تفاوت کابل HDMI با کابل VGA در دوربین مداربسته

تفاوت کابل HDMI با کابل VGA در دوربین مداربسته
کابل HDMIنوعی پورت است که قابلیت انتقال با کیفت بالا و تنها با استفاده از یک کابل را در اختیار کاربر قرار می دهد.

کابل HDMI


نوعی پورت است که قابلیت انتقال با کیفت بالا و تنها با استفاده از یک کابل را در اختیار کاربر قرار می دهد.کابل اچ دی ام آی، در تکنولوژی امروزه کاربرد فراوانی دارد و در دستگاه های دیجیتال مانند تلویزیون با درجه وضوح بیشتر، دوربین های فیلم برداری پیشرفته  به کار می رود.یکی از مهم ترین کاربردهای کابل اچ دی ام آی انتقال داده ها از کامپیوتر و لپ تاپ به تلویزیون بدون کاهش کیفیت است.

کابل اچ دی ام آی، در تکنولوژی امروزه کاربرد فراوانی دارد و در دستگاه های دیجیتال مانند تلویزیون با درجه وضوح بیشتر، دوربین های فیلم برداری پیشرفته به کار می رود.این فناوری می‌تواند یک سیگنال دیجیتال خالص و فشرده نشده را با تصاویر شفاف و صدای چند کاناله ارائه دهد. همچنین یک کابل HDMI ، می‌تواند سیگنال‌های صوتی و تصویری را منتقل کند. این بدین معنیست که شما فقط به یک کابل برای تکمیل کل تنظیمات نیاز دارید.

از ویژگی های مهم و بارز کابل HDMI

• قابلیت انتقال فایل به صورت غیر فشرده
• قابلیت انتقال فایل تصویری و صوتی دیجیتال دوربین مداربسته به صورت هم زمان
• انتقال تصاویر با کیفیت بالا
•  استفاده از یک پورت و کاهش تعداد کابل های انتقال
• سرعت انتقال بسیار بالای اطلاعات


 کابل VGA به چه معناست؟


 VGA مخفف کلمه Video Graphics Array به معنای "آرائه‌های گرافیکی ویدئو" است. این درگاه در سال ۱۹۸۷ توسط IBM طراحی و جایگزین استانداردهای EGA، MDA و CGA شد.

 درگاه VGA چیست؟

درگاه VGA دارای ۱۵ پین (DB-15) به صورت سه ردیفی است البته در استاندارد مینی وی جی ای (Mini-VGA) تعداد این پین‌ها ۱۴ و به صورت دو ردیفی است. این درگاه داده‌های تصویری را به صورت آنالوگ منتقل می‌کند. داده‌های رنگ‌ها متمایز از همدیگر هستند، یعنی داده‌های مربوط به هر یک از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی از طریق سه پین متفاوت ارسال می‌شوند. پین‌های یک تا سه به ترتیب وظیفه انتقال داده‌های مربوط به رنگ قرمز، سبز و آبی را برعهده دارند.

در واقع vga به انواع کابل، پورت و اتصالات مورد استفاده جهت اتصال مانیتور به کارت های گرافیک اشاره دارد. کابل vga داده های تصویر را به صورت آنالوگ انتقال می دهد. البته داده های رنگ ها از طریق پین مربوطه ارسال می شوند.وظیفه این کابل انتقال تصاویر از خروجی گرافیک ب نمایشگر و کانکتورهای آن معمولا به رنگ آبی است. اگر شما از یک PC استفاده می کنید، احتمالا این کابل را در اتصال مانیتور به کیس کامپیوتر مشاهده کرده اید.

 حداکثر رزولیشن (Resolution) پشتیبانی شده (در حالت استاندارد) برای درگاه وی جی ای، ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل (۲۰۴۸*۲۵۳۶ px) است.

 

تفاوت کابل HDMI با کابل VGA در چیست؟


 1 درحال حاضر درگاه HDMI جایگزین درگاه VGA شده اند. اگرچه معمولا یک درگاه VGA در اکثر دستگاه‌ها همچنان وجود دارد. یکی از مهمترین دلایل این جایگزینی، سرعت انتقال بیشتر HDMI نبست به VGA است. همچنین درگاه HDMI سخت افزارهای جدیدتر و رزولیشن بهتری را پشتیبانی می‌کند و می‌تواند داده‌ها را به صورت دیجیتال منتقل کند.

2 انتقال صدا چیزی که باید به آن توجه کنید. در حال حاضر تقریبا همه مانیتورها و تلویزیون ها با بلندگوهای داخلی ساخته شده اند. این تصمیم کاربر را مجبور به خرید آکوستیک اضافی نمی کند. با این حال، صدای شنیده خواهد شد، فقط اگر اتصال از طریق کابل HDMI ساخته شده است. VGA این توانایی را ندارد.

3 کابل  HDMI  یک عکس واضح تر بر روی صفحه نمایش می دهد. این به دلیل این واقعیت است که کارت های گرافیکی دستگاه های دیجیتال هستند و با یک رابط ویدئویی مشابه کار می کنند. هنگام اتصال یک VGA، زمان بیشتری برای تبدیل سیگنال به طول می انجامد، به همین دلیل تلفات وجود دارد. علاوه بر تبدیل، VGA با سر و صدای خارجی، امواج رادیویی، از یک اجاق مایکروویو مشکل دارد.

استاندارد درگاه HDMI نیز که جدیدترین استاندارد در انتقال داده‌های تصویری به حساب می‌آید، می‌تواند تا حداکثر ۴۰۹۶ در ۲۱۶۰ پیکسل (۴۰۹۶*۲۱۶۰ px) را نیز پشتیبانی کند که در مقایسه با VGA و DVI فوق‌العاده بهتر است.

استاندارد جدید HDMI 2.1 از وضوح تصویر تا 10K پشتیبانی می‌کند. نسخه اول این استاندارد از وضوح تصویر 1280x720 پشتیبانی می‌کرد که به عنوان High Definition یا HD نیز شناخته می‌شود. سپس به وضوح 1920x1080 یا همان Full HD (FHD) رسید. نگارش 1.4 از استاندارد HDMI پشتیبانی از وضوح تصویر 3840x2160 پیکسل را معرفی کرد که بیشتر به عنوان 4K شناخته می‌شود.

VGA تنها استاندارد تصویر آنالوگ موجود فعلی است .کیفیت تصویر VGA  به کیفیت و طول کابل وابسته است. علی رغم اینکه این استاندارد حداکثر از وضوح تصویر 2048x1536 با نرخ نوسازی 85 هرتز پشتیبانی می‌کند، اما غالباً برای وضوح تصویر 1024x768 یا نهایتاً 1366x768 پیکسل استفاده می‌شود. کابل‌های VGA غالباً مشکل ساز می‌شوند.
 

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد