مودم فیبر نوری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مودم فیبر نوری چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
مودم فیبر نوری (FOM) به عنوان رابط اتصال بین یک دستگاه الکترونیکی و شبکه اینترنت عمل می کند. در این شبکه از کابل فیبرنوری برای انتقال سیگنال استفاده می شود

مودم فیبر نوری (FOM) به عنوان رابط اتصال بین یک دستگاه الکترونیکی و شبکه اینترنت عمل می کند. در این شبکه از کابل فیبرنوری برای انتقال سیگنال استفاده می شود. برای اینکه مشترک FTTH از مودم فیبر نوری خود استفاده کند، باید پچ کارت فیبر نوری SC-SC تک حالته را نیز خریداری کند. در این مقدمه به طور خلاصه توضیح می دهیم که مودم فیبرنوری چیست و سپس در مورد عملکردو انواع آن صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

مودم فیبر نوری (FOM) به عنوان رابط اتصال بین یک دستگاه الکترونیکی و شبکه اینترنت عمل می کند. در این شبکه از کابل فیبرنوری برای انتقال سیگنال استفاده می شود. برای اینکه مشترک FTTH از مودم فیبر نوری خود استفاده کند، باید پچ کارت فیبر نوری SC-SC تک حالته را نیز خریداری کند. در این مقدمه به طور خلاصه توضیح می دهیم که مودم فیبرنوری چیست و سپس در مورد عملکردو انواع آن صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

مودم فیبر نوری چیست؟

مودم های فیبرنوری یکی از مدرن ترین و خلاقانه ترین دستگاه های متصل به شبکه های اینترنت پرسرعت هستند. این نوع مودم امکان اتصال به اینترنت را در مناطقی از کشورهایی که زیرساخت تلفن کافی دارند را می دهد.  به عبارت دیگر مودم فیبر نوری دستگاهی است که در کنار مودم‌های عادی نصب می شود، به این ترتیب خطوط اینترنت فیبرنوری از شرکت مخابرات به منزل کاربر منتقل می شود. سپس برای استفاده از اینترنت فیبرنوری و تجربه چندین برابر سرعت اینترنت به تجهیزات خاصی نیاز دارید که یکی از آنها مودم فیبر نوری است. این نوع مودم دارای پورت های مختلفی می باشد و استفاده از این نوع مودم برای راه اندازی شبکه اینترنتی آسان است و افراد زیادی می توانند همزمان از اینترنت پرسرعت بهره مند شوند.

انواع مودم‌های فیبر نوری

تولید کنندگان، مودم های فیبر نوری را به دو روش مختلف تولید می کنند که هر کدام کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. انواع مودم های فیبر نوری شباهت های زیادی دارند و تفاوت های آنها چندان محسوس نیست. اولین نمونه از یک مودم فیبر نوری یک ترمینال شبکه نوری یا ONT است که توسط شرکت های معتبر تولید و معرفی شده است. این نوع مودم معمولاً برای مصارف خانگی یا مشاغل کوچک استفاده می شود. هنگامی که کابل فیبر نوری به محل مورد نظر کشیده شد، می توان از مودم فیبر نوری ONT استفاده کرد.

مشاهده محصولات: انواع مودم

نمونه دیگری از مودم های فیبر نوری که توسط شرکت های بزرگ تولید و به بازار عرضه می شود، واحد شبکه نوری یا ONU نام دارد. این نوع مودم ها از نظر کیفیت مشابه مودم های ONT هستند. البته شرکت های سازنده در دو نوع مودم تفاوت هایی قائل شده اند که در ادامه به تفاوت و کیفیت مودم های ONT و ONU خواهیم پرداخت.

مودم فیبرنوری ONT چیست؟

این نوع مودم عملکرد بسیار خوبی در ارائه خدمات انتقال صدا، اینترنت و تصویر دارد. Huawei EchoLife ONT انتخاب مناسبی برای استفاده در شبکه‌های FTTH (Fiber To The Home) است تا پهنای باند بالایی را برای مشاغل کوچک و استفاده خانگی فراهم کند.

این مودم  خانگی سری Echo Life، از فناوری GPON برای ارائه پهنای باند بالا به کاربران با پورت های POTS و FE/GE و قابلیت دسترسی بی سیم استفاده می کند. امکان پیکربندی از راه دور (plug and play) بدون نیاز به حضور در محل نیز دارد. دستگاه را می توان از پورت POTS تست کرد. ردیابی و مانیتورینگ پیوندهای سرتاسری وجود دارد. مصرف بهینه برق (کاهش 25 درصدی مصرف برق به لطف تراشه های SOC) نیز دارد. یکی از رایج ترین مدل های ONT موجود در بازار مدل HG8245H است که دارای 4 پورت اترنت نوع GE و 2 پورت تلفن آنالوگ POTS است و همچنین نقش یک اکسس پوینت بی سیم سازگار با 802.11a/b/g/n را ایفا می کند.

مودم فیبرنوری ONU چیست؟

مودم Huawei onu SmartAX MA5620 یک مودم فیبر نوری با قابلیت کنترل از راه دور، برای استفاده در ساختمان های مسکونی و اداری (MDUs) است. این مودم فیبر نوری هوآوی با ارائه بستر لازم برای ارائه خدمات پهن باند (ارسال چندین سیگنال به صورت همزمان در رسانه انتقال) و همچنین خدمات انتقال VOIP از طریق FTTB (Fiber To The Building) نیازهای کاربران خانگی در مجتمع های مسکونی بزرگ را برآورده می کند. همچنین برای استفاده اداری توسط مشاغل کوچک و متوسط ​​استفاده می شود.

مودم هواوی ONU برای نصب در شرایط آب و هوایی مختلف (از نظر دما و رطوبت) طراحی شده است. بنابراین مودم های فیبر نوری هواوی را می توان به راحتی در داخل، خارج از منزل، داخل کابین، روی دیوار، قفسه یا میز نصب و نگهداری کرد.

قابلیت اطمینان بالا، عملکرد بی صدا و بدون فن و مصرف بهینه انرژی از دیگر مزایای این مدل از مودم های فیبر نوری هواوی است. تنظیمات مودم فیبر نوری بدون نیاز به قرار گرفتن در محل نصب انجام می شود، زیرا می توان آن را از راه دور پیکربندی کرد (به دلیل قابلیت plug-and-play این مدل).

تفاوت مودم‌های ONU و ONT چیست؟

این محصولات عملکردهای مشابهی دارند و ظاهر آنها یکسان است. هر دو مودم را می توان در شبکه های GPON استفاده کرد. در سمت کاربر، انواع مودم های فیبر نوری نصب شده و در نتیجه مصرف کنندگان می توانند اینترنت دریافت کنند. اما برخی از ویژگی ها متفاوت است. مودم های ONT فیبر نوری را می توان در پروتکل های FTTH استفاده کرد در حالی که مودم های ONU در پروتکل های FTTTB استفاده می شوند.

این محصولات دارای پورت های زیادی هستند تا بتوان به راحتی و به صورت حرفه ای از آنها استفاده کرد. البته با توجه به قیمت این محصولات، اکثر افراد با استفاده حرفه ای این مودم ها را خریداری می کنند.

اینترنت فیبر نوری چه ویژگی هایی دارد؟

شما نمی توانید در مورد مودم های فیبر نوری بدون اشاره به چیستی اینترنت فیبر نوری صحبت کنید. در ادامه، بیایید در مورد چیستی مودم فیبر نوری صحبت کنیم.

اینترنت ارائه شده توسط فناوری فیبر نوری مبتنی بر کابل های فیبر نوری است. در این نوع کابل انتقال اطلاعات از طریق سیگنال های نوری انجام می شود و از این نظر محدودیتی از نظر پهنای باند وجود ندارد. برای انتقال اطلاعات در این سرویس ها از کابل های فیبر نوری با سایر تجهیزات فیبر نوری استفاده می شود.

سرعت و کیفیت سیگنال های نوری بالاتر است و کابل های آن نسبت به کابل های مسی مقاومت بیشتری دارند. این نوع اینترنت با نام UFB نیز شناخته می شود که مخفف عبارت Ultra-Fast Broadband است.

اینترنت فیبر نوری

مودم‌های فیبر نوری چه کاربردی دارند؟

حالت نوری در شبکه های انتقال داده استفاده می شود. این دستگاه ها می توانند در فواصل طولانی تری متصل شوند و کیفیت انتقال عالی دارند. ماژول فیبر نوری در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاوم است. این محصولات می توانند اطلاعات را در اینترنت با سرعت 12 مگابیت بر ثانیه و در فاصله 80 کیلومتری انتقال دهند. سرعت و فاصله این مودم ها به نوع و جنس کابل فیبر نوری بستگی دارد.

این محصولات دارای پورت های مختلفی هستند که می توان از آنها در شبکه استفاده کرد. برخی از سرورها در شبکه از کابل های فیبر نوری برای انتقال داده ها به دستگاه ها، ساختمان ها و دفاتر دیگر استفاده می کنند. به همین دلیل، این مودم ها باید در مجموعه های جداگانه برای برقراری ارتباط بین سرور و سایر دستگاه ها باشند.

این مودم ها مدارهای ساده ای دارند و در ساختار آنها از مدارهای مجتمع با مقیاس بزرگتر استفاده شده است. مودم‌های فیبر نوری مصرف برق پایینی دارند و نصب و استفاده آسانی دارند.

معرفی بهترین مودم‌های فیبرنوری در بازار

مودم فیبر نوری هواوی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی فیبر نوری، شرکت های بزرگی اقدام به تولید انواع مودم کرده اند. هواوی یکی از بزرگترین شرکت ها در این زمینه است. این یک شرکت چند ملیتی است. از محبوب ترین محصولات این شرکت می توان به مودم فیبرنوری هواوی HG8546M و HG8245H اشاره کرد. این محصولات و مودم های یوتل در دسته مودم های مورد تایید مخابرات قرار می گیرند. در اینجا نمونه پیکربندی مودم فیبر نوری Huawei 8245 را در نظر می گیریم.این مودم دارای 4 پورت LAN و 2 پورت FXS می باشد.خط اتصال SIP را می توان روی این دو پورت به آنالوگ تبدیل کرد.

همچنین این دو خط از طریق اتصال PPPoE به اینترنت متصل می شوند. اگر اتصال فیبر نوری به مودم درست باشد، LED PON روی مودم روشن می شود. نام کاربری و رمز عبور مودم 8245 معمولا telecomadmin و admintelecom است.

مودم فیبر نوری تی‌پی‌لینک

تی پی لینک جایگاه بسیار خوبی در بازار مودم های فیبر نوری دارد. این شرکت چینی در سال 1996 تاسیس شد. مودم فیبرنوری Tp-link مدل TX-VG1530 و مودم TX-6610 را می توان در زمره بهترین محصولات اپتیکال این شرکت قرار داد.

مودم فیبر نوری ایسوس

ایسوس یکی از آن شرکت هایی است که تجربه زیادی در زمینه شبکه دارد. این شرکت در سال 1990 تاسیس شد و مودم های ADSL، VDSL و فیبرنوری را تولید می کند. یکی از محبوب ترین محصولات این شرکت مودم فیبر نوری ایسوس ADSL-VDSL AC750 است که با فناوری فیبر نوری نیز سازگار است.

ADSL و VDSL با فیبرنوری چه تفاوتی دارد؟

اینترنت ADSL یکی از راحت ترین و ارزان ترین خدمات اینترنتی است که به راحتی در دسترس است. سرعت اینترنت ADSL زیاد نیست و در شبکه های بزرگ قابل استفاده نیست. این نوع اینترنت به کابل مسی نیاز دارد.

اینترنت VDSL نیاز به نصب کابل فیبر نوری دارد. برای ارائه این نوع اینترنت باید یک کابل فیبر نوری به نزدیکترین جعبه توزیع به منزل اجرا شود. از کابل های مسی برای ارتباط از داخل جعبه به خانه استفاده می شود. سرعت این نوع اینترنت بالاتر از سرویس ADSL است، اما اینترنت کاملا امن بر روی بستر فیبرنوری سرعت بیشتری نسبت به همه سرویس ها دارد.

اینترنت فیبر نوری سریع ترین سرویس اینترنتی موجود در بازار است. فیبرنوری وای فای و روترهای فیبر نوری در مجتمع های بزرگ، مراکز تجاری و ادارات استفاده می شود. زیرا سرعت فیبر نوری بسیار بالاتر از سایر خدمات است. برای استفاده از این سرویس باید مودم فیبرنوری داشته باشید. هزینه اینترنت فیبرنوری نسبت به سایر انواع اینترنت بیشتر است.

چگونه اینترنت فیبر نوری را متصل کنیم؟

ابتدا به مرکز ISP خود مراجعه کرده و وضعیت کابل های فیبر نوری در منطقه خود را بررسی کنید. مرکز ارائه دهنده خدمات اینترنت باید مجهز به تجهیزات OLT باشد. وظیفه این دستگاه اتصال سرور به مودم ONT می باشد. کابل فیبر نوری برای مودم باید با ویژگی های مودم و سبک کابل محلی مطابقت داشته باشد. پس از راه اندازی سرویس فیبر نوری، به یک مودم فیبر نوری مخصوص نیاز دارید تا بتوانید پس از راه اندازی مودم، اتصال اینترنت برقرار کنید. برای محافظت از کابل‌های فیبرنوری بهتر است از روکش‌های حرارتی در هنگام نصب استفاده شود.

پس از پرداختن به موضوع مودم فیبر نوری باید راهنمای فروش این محصول را بدانیم. در ایران می توانید انواع مودم‌های فیبر نوری را خریداری کنید. سرعت فیبر نوری در ایران به بخش شبکه بستگی دارد، اما این نوع اینترنت سرعت بیشتری نسبت به سایر خدمات ارائه می دهد.

در بین این برندها مودم‌های هوآوی و یوتل بیشترین طرفداران را دارند. محصولات این دو شرکت متنوع بوده و پاسخگوی نیاز همه مشتریان است. نکته مهم قبل از خرید مودم تعداد آنتن ها و محل قرارگیری آنهاست. زیرا محل نصب مودم ها متفاوت است و محل نصب آنها نیز به نوع آنتن دهی مودم بستگی دارد.

گاهی اوقات پس از نصب و استفاده از مودم، ممکن است با مشکلاتی مانند خاموش و روشن شدن نور آنتن و نور مودم مواجه شوید. این ربطی به ناسالم یا ناسالم بودن محصول ندارد، اما می تواند به دلایل دیگری ربط داشته باشد.

قبل از تهیه مودم باید توجه داشت که سیستم PON مودم نوری با OLT ناحیه مورد نظر سازگار است. زیرا هر OLT پروتکل های انتقال متفاوتی دارد.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد