رزولوشن تصویر دوربین مداربسته چیست؟

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته چیست؟
همانطور که می دانیم، استفاده از دوربین مداربسته، به عنوان سیستم امنیتی و کنترل و نظارت تصویری ، در چند دهه گذشته متداول بوده است.

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته چیست؟

همانطور که می دانیم، استفاده از دوربین مداربسته، به عنوان سیستم امنیتی و کنترل و نظارت تصویری ، در چند دهه گذشته متداول بوده است. در ابتدا، دوربین های آنالوگ وارد عرصه نظارتی تصویری شدند که دارای کیفیت تصویر پایین و قابلیت هایی کمی بودند، پس از آن تکنولوژی های مدرنی چون : HDCVI، HDTVI، AHD و IP وارد این صنعت شدند و مشکل کیفیت پایین و رزولوشن تصویر دوربین مداربسته را که در دوربین های قدیمی وجود داشته را حل کرده است، امروزه دوربین های مداربسته با رزولوشن بالا در دسترس می باشند. در این مقاله، عوامل موثر در افزایش رزولوشن تصویر دوربین مداربسته را شرح خواهیم داد.

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته چیست ؟

تعاریف گوناگونی برای رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بیان شده است، رزولوشن روشی برای اندازه گیری اندازه تصویر در دوربین مداربسته است. تصاویر با ابعاد کوچک تر، رزولوشن کمتر و تصاویر با ابعاد بزرگ تر، رزولوشن بیشتر یا کیفیت بیشتری دارند. مفهوم رزولوشن به همین سادگی می باشد، هر چه اندازه ( ابعاد تصویر ) و کیفیت تصویر ثبت شده بیشتر باشد، رزولوشن آن بیشتر خواهد بود.

اندازه گیری رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته در تکنولوژی های مختلف متفاوت خواهند بود.، رزولوشن در دوربین های مداربسته آنالوگ، با شاخص TV Line و رزولوشن در دوربین های تکنولوژی های جدید تر، با شاخص پیکسل شناخته می شود.

رزولوشن تصویر دوربین مداربسته چگونه محاسبه می شود ؟

وقتی دفترچه مشخصات دوربین مداربسته را مطالعه می کنیم، دو سری از اعداد را می بینیم که مشخصات سنسور دوربین مداربسته را نشان می دهند. یکی از این اعداد تعداد پیکسل های سنسور است که رزولوشن تصویر دوربین مداربسته را نشان می دهد که به صورت افقی و عمودی بیان می شود که این عدد در دوربین های مداربسته آنالوگ قدیمی، با TVL بیان می شود.

2MP : تعداد پیکسل ها : 2,073,600  = 1080 (افقی) * 1920 (عمودی)

سیگنال های دوربین مداربسته، دارای پیکسل های مربعی نیستند و بر  مبنای ابعاد و یا پیکسل های افقی و عمودی بیان می شود. و بر مبنای شاخص های زیر سنجیده می شوند :

  • اندازه تصویر ذخیره شده
  • نسبت اندازه تصویر نمایش داده شده
همچنین بخوانید:  نقش انواع دوربین مداربسته در برقراری امنیت
 

در ادامه به توضیح این دو می پردازیم :

  • فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی تصویر

اندازه تصویر ذخیره شده، سایز دیجیتالی تصویری است که در دستگاه دیجیتال ذخیره می شود. برای مثال بالاترین رزولوشن ذخیره شده در سیستم های آنالوگ برابر با 480*720 است.

  • نسبت اندازه تصویر آنالوگ در نمایشگر

نسبت اندازه تصویر در نمایشگر، در استاندارد NTSC  برابر مقدار 4:3 است باشد. در حال حاضر نیز، استاندارد های جدید برای نمایشگر با کیفیت HD وجود دارد که نسبت اندازه تصویر آن ها 16:9 است. در این صورت رزولوشن تصویر دوربین مداربسته بیشتر می شود. تکنولوژی های جدید دوربین مداربسته، باعث افزایش رزولوشن، فضای ذخیره و نمایش تصویر دوربین مداربسته شده اند.

رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP

دوربین های مداربسته IP با رزولوشن استاندارد، شامل رزولوشن full D1 با اندازه 480*720 می باشند. این دوربین های مداربسته قابلیت ثبت 30 فریم در ثانیه را دارند. معمولا این دوربین ها برای رزولوشن و نرخ فریم پایین تر نیز تنظیم می شوند تا انتقال تصویر با پهنای باند کم تر انجام شود و ذخیره تصویر، به آسانی و با فضای کتری انجام شود و به هارد یا فضای ذخیره سازی کمتری نیاز باشد اما به صورت کلی، اغلب افراد رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته را در بالاترین حالت ممکن قرار می دهند تا تصاویر با کیفیت بسیار بالایی ذخیره شوند اما می بایست توجه داشت که این حجم از پهنای باند، بستر شبکه را مشغول، فرآیند انتقال تصویر بسته به سرعت آپلود و دانلود اینترنت، انتخاب تصویر Mainstream و Substream، کندتر انجام می شود و فضای ذخیره سازی بیشتری در هارد اشغال می شود.

دوربین های مداربسته، می توانند تصاویری با رزولوشن بالا را ثبت کنند. تکنولوژی HD رزولوشن های مختلفی را شامل می شود که می توان به 1MP، 2MP، 3MP، 4MP، 5MP، 6MP و 8MP اشاره کرد، اگر دوربین  تحت شبکه باشد، تصاویر با فریم ریتی ارائه می شوند که دوربین پشتیبانی می کند و با با فریم ریتی در دستگاه ذخیره ساز نمایش و یا  ضبط می شود که دوربین و دستگاه پشتیبانی می کنند. اگر هم دوربین مورد نظر یک دوربین در بستر کواکسیال با کیفیت HD باشد نیز تصاویر با فریم ریتی نمایش یا ذخیره می شوند که دستگاه ذخیره ساز پشتیبانی می کند. باید توجه داشت که رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته با توجه به قابلیت های دوربین و دستگاه ذخیره ساز، قابل ارائه است.

 

تفاوت رزولوشن های مختلف در تصویر دوربین مداربسته در چیست ؟

تفاوت رزولوشن تصویر دوربین مداربسته در تعداد پیکسل های افقی و عمودی آن است. به عنوان مثال اگررزولوشن های 720P (1MP)و 1080P (2MP)  را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که  2MP ابعاد تصویر بزرگتری را نسبت به  1MP ایجاد می کند.  اگر شما تصویر گرفته شده از این دو دوربین را در کنار هم قرار دهید، اختلاف بین آن را متوجه خواهید شد. هر دوی این دوربین ها تصاویر HD و با کیفیت بالا تولید می کنند، ولی با بزرگنمایی تصویر1080P، کیفیت تصویر کمتر افت پیدا می کند، در واقع جزییات تصویر در رزولوشن بالا، نسبتبه رزولوشن پایین تر، بیشتر قابل شناسایی می باشد. این ویژگی برای ثبت جزییاتی مثل پلاک خودرو و تشخیص چهره در فواصل دور، کاربرد زیادی دارد.

در حال حاضر، گستردگی و سبد محصولات متنوع، امکان استفاده از رزولوشن های مختلف را برای کاربر فراهم می کنند. به عنوان مثال تکنولوژی  HDCVI داهوا یا HDTVI هایک ویژن و یا حتی تکنولوژی AHD شامل دوربین های با کیفیت با رزولوشن تصویر مختلفی هستند که فرآیند انتخاب دوربین بر مبنای دستگاه ذخیره ساز آسان می سازد.

کلام آخر در خصوص رزولوشن تصویر دوربین مدار بسته

همانطور که می دانیم، رزولوشن تصویر دوربین مداربسته یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب و خرید دوربین محسوب می شود که در این مقاله عواملی که بر افزایش یا کاهش آن نقش دارند را مورد بحث قرار دادیم که هر چه این رزولوشن پایین تر باشد، کیفیت ارائه تصاویر کمتر خواهد بود و جزئیات کمتری قابل نمایش خواهد بود و در کاربردهای چون خواندن پلاک و تشخیص چهره افراد بهره وری مناسبی نخواهد داشت.

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

 
..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد