مقایسه کولر گازی پنجره‌ای با اسپلیت

مقایسه کولر گازی پنجره‌ای با اسپلیت
کولر گازی پنجره‌ای بهتر است یا اسپلیت؟ در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو نوع کولرگازی بپردازیم. با زومیت همراه باشید.

هیچ چیز بهتر از خانه‌ای خنک در پایان روز کاری بسیار گرم نیست. خانه‌ی خنک به‌دلیل وجود نسیم سیستم تهویه مطبوع باعث می‌شود تا خستگی روز را در حالی‌که روی مبل نشسته‌اید، فراموش کنید. شاید وضعیت شما در محل کار تفاوت چندانی با این فضا نداشته باشد؛ چرا که وجود کولر در اتاق محل کار، شادابی را در روزهای گرم برای ادامه‌ی فعالیت می‌دهد.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

اگر همین حالا تصمیم به خرید کولر بگیرید، کولرهای مختلفی را از نظر برند، قیمت، اندازه، نوع و کیفیت خواهید دید. شاید اولین سوالی که فروشنده در بازار از شما می‌پرسد این باشد که آیا می‌خواهید کولر گازی پنجره‌ای بخرید یا اسپلیت؟ منظور از این دو نوع چیست؟ کولر پنجره‌ای با کولر اسپلیت چه تفاوتی با هم دارند؟

اسپلیت از چند نظر با کولر پنجره‌ای متفاوت است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: طراحی، قیمت و موارد دیگر. هر کدام از آن‌ها به‌دلیل ویژگی‌ها و مزیت‌های متفاوتی که دارند، کاربردهای متفاوتی نسبت به دیگری ارائه می‌دهند.

فهرست مطالب
  • تهویه مطبوع اسپلیت
  • کولرگازی پنجره‌ای
  • مقایسه کولر گازی پنجره‌ای با اسپلیت
  • طراحی
  • کاربرد
  • فضا
  • قدرت خنک‌کنندگی
  • معایب کولرگازی پنجره‌ای
  • معایب اسپلیت
  • نگهداری و تعمیر ساده‌ی اسپلیت
  • تعمیر و نگهداری سالانه
  • حواستان به قسمت بیرونی اسپلیت باشد
  • نگهداری و نظافت قسمت داخلی
  • تفاوت اصلی بین اسپلیت و کولرگازی پنجره‌ای
  • تفاوت‌های عمده‌ی بین اسپلیت و کولر گازی پنجره‌ای
  • مصرف برق اسپلیت و کولرگازی پنجره‌ای
  • کدام را باید بخرید؟ کدام یک بهترین است؟

تهویه مطبوع اسپلیت

این نوع کولر به شکل دو بخش جدا از یکدیگر است که به آن اسپلیت گفته می‌شود. یکی از این دو قسمت در داخل خانه نصب یا به دیوار متصل می‌شود. بخش دیگر در خارج خانه قرار می‌گیرد و شامل قطعات مکانیکی و دستگاه‌های برودتی مانند کمپرسور است.

اسپیلت روی دیوار

اسپلیت با طراحی زیبای خود، جلوه‌ی زیبایی به دکور خانه یا محل کار می‌بخشد. همچنین مصرف انرژی آن کم‌تر از کولر پنجره‌ای است و تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی دیگری نیز وجود دارند که استفاده از آن را تسهیل می‌کنند. همچنین به‌ویژه با استفاده صحیح و حفظ پاکیزگی، بادوام است. صدای کمی دارد و مزاحمتی ایجاد نمی‌کند و برای خنک‌کردن محیط‌های بزرگ مناسب است.

کولرگازی پنجره‌ای

این نوع کولر را با توجه‌به نحوه‌ی نصب، کولر پنجره‌ای می‌نامند. کولر پنجره‌ای شامل یک بخش کلی است که تمام اجزای را دربر می‌گیرد. از جمله مزایای این نوع کولر نصب و نگهداری آسان آن است، معایب کمی دارد و نیاز به نظافت و نگهداری دوره‌ای ندارد و برای ادارات و اتاق‌هایی با مساحت کوچک مناسب است؛ چرا که فضاهای کوچک و متوسط را به‌طرز قابل توجهی پوشش می‌دهد، اگرچه خنک‌کنندگی آن نسبتا کم‌تر از یک اسپلیت است.

کولرگازی پنجره‌ای

یکی از مهم‌ترین مزایای آن این است که نصب و انتقال از یک مکان به مکان دیگر بدون تأثیر بر عملکرد آسان است. اگر می‌خواهید آن را برای مدت طولانی نگه دارید، باید هر چند وقت یک‌بار بشویید و گاز فریون را درون آن را پر کنید.

مقایسه کولر گازی پنجره‌ای با اسپلیت

طراحی

تمام بخش‌های تهویه مطبوع پنجره‌ای در یک محفظه‌ی کوچک و قابل حمل جای می‌گیرند. این قطعات شامل کندانسور، کمپرسور، شیر انبساط یا کویل، اواپراتور، کویل خنک‌کننده و غیره است.

بخش بیرونی اسپیلت

اسپلیت دو جز دارد: یک واحد خارجی و یک واحد داخلی. کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط واحد بیرونی را تشکیل می‌دهند، درحالی‌که لوله‌ی مویی (عنصر انبساط)، اواپراتور (تبخیرکننده) و فن خنک‌کننده واحد داخلی را تشکیل می‌دهند.

کاربرد

کولرهای پنجره‌ای به‌دلیل طراحی قابل حمل، برای کاربردهای قابل حمل مناسب هستند.

اسپلیت در فضاهای بزرگ‌تر مانند دفاتر و اتاق‌های بزرگ‌تر و برای نیازهای زیبایی شناختی یا کم‌صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فضا

کولر پنجره‌ای نسبت به تهویه مطبوع اسپلیت به فضای بیشتری نیاز دارد. داخل پنجره نصب می‌شود. در نتیجه از ورود نور در روز جلوگیری می‌کند.

اسپلیت فضای کمتری نسبت به کولرهای پنجره‌ای اشغال می‌کند. توصیه می‌شود حداکثر فاصله‌ی ۶ متری بین قسمت داخلی و خارجی رعایت شود. قسمت داخلی روی دیوار خانه شما قرار می‌گیرد، در‌حالی‌که قسمت بیرونی در خارج ساختمان نصب می‌شود.

قدرت خنک‌کنندگی

ظرفیت کولر گازی پنجره‌ای و اسپلیت به ابعاد اتاق بستگی دارد و با واحد BTU مخفف عبارت انگلیسی British Thermal Unit سنجیده می‌شود. btu به عنوان واحد اندازه‌گیری تغییر دما ابتدا در انگلستان استفاده شد. معمولا مقدار قدرت سرمادهی کولر گازی با توجه به مساحت محیط محل نصب کولر گازی است. BTU بالاتر قدرت سرمادهی بیشتر کولر را نشان می‌دهد.

ظرفیت سرمادهی کولرگازی پنجره‌ای (BTU)

متراژ (برحسب متر مربع)

۵۰۰۰

۱۰ تا ۱۴

۶۰۰۰

۱۴ تا ۲۴

۷۰۰۰

۲۴ تا ۳۳

۹۰۰۰

۳۳ تا ۳۸

۱۰۰۰۰

۳۸ تا ۴۲

۱۲۰۰۰

۴۲ تا ۵۱

۱۴۰۰۰

۵۱ تا ۶۵

۱۸۰۰۰

۶۵ تا ۹۳

۲۱۰۰۰

۹۳ تا ۱۱۲

با توجه به اینکه موقعیت ساختمان در میزان سردشدن محیط داخل تأثیر دارد، محاسبه BTU نیز تفاوت دارد. برای مثال باید نوع آب و هوا، تعداد درو پنجره، موقعیت ساختمان (شمالی یا جنوبی)، موقعیت آشپزخانه و اجاق گاز، تعداد اعضای ساختمان و سایر موارد را در نظر گرفت. هرچقدر عدد بزرگ‌تر باشد، ظرفیت سرمادهی آن بیشتر است. به بیان ساده، اعداد کمتر برای محیط‌های کوچک و اعداد بزرگ برای فضاهای بزرگ‌تر مناسب است.

ظرفیت سرمادهی اسپلیت (BTU)

متراژ (برحسب متر مربع)

۹۰۰۰

۱۲ تا ۲۰ مترمربع

۱۲۰۰۰

۲۰ تا ۳۰ مترمربع

۱۸۰۰۰

۳۰ تا ۴۵ مترمربع

۲۴۰۰۰

۴۵ تا ۶۰ مترمربع

۳۰۰۰۰

۶۰ تا ۷۵ مترمربع

۳۶۰۰۰

۷۵ تا ۹۰ مترمربع

۴۸۰۰۰

۹۰ تا ۱۲۰ مترمربع

ناگفته نماند که اگر ظرفیت کولر کم باشد، یعنی btu کم برای محیط بزرگ، کمپرسور کولر گازی مداوم کار خواهد کرد که این موضوع باعث آسیب به کمپرسور خواهد شد. از طرفی دیگر اگر ظرفیت کولر گازی بر حسب متراژ برای محیط زیاد باشد، تا حدودی هزینه برق کولر بیشتر می‌شود.

معایب کولرگازی پنجره‌ای

معایب کولر گازی پنجره‌ای
  • از آنجاکه کمپرسور در واحد خنک‌کننده‌ی کولر پنجره‌ای قرار دارد، صدای بیشتری نسبت به اسپلیت تولید می‌کند.
  • کولر گازی پنجره‌ای بخشی از پنجره را مسدود می‌کند و مقدار نور روز را کاهش می‌دهد.
  • علاوه‌بر این، کولرگازی پنجره‌ای از نظر بصری چندان دلپسند نیست.
  • از آنجاکه پنجره‌‌‌‌ی شما باز است، شخص می‌تواند کولر گازی پنجره‌ای را جدا کند و با خارج‌کردن آن از بیرون به خانه شما دسترسی پیدا نماید.
  • کولرگازی پنجره‌ای تنها می‌تواند یک اتاق را خنک کند و معمولا در فضاهای بزرگ‌تر به‌خوبی عمل نمی‌کند.
  • آب کولرهای گازی پنجره‌ای ممکن است در مکان‌های بد نشت کند و مشکلات دیگری را در پی داشته باشد.
  • این نوع کولر گازی شاید دچار زنگ زدگی شود.

 

معایب اسپلیت

  • نصب تهویه مطبوع اسپلیت به یک تکنسین مجرب نیاز دارد.
  • به‌طور معمول اسپلیت در بخش داخل خانه صدایی ندارد؛ اما کمپرسور خارجی اسپلیت ممکن است کمی صدا داشته باشد.
  • بسته به ظرفیت و سایر موارد، اسپلیت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد گران‌تر از کولرگازی پنجره‌ای است.
  • تهویه مطبوع اسپلیت در بخش‌های مختلف ممکن است نیاز به بازسازی‌های پرخرج داشته باشند، مانند سوراخ کردن دیوار برای کندانسور و کمک بیش از یک نیرو برای نصب.
  • واحد بیرونی به فضای قابل توجهی نیاز دارد.

نگهداری و تعمیر ساده‌ی اسپلیت

تعمیر و نگهداری اسپیلت

اسپلیت با تعمیر و نگهداری مناسب، سال‌های طولانی‌تری دوام خواهد آورد؛ اما نگهداری مناسب مستلزم چه چیزی است؟ تنها کاری که باید انجام دهید این است که سالی یک‌بار سرویس کنید و هر دو هفته چند دقیقه به تمیزکردن اختصاص دهید.

تعمیر و نگهداری سالانه

تعمیر و نگهداری سالانه مهم‌ترین مولفه‌ی تهویه مطبوع شما است. این کار را می‌توان در هر زمانی انجام داد؛ اما فصلی که بیش‌ترین استفاده را از آن می‌کنید، ایده‌آل است. سعی کنید هنگام تعمیر از قطعات اصلی استفاده نمایید و تکنیک‌های نگهداری مناسب را اجرا کنید.

حواستان به قسمت بیرونی اسپلیت باشد

برای عملکرد صحیح، واحد خارجی سیستم تهویه مطبوع اسپلیت شما نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد. این بخش‌ها باید از برگ‌ها، خاک، زباله و سایر موانع دور نگه داشته شود تا از مسدود‌شدن جلوگیری به‌عمل آید.

بخش بیرونی اسپیلت در محیط باز

اگر در آپارتمان یا واحدی بدون درخت یا سایر پوشش‌های گیاهی زندگی می‌کنید، ممکن است نیازی به نگرانی در مورد واحد بیرونی اسپلیت خود نداشته باشید؛ اما صاحبان خانه‌هایی که باغ و درختان برگریز دارند باید مرتباً دستگاه را چک کنند.

نگهداری و نظافت قسمت داخلی

بخش داخلی اسپلیت شما، از جمله فیلترهای هوای بیرونی و داخلی آن، به تمیزکردن معمولی نیز نیاز دارد. برای بهترین اثر، تمیز کردن باید هر دو هفته یک بار انجام شود. تنها کافی است واحد داخلی را با حوله مرطوب پاک کنید تا تمیز شود. از پاک‌کننده‌های شیمیایی یا اسپری‌ها روی آن خودداری کنید؛ زیرا ممکن است به آن آسیب برسانند.

نظافت قست داخلی اسپیلت

فیلتر هوا در دستگاه تهویه مطبوع شما هدف مهمی را دنبال می‌کند. آن‌ها به‌دلیل طراحی سوراخ دار خود، هوا را هنگام عبور از دستگاه تهویه مطبوع اسپلیت شما تمیز می‌کنند و به گردوغبار و دیگر زباله‌ها اجازه ورود نمی‌دهد. در نتیجه هوای خانه‌ی شما تمیزتر و سالم‌تر خواهد بود.

متاسفانه زمانی که گردوغبار و دیگر ذرات معلق جمع می‌شوند، این فیلترها می‌توانند مسدود شوند که همین موضوع باعث کاهش کارایی و اثربخشی دستگاه تهویه مطبوع شما خواهد شد.

تفاوت اصلی بین اسپلیت و کولرگازی پنجره‌ای

دستگاه‌های تهویه مطبوع و طراحی‌های آن‌ها در پاسخ به پیشرفت فناوری و تقاضای مصرف‌کنندگان تکامل یافته‌اند. کولرها به خاطر توانایی‌شان در حفظ محیط خنک هنگام مبارزه با دماهای گرم و مرطوب مورد توجه قرار می‌گیرند. امروزه انواع مختلفی از تهویه مطبوع در بازار موجود است که از آن جمله می‌توان به تهویه مطبوع اسپلیت و پنجره‌ای اشاره کرد.

با وجود این واقعیت که هر دو سیستم تهویه مطبوع اسپلیت و پنجره‌ای از فناوری های خنک‌کننده مشابهی استفاده می‌کنند، تهویه مطبوع اسپلیت به‌دلیل ساختار برتر، راحتی و ظرفیت خنک کنندگی، محبوب‌تر هستند. دستگاه‌های تهویه مطبوع پنجره‌ای از طراحی مشابهی بهره می‌برند و قیمت تقریبا کمتری نسبت به دستگاه‌های تهویه مطبوع اسپلیت دارند.

تفاوت‌های عمده‌ی بین اسپلیت و کولر گازی پنجره‌ای

  • کولر اسپلیت از دو بخش کلی تشکیل شده است، درحالی‌که کولر پنجره‌ای فقط یک بخش کلی دارد.
  • اواپراتور اسپلیت در واحد داخلی و تهویه مطبوع پنجره‌ای در همان واحد قرار دارد.
  • بخش داخلی تهویه مطبوع اسپلیت ممکن است در هر جایی قرار گیرد؛ اما کولر گازی پنجره‌ای باید در پنجره نصب شود.
  • کولر گازی اسپلیت تقریبا هیچ صدایی تولید نمی‌کند، درحالی‌که کولر گازی پنجره‌ای صدای بیشتری دارد.
  • قیمت تهویه مطبوع اسپلیت گران‌تر از تهویه مطبوع پنجره‌ای است.

 

مصرف برق اسپلیت و کولرگازی پنجره‌ای

اگر کولرگازی پنجره‌ای را بیش از ۶ ساعت به‌طور مداوم در روز روشن کنید، شاید برق بیشتری در مقایسه با یک کولر اینورتر دوگانه یا سه‌گانه در همان تناژ مصرف کند. بااین‌حال تفاوت چندان زیاد نیست.

کدام را باید بخرید؟ کدام یک بهترین است؟

اینکه بین اسپلیت یا کولرگازی پنجره‌ای کدام یک را انتخاب کنید، به بودجه شما، نیازهای شما، اندازه اتاق، در دسترس بودن پنجره و سایر موارد بستگی دارد. هر دو از نظر خنک‌کنندگی تقریبا برابر هستند؛ بنابراین گام مهم‌تر این است که ابتدا ظرفیت خنک‌سازی را انتخاب کنید.

ظرفیت مورد نیاز شما نیز به عوامل دیگری مانند تعداد افراد ساکن در محل، تعداد تجهیزات موجود در آن، اینکه آیا هر دیواری نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کند یا خیر، اتاق در طبقه بالا یا در طبقه پایین است، بستگی دارد. این عوامل ممکن است میزان ظرفیت را افزایش دهد.

 
 

کولر پنجره‌ای به پنجره نیاز دارد تا در آن قرار بگیرد. درغیر این صورت نمی‌توانید از کولر پنجره‌ای استفاده کنید و تنها انتخابتان اسپلیت است. اگر در هنگام خواب به یک اتاق با سروصدای کم نیاز دارید، باید به دنبال اسپلیت باشید. از سوی دیگر اگر کولری می‌خواهید که با طراحی مدرن اتاق شما همخوانی داشته باشد، اسپلیت بهترین گزینه است.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد