راه دور به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. مقالات دیگر درباره دیگر قابلیت‌های دوربین‌های مدار بسته و تجهیزات جانبی آن‌ها را دنبال کنید.

منبع:

 

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد