مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو

مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو
هنگام تهیۀ یک روتر، سیسکو و میکروتیک (Mikrotik) ازجمله بهترین انتخاب‌هایی هستند که کاربر می‌تواند داشته باشد؛

هنگام تهیۀ یک روتر، سیسکو و میکروتیک (Mikrotik) ازجمله بهترین انتخاب‌هایی هستند که کاربر می‌تواند داشته باشد؛ اما به‌راستی کدام یک قادر است با توجه به شرایط کنونی شما، عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد؟ همان‌طور که شما نیز در جریان هستید، سیسکو، علی‌رغم هزینۀ بالایی که دارد، یک برند بسیار معتبر برای طیف وسیعی از صنایع به‌شمار می‌رود؛ که این بیشتر به ویژگی ثبات و قابلیت اطمینان آن برمی‌گردد.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

طی چند سال اخیر نرم‌افزاری نسبتاً جدید به نام میکروتیک، در حلقۀ نرم‌افزارهای کاربردی روتر موج می‌زند. از آن‌جایی که بسیار ارزان‌تر از سایر رقبای خود شناخته می‌شود، به رقیب سرسختی برای سیسکو تبدیل شده است. به همین بهانه در مقالۀ امروز گریزی به مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو زده و سعی کردیم جنبه‌های متفاوت هر یک را با شما به اشتراک بگذاریم.

جدول مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو

ویژگی میکروتیک سیسکو
سیستم عامل Mikrotik-RouterOS Linux
قیمت‌گذاری نسخه‌های رایگان و پولی پولی
پشتیبانی از کارت شبکه عالی خوب
فیلترسازی بسته‌ها پیشرفته متوسط

مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو برای دست‌یابی به انتخابی بهتر

این دو دستگاه، همان‌طور که در جدول پیشین نیز اشاره شد، از منظر چند ویژگی عمومی با یکدیگر قابل قیاس هستند، که در ادامۀ این مقاله هر یک از آن‌ها را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

  • قیمت‌گذاری

اگرچه سرمایه‌گذاری مالی روی روتر سیسکو، در درجۀ اول ممکن است هزینه‌ای یکباره به‌نظر برسد؛ اما در حقیقت صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی پشتیبانی است. سیسکو بسته به کشور شما و سخت‌افزار روتر موردنظر، نسخه‌های متفاوتی از نرم‌افزار را ارائه می‌دهد. این دستگاه گران‌تر از سایر رقبای خود شناخته می‌شود، اما از طرفی با پشتیبانی خود از خدمات مشتری و تأمین کیفیت تضمین‌شده و امنیت نرم‌افزار، به کاربران ارزش پول خود را بازمی‌گرداند.

روتر Mikrotik دارای 6 بستۀ متفاوت با پیکربندی‌های گوناگون است، که برخی از نسخه‌های آن رایگاه بوده و برخی دیگر شامل پرداخت هزینه می‌شود. هزینه‌یابی این محصول به‌گونه‌ای تنظیم شده است که مستقیماً با محدوده و وسعت کاربردهای جانبی روتر و فایروال تناسب داشته باشد. این تنوع می‌تواند به‌تنهایی امتیاز قابل‌توجهی برای میکروتیک‌ها به‌حساب آید؛ چرا که به کاربر این امکان را می‌دهد تا بسته‌های گوناگون را ارزیابی کرده و پکیجی را انتخاب کند که به بهترین وجه با نیازهای خود هماهنگ است. علاوه‌براین، توسعه‌دهندگان و تکنسین‌های میکروتیک به‌طور مداوم از طریق ایمیل و یا تماس قابل اعتماد، پشتیبانی محصول را برعهده می‌گیرند.

و در نهایت، در باب مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو می‌توان گفت، با توجه به اینکه قیمت روتر میکروتیک، در تناسب با کیفیت بالای آن، مقرون‌به‌صرفه‌تر از روتر سیسکو تمام می‌شود، میکروتیک‌ها از ارزش‌گذاری قابل اعتمادتری برخوردارند.

  • فیلترسازی بسته‌ها

هم میکروتیک و هم Cisco فیلترینگ بستۀ خوبی ارائه می‌دهند. با این حال، RouterOS برای میکروتیک به‌شدت به فیلترسازی بسته‌ها وابسته بوده و همین موضوع مستلزم صرف زمان و منابع زیاد در راستای عملکرد صحیح فیلتر بسته‌ها، از جانب توسعه‌دهندگان است. این ویژگی به تأثیرگذاری بیشتر فیلتر میکروتیک، در مقایسه با فیلتر بسته‌ای که روتر معمولی سیسکوی شما ارائه می‌دهد، کمک می‌کند.

در قالب مقایسه، می‌توان نتیجه گرفت که روتر میکروتیک شامل ابزارهای فیلترینگ بستۀ بهتری است؛ و این موجب می‌شود کاربرانی که فیلتر کردن بسته‌ها از نیازهای محوری برای‌شان محسوب می‌شود، آن را به سیسکو ترجیح دهند. جهت خرید روتر موردنیاز خود، از طریق همین صفحه به دستۀ محصولات مراجعه نمایید.

  • سوئیچ‌ها

مصرف برق: سوئیچ‌های میکروتیک به داشتن مصرف برق بالا معروفند، که همین سبب می‌شود در این زمینه، در مقابله با سوئیچ‌های سیسکو که دارای فناوری پیشرفته‌تری هستند، کنار زده شوند!

سازگاری اترنت: سوئیچ‌های سیسکو به‌سادگی قابل جابه‌جایی هستند و توسط کاربران اترنت به‌کار گرفته می‌شوند. از سویی دیگر، سوئیچ‌های میکروتیک در استفاده از اترنت چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند؛ زیرا نه از منبع تغذیۀ دوگانه برخوردارند، و نه قابل تعویض هستند.

در نهایت می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که: سوئیچ‌های سیسکو بدون شک بهتر و قابل اعتمادتر از میکروتیک هستند و نیز برای تطبیق با منابع کاربر، از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردارند.

کلام پایانی

در نوشتۀ امروز به مقایسه روتر میکروتیک و سیسکو پرداختیم. با تمام اطلاعات موجود، باید بگویم میکروتیک و سیسکو هر دو نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مناسبی برای روتر هستند. اگر قصد دارید یک شبکۀ بزرگ راه‌اندازی کنید، و یا نگرانی‌های زیادی دربارۀ آپ‌تایم دارید، توصیه می‌کنیم به سراغ سیسکو بروید. اما اگر یک شبکۀ کوچک و آسان برای عیب‌یابی در اختیار دارید، و اهمیت چندانی به آپ‌تایم‌ها نمی‌دهید میکروتیک راه‌حل مناسب‌تری برای روتر شما به‌نظر می‌آید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد