معرفی کابل های VGA و HDMI + تفاوت آنها

معرفی کابل های VGA و HDMI + تفاوت آنها
ارسال شده در تاریخ آگوست 14, 2021 توسط نازنین تیموری

از این دو کابل به منظور انتقال ویدئو (تصویر متحرک) بین دستگاه پردازش کننده تصویر مثل (DVR یا NVR) و نمایشگر یا مونیتور استفاده می‌شود. در این محتوا با تفاوت کابل hdmi با vga آشنا خواهید شد و همچنین به شما کمک خواهیم کرد در انتخاب کابلها برای انتقال تصاویر در دوربین مداربسته چه مواردی را در نظر بگیرید. در پایان با توجه به تجربه‌های کسب شده پیشنهاد‌هایی را در مورد استفاده از کابل‌های VGA و HDMI ذکر می‌کنیم.

کابل VGA چیست ؟

 

کابل vga به منظور انتقال تصویر ویدئو
https://totalnetwork.ir/ کابل vga پردازش کننده تصویر

 این کابل برای اولین بار در سال 1987 معرفی شد و جایگزین کابل‌های قدیمی‌تر مثل MDA، CGA و EGA شد. هدف از ساخت آن ارسال تصاویر بود. همانطور که قابل مشاهده است، کابل VGA دارای سه ردیف پین 5 تایی است که به منظور انتقال طیف‌های نوری -به ترتیب- قرمز، سبز و آبی تعبیه شده‌اند.

کابل HDMI چیست؟

کابل HDMI انتقال تصویر
https://totalnetwork.ir/کابل HDMI نسل انتقال تصویر، صدا، ویدئو با بالاترین سرعت

کابل HDMI نسل نوینی از کابل‌های انتقال داده را معرفی کرد؛ کابلی با 19 پین که هر کدام وظیفه مشخصی بر عهده دارند و به صورت کاملاً سیستماتیک بهترین کیفیت تصویر، ویدئو، صدا و هر نوع داده‌ای را با بالاترین سرعت انتقال می‌دهند. پورت و به دنبال آن کابل HDMI برای اولین بار در سال 2002 طراحی و در سال 2003 عرضه عمومی شد. ازینرو اصلی ترین تفاوت کابل hdmi با vga را میتوان در سرعت انتقال داده دید.

از ویژگی‌های بارز این نوع کابل می‌توان به قابلیت انتقال غیر فشرده تصاویر و به طور کلی داده اشاره کرد که بدین منظور دستگاه فرستنده باید قابلیت ارسال داده و دستگاه گیرنده یا نمایشگر باید قابلیت نمایش غیر فشرده تصاویر را داشته باشد. این عدم فشرده سازی باعث افزایش کیفیت تصاویر می‌شود. دستگاه‌هایی که قابلیت اتصال به کابل HDMI را دارند HD یا Full HD نامیده می‌شوند.

متاسفانه بازار پر رونق لوازم الکتریکی در ایران، به ویژه در سال‌های اخیر، شاهد اجناسی بی کیفیت ولی با نام و نشان است. کابل HDMI از این قاعده مستثنا نیست و سازندگان به جای استفاده از مس با خلوص 98%  به بالا در ساخت مغزی کابل HDMI از آلیاژهای مس استفاده می‌کنند که همین امر موجب ایجاد نویز یا تداخل، کاهش فرکانس و در نتیجه عدم نمایش تصاویر با وضوح دلخواه می‌شود.

تفاوت کابل hdmi با vga در چیست؟

حالا که با قابلیت ها و ویژگی های هر نوع کابل آشنا شدیم به بیان تفاوت کابل hdmi با vga در چگونگی انتقال داده ها میپردازیم.

  1. کابلهای VGA رابط صدا نیستند در صورتیکه کابل HDMI هر نوع داده ای را از قبیل تصویر، صدا، ویدیو را با بالا ترین سرعت انتقال میدهد.
  2. کابل VGA تنها از تصاویر آنالوگ پشتیبانی می‌کند در حالیکه در کابل HDMI به دلیل استفاده از سخت افزارهای پیشرفته تر امکان ارسال تصاویر دیجیتال فراهم شده است.
  3. سرعت انتقال داده در کابل HDMI از کابل VGA به مراتب بالاتر است.
  4. نسخه‌های جدید کابل HDMI از قابلیت انتقال تصاویر با وضوح 8K نیز برخوردار هستند (مقایسه کنید با نوع VGA و تصاویر آنالوگ آن). ساختار و جنس شیلد و مغزی این کابل به گونه‌ای است که کمترین تداخل امواج را ایجاد کرده و در مسافت‌های 7-6 متری معمولاً فرکانس یا شدت امواج عبوری ثابت می‌ماند.
  5. حداکثر وضوح و کیفیت تصویری که توسط کابل VGA قابل انتقال است 1536*2048 پیکسل یا حدود 1.4 مگاپیکسل است.

تفاوت کابل hdmi با vga چه تجربه ای برای نصب کنندگان و خریداران دوربین‌های مدار بسته به دنبال داشته است؟

  1. با در نظر گرفتن تفاوت کابل hdmi با کابل vga لازم است بدانید که کابل‌های انتقال تصویر و داده پل ارتباطی نمایشگر و دستگاه ضبط تصویر (DVR یا NVR) هستند و باید در انتخاب آن بسیار دقت کنید. لنز دوربین و DVR با رزولوشن بالا مثلاً FHD زمانی در عمل خود را نشان خواهد داد که توسط یک کابل با قابلیت انتقال تصاویر FHD به نمایشگر وصل شده باشد (البته نمایشگر نیز باید این قابلیت را داشته باشد).
  2. در حال حاضر از کابل‌های VGA مگر موارد خاص (مثل سیستم مدار بسته قدیمی) استفاده نمی‌شود. بنابراین از خرید سیستم‌هایی با پورت VGA خودداری کنید.
  3. برای فواصل دور بین 20-12 متر از تقویت کننده‌های فرکانس (Repeaters) استفاده کنید.
  4. نسل جدیدی از کابل‌های HDMI یا عنوان Active HDMI روانه بازار شده است که ادعا می‌شود بردهای تقویت کننده فرکانس کوچی در ابتدا و انتهای آنها وجود دارد و همین امر موجب می‌شود تا در فواصل DVR-Monitor تا 25 متر جوابگو باشند.
  5. کابل‌های HDMI در نسل‌های جدید خود توانایی انتقال داده با سرعت 10Gbps (10 گیگا بایت بر ثانیه) را دارند.

 

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد