تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت چیه؟

تفاوت پهنای باند و سرعت اینترنت چیه؟
در دنیای امروز، توی اینترنت و تکنولوژی یک سری اصطلاحات وجود داره که تقریباً پیچیده هستن مثل پینگ، latency (تأخیر یا کندی)، سرعت اینترنت، پهنای باند و … پس اگر کسی اولین‌بار با این‌ها روبرو بشه قطعاً یکم سردرگم می‌شه و اختلافشون رو تشخیص نمیده.

در دنیای امروز، توی اینترنت و تکنولوژی یک سری اصطلاحات وجود داره که تقریباً پیچیده هستن مثل پینگ، latency (تأخیر یا کندی)، سرعت اینترنت، پهنای باند و … پس اگر کسی اولین‌بار با این‌ها روبرو بشه قطعاً یکم سردرگم می‌شه و اختلافشون رو تشخیص نمیده. ولی باید این رو دونست که خیلی از این‌ها از نظر ظاهر با هم یکسان هستن ولی از نظر باطنی با هم اختلاف دارن. مثلاً خیلی‌ها فرق سرعت اینترنت با پهنای باند رو نمی‌دونن چیه و به‌خاطر همین ما تو این مقاله از سایت دیفرتو به شما می‌گیم که تفاوت پهنای باند با سرعت اینترنت چی هست.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

پهنای باند (Bandwidth) چیه؟

کلاً این اصطلاح در مورد انتقال داده با حجم بالا  حرف می‌زنه. در این مفهوم گفته می‌شه با یک کابل، حجم زیادی داده از یک مکان به یک مکان دیگه منتقل می‌شه. ارتباطات اینترنتی پهن باند از طریق کابل، فیبر و DSL انجام می‌شه که امروزه همه این اتصالات، به استانداردهای لازم برای پهنای باند تبدیل شدن.

برای اینکه بیشتر بدونین بهتره پهنای باند رو با مقدار آبی که می‌تونه از طریق یک لوله آب منتقل بشه، مقایسه کنین. هرچی این لوله بزرگتر باشه آب بیشتری هم می‌تونه طی یک زمان مشخص ازش رد شه. الان کل این مثل مفهوم پهنای بانده، آب رو همون داده در نظر بگیرین و لوله هم همون کابل، فیبر یا DSL تصور کنین.

پس هرچی ظرفیت لینک یا لوله ارتباطی بیشتر باشه یعنی داده‌های بیشتری میتونن ظرف یک ثانیه از آن عبور کنن. اندازه‌گیری این انتقال داده در پهنای باند بر حسب مگابیت بر ثانیه (Mbps) انجام می‌شه. هرچی پهنای باند بیشتری داشته باشین، داده از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگه زودتر منتقل می‌شه. یه چیز جالب اینکه وقتی شما برای سرویس اینترنت یا ISP، درخواست اشتراک دادین، اون بسته‌های اینترنتی که می‌خواین بخرین بر اساس پهنای باند قیمت‌گذاری می‌شن.

سرعت اینترنت (Internet speed) چیه؟

سرعت اینترنت با تعداد بیت‌ها یا بایت‌های قابل انتقال در یک ثانیه اندازه‌گیری می شه. کلاً این سرعت اینترنت شامل دو بخش سرعت دانلود و سرعت آپلود می‌شه. اون مقدار داده منتقل شده از اینترنت به دستگاه ما رو با سرعت دانلود اندازه‌گیری می‌کنن. این سرعت دانلود مشخص می‌کنه که فیلم‌ها، موسیقی و در کل اطلاعات، با چه سرعتی رو کامپیوتر ما دانلود می‌شه و مشخص می‌کنه وقتی تو نت می‌گردیم ویدئوها، صفحات وب و … با چه سرعتی بارگذاری می‌شن و رو صفحه میان.

حالا سرعت آپلود هم به ما می‌گه که اطلاعات شما با چه سرعتی از کامپیوتر به اینترنت جهانی منتقل می‌شه. اینجا سرعت آپلود هست که مشخص می‌کنه آپلود کردن تصویرهایی تو یک وبسایت چقدر می‌تونه سریع باشه، یا وقتی داریم تماس ویدئویی می‌گیریم تصویر ما برای طرف مقابل صاف هس؟ قطع و وصل نمیشه؟ و یا تو پلتفرم‌های مختلف، پیام‌هایی که می‌فرستیم با چه سرعتی ارسال می‌شن.

سرعت اینترنت (Internet speed)

امکان تست سرعت اینترنت به صورت آنلاین وجود داره

فرق بین سرعت اینترنت و پهنای باند چیه؟

سرعت اینترنت و پهنای باند به هم ربط دارن ولی در اصل برای کیفیت اتصال، دوتا معیار متفاوت حساب می‌شن. سرعت اینترنت، به حداکثر سرعتی می‌گن که می‌تونین داده‌ها رو با اون سرعت انتقال بدین که معمولاً با مگابیت در ثانیه (Mbps) اندازه‌گیری می‌شه.

پهنای باند به حداکثر مقدار داده‌ای می‌گن که اتصال شما می‌تونه تو هر لحظه‌ای از اون استفاده کنه، این هم برحسب مگابیت در ثانیه (و اگر پهنا زیاد باشه گیگابیت در ثانیه، برای اتصالات گیگابایتی) اندازه‌گیری می‌کنن.

اگر بخوایم یه مثال ساده براتون بزنیم باید به مورد بزرگراه و ماشین‌هاش اشاره بکنیم. اینجا پهنای باند میشه بزرگراه و ماشین‌ها هم میشن داده که درحال عبور و مرور هستن. هرچی ماشین‌ها (داده‌ها) بیشتر بشه، ترافیک زیادتر می‌شه، این موضوع تاثیرش وقتیه که مثلا شما تماس ویدئویی گرفتید و یکم بعدش بچه‌هاتون به کلاس اینترنتی وصل می‌شن، بعدش خانومتون به یک جلسه اینترنتی وصل میشه اون موقع هس که تماس تصویری شما بی‌کیفیت میشه و واضح نیس.

پهنای باند سرعت
پهنای باند به مقدار داده‌ای اشاره میکنه که ممکنه تو مدت زمان معینی منتقل بشه. اصطلاح “سرعت” به سرعت انجام شدن یک کار اشاره میکنه.
به سرعت دانلود، سرعت آپلود و تأخیر بستگی نداره این به سرعت دانلود، سرعت آپلود و تاخیر بستگی داره
واحد اندازه‌گیریش بر حسب بیت در ثانیه (bps) یا هرتز (Hz) هست. سرعت اینترنت بر حسب مگابیت بر ثانیه، Mbps اندازه‌گیری می‌شه.
همیشه از سرعت بالاتره سرعت هیچوقت نمی‌تونه بیشتر از پهنای باند باشه.

کلام آخر

اینترنت دنیای بزرگیه که در کسری از ثانیه میتونی از این سرش به اون سرش دسترسی داشته باشی. این سیستم پیچیده مفاهیم زیادی داره به‌همین‌خاطر درک کردن تمام این مفاهیم کار سختی هس. در عین حال خیلی از این مفاهیم از نظر ظاهری مشابه هستن و شاید با هم اشتباه گرفته بشن پس بهتره در مورد اینترنت بیشتر بخونیم تا جزئیات اون رو بیشتر کشف کنیم و همچنین بتونیم اختلاف بین پهنای باند و سرعت اینترنت رو تشخیص بدیم.

سرعت اینترنت مثل وقتی هس که ماشین‌ها توی یک اتوبان با مثلا سرعت ۲۰۰ کیلومتر حرکت می‌کنن. هرچه تعداد ماشین‌ها با این سرعت بیشتر بشن، درنهایت ترافیک بیشتر می‌شه که ممکنه تصادف بشه یا مجبور می‌شن سرعتشون رو کم کنن پس لازمه که اتوبان (پهنای باند) بزرگتر بشه تا هم ماشین‌های بیشتری بتونن برن هم جوابگوی سرعت بالاشون باشه. واسه همینه که میگن باید همیشه پهنای باند بیشتر از سرعت اینترنت باشه.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد