کنسول بازی پلی استیشن بخرم یا ایکس باکس؟

کنسول بازی پلی استیشن بخرم یا ایکس باکس؟
جنگ بین کنسول بازی پلی استیشن و ایکس باکس، یک جنگ قدیمی است که طرفداران هر دو جناح، دلایل خاص خودشان را برای انتخاب بین این دو دارند. در این بخش ما یک نماینده از هر دو کنسول بازی را کنار هم آورده‌ایم تا آنها را بررسی کنیم.

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم هر دو این کنسول‌ها سیستم‌های قدرتمندی هستند. رزولوشن 8K، نرخ فریم بالا، پردازنده‌های قدرتمند و SSDهای سریع در هر دوی این کنسول‌ها دیده می‌شود. اما کدام یک واقعاً بهتر است و مجموعه بازی‌های بهتری دارد؟!

برای رسیدن به جواب این سوال در این بخش همراه ما باشید. این دو رقیب بسیار به هم نزدیک هستند و در برخی از موارد از یکدیگر پیشی می‌گیرند. بیایید ببینیم بالاخره کدام کنسول در این جنگ قدیمی پیروز میدان است!

مقایسه مشخصات پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس

  PS5 Xbox Series X
قیمت 500 دلار (PS5)؛ 400 دلار (نسخه دیجیتال PS5) 500 دلار
مجموعه‌های انحصاری Spider-Man: Miles Morales, Horizon II: Forbidden West, Gran Turismo 7 Halo Infinite, Senua’s Saga: Hellblade 2, Forza Motorsport 8, State of Decay 3
سازگاری با بازی‌های قدیمی تقریباً تمام بازی‌های PS4 تمام بازی‌های ایکس باکس وان و برخی از بازی‌های Xbox 360
پردازنده (CPU) هشت هسته‌ با معماری AMD Zen 2 و فرکانس 3.5 گیگاهرتز هشت هسته‌ با معماری AMD Zen 2 و فرکانس 3.8 گیگاهرتز
پردازنده گرافیکی (GPU) 10.3‌‌‌ترافلاپ با معماری  AMD RDNA 2 12‌‌‌ترافلاپ با معماری  AMD RDNA 2
رم (RAM) 16 گیگابایت GDDR6 16 گیگابایت GDDR6
حافظه ذخیره سازی 825 گیگابایت SSD 1‌‌‌ ترابایت NVMe SSD
کیفیت تصویر تا 8K تا 8K
نرخ فریم حداکثر 120 فریم در ثانیه حداکثر 120 فریم در ثانیه
درایو دیسک نوری Blu-ray 4K UHD (فقط PS5 استاندارد) Blu-ray 4K UHD

پلی استیشندر حالی که دانستن مشخصات این دو کنسول می‌تواند به شما در تشخیص کیفیت کمک کند؛ اما مشخصات روی کاغذ و در زمان اجرا معمولاً تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. پس بهتر است که فقط به جدول مشخصات این دو کنسول بسنده نکنید و روایت اصلی داستان را در زمان اجرای بازی‌ها با پلی استیشن و ایکس باکس دنبال کنید.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

همان طور که دیدید روی کاغذ ایکس باکس سری X از نظر پردازش گرافیکی و حافظه ذخیره سازی قدرتمندتر است. اما بیایید ببینیم در عمل هم این گونه است یا خیر؟!

مقایسه قیمت پلی استیشن 5 و Xbox Series X

در نگاه اول قیمت این دو کنسول بازی یکسان  و تقریباً 500 دلار است. اما قیمت 500 دلاری تنها نسخه موجود از این دو کنسول در بازار نیست. نسخه دیجیتالی PS5 نزدیک به 400 دلار است؛ علاوه بر این نسخه‌های 300 دلاری از ایکس باکس هم وجود دارد.

پلی استیشننسخه‌های PS5 استاندارد و Digital Edition را تقریباً باید یکسان دانست، به جز درایو دیسک نوری مشخصه دیگری در این دو متفاوت نیست. در واقع نسخه دیجیتالی این درایو را ندارد. ایکس باکس سری S هم تفاوت فاحشی با سری X ندارد. در سری S پردازش گرافیکی قدرت کمتری دارد، حافظه SSD و رم نیز کمتر است. با این حال این تفاوت‌ها آنقدر هم زیاد نیستند. برای خرید هرکدام از این غول‌های بازی می‌توانید سری به سایت دیدنگار بزنید.

هر دو کنسول PS و Xbox نسخه‌های ارزان‌‌‌تر دارند، که کاملاً هم قانونی هستند. بنابراین اگر معیار انتخاب قیمت باشد، باید گفت هزینه‌‌ای که برای آنها می‌پردازید، کاملاً متناسب است و نمی‌توان گفت ایکس باکس یا پلی استیشن در قبال قیمت، کارایی و عملکرد بهتری دارند.

برای مقایسه قیمت کنسول بازی ایکس باکس سری ایکس و نسخه‌های متفاوت پلی استیشن، می‌توانید به بخش کنسول بازی بروید تا از قیمت آنها مطلع شوید. همچنین می‌توانید زیر و بم مشخصات فنی هر یک را در صفحه اختصاصی‌اش دربیاورید.

بعد از شناخت کنسول بازی، حالا نوبت به بازی‌ها می‌رسد که از هر چیز مهم‌تر است.

پلی استیشن

مقایسه بازی‌ها در PS5 و ایکس باکس سری ایکس

پلی استیشنهر دو کنسول کتابخانه یا مجموعه‌‌ای از بازی‌های منحصر به فرد خودشان را دارند؛ که رویکردشان هم کاملاً متفاوت است. Xbox Series X فرض می‌کند شما همان بازی‌هایی را که در ایکس باکس وان داشتید، باز هم انتخاب می‌کنید. به همین دلیل عملکرد بهینه‌‌‌تری برای این مجموعه از بازی‌ها ارائه داده است. از طرف دیگر PS5 دارای عناوین انحصاری از بازی‌هایی است که در نسخه جدید این کنسول ارائه شده‌اند. هر چند بیشتر آنها را در PS4 هم می‌توان پیدا کرد.

نمی‌توان انکار کرد که PS5 بازی‌های هیجان انگیزتری را ارائه داده است. وجود بازی‌هایی مثل: Spider-Man: Miles Morales، Demon’s Souls، Sackboy: A Big Adventure و بازی فوق‌العاده Astro’s Playroom کفه‌‌‌ ترازوی پلی استیشن را سنگین‌‌‌تر کرده است.

پلی استیشندر مقابل زمانی که ایکس باکس سری X عرضه شد، هیچ عنوان انحصاری برای بازی‌های خود نداشت. اما بعدتر مایکروسافت لیستی از 30 عنوان بازی بهینه برای Xbox معرفی کرد. بازی‌هایی مثل: Gears 5، Ori and the Will of the Wisps و Forza Horizon 4 در این لیست قرار دارند. هر چند بهینه سازی این بازی‌ها برای ایکس باکس سری X اتفاق جدیدی است، اما بیشتر این بازی‌ها در ایکس باکس وان و حتی PC هم قابل اجرا هستند.

بازی‌های شخص ثالث در کنسول‌ها

هر دو کنسول از عناوین بازی شخص ثالث خوبی برخوردار شده‌اند. Assassin’s Creed Valhalla، Borderlands 3، Fortnite، Call of Duty: Black Ops Cold War و موارد دیگر. در سال گذشته هر دوی این کنسول‌ها به بازی‌های Cyberpunk 2077، Madden 21 و Destiny 2 مجهز شدند. ارائه بازی‌های شخص ثالث که جدا از لیست بازی‌های مایکروسافت و سونی ارائه می‌شود، هر دو کنسول را به انتخاب خوبی تبدیل کرده است. علاوه بر این ویژگی سازگاری با بازی‌های نسخه‌های پیشین نیز انتخاب از میان PS5 و ایکس باکس X را سخت کرده است.

پیروز مقایسه بازی‌ها

پلی استیشنهر چند هر دو کنسول بازی‌های جالب توجهی دارند و این بازی‌ها در آینده بیشتر هم خواهد شد. اما در حال حاضر عناوین بازی‌های PS5 هیجان انگیزتر است و باید آن را برنده این بخش از مقایسه اعلام کنیم!

خب برویم سراغ عملکرد این دو کنسول قدرتمند. شما هم هیجان‌زده‌اید؟

هندزفری

مقایسه بین عملکرد پلی استیشن و ایکس باکس X

مقایسه عملکرد PS5 و Xbox Series X در حال حاضر کمی دشوار است. چرا که ابزاری برای اندازه گیری دقیق وضوح و نرخ فریم وجود ندارد و باید آنها را با چشم مقایسه کرد!

برای مقایسه عملکرد بین این دو کنسول دو بازی را انتخاب کردیم: Assassin’s Creed Valhalla و Devil May Cry 5: Special Edition. بازی اول یک سفر هیجان انگیز در دنیایی بزرگ است که اندازه گیری زمان بارگذاری از یک نقطه نقشه به نقطه دیگر می‌تواند آسان باشد. اما Devil May Cry 5 یک بازی اکشن سریع و دیوانه‌وار است که افت نرخ فریم در آن کاملاً واضح خواهد بود.

پلی استیشننکته اول این که ادعاهای بلند پروازانه سونی درباره زمان بارگذاری PS5 اغراق آمیز نیست! Assassin’s Creed Valhalla در کمتر از یک دقیقه از منوی اصلی وارد بازی می‌شود. سفر سریع از یک نقطه به نقطه دیگر کمتر از 10 ثانیه طول می‌کشد. با این حال بارگیری بازی در Xbox Series X بیشتر طول می‌کشد، اما زمان سفر بین دو نقطه یکسان است.

اما از نظر گیم پلی و رزولوشن تصاویر، باید گفت که هر دو کنسول، بازی را با سرعت 4k و نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا می‌کنند. در واقع به نظر نمی‌رسد که تفاوت زیادی در روان بودن بازی‌ها وجود داشته باشد.

در بازی Devil May Cry 5: Special Edition داستان کمی متفاوت است. ایکس باکس سری X کنتراست بهتری از تصویر می‌دهد و زمانی که نرخ 120 فریم بر ثانیه را فعال می‌کنید، بازی روان‌‌‌تر اجرا می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که سنجش عملکرد PS5 و Xbox Series X بر اساس این بازی‌ها خیلی هم منطقی نیست. چرا که این بازی‌ها برای نسخه‌های قبلی این دو کنسول بودند.

پیروز مقایسه عملکرد

پلی استیشندر حال حاضر هر دو کنسول از نظر عملکرد واقعاً حرفه‌‌ای هستند. البته زمان بارگیری بازی‌ها در PS5 کمتر است و در حال حاضر باید این کنسول را برنده مقایسه عملکرد اعلام کنیم!

حالا نوبت به طراحی می‌رسد. ببینیم نظر عمومی چیست. آماده‌اید؟

پلی استیشن

مقایسه پلی استیشن 5 و Xbox Series X از نظر طراحی

مقایسه طراحی بین این دو کنسول بیشتر به سلیقه شخصی افراد بر می‌گردد. اما به طور کلی ظاهر PS5 را نمی‌توان جالب دانست. ابعاد آن کمی بزرگ است و تغییر از نسخه رایج کنسول‌های عمودی به افقی، اتفاق زیبایی را در پلی استیشن رقم نزده است. اثر انگشت در پنل جلویی PS5 باقی می‌ماند و دکمه‌های پاور و قرار دادن دیسک، مشخص نیستند.

پلی استیشناز طرف دیگر ایکس باکس سری X هم هنوز خیلی بزرگ به نظر می‌رسد و می‌تواند مدیریت فضا را دشوار کند. با این حال خوشبختانه Xbox به جای این که مثل یک روتر غول پیکر به نظر برسد، یک جعبه سیاه و ظریف است که عمودی قرار می‌گیرد. دکمه پاور در آن مشخص بوده و زیبایی بصری بیشتری دارد.

البته برتری پلی استیشن 5 نسبت به سری X ایکس باکس، وجود درگاه ورودی USB-C محسوب می‌شود. با این حال از نظر زیبایی ظاهری همچنان ایکس باکس برنده این مقایسه خواهد شد!

از نظر مقایسه دسته بازی یا کنترلر، ایکس باکس کمی محافظه کارانه عمل کرده و تغییری در دسته کنسول سری X نسبت به سری One دیده نمی‌شود. با این حال دسته PS5 تغییراتی داشته و ویژگی‌هایی مثل: میکروفون داخلی و بازخوردهای حساس حرارتی به آن اضافه شده است. انتخاب بین این دو دسته، بیشتر به سلیقه کاربر بستگی دارد و نمی‌توان کنسولی را پیروز دانست.

پرینتر

مقایسه PS5 و Xbox Series X از نظر سازگاری با نسخه‌های قبلی

پلی استیشناگر به بازی‌های خاصی علاقه داشته باشید که آنها را از یک کنسول به کنسول جدیدتر منتقل می‌کنید، این ویژگی سازگاری برای شما اهمیت دارد. ایکس باکس X تقریباً از تمام بازی‌های ایکس باکس وان پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این با بسیاری از بازی‌های ایکس باکس 360 و حتی بازی‌های ایکس باکس اصلی سازگار است. این سازگاری در سری ایکس را باید مدیون مجموعه بزرگ مایکروسافت بدانیم!

در مقابل PS5 تقریباً تمام بازی‌های PS4 را پشتیبانی می‌کند؛ اما دیگر به نسخه‌های قبل از PS4 بر نمی‌گردد. بنابراین پیروز این مقایسه را باید Xbox به حساب آوریم!

بالاخره ایکس باکس یا پلی استیشن؟!

در این بخش سعی کردیم دو کنسول PS5 و Xbox Series X را به صورت جزئی مقایسه کنیم. هر دوی این کنسول‌ها برای اجرای بازی‌های مختلف عملکرد خوبی دارند و فضای مناسبی را در اختیارتان قرار می‌دهند. هر چند سرمایه گذاری روی ایکس باکس از نظر حافظه ذخیره سازی می‌تواند بهتر به نظر برسد. وجود سخت افزار قدرتمند، طراحی بهتر و بازی‌های بیشتر، ایکس باکس را به یکی از انتخاب‌های پرطرفدار تبدیل کرده است.

پلی استیشنبا این حال پلی استیشن 5 در عملکرد و عناوین بازی‌های انحصاری در سال جدید پیشتاز بوده است. اما اگر بخواهید از بین این دو کنسول یکی را انتخاب کنید، کافی است به بازی‌هایی که دوست دارید نگاهی بیندازید. از آنجایی که تفاوت بین این دو کنسول آنقدر فاحش نیست، انتخاب آنها بر اساس سبک بازی‌هایی که انجام می‌دهید، عاقلانه‌‌‌تر است. قرار است یک کنسول برای بازی داشته باشید! پس شاید توجه بیش از اندازه به جزئیات منطقی به نظر نرسد!

شما طرفدار کدام کنسول بازی هستید؟! پلی استیشن یا ایکس باکس؟! سونی یا مایکروسافت؟! نظر خودتان را در بخش دیدگاه‌ها برای ما بنویسید و این مقاله را با دوستان گیمر خود به اشتراک بگذارید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد