ارز دیجیتال چیست؟ رمز ارز چیست؟

ارز دیجیتال چیست؟ رمز ارز چیست؟
این روزها رمز ارزها یا ارز رمزنگاری شده به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده‌اند

رمز ارز چیست؟ به زبان ساده + ویدئو و اینفوگرافی

 

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.


این روزها رمز ارزها یا ارز رمزنگاری شده به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری بیش از هر زمان دیگری بر سر زبان‌ها افتاده‌اند.رمز ارز که خود نوعی ارز دیجیتال هستند، کارکرد مختص به خود را دارند که از بلاکچین قدرت گرفته است. ارزهای دیجیتال و رمزارزها به معنی و مفهوم کاملا وابسته به یکدیگر هستند. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با زبانی ساده و کمک گرفتن از ویدئو و اینفوگرافی به شرح کامل اینکه رمز ارز چیست و چگونه کار می‌کند؟ چه کاربردهایی دارد؟ و چه تفاوت‌هایی با ارز دیجیتال دارد؟ خواهیم پرداخت.

فصل اول؛ تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز

ارز دیجیتال و رمز ارز (ارز رمزنگاری شده) دو اصطلاح متفاوت هستند و به اشتباه به جای هم به کار گرفته می‌شوند. در فصل اول قصد داریم تا به معرفی ارز دیجیتال و تفاوت‌های آن با رمزارز بپردازیم.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵، ارز مجازی یک نماینده دیجیتالی از ارزش است که توسط بانک مرکزی، مؤسسه اعتباری یا مؤسسه پول الکترونیکی صادر نشده است و همچنین در برخی شرایط، می‌تواند به عنوان جایگزینی برای پول استفاده می‌شود. به طور خلاصه، ارز دیجیتال نام دیگری برای پولی است که برای پرداخت کالاهای خاص یا خدمات خاص اینترنتی استفاده می‌شوند.

به زبان ساده همان‌طور که از نامش مشخص است، پول دیجیتال کاملاً دیجیتالی است و در دنیای واقعی معادل فیزیکی ندارد. این پول به همان شیوه پول فیزیکی یا ارز فیات عمل می‌کند و می‌توانید ارز دیجیتال را با ارز دیگری دریافت، انتقال و یا مبادله کنید. در واقع بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان، پولی که به منظور خریدهای اینترنتی نیز پرداخت می کنید در اصل نوعی ارز دیجیتال است اما خب در کشور ما ایران منظور از ارز دیجیتال در واقع همان رمزارزها هستند.

بسیاری بر این باورند که با حرکت جامعه به سوی ارزهای دیجیتالی، مرزهای بین کشورها به مرور کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شوند و اظهار می‌دارند که پول فیزیکی که به صورت آنلاین، برای بانکداری و خرده فروشی و غیره استفاده می‌شود باید جزء ارز دیجیتال طبقه‌بندی شوند.

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز در چیست؟

اگرچه رمزارزها یا کریپتوکارنسی جزء یکی از انواع مختلف ارزهای دیجیتالی هستند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد.

تمرکز یا عدم تمرکز 

ارزهای دیجیتال اغلب متمرکز هستند، به این معنی که معاملات درون شبکه در یک مکان متمرکز مانند بانک تنظیم می‌شود اما رمز ارزها اغلب غیرمتمرکز بوده و معاملات درون شبکه توسط خود کاربران کنترل و اداره می‌شود.

شفاف بودن

ارزهای دیجیتال شفاف نیستند! شفاف نبودن ارزهای دیجیتالی به این معنا است که در ارزهای دیجیتالی نمی‌توانید تمامی تراکنش‌های یک کیف پول را مشاهده کنید. به عبارتی این اطلاعات کاملاً محرمانه هستند؛ اما رمز ارزها شفاف هستند، هر کسی می‌تواند همه معاملات انجام شده و دریافت شده توسط هر کاربر را ببینند، زیرا که همه تراکنش‌ها در یک زنجیره عمومی، یعنی بلاکچین قرار می‌گیرند.

هر رمز ارزی یک ارز دیجیتال است اما هر ارز دیجیتالی یک رمز ارز نیست. در واقع برخی از انواع ارزهای دیجیتال وجود دارند که رمزنگاری نشده اند پس یک رمز ارز نیستند.

کنترل یا عدم کنترل 

ارزهای دیجیتال دارای مرجع مرکزی هستند که تمامی مشکلات و تهدیدها از طرف آن‌ها رفع می‌شود. به عنوان مثال، این مرجع مرکزی می‌تواند معاملات را به درخواست کاربر یا مقامات مسدود یا لغو کند. در مقابل، رمزارزها فاقد مراجع مرکزی بوده و توسط انجمن‌های مربوطه تنظیم و کنترل می‌شوند.

قانون گذاری

اکثر کشورها چارچوب قانونی خاصی پیرامون ارزهای دیجیتال دارند و این قوانین منحصر به خود آن کشور و با دیگری متفاوت است. برای رمز ارزها چنین قوانینی وجود ندارد و در بیشتر کشورها وضعیت رسمی آن‌ها تاکنون اعلام نشده است.

با این حال، دنیا برای رمز ارزها در حال تغییر است و شرکت‌های زیادی درصدد تغییر این روند و وضع قوانین برای رمز ارزها هستند. هدف این شرکت‌ها پیشرفت و بهبود وضعیت رمز ارزها بوده و با تلاش‌های فراوان قصد دارند به نهادهای نظارتی و دولت‌ها کمک کنند تا به درک بهتری از ماهیت فناوری رمزنگاری و بلاکچین‌ها برای ایجاد مقررات پایدار و گسترده، برسند و پیشرفت گسترده‌ای برای این صنعت حاصل کنند.

فصل دوم؛ رمز ارز چیست؟

در فصل اول به مفهوم ارز دیجیتال چیست و تفاوت آن با رمز ارزها پرداختیم. در فصل دوم به طور مفصل و با زبان ساده به چیستی و چرایی رمزارزها از می پردازیم. در ویدیو زیر در مورد رمز ارزها صحبت شده است.

 

رمز ارز یا کریپتوکارنسی چیست؟

در پاسخ به پرسش رمز ارز چیست باید گفت که به زبان ساده رمز ارز نوعی از ارزهای دیجیتالی است که به افراد این امکان را می‌دهد که پول خود را در یک فضای دیجیتالی انتقال دهند. رمزارزها در نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که رمزنگاری شده و توسط هیچ نهاد مستقلی قابل کنترل نیست.

در مقابل رمز ارز، سیستم‌هایی مانند پی پال (PayPal) وجود دارد که امکان پرداخت و انتقال پول را از طریق ابزارهای مختلف مانند ایمیل برای کاربران خود فراهم کرده است. حالا این سؤال به وجود می‌آید که پی پال یا هر سیستم مشابه دیگری که شما از آن استفاده می‌کنید، چه تفاوتی با رمز ارز دارد؟

این دو در ظاهر مشابه به هم بوده و کارهای مشابهی نیز انجام می‌دهند، از پرداخت و خرید اینترنتی گرفته تا هر کار دیگری که از طریق اینترنت می‌توانید آن را پرداخت کنید جزو کاربردهای هر دو به شمار می‌رود اما با نگاهی جزئی‌تر خواهید فهمید که رمز ارز خیلی متفاوت‌تر است.

در ایران دو اصطلاح ارز دیجیتال و رمز ارز به یک معنی به کار برده می شود. استفاده از ارز دیجیتال به جای رمز ارز در ایران رایج است. در ادامه مقاله هم منظور از ارز دیجیتال در واقع همان رمز ارزها است.

تاریخچه پیدایش رمز ارز ها 

بعد از پاسخ به پرسش (رمز ارز) چیست، بد نیست کمی به تاریخچه پیدایش آنها بپردازیم. رمز ارزها از لحظه آغاز تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی داشته‌اند. در اینفوگرافی زیر سیر تکاملی ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و چگونگی سلطه آن‌ها بر بازار به تصویر کشیده شده است.

چرا به آن رمز ارز گفته می‌شود؟

اصطلاح رمز ارز، تلفیقی از دو کلمه رمزنگاری (Crypto) و ارز (Currency) است. تلفیق این دو کلمه به این دلیل است که در رمز ارزها برای اطمینان از انجام معاملات بین کاربران و محفوظ نگه داشتن ارزها از تکنیک‌های رمزنگاری استفاده شده است.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

کلید عمومی رمز ارز چیست؟

کلید عمومی رمز ارز، به زبان ساده کاربردی مشابه شماره حساب بانکی دارد که می‌توانید آن را در اختیار کاربران دیگر قرار دهید و با استفاده از این آدرس می‌توانند به حساب شما رمز ارز واریز کنند.

هنگامی که کاربر بخواهد معامله خود را برای اولین بار با رمز ارز آغاز کند، دو کلید خصوصی و عمومی در اختیار او قرار می‌گیرد. کلید خصوصی مانند همان رمز دوم کارت بانکی است با این تفاوت که خیلی طولانی‌تر است و حدس زدن آن برای افراد دیگر غیر ممکن است، به همین دلیل کلید خصوصی امنیت بسیار بالایی برای حساب کاربر فراهم می‌کند.

به هر حال، همان‌طور که از نامش پیداست، کلید خصوصی شما باید مخفی بماند و به هیچ وجه آن را در اختیار شخص دیگری قرار ندهید. از طریق این کلید می‌توانید یک کلید عمومی تولید کنید، خوشبختانه برای دیگر کاربران، تهیه کلید خصوصی شما از طریق کلید عمومی غیر ممکن است و با خیال راحت می‌توان آن را به هرکسی تحویل داد.

همچنین می‌توانید با امضای داده‌ها با کلید خصوصی خود، امضاهای دیجیتالی ایجاد کنید. امضای دیجیتالی مانند همان امضای سند در دنیای واقعی است با این تفاوت که هرکسی با مقایسه آن با کلید عمومی منطبق، با اطمینان می‌تواند معتبر بودن امضا را تشخیص دهد. به این ترتیب با امضای دیجیتال، کاربر نیازی به نشان دادن کلید خصوصی خود نداشته و همچنان می‌تواند مالکیت خود را روی آن ثابت کند.

در رمزارزها، فقط در صورت دریافت کلید خصوصی مربوطه می‌توانید بودجه خود را خرج کنید. هنگام انجام معامله، به شبکه اعلام می‌کنید که می‌خواهید ارز خود را منتقل کنید. این خواسته شما در یک پیام (به عنوان مثال، معامله) اعلام می‌شود، که امضا شده و به بلاکچین رمز ارز اضافه می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، برای ایجاد امضای دیجیتالی به کلید خصوصی خود نیاز دارید و از آنجا که هر کاربری می‌تواند بلاکچین را ببیند، می‌تواند با بررسی امضا اعتبار معامله شما را بررسی کند.

مخترع ارز دیجیتال (رمز ارز) کیست؟

طی سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی در زمینه طرح‌های ارزهای دیجیتال انجام شده است. اولین ارز رمزنگاری شده، بیت کوین بود که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. بیت کوین توسط شخصی یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ایجاد شده است که هویت واقعی آن‌ها تا به امروز، ناشناخته مانده است.

بعد از معرفی بیت کوین تعداد زیادی رمز ارزهای جدید ایجاد شدند، هدف برخی از این رمز ارزها رقابت با بیت کوین و هدف برخی نیز ارائه خدماتی بود که بیت کوین قادر به ارائه آن‌ها نبود. امروزه، بلاک‌چین‌ها خدماتی فراتر از ارسال و دریافت ارز را در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند. بسیاری از آن‌ها برنامه‌های غیرمتمرکز را با استفاده از قراردادهای هوشمند اجرا می‌کنند، اتریوم (Ethereum) مشهورترین مثال برای چنین بلاک‌چینی است.

مهمترین مزایای رمز ارز چیست؟

مهم‌ترین دلایل فراگیر شدن رمز ارزها، مزیت‌های منحصربه‌فردی است که در اختیار استفاده‌کنندگان قرار می‌دهند؛ البته در کنار مزیت‌های مطرح‌شده، این نوع ارز خطراتی نیز در بردارد که باعث شده دولت‌ها در قبال آن مواضع متناقضی بگیرند.

ازجمله این خطرات می‌توان به خطر پول‌شویی، استفاده در عملیات تروریستی، حباب‌های سفته بازانه و فرارهای مالیاتی اشاره کرد که همه این‌ها به دلیل ماهیت رمزنگاری‌شده این ارزها است.

پول مجازی غیرمتمرکز، به معنای انتشار و کنترل پول فارغ از کنترل و مدیریت نهاد ناظر مرکزی بوده و تمام فرآیندهای آن ازجمله انتشار و تأیید تراکنش‌ها به‌جای اینکه توسط نهاد مرکزی انجام گیرد از طریق تمامی افراد با سازوکار علوم ریاضی و معادلات پیچیده ریاضی انجام می‌شود.

مزایای فراوان فناوری برای بلاک چین و بزرگ‌ترین محصول آن رمز ارزها را می‌توان آزادی در پرداخت و دسترسی بین‌المللی، هزینه عملیاتی پایین، سرعت‌بالا در انتقالات بین‌المللی و فرامرزی و عدم وابستگی به سیاستهای دولتها دانست.

استفاده از رمز ارز در شرایط تحریمی ایران به دلیل غیرقابل‌شناسایی بودن فرستنده و گیرنده در این سیستم، ناتوانی دولت‌ها در مصادره و بلوکه کردن ارز رمزها، امکان رهگیری و شفافیت و قراردادهای هوشمند نیز از سایر مزایای این فناوری هستند.

 

چه تفاوتی بین رمز ارز و توکن وجود دارد؟

در نگاه اول رمز ارزها و توکن‌ها یکسان به نظر می‌رسند. هر دو در صرافی‌ها معامله می‌شوند و می‌توانند بین آدرس‌های بلاکچین ارسال شوند. 

رمز ارزها به عنوان پول عمل می‌کنند، چه برای ارسال یا دریافت و ذخیره ارز یا هر دو. هر واحد از نظر عملکردی قابل قیاس است، به این معنی که یک سکه به اندازه یک سکه دیگر ارزش دارد.

بیت کوین و سایر رمز ارزهای اولیه در ابتدا به عنوان ارز طراحی شدند، اما بعداً بلاک‌چین‌ها ظهور کردند که به دنبال عملکردهای بیشتری بودند. به عنوان مثال، اتریوم علاوه بر فراهم کردن قابلیت ارز، به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا قراردادهای هوشمند (کد) را در شبکه توزیع شده اجرا کنند و برای انواع برنامه‌های غیرمتمرکز توکن ایجاد کنند.

از توکن‌ها می‌توان مانند رمز ارزها استفاده کرد، با این تفاوت که توکن‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند. می‌توانید میلیون‌ها توکن یکسان یا چند مورد خاص با ویژگی‌های منحصر به فرد را ایجاد کنید. آن‌ها همچنین می‌توانند کارکردهای مختلفی، از دریافت قبض‌های دیجیتالی سهام یک شرکت گرفته تا امتیاز وفاداری، داشته باشند.

در یک پروتکل دارای قابلیت قرارداد هوشمند، ارز پایه (که برای پرداخت هزینه معاملات یا برنامه‌ها استفاده می‌شود) از رمزهای آن جدا است. به عنوان مثال ارز اختصاصی اتریوم، اتر (ether) نام دارد و باید از آن برای ایجاد و انتقال توکن در شبکه اتریوم استفاده شود، این توکن‌ها طبق استانداردهایی مانند ERC-20 یا ERC-721 اجرا می‌شوند.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

به زبان ساده، کیف پول ارز دیجیتال (رمز ارز)، ابزار یا برنامه‌ای است که کلیدهای خصوصی خود را در آن نگه می‌دارید. کیف پول رمزارز چند گونه مختلف دارد، می‌تواند یک دستگاه یا سخت‌افزار باشد یا برنامه‌ای که روی کامپیوتر یا تلفن همراه خود نصب می‌کنید یا حتی یک تکه کاغذ باشد.

 

کیف پول رابطی است که بیشتر کاربران برای تعامل با یک شبکه رمز ارز به آن احتیاج دارند. کیف پول‌های مختلف دارای کاربرد و عملکردهای متنوعی هستند، به طور مثال کیف پول‌های کاغذی قابلیت امضا کردن معاملات یا نمایش قیمت‌ها به صورت ارز فیات را ندارند.

برای سهولت انجام معاملات، کیف پول‌های نرم‌افزاری (به عنوان مثال کیف پول رمزینکس) برای پرداخت‌های روزمره بهترین گزینه محسوب می‌شوند. برای امنیت بیشتر، کیف پول‌های سخت افزاری برای دور نگه داشتن کلیدهای خصوصی شما از چشم هکرها و کلاهبرداران، واقعاً بی‌نظیر هستند. اغلب کاربران رمز ارز، برای محکم کاری بیشتر تمایل دارند، پول خود را در هر دو نوع کیف پول نگه دارند.

انواع ارز دیجیتال بر اساس فناوری

دسته بندی مهمی که از انواع ارزهای دیجیتال مطرح شده است به فناوری به کار رفته در آن‌ها تأکید دارد که در این صورت می‌توان این انواع را در چند مورد زیر قرار داد.

  • ارزهای دیجیتالی مبتنی بر اثبات کار
  • ارزهای دیجیتالی مبتنی بر اثبات سهام
  • توکن ها
  • استیبل کوین‌ها

ارزهای دیجیتالی مبتنی بر اثبات کار

انواع ارز دیجیتال مبتنی اثبات کار یا proof of work در حال حاضر شامل بزرگ‌ترین رمز ارزها می‌شود. شروع کار ارزهای دیجیتال در دنیای امروزی با ساخت بیت کوین آغاز شد که به فناوری بلاک چین متکی است و از مفهومی به نام اثبات کار برای پردازش معاملات استفاده می‌کند. برای درک معنا و عملکرد اثبات کار اول از همه باید بدانید بلاک چین چیست.

به زبانی ساده‌تر، می‌توان گفت که بلاک چین یک سیستم دفتر توزیع شده است. در یک شبکه بلاک چین، کامپیوتر هر شرکت‌کننده که گره نام دارد، کپی کاملی از دفتر سیستم را نگهداری می‌کند. در واقع در این سیستم اطلاعات حساب و معاملات هر گره در فضایی ذخیره می‌شوند با این تفاوت که این اطلاعات توسط سیستم ذخیره می‌شود و افراد دخالتی در آن ندارند.

برای افزودن یک تراکنش، گره‌ها باید معادلات پیچیده رمزنگاری را که نمایانگر داده‌های اضافه شده است، حل کنند. اولین کسی که مسئله را حل می‌کند، پاسخ را به شبکه برای تأیید ارسال می‌کند. این فرایند تحت عنوان ماینینگ (mining) شناخته می‌شود و گره‌ای که معادله را حل می‌کند از شبکه پاداش دریافت می‌کند.

امنیتی که بلاک چین برای هر شبکه ایجاد می‌کند علاوه بر افزایش محبوبیت آن در پلتفرم‌های مبتنی بر فناوری ارز دیجیتال، باعث شده در انواع صنایع مختلف نیز راه پیدا کند.

به طور مثال والمارت (Walmart) از فناوری بلاک چین برای مدیریت زنجیره تولید خود استفاده می‌کند، مرسک (Maersk) نیز از آن برای ردیابی کانتینرهای حمل‌ونقل هنگام سفر به جهان استفاده می‌کند و علاوه بر این، حتی صنعت الماس نیز از آن را برای ردیابی سنگ‌های قیمتی هنگام حرکت در زنجیره دارایی استفاده کرده است. برای اطلاعات بیشتر در خصوص اثبات کار به مقاله «الگوریتم اثبات کار (Proof of Work) چیست و چگونه کار می‌کند؟» مراجعه کنید.

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات کار استفاده می‌کنند

در حال حاضر دو تا از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین انواع ارز دیجیتال بازار از اثبات کار استفاده می‌کنند. بیت کوین و اتریوم هر دو از اثبات کار استفاده می‌کنند و ارزش بازار این دو پلتفرم حین نگارش این مقاله با هم بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار است، رقمی که باعث می‌شود رقبای دیگر به سادگی پا پیش بکشند.

سیستم اثبات کار تاکنون مقاومت و ویژگی‌های منحصر به فردی را از خود نشان داده است که در چند سال گذشته توانسته دو تا از ارزهای دیجیتال ناشناخته جهان را به بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال جهان تبدیل کند.

ارزهای دیجیتالی مبتنی بر اثبات سهام

مشکل عمده انواع ارز دیجیتال مبتنی اثبات کار این است که مقیاس‌پذیری خوبی ندارند. برای غلبه بر این مشکل، نوع جدیدی از الگوریتم اجماع برای بلاک چین ساخته شده است که به مجموعه‌ای از گره‌ها اجازه می‌دهد معاملات را تأیید کنند. این سیستم جدید اثبات سهام (PoS) نام دارد که امنیت را در قالبی کاملاً متفاوت از اثبات کار ارائه می‌دهد.

در سیستم اثبات سهام، لازم نیست گره‌ها تمامی تراکنش‌ها را تأیید کنند. در عوض گره‌های شرکت‌کننده، برای عضویت در یک گروه اعتبارسنجی معاملات، مجبورند قیمتی از دارایی ارز دیجیتال خود را به عنوان سپرده استفاده کنند. این سپرده همان چیزی است که اثبات سهام نام خود را از آن می‌گیرد.

هر گره‌ای که بخواهد تقلب کند یا داده‌های غلط را به دفتر کل انتقال دهد، سهام خود را به عنوان جریمه از دست می‌دهد. در مقابل کسانی که طبق قوانین عمل می‌کنند، پاداشی را از طرف شبکه دریافت می‌کنند.

معرفی بهترین ارزهای دیجیتال که از اثبات سهام استفاده می‌کنند

در حال حاضر، چندین ارز دیجیتال وجود دارند که به بلاک چین‌های اثبات سهام متکی هستند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایاس (Eos)، دش (Dash) و ترون (Tron) اشاره کرد. این ارزهای دیجیتال اگرچه در مقایسه با ارزهای دیجیتال موفق اثبات کار، بسیار کوچک هستند اما این مسئله به زودی در شرف تغییر است، چرا که همان طور که اشاره کردیم، اتریوم نیز در آستانه پیوستن به بلاک چین اثبات سهام است.

همچنین لازم به ذکر است که اغلب ارزهای دیجیتال جدید به اثبات سهام متکی هستند و دلیل آن هم این است که اثبات سهام به عنوان آینده بلاک چین‌های مقیاس پذیر در نظر گرفته می‌شود.

توکن‌ها

تاکنون به دو نوع ارز دیجیتال پرداختیم که هر دو از لحاظ فناوری و تکنولوژی از یکدیگر متمایز هستند. البته تفاوت میان دو گونه ارز دیجیتال تنها تفاوت موجود در بازار نیست و هر ارز دیجیتال بسته به اهداف و ویژگی‌های خود با دیگری متفاوت است. در حال حاضر می‌خواهیم در مورد نوع سوم ارزهای دیجیتال، یعنی توکن‌ها صحبت کنیم.

توکن‌ها از دیگر انواع ارز دیجیتال برخلاف سایر ارزهای دیجیتال در صدد تبدیل شدن به ارز رایج نیستند. آن‌ها همچنین به عنوان سیستم‌های مستقل عمل نمی‌کنند و بر روی بلاک چین موجود در پلتفرمی مانند اتریوم ایجاد می‌شوند. برای درک بهتر توکن‌ها، آن‌ها را مانند پولی تصور کنید که تنها در برخی مکان‌های خاص می‌توان از آن استفاده کرد و در بقیه جاها هیچ ارزشی ندارند.

به عنوان مثال، سکوی پخش موسیقی موزیک کوین (Musicoin)، امکان خرید مستقیم آلبوم‌ها و تک آهنگ‌ها از هنرمندان را برای کاربران با استفاده از توکن خود به نام توکن موزیک (Music)، فراهم می‌کند.

این توکن با استفاده از بلاک چین اتریوم ساخته شده است که در واقع می‌توان گفت اتریوم اکثر توکن‌ها را در خود جای داده است و همچنین نمی‌توان این توکن‌ها را به ارز فیات تبدیل کرد.

به همین دلیل هنرمندانی که کاربران آلبوم آن‌ها را با استفاده از این توکن‌ها خریداری می‌کنند، باید در ابتدا این توکن‌ها را به ارزهای دیجیتال استاندارد مانند اتریوم یا بیت کوین تبدیل کنند.

مزایای توکن

همان طور که مشاهده می‌کنید، موارد بسیار متنوعی برای رمزهای توکن وجود دارد. می‌توان از توکن‌ها برای نشان دادن دارایی‌ها مانند املاک و مستغلات، برای برنامه‌های تک منظوره که بر روی سیستم کنونی بلاک چین‌های موجود ساخته می‌شود، برای تأمین نقدینگی در بازارهای غیر نقد استفاده کرد.

با نشان دادن دارایی‌های املاک و مستغلات، مالکان می‌توانند سهام املاک را مبادله کنند، همان گونه که سهام یا اوراق قرضه را مبادله می‌کنند. علاوه بر این در بازارهای کالا مانند تجارت انرژی یا موارد مشابه نیز از توکن‌ها استفاده می‌شود.

معایب توکن‌ها

ارزهای دیجیتال توکن، هنگامی که به عنوان ابزاری ساده برای مبادله استفاده شوند بسیار خوب عمل می‌کنند. با این وجود، ایراد توکن‌ها زمانی آشکار می‌شود که بخواهیم از پلتفرمی که توکن به آن تعلق دارد، سود کسب کنیم. همان طور که قبلاً ذکر شد، توکن‌ها به طور مستقیم با ارز فیات قابل مبادله نیستند، بنابراین تعیین دقیق ارزش آن‌ها دشوار است.

علاوه بر این، هر اتفاقی که برای بلاک چینی که زیر بنای آن‌ها به شمار می‌رود، رخ دهد آن‌ها نیز در معرض مستقیم آن اتفاق خواهند بود.

چنانچه زمانی آن بلاک چین دچار حمله شود، روی همه توکن‌های مرتبط تأثیر می‌گذارد. همچنین اگر بلاک چین یک تغییر فنی در خود ایجاد کند، مانند همان تغییر ذکر شده مبنی‌بر تغییر سیستم اثبات کار به اثبات سهام در اتریوم، پیامدهای گسترده‌ای در انتظار همه توکن‌های مرتبط خواهد بود.

توکن‌های موفق جهان

در حال حاضر توکن‌های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که نام بردن همه آن‌ها غیرممکن است، با این حال دو مورد از این توکن‌ها از بقیه متمایز هستند و احتمالاً تاکنون نام آن‌ها را شنیده باشید. توکن بت (BAT) و توکن تتر (Tether) دو مورد از موفق‌ترین توکن‌های جهان هستند.

توکن بت، مخفف بیسیک اتنشن توکن (Basic Attention Token) است و به عنوان یک سیستم پرداخت در مرورگر بریو (Brave) استفاده می‌شود.

از طرفی دیگر، تتر توکنی است که تنها هدف آن این است که در هر زمان قیمت آن با دلار آمریکا برابر باشد. تتر همچنین عضوی از گروه بعدی ارز دیجیتال‌ها، یعنی استیبل کوین‌ها است که بعداً بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

استیبل کوین‌ها

همان طور که از نامش می‌توان حدس زد (استیبل به معنای ثابت)، استیبل کوین‌ها با هدف ایجاد روش و شیوه‌ای جدید و ایمن برای ذخیره دارایی وارد بازار شده‌اند. ارزهای دیجیتال استانداردی مانند بیت کوین و اتریوم ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه از نظر قیمت نوسان زیادی را تجربه کنند و این مدیریت آن را دشوار می‌کند.

می‌بینیم که بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال یک شبه چند میلیون یا چند میلیارد دلار سود کرده‌اند و همین را طی چند روز به دلیل نوسانات شدید قیمت از دست داده‌اند. استیبل کوین‌ها به دلیل همین سودها ضررهای ناگهانی ایجاد شدند.

استیبل کوین‌ها در واقع ترکیبی از ارزهای دیجیتال و توکن‌ها هستند. آن‌ها از این نظر که بر روی بلاک چین‌های موجود ساخته می‌شوند به توکن‌ها و از این نظر که با ارز فیات مبادله می‌شوند به ارزهای دیجیتال شباهت دارند. در داخل بازار، آن‌ها نقش اساسی در انجام معاملات روزانه و تکراری و به دور از نوسانات قیمت ایفا می‌کنند.

اغلب استیبل کوین‌ها با پیوند دادن ارزش خود با یک یا چند ارز فیات و نگه‌داشتن ذخایر آن ارزها به عنوان تضمینی برای ارزش توکن‌ها، به این موفقیت و محبوبیت گسترده دست یافته‌اند. در مقاله «استیبل کوین (stablecoin) چیست؟» به این موضوع کامل پرداخته شده است.

پلتفرم‌های بزرگ استیبل کوین‌ها

علاوه بر تتر که می‌توان گفت حدود ۹۰ درصد معاملات استیبل کوین‌ها را انجام می‌دهد، چند نمونه پلتفرم بزرگ دیگر نیز وجود دارد، از جمله پاکسوس (Paxos)، جمینای (Gemini) و ترو یو اس دی (TrueUSD).

علاوه بر استیبل کوین‌های بالا، یک مورد دیگر نیز در بازار وجود دارد که به تازگی توجه سرمایه‌گذاران بسیاری را به خود جلب کرده است، لیبرا (Libra) ارز دیجیتال مورد حمایت فیسبوک است.

به تازگی مشکلات کوچکی برای ارز دیجیتال لیبرا به وجود آمده است و در صورتی که بتواند این مشکلات را برطرف کند، به زودی تبدیل به موفق‌ترین استیبل کوین در بازارهای جهانی خواهد شد.

انواع ارز دیجیتال بر اساس کاربرد

انواع ارز دیجیتال هر یک کاربردهای متنوعی می‌توانند در صنایع مختلف داشته باشند. انواع ارز دیجیتال را بر اساس کاربرد می‌توان در چند دسته زیر قرار داد.

ارزهای دیجیتال پرداخت

ارزهای دیجیتال پرداخت (Payment Cryptocurrencies) را می‌توان نوعی از پول‌های دیجیتالی دانست که توسط یک شبکه توزیع شده در کامپیوترها که دارای یک نرم افزار مشترک بلاک چین هستند، اداره می‌شوند. برخی از این ارزهای دیجیتال روی تلاش برای رقابت با ارز فیات تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر بر گزینه‌های موجود برای پرداخت در شرکت‌ها یا صنایعی خاص تمرکز می‌کنند.

برخی ممکن است بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال جهان را نمونه مناسبی از ارزهای دیجیتال پرداخت بدانند، زیرا به عنوان جایگزینی برای ارزهای فیات طراحی شده است. اغلب ارزهای دیجیتال پرداخت، به دنبال بهبود ویژگی‌های بیت‌کوین، مانند مقیاس‌پذیری و سرعت هستند.

ارزهای دیجیتال دارای پشتیبان دارایی را نیز می‌توان به عنوان ارزهای دیجیتال پرداخت طبقه بندی کرد. این دارایی‌های ارز دیجیتال، معمولاً به دارایی‌های سنتی متصل می‌شوند و در عین حال که ارزش دارایی‌ها را تغییر می‌دهند، از مزایا و شفافیت بیشتری نیز برخوردار هستند.

ارزهای دیجیتال زیرساختی

زیرساخت‌های ارزهای دیجیتال معمولاً برای پرداخت به رایانه‌های مسئول اجرای برنامه‌ها در یک شبکه نرم افزاری مشترک بلاک چین استفاده می‌شود.

به عنوان مثال، ارز دیجیتالی که به نوعی انرژی اتریوم را تأمین می‌کند، اتر (ether) نامیده می‌شود و ممکن است این ارز به عنوانی نوعی ارز دیجیتال زیرساختی (Infrastructure cryptocurrencies) در نظر گرفته شود چرا که افراد برای ایجاد و استفاده از برنامه‌های غیرمتمرکز موجود در شبکه باید آن را خریداری کنند.

پلتفرم‌های بلاک چین بسیاری وجود دارند که هر کدام موارد استفاده متفاوتی را ارائه می‌دهند و هر یک از آن‌ها به ارز دیجیتال زیرساختی خود نیاز دارند.

توکن‌های متمرکز بر تعامل‌پذیری را نیز می‌توان به عنوان ارزهای دیجیتال زیرساختی دسته‌بندی کرد. هدف آن‌ها ارائه راهی برای پیوند دادن چندین بلاک چین به یکدیگر و فراهم کردن امکان انجام معامله در این شبکه گسترده برای کاربران است.

ارزهای دیجیتال مالی

ارزهای دیجیتال مالی (Financial Cryptocurrencies) از دیگر انواع ارز دیجیتال هستند و می‌توانند به کاربران کمک کنند که سایر دارایی‌های ارز دیجیتال خود را مدیریت کنند.

به عنوان مثال، یک ارز دیجیتال مالی ممکن است کاربر را در تجارت و مبادله‌های مربوط به صرافی‌های غیرمتمرکز و چگونگی عملکرد آن راهنمایی کند و دیگری برای تأمین مالی یا سرمایه‌گذاری یک پروژه، اتصال پروژه‌های ارز دیجیتال در مراحل اولیه و برقراری ارتباط میان سایر سرمایه‌گذاران استفاده شود.

برخی از ارزهای دیجیتال مالی نیز کاربر را در تکرار خدمات مالی مانند بازار سازی یا وام کمک می‌کنند. علاوه بر این، ارزهای دیجیتال ی برای پیش بینی بازار وجود دارند که حدس و گمان‌هایی در مورد نتیجه رویدادهای خاص ارائه می‌دهند.

ارزهای دیجیتال خدمات

از دیگر انواع ارز دیجیتال می‌توان به ارزهای دیجیتال خدمات (Service Cryptocurrencies) اشاره کرد که در واقع ابزارهایی را برای مدیریت داده‌های شخصی یا شرکتی در بلاک چین ارائه می‌دهند. وجه اشتراکی آن‌ها در کمک به دسترسی محصولات مالی مبتنی بر بلاک چین و پایگاه‌های داده خارجی است.

بسیاری از این ارزهای دیجیتال خدمات برای ارائه هویت دیجیتالی به کاربران و پیوند دادن سوابق افراد از دنیای واقعی به بلاک چین، کار می‌کنند.

موارد زیادی برای ادغام فناوری بلاک چین و کاربرد آن با برنامه‌های دنیای واقعی وجود دارد و خدمات مختلفی به دنیای واقعی ارائه می‌دهند، از خدمات گوناگون برای صنعت بهداشت و درمان مانند دنتا کوین (Dentacoin) گرفته تا فضایی برای ذخیره سازی فایل‌ها و داده‌ها مانند استورج (Storj) و سیاکوین (Siacoin)، همگی خدماتی هستند که این ارزهای دیجیتال به دنیای واقعی ارائه می‌دهند.

ارزهای دیجیتال رسانه و سرگرمی

این ارزهای دیجیتال (Media & Entertainment) همان طور که از نامشان مشخص است، ارز دیجیتال مخصوص صنعت رسانه و سرگرمی هستند و به دنبال پاداش دادن به کاربران برای محتوا، بازی و یا رسانه‌های اجتماعی هستند.

فصل سوم؛ بلاکچین

در دو فصل قبلی سعی شد با زبان ساده به دو مفهوم ارز دیجیتال و رمز ارز پرداخته شود و تا حدودی با مفهوم آن‌ها آشنا شدید. در فصل سوم به بلاکچین و اینکه چگونه کار می‌کند پرداخته می‌شود.

بلاکچین چیست؟

به زبان ساده بلاکچین (زنجیره بلوک) نوع خاصی از پایگاه داده است که در آن داده‌ها فقط می‌توانند اضافه شوند و امکان حذف و یا تغییر داده‌ها در آن‌ها وجود ندارد. در این نوع پایگاه داده، معاملات به صورت دوره‌ای به بلاکچین که در داخل بلاک قرار دارد، اضافه می‌شوند.

در واقع بلاک از اطلاعات تراکنش‌ها و سایر فراداده‌های مهم که به آن اضافه می‌کنیم، تشکیل شده است. برای درک بهتر این مقاله حتما نگاهی به مقاله «بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند و چه کاربردهایی دارد؟ به زبان ساده» بیندازید.

این ساختار را یک چین (زنجیره) می‌نامیم زیرا فراداده هر بلاک شامل اطلاعاتی است که آن را به قبلی متصل می‌کند. به طور خلاصه، یک بلاک شامل یک هَش (Hash) از بلاک قبلی است که می‌توان آن را مانند یک اثر انگشت دیجیتالی منحصر به فرد در نظر گرفت.

احتمال اینکه دو قطعه از داده، عملکرد یکسانی از هَش به شما ارائه دهند، بسیار کم است. به همین دلیل، اگر کسی بخواهد یک بلاک قدیمی را اصلاح کند، هَش آن متفاوت است و به این ترتیب هَش بلاک‌های بعدی نیز متفاوت خواهد بود؛ بنابراین اگر یک بلاک تغییر کرده باشد کاملاً واضح است، زیرا تمام بلاک‌هایی که بعد از آن می‌آیند نیز باید تغییر کنند.

هَش هر بلاک، در بلاک بعدی گنجانده شده است و این بلاک‌ها با هم زنجیره بلاک یا همان بلاکچین را تشکیل می‌دهد.

پیش‌تر اشاره کردیم که هرکسی می‌تواند معاملات و امضاها را با رمزنگاری کلید عمومی تأیید کند. هنگامی که یک گره یک بلاک دریافت می‌کند، برای اطمینان خاطر از معتبر بودن بلاک آن را بررسی می‌کند، چنانچه موردی نامعتبر باشد، بلاک رد می‌شود.

هنگامی که یک گره یا نود، یک بلاک معتبر دریافت می‌کند، کپی خود را از آن تهیه می‌کند و آن بلاک را به گره‌های دیگر ارسال می‌کند. سپس آن‌ها این هم این کار را تکرار می‌کنند تا زمانی که بلاک در کل شبکه گسترش یابد. این روند برای معاملات تأیید نشده نیز انجام می‌شود، یعنی معاملات گسترش یافته‌اند، اما هنوز در بلاکچین گنجانده نشده است.

بلاک‌ها چگونه به بلاکچین اضافه می‌شوند؟

در صورت ثبت اطلاعات مالی نادرست، اعتبار بلاکچین خدشه‌دار می‌شود. در بلاکچین، هیچ مدیر یا رهبری در سیستم وجود ندارد که اطلاعات را نگهداری کند، پس از صداقت و مورد اعتماد بودن دیگر کاربران اطمینان حاصل کنیم؟

ساتوشی یک سیستم اثبات کار ارائه داده که به هر کسی اجازه می‌دهد بلاکی را برای پیوستن به بلاکچین پیشنهاد دهد. برای ارائه یک بلاک، کاربران باید قدرت محاسباتی فراوانی را در مقابل چالشی که توسط پروتکل تعیین شده، از خود نشان دهند.

اثبات کار (Proof of work) مناسب‌ترین و مورد اعتمادترین طرح برای دستیابی به اتفاق نظر و اعتماد به یکدیگر در بین کاربران است، اثبات کار تنها یک طرح ساده نیست و مشکلات بسیاری را برای کاربران حل کرده است.

طرح‌های جایگزینی مانند اثبات سهام (Proof of stake) هر روز کاربران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کنند، اگرچه هنوز نتوانسته‌اند قابلیت‌های خود را به طور کامل ارائه دهند (اگرچه الگوریتم‌های اجماع ترکیبی از قبل وجود داشته است).

استخراج رمز ارز چگونه کار می‌کند؟

فرایند ذکر شده در بالا به عنوان استخراج شناخته می‌شود. اگر ماینرها راه حلی پیدا کند، بلاکی که آن‌ها ساخته‌اند زنجیره را گسترش می‌دهد. در نتیجه، آن‌ها پاداش خود را به صورت واحد پول بلاکچین دریافت می‌کنند. بیت کوین یک ارز دیجیتال محبوب برای استخراج است که برای آشنایی با فرایند آن بد نیست نگاهی به مقاله «راهنمای جامع استخراج بیت کوین» بیندازید.

ماینرها (استخراج کنندگان) برای دریافت پول بلاکچین باید یک پازل رمزنگاری شده را حل کنند که شامل هَش کردن مکرر داده‌ها برای تولید عددی است که زیر یک مقدار خاص باشد. هَش کردن با عملکرد یک طرفه به این معنی است که با نگاه کردن به خروجی، حدس زدن ورودی تقریباً غیرممکن است، اما با نگاه کردن به ورودی، تأیید خروجی امری ساده و پیش پا افتاده است.

به این ترتیب، هر شرکت کننده می‌تواند تأیید کند که ماینر یک بلاک «صحیح» را تولید کرده است و موارد نامعتبر را رد می‌کند. در خصوص موارد نامعتبر، ماینر در واقع هیچ پاداشی دریافت نمی‌کند و با تلاش برای جعل یک بلاک نامعتبر منابع را هدر داده است.

این امر منجر به طرح برخی نظریه‌های جالب می‌شود که هر گونه تلاش برای تقلب یک بازیگر را بسیار دشوار می‌کند، اما برای کسانی که منصفانه بازی می‌کنند خیلی سودآور است. در بیشتر مواقع هیچ کسی منابع لازم برای حمله نامحدود به یک شبکه قوی را در اختیار ندارد و از کسانی که دارای منابع کافی هستند انتظار می‌رود با مشارکت صحیح، از سرمایه خود کسب سود کنند. برای استخراج یک ارز دیجیتال مانند اتریوم به تجهیزات مخصوصی نیاز است.

آیا رمز ارزها را می‌توان مقیاس بندی کرد؟

احتمالاً بدانید که شبکه‌های توزیع شده آن‌قدر که باید کارآمد نیستند. متأسفانه رمز ارزها فقط در صورتی که همه گره‌ها بتوانند نسخه‌ای از بلاکچین را همگام‌سازی کنند، در برابر سانسور ایمن و مقاوم خواهند بود. هر چه پیش نیازهای لازم برای همگام‌سازی کمتر باشد، پیوستن افراد آسان‌تر خواهد بود.

چرایی محبوبیت بلاک‌چینی که فقط هر ده دقیقه یک بلاک کوچک اضافه می‌کند به بلاک‌چینی که هر پنج دقیقه یک بلاک بزرگ اضافه می‌کند، مشهود است. برای بلاک‌های بزرگ، گره‌ها برای همگام‌سازی نیاز به کامپیوتری بسیار قوی دارند و باید کامپیوترهای ضعیف‌تر را هر چه سریع‌تر به حالت آفلاین در بیاورند. این امر منجر به تمرکز بیشتر می‌شود، زیرا موارد مشابه در شبکه کاهش میابند.

اما در بلاک‌های کوچک‌تر، میزان تراکنش در ثانیه (TPS) بسیار پایین است. چنین محدودیتی به این معنی است که در ساعات شلوغ، ممکن است مدتی طول بکشد تا معاملات به زنجیره بلاک اضافه شوند. چنانچه عجله داشته باشید و بخواهید سریع پرداخت خود را به سرانجام برسانید، مسلماً این میزان صبر کردن چیزی نیست که شما را خوشحال کند اما برای بهره بردن از مزیت‌های غیرمتمرکز سازی لازم است.

این مشکل را تحت عنوان مقیاس‌پذیری می‌شناسند. سیستمی که مقیاس‌پذیری خوبی دارد به راحتی می‌تواند با کمترین هزینه و نقص احتمالی خود را با افزایش در میزان تولید وفق دهد. متأسفانه بلاکچین مقیاس‌پذیری خوبی ندارد و همان‌طور که توضیح دادیم، بالا بردن توانایی این سیستم با بلاک‌های بزرگ‌تر، کارایی کل شبکه توزیع شده را تضعیف می‌کند.

به نظر می‌رسد برای افزایش میزان تراکنش بر ثانیه به طوری که به متمرکز شدن شبکه آسیب نرساند، مقیاس‌پذیری خارج از زنجیره یک روش مناسب است. این روش شامل طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های متمرکز و غیرمتمرکز است که اجازه می‌دهد معاملات بدون ورود به بلاکچین انجام شوند.

نرم‌افزار رمز ارز تحت کنترل کیست؟

استفاده از شبکه‌های رمزارز کاملاً اختیاری است و هیچ‌گونه اجباری برای اجرای نرم‌افزار بر کاربران وجود ندارد. در واقع انتخاب کدها کاملاً اختیاری بوده و این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند که با بررسی کدها و آشنایی با آن‌ها، امنیت و قابل اعتماد بودن آن‌ها را سنجیده و تصمیم بگیرند که این کد را اجرا کنند و یا خیر.

به طور کلی، رمز ارزها این امکان را برای دیگران فراهم می‌کند که در پیشرفت و توسعه آن‌ها مشارکت داشته باشند. اضافه کردن ویژگی‌ها یا ایجاد تغییرات جدید روی کد، توسط توسعه دهندگان بررسی و اعمال می‌شود، کاربران نیز می‌توانند کد را شخصاً بررسی کرده و اجرا یا عدم اجرای آن را انتخاب کنند.

بعضی از به روزرسانی‌ها با گره‌های قدیمی‌تر سازگار خواهند بود، به این معنی که گره‌های به روز شده هنوز به گره‌های قدیمی متصل هستند؛ اما سایر موارد با قدیمی‌ها سازگار نخواهند بود و گره‌های قدیمی در صورتی که به روزرسانی نشوند از شبکه حذف خواهند شد.

فصل چهارم؛ سرمایه گذاری در رمز ارزها و بیت کوین

بعد از شناخت کلی از رمز ارزها و اینکه چگونه کار می‌کنند، بسیاری در ورود به دنیای رمز ارزها دچار شک و تردید می‌شوند. شروع سرمایه‌گذاری در این زمینه به دانش و اطلاعات خاص خود نیاز دارد. در فصل چهارم به پیش نیازهای لازم برای ورود به دنیای رمز ارز پرداخته شده است.

بهترین ارز دیجیتال برای خرید کدام است؟

انتخاب رمزارز مناسب و خرید ارز دیجیتال بر عهده شماست و باید با تحقیق و تحلیل کافی به نتیجه گیری مناسبی برسید و بر اساس این نتیجه گیری رمزارز خود را انتخاب کنید. برای شروع تحقیقات و بررسی‌های لازم می‌توان گفت ابزارهای زیادی وجود دارند که تصمیم گیری را برای شما خیلی آسان‌تر می‌کنند.

تحلیل‌های هفتگی و روزانه که در خصوص بیت کوین و انواع رمز ارزها در رمزینکس ارائه می‌شد می‌تواند در این زمینه بسیار مفید باشند. در مقاله «بهترین ارز دیجیتال ارزان برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۱ کدام است؟» به معرفی بهترین انواع ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ پرداخته شده است.

قبل از سرمایه گذاری در ارز دیجیتال کسب چه اطلاعاتی ضروری است؟

روش‌های زیادی برای تجزیه و تحلیل بازارهای مالی وجود دارد. به طور کلی، بیشتر سرمایه گذاران حرفه‌ای از استراتژی‌های متفاوتی برای ارزیابی سرمایه استفاده می‌کنند. در کل تحلیل بنیادی (FA) و تحلیل تکنیکال (TA) دو رویکرد اصلی برای ارزیابی سرمایه گذاری هستند.

تحلیل بنیادی روشی برای ارزیابی دارایی بر اساس عوامل اقتصادی و مالی است. تحلیل‌گرانی که از این روش استفاده می‌کنند، هر دو عامل اقتصاد کلان و اقتصاد خرد، شرایط صنعت یا کسب و کار دارایی را بررسی می‌کنند. برای ارزیابی رمزارزها، ممکن است به داده‌های بلاکچین عمومی نیز نگاه کنند.

این ارزیابی می‌تواند شامل بررسی تعداد تراکنش‌ها، آدرس‌ها، سرمایه گذاران برتر، میزان هَش شبکه و تعداد بی‌شماری از اطلاعات دیگر باشد. هدف از این تجزیه و تحلیل این است که یک ارزیابی کلی برای دارایی‌های قدیمی ارائه دهیم و آن را با ارزیابی فعلی مقایسه کنیم. آخر سر، این ارزیابی تعیین می‌کند که آیا دارایی در حال حاضر کم ارزش است یا ارزش بالایی دارد.

لازم به یادآوری است که رمزارزها یک ارز مجازی جدید به شمار می‌روند که هنوز هم پیشرفت و شکوفایی فراوانی در پیش دارند. علاوه بر این تجزیه و تحلیل بنیادی در هنگام تعیین ارزش رمزارز، کاملاً و صد درصد صحیح نیست.

به بیان ساده‌تر، هیچ روش و چارچوب استانداردی برای تعیین ارزش رمزارز وجود ندارد که به میزان قابل توجهی مورد اعتماد باشد. موفقیت یا شکست یک رمزارز به عوامل مختلفی بستگی دارد که هیچ چارچوب فعلی نمی‌تواند پاسخگوی آن‌ها باشد.

برخلاف تحلیلگران بنیادی، تحلیلگران تکنیکال سعی در تعیین ارزش ذاتی یک دارایی ندارند. در عوض، آن‌ها تجارت و فرصت‌های سرمایه گذاری را بر اساس فعالیت‌های تجاری گذشته ارزیابی می‌کنند.

آن‌ها این کار را با توجه به تغییرات قیمت، الگوهای نمودار، شاخص‌ها و سایر ابزارها و نمودارهای مختلف، برای ارزیابی قدرت یا ضعف بازار انجام می‌دهند. در واقع، تحلیل گران تکنیکال معتقدند که با بررسی نوسانات قبلی قیمت یک دارایی می‌توانند پیش بینی‌هایی در مورد ارزش و قیمت آن دارایی در آینده به دست آورند.

از آنجا که تجزیه و تحلیل تکنیکال برای هر بازار تنها با اطلاعات قدیمی امکان پذیر است، توسط معامله‌گران رمزارزها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. در مقاله «هر آنچه که باید در مورد ترید ارز دیجیتال بدانید! ترید چیست و چگونه است؟» به روش های مختلف ترید ارزهای دیجیتال پرداخته شده است.

تحلیل تکنیکال یا بنیادی؟

حالا کدام بهتر است، تحلیل بنیادی یا تکنیکال؟ کدام را باید یاد بگیرید؟ برای اینکه دارایی شما در بازار سرمایه روند سعودی در پیش بگیرد و ریسک آن به میزان قابل توجهی کاهش یابد، لازم هست با هر دو تحلیل آشنایی کافی داشته باشید.

بیشتر ابزارهای تجزیه و تحلیل بازار نیز هنگامی که در ترکیب با سایر ابزارها استفاده می‌شوند، بهترین عملکرد را دارند. در هر صورت، درک ریسک مالی و مدیریت ریسک کاملاً حیاتی است و هرگز بیشتر از توان مالی خود برای از دست دادن، سرمایه گذاری نکنید.

رمزارزها را از کجا تهیه کنیم؟

روش‌های مختلفی برای خرید رمزارزها وجود دارد. اولین کاری که باید انجام دهید، تبدیل ارز فیات یا همان پول رایج به رمز ارز است. سپس، انتخاب با شماست که رمزارز خود را نگه (HODL) دارید یا آن را مبادله کنید و با آن در بازار سود قابل قبولی کسب کنید. مبادله رمزارز در بازار دارایی، انواع مختلفی دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست پس آن‌ها را هم به طور خلاصه توضیح خواهیم داد.

صرافی‌های متمرکز

مفهوم صرافی متمرکز (CEX) ممکن است کمی گیچ کننده به نظر برسد چون رمزارزها غیرمتمرکز هستند و انتخاب صرافی متمرکز برای آن‌ها کمی عجیب است. در کل، صرافی‌های متمرکز سیستم عامل‌های آنلاینی هستند که خریداران و فروشندگان را برای مبادله به هم متصل می‌کنند.

نحوه کار این صرافی‌ها به این‌گونه است که کاربران پول فیات یا رمزارز خود برای مبادله و معامله به داخل این سیستم واریز می‌کنند. چنانچه با عملکرد کیف پول‌های رمز ارز آشنایی داشته باشید، می‌دانید که در این حالت رمزارز شما در صرافی نگهداری می‌شود و در صورت تمایل می‌توانید وجه خود را در هر زمان برداشت کنید.

برخی ترجیح می‌دهند وجوه خود را در صرافی نگه دارد که در این صورت اگر صرافی هک شود ممکن است بودجه کاربران در معرض خطر قرار گیرد.

صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) با متمرکز کمی متفاوت است. هنگامی که از مبادله غیرمتمرکز استفاده می‌کنید، هیچ واسطه‌ای در این بین وجود ندارد.

در مبادله غیرمتمرکز، به جای واریز وجوه خود به کیف پول صرافی، مستقیماً از کیف پول خود معامله می‌کنید. هنگام انجام معامله، وجوه مستقیماً با استفاده از قراردادهای هوشمند به بلاکچین منتقل می‌شوند.

از آنجایی که در مبادلات غیرمتمرکز، هیچ مرجع کنترل کننده‌ای وجود ندارد، بسیاری آن را ایمن‌تر از مبادلات متمرکز می‌دانند. علاوه بر این اکثر مبادلات غیرمتمرکز نیازی به دریافت اطلاعات شخصی از کاربر ندارند و تنها ارائه آدرس کیف پول بلاکچین کافی است.

البته در این‌گونه معامله‌ها کاربر به مقداری اطلاعات تخصصی احتیاج دارد زیرا که انجام تمام معاملات بر عهده خود کاربر است و کمکی از طرف صرافی دریافت نمی‌کند.

صرافی همتا به همتا

صرافی همتا به همتا (P2P) نیز محلی است که خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کند، اما هم با صرافی متمرکز و هم با صرافی غیرمتمرکز متفاوت است.

در این مورد، صرافی کاری جز متصل کردن خریداران و فروشندگان به هم ندارد و آن‌ها می‌توانند به هر روشی که توافق کنند معامله را تسویه کنند؛ بنابراین، میزان ودیعه و نحوه تسویه می‌تواند توسط خریداران و فروشندگان برای هر معامله جداگانه تعیین شود.

آموزش خرید بیت کوین و رمز ارز

خرید بیت کوین در حال حاضر از سوی دولت تحت چهارچوب‌های مشخص کاملاً قانونی اعلام شده است. چند سالی است که صرافی‌های کوچک و بزرگی شروع به فعالیت در زمینه خرید و فروش رمز ارزها کرده‌اند.

رمزینکس نیز به عنوان یکی از اولین استارت‌آپ‌های ورود پیدا کرده به این حوزه با سابقه‌ای ۳ ساله، شرایط لازم برای ورود ایمن و ساده به این دنیای را برای همه ایرانی‌ها فراهم کرده است. در ادامه به شما آموزش خواهیم داد که چگونه در سایت رمزینکس به عنوان مرجع رسمی خرید و فروش بیت کوین شروع به فعالیت کنید. در مقاله «آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال و رمز ارز به زبان ساده + نکات» به بررسی نحوه خرید و فروش انواع ارز دیجیتال پرداخته شده است.

فصل پنجم؛ ترید ارزهای دیجیتال

ترید از روش های کسب سود در بازار ارزهای دیجیتال است که در ادامه خلاصه ای بر آن خواهیم داشت.

ترید یا تریدینگ چیست؟

ترید به معنالی معامله و تریدینگ به معنای معامله گری یا معامله کردن است. ترید در ارزهای دیجیتال به معنای کسب سود از خرید و فروش انواع ارزهای دیجیتال در یک بازه زمانی نسبتا کوتاه است. یک فرد تریدر در وهله اول با استفاده از تحلیل تکنیکال و در وهله دوم با استفاده از تحلیل فاندمنتال نسبت به بررسی یک رمز ارز و سپس خرید آن می کند.

بر اساس استراتژی که به منظور ترید در پی گرفته است ممکن است زمان نگه داشتن آن از یک دقیقه تا چند ماه باشد. بعد از رسیدن به میزان سود از پیش مشخص شده اقدام به فروختن آن وسپس وارد شدن به یک معامله دیگر می شود.

تفاوت ترید با سرمایه گذاری در چیست؟

به زبان ساده تری در بازه زمانی کوتاه و سرمایه گذاری در بازه زمانی به مراتب بلند تر صورت می گیرد اما این دو تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. یک تریدر باید در بازارهای مالی حال چه ارز دیجیتال باشد چه بورس، همیشه فعال باشد و نوسانات را به دقت دنبال کند.

فرد سرمایه گذار دید بلندمدت ک تا چند ساله نسبت به دارای خود دارد و نوسانات بازار در تصمیم او تاثیر نخواهند داشت. در مقاله «تفاوت معامله گر و سرمایه گذار در ارز دیجیتال چیست؟ ترید یا سرمایه گذاری؟» در خصوص تفاوت این دو صحبت شده است.

انواع روش ترید ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که در بالا نیز عنوان شد، چندین روش به منظور ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ادامه فهرست وارد به آن ها اشاره شده است.

  • مارجین تریدینگ
  • قراردادهای آتی
  • معامله روزانه (day trading)
  • معامله نوسانی یا سوئینگ تریدینگ (swing trading)
  • معامله پوزیشنی (position trading)
  • اسکالپینگ (scalping)

فصل ششم؛ پرسش‌های متداول

در خصوص دنیای رمز ارزها و شروع به خرید و فروش بیت کوین در ایران و از صرافی‌ها و سایت‌های رسمی مانند رمزینکس، سؤالات زیادی برای کاربران پیش خواهد آمد که در این فصل سعی شده است به مهم‌ترین آن‌ها پاسخ دهیم.

آیا ارز دیجیتال قانونی است؟

تعداد بسیار کمی از کشورها خرید، فروش و ذخیره رمزارزها را کاملاً ممنوع اعلام کرده‌اند. در اکثریت کشورهای دنیا، بیت کوین و سایر ارزهای مجازی کاملاً قانونی هستند. بهترین کار این است که قبل از شروع به کار با آن‌ها، بررسی کنید که حوزه قضایی شما اجازه این کار را می‌دهد یا خیر.

لازم به یادآوری است که هر کشوری رویکرد متفاوتی در تنظیم فعالیت‌های رمزارز دارد. حتماً در این مورد به اندازه کافی تحقیق کرده و اطمینان حاصل کنید که با انجام این کار هیچ قانونی را نقض نمی‌کنید.

آیا تاریخ انقضایی برای ارز دیجیتال وجود دارد؟

در دهه گذشته صدها بار رسانه‌ها، مرگ رمزارز را اعلام کرده و اظهار داشته‌اند که تاریخ انقضای رمزارز فرا رسیده است. با این حال، رمزارز همان‌طور که در ابتدا شروع به کار کرد، به کار خود ادامه می‌دهد. این بدان معنا نیست که بی‌ثبات نیست چون هر لحظه ممکن است قیمت‌ها بالا یا پایین شوند. برای کسانی که به دنبال این هستند یک شبه از این طریق پول‌دار شوند، گزینه مناسبی نیست و تنها با صبر و حوصله پاداش خود را خواهید دید.

با این حال، توصیف رمزارز به عنوان «تجارتی مرده» اشتباه است چرا که رمزارزها همچنان به جذب کاربران جدید ادامه می‌دهند و فناوری و زیرساخت‌های آن‌ها هر روز پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر از قبل می‌شوند.

نوآوری‌های بیت کوین و اتریوم بدون شک سهم مهمی در تغییر شکل سیستم‌های پولی موجود برای همگام شدن با عصر پیشرفت و تکنولوژی ایفا کرده‌اند. تغییرناپذیری، مقاومت در برابر سانسور، عدم اعتماد، یا معاملات تقریباً فوری با استفاده از سیستم پولی عمومی می‌تواند فعالیت اقتصادی در اینترنت را کاملاً نوسازی کند.

آیا ارز دیجیتال امن است؟

فراموشی کلیدهای خصوصی را می‌توان تنها خطری دانست که شما را در استفاده از رمزارز تهدید می‌کند. در صورت فراموش کردن رمز ورود خود برای دسترسی به حساب بانکی، می‌توانید از طریق پشتیبانی آن را بازیابی کنید اما اگر کلیدهای خصوصی را که به شما امکان دسترسی به رمزارز را می‌دهند فراموش یا گم کنید، هیچ راهی برای بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

استفاده از یک صرافی معتبر گزینه مناسب‌تری برای شما به شمار می‌رود که تنها کافی است به آن‌ها اعتماد کنید تا دیگر خطر از دست دادن کلیدهای خصوصی، رمزارزهای شما را تهدید نکند. سایت رمزینکس با سابقه چند ساله در این حوزه و با ارائه خدمات متنوع بر پایه سه اصلی، امنیت، سرعت و سادگی سعی در ارائه یک تجربه کاربری غیر قابل قیاس است.

خوشبختانه رمزنگاری کلیدهای عمومی تا به امروز شکسته نشده است. با اقدامات امنیتی مناسب، احتمال هک و به سرقت رفتن اطلاعات و حساب‌های آنلاین شما بسیار کاهش می‌یابد. آگاهی از انواع کلاهبرداری‌های رایج (مهندسی اجتماعی، فیشینگ و غیره)، داشتن نسخه‌های آفلاین از کلیدهای خصوصی و نگه داشتن کپی آن‌ها در مکانی امن، مواردی هستند که امنیت حساب شما را تضمین می‌کنند.

حساب ارز دیجیتال را می‌توان به صورت ناشناس ایجاد کرد؟

نام شما به آدرس‌های رمزارز متصل نیست، آدرس رمزارز از تعدادی اعداد و حروف تصادفی تشکیل شده که هیچ نشانی از نام و اطلاعات خصوصی شما در آن وجود ندارد. اگرچه این امر باعث ناشناس ماندن شما می‌شود اما باز هم لازم است جوانب احتیاط را رعایت کنید زیرا در این فضا شما به نوعی هویت زنجیره‌ای دارید که حفظ امنیت آن لازم است.

روش‌های خاصی وجود دارد که ممکن است به افراد اجازه دهد آدرس‌های ای پی (IP) را با فعالیت‌های شما متصل کنند. در چنین شرایطی می‌توان از مواردی مانند حملات گردگیری و سایر تکنیک‌های تجزیه و تحلیل برای غیر قابل شناسایی بودن نام شما استفاده کرد.

به یاد داشته باشید که بلاک‌چین‌ها پایگاه داده‌های گسترده و عمومی هستند. اگر نگران حریم خصوصی خود هستید، باید سعی کنید پیوند دادن معاملات شما با نام شما تا حد امکان برای دیگران دشوار باشد. رمزارزها مانند بیت کوین به طور پیش فرض خصوصی نیستند، اما ابزارهایی مانند کوین میکسر (Coin Mixer) وجود دارد که امکان ردیابی تراکنش‌های رمزارز را دشوار و تقریباً غیر ممکن می‌کند.

زیرمجموعه کوچکی از رمزارز به نام سکه‌های مبتنی بر حریم خصوصی وجود دارند که قادرند منبع، مقصد و میزان وجوه را در معاملات با استفاده از روش‌هایی مانند معاملات محرمانه پنهان کنند. آن‌ها به طور پیش فرض از حریم خصوصی قوی‌تری برخوردار هستند اما به طور کامل مؤثر و مقاوم نیستند.

آیا ارز دیجیتال ارزش بالایی دارد؟

در سیستم‌های مالی، جذب اعتماد و باور مردم بسیار مهم است زیرا که ارزش این دارایی‌ها، توسط افراد تعیین می‌شود. در واقع ارزش هر چیزی که مردم به آن باور داشته باشند و روی آن سرمایه گذاری کنند، هر روز بیشتر از دیروز خواهد بود.

این قضیه برای هر موردی که فکرش را بکنید درست است. چه آن چیز فلز باشد، یا یک تکه کاغذ یا سکه‌های مجازی، باور مردم آن را گران‌بها و ارزشمند خواهد ساخت.

با این حال، برخی رمز ارز و بیت کوین را نوعی کالای دیجیتالی کمیاب در نظر می‌گیرند. آن‌ها معتقدند با توجه به نرخ صدور و سیاست‌های پولی بیت کوین، در آینده بیت کوین ممکن است به طلایی گران‌بها تبدیل شود.

البته از آنجا که بیت کوین فقط برای مدت یک دهه وجود داشته است نمی‌توان با اطمینان گفت که در آینده مانند طلا به عنوان ذخیره دارایی عمل خواهد کرد یا خیر.

آیا همه ارزهای دیجیتالی، رمزارز هستند؟

خیر! در حال حاضر اغلب کشورها در تلاش هستند تا نسخه خود را از ارزهای دیجیتالی به بازار ارائه دهند. همه این ارزها ارز دیجیتالی هستند که هر کشور یا گروهی نسخه‌های متفاوتی از آن‌ها تولید کرده یا خواهد کرد. ارزهای دیجیتالی اساساً نسخه دیجیتالی پول فیات و همچنین از اکثر مزایای رمزارز بی‌بهره هستند.

علاوه بر این، آن‌ها توسط یک بانک یا دولت مرکزی صادر و توزیع می‌شود و مانند رمزارز از بلاکچین‌ها برای ثبت تراکنش‌ها استفاده نمی‌کنند.

ممکن است نام لیبرا فیسبوک (Facebook Libra) به گوشتان خورده باشد. لیبرا نوع دیگری از ارز دیجیتالی است که طوری برنامه ریزی شده تا روی بلاکچین یک برنامه متن باز بسازد.

با این حال، دسترسی به این برنامه بر خلاف بیت کوین و اتریوم، برای کاربران بسیار راحت است و با کوچک‌ترین اتصال به اینترنت قادر به استفاده از آن خواهند بود. اداره و مدیریت این برنامه بر عهده چند تن از منتخبین این پروژه است.

با این وجود ارزهای دیجیتالی ملی و سایر ارزهای دیجیتالی که از بلاکچین یا رمزنگاری استفاده می‌کنند، با رمزارزهایی مانند بیت کوین بسیار فرق دارند.

سرمایه بازار رمز ارز چیست؟

قیمت رمزارزها تنها بخش کوچکی از داستان ما است. در حالی که تعداد واحدهای رمزارز موجود در بازار که تحت عنوان عرضه شناخته می‌شوند از اهمیت یکسانی در مقایه با قیمت رمز ارز برخوردار است.

به طور دقیق، برای ارزیابی ارزش دارایی یک شبکه رمزارز، باید بدانید که در حال حاضر چند واحد جداگانه از آن وجود دارد. به این واحدهای جداگانه عرضه در گردش می‌گویند. البته هر رمزارز، برنامه خاصی را برای خود طراحی کرده است که لازم است نحوه کارکرد آن برنامه را در شبکه به خوبی بدانید. سرمایه بازار (ارزش بازار) بهای یک واحد است که در عرضه در گردش ضرب می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید، ارزش بازار یک شبکه رمزارز تنها ارائه‌ای دقیق‌تر از دارایی شبکه است نه قیمت تک تک واحدها. شبکه‌ای که سکه‌های آن قیمت پایین‌تری دارد اما عرضه در گردش آن بالاتر است می‌تواند از ارزیابی بالاتری (سقف بازار) نسبت به شبکه‌ای که سکه‌های آن قیمت بالاتری دارد اما عرضه در گردش آن کمتر است، برخوردار باشد. البته عکس این قضیه هم می‌تواند در موارد خاص صادق باشد.

لازم به ذکر است که سرمایه بازار نشان دهنده میزان ورود پول به یک بازار خاص نیست. به عنوان مثال، یک تصور رایج در میان تازه واردان این است که محدودیت بازار بیت کوین نشان دهنده کل پول سرمایه گذاری شده در بیت کوین است. این یک تصور کاملاً غلط است زیرا که محدودیت بازار به قیمت و عرضه بستگی دارد.

چرا هزینه معامله‌ها بر عهده خود کاربر است؟

هنگامی که یک بیت کوین را به آدرسی ارسال کنید، متوجه خواهید شد که آن آدرس مقدار خیلی کمی از آنچه ارسال کرده‌اید را دریافت می‌کند. این مقدار هزینه‌ای است که باید به ماینرها پرداخت کنید تا معامله شما را به بلاکچین اضافه کنند.

بسیاری از رمزارزها از راهبرد مشابهی برای جلب اعتماد مخاطب و کاربر نسبت به امنیت شبکه استفاده می‌کنند. در سیستم‌های اثبات کار، هزینه‌های معامله معمولاً با سکه‌های تازه ضرب شده پرداخت می‌شود تا به نوعی پاداش بلوکی را تشکیل دهد.

هزینه هر معامله بسته به فوریت انجام آن متفاوت است. ماینرها برای دریافت هزینه‌های بیشتر، معاملات با کارمزد بالاتر را در اولویت قرار می‌دهند. به این ترتیب اگر برای انجام معامله خود عجله ندارید، می‌توانید نگاهی به هزینه معامله‌های در حال انجام که در اولویت نیستند، بیندازید و بر اساس هزینه آن‌ها برای معاملات خود هزینه قابل قبولی را تعیین کنید.

اگر کلیدم را گم کنم، راهی برای بازیابی دارایی وجود دارد؟

اگر کلید خود را گم کرده‌اید امکان بازیابی دارایی شما غیر ممکن است. بزرگ‌ترین مزیت رمز ارزها حذف تمامی واسطه‌ها و متولیان از مدیریت معاملات مالی است و این مزیت بزرگ‌ترین ایراد رمزارز هم به شمار می‌رود.

حذف کردن همه واسطه‌ها به این معنی است که کاربر در دنیای رمزارز تنها است و چنانچه مشکلی برایش به وجود بیاید هیچ کمکی از دیگران دریافت نخواهد کرد. به همین دلیل حفظ کلیدهای خصوصی در مکانی امن مسئله بسیار مهمی است که امنیت دارایی شما کاملاً به آن بستگی دارد.

چه آینده‌ای در انتظار ارزهای دیجیتال است؟

آینده رمزارز در باور هر شخص متفاوت است و نمی‌توان به نتیجه یکسانی رسید. برخی معتقدند که بیت کوین در عصر دیجیتال، جایگزین طلا خواهد بود و در آینده سیستم مالی کنونی را به کلی دگرگون خواهد کرد.

برخی هم معتقدند که رمز ارزها تنها یک سیستم ثانویه هستند که هیچ‌وقت قادر به تغییر سیستم مالی کنونی نخواهند بود. عده‌ای هم معتقدند که اتریوم به یک کامپیوتر توزیع شده تبدیل می‌شود و پایه اصلی اینترنت نسل جدید خواهد بود.

عده‌ای هم هستند که بدبین‌تر از گروه‌های دیگر هستند و باور دارند که این صنعت دیر یا زود سقوط خواهد کرد. در کل در مورد آینده رمز ارزها پیش بینی‌ها و باورهای متفاوتی وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت در مورد آینده این صنعت اظهار نظر کند و همچنین نمی‌توان پتانسیل عظیمی که این صنعت برای رشد و پیشرفت دارد را نادیده گرفت.

از کجا ارز دیجیتال بخریم؟

صرافی ارز دیجیتال رمزینکس با پشتیبانی کردن از بهترین ارزهای دیجیتال و کارمزد معاملاتی مناسب به ارائه خدمات به کاربران می پردازد. با طی کردن چند مرحله ساده از جمله ثبت و نام و احراز هویت می توانید به طور مستقیم یا با وارد شدن به بازار معاملاتی همتا به همتا به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازید.

بعد از ثبت نام و احراز هویت هم می توانید با مراجعه به وب سایت صرافی رمزینکس و هم با دانلود و نصب برنامه و اپلیکیشن رمزینکس در گوشی های هوشمند خود به خرید و فروش ارز دیجیتال مشغول شوید.

برای رصد قیمت لحظه ای انواع ارزهای دیجیتال به صفحه قیمت لحظه ای ارز دیجیتال مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش ارزهای دیجیتال در رمزینکس می توانید به صفحه سوالات متداول درباره رمزینکس مراجعه کنید.

سخن آخر

رمز ارزها دنیای جدید و سرشار از ناشناخته را در اختیار ما قرار می‌دهد. دنیای که می‌تواند از هر سمت و سویی در زندگی روزمره انسان به کار گرفته شود. اینکه رمز ارزها به چه سمت و سویی در حال حرکت هستند، را نمی‌توان پیش بینی کرد.

نظر شما در مورد آینده رمز ارزها به ویژه بیت کوین چیست؟

برای نگارش این مقاله از سایت های بایننس آکادمی، کوین مترو، کوین تلگراف و اینوستوپدیا استفاده شده است.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد