سوئیچ PoE چیست و چه تاثیری بر کاهش هزینه ها دارد؟

سوئیچ PoE چیست و چه تاثیری بر کاهش هزینه ها دارد؟
متاسفانه مدتی است کشورمان در یک رکود بی سابقه قرار دارد و صاحبان کسب‌و‌کار‌ها و استارتاپ‌ها برای رشد یا حداقل بقا در این شرایط، راهی جز کاهش هزینه، افزایش کارایی کارکنان و بهبود عملکرد سازمانشان ندارند.

سوئیچ PoE چیست و چه تاثیری بر کاهش هزینه ها دارد؟

متاسفانه مدتی است کشورمان در یک رکود بی سابقه قرار دارد و صاحبان کسب‌و‌کار‌ها و استارتاپ‌ها برای رشد یا حداقل بقا در این شرایط، راهی جز کاهش هزینه، افزایش کارایی کارکنان و بهبود عملکرد سازمانشان ندارند. از طرف دیگر، ایجاد شبکه داخلی و محلی یا همان Local Area NetworkLAN) و ارتباط با شبکه جهانی (WAN) برای ادارات و شرکت‌ها ضروری می‌باشد. برای مدیریت و ایجاد شبکه داخلی بین دستگاه‌های مختلف مانند لپ تاپ و کامپیوتر، پرینتر، اکسس پوینت و تلفن VOIP و تجهیزات دیگر به سوئیچ شبکه نیاز داریم. پس اگر به دنبال کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی و همچنین سرعت ارتباط سیستم‌ها و کارکنان خود هستید، استفاده از سوئیچ شبکه در سازمان شما الزامی است.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

پی او ای سوییچ

سوئیچ شبکه چیست؟

به طور کلی کار سوئیچ، ایجاد شبکه یک‌پارچه و مدیریت دستگاه‌های مختلف در ادارات، مجتمع‌ها، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… می‌باشد. سوئیچ شبکه انواع مختلفی دارد که برای کاربرد‌ها و مصارف مختلف استفاده شده و بر اساس دسته بندی زیر تقسیم می‌شود:

  • کاربرد: از نظر کاربری، به سوئیچ SOHO (خانگی و اداری کوچک)، سازمانی و سوئیچ صنعتی تقسیم می‌گردند.
  • تنظیمات: سوئیچ ها بر اساس میزان مدیریت و قابلیت تغییر تنظیمات، به سوئیچ مدیریتی، غیر مدیریتی و هوشمند (مانند سری سوئیچ‌های وب اسمارت دی لینک) دسته بندی می‌شوند.
  • سرعت انتقال اطلاعات: سوئیچ ها با سه سرعت ۱۰/۱۰۰ (اترنت)، ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ (گیگابیت) و ۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰/۱۰۰۰۰ (۱۰G) در بازار موجود هستند.
  • انتقال برق: سوئیچ‌ها بر اساس توانایی انتقال برق از طریق کابل شبکه، به دو حالت سوئیچ PoE و Non PoE نام گذاری می‌شوند.
  • تعداد پورت: با توجه به تعداد دستگاه‌هایی که قرار است داخل شبکه قرار گیرند و به سوئیچ متصل شوند، به تعداد پورت متفاوت نیاز خواهید داشت. تعداد پورت سوئیچ‌ها از چهار پورت به بالا بوده و باید با توجه به نیاز خود سوئیچ شبکه مدنظرتان را خریداری نمائید.
Network Switch چیست؟

سوئیچ PoE ، راه حلی موثر برای مدیران شبکه

یکی از راه حل‌های موثر بر کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت سیستم، استفاده از PoE Switch می‌باشد. اما سوئیچ PoE چیست و چه مزایایی دارد؟

PoE مخفف کلمه Power Over Ethernet بوده و به سوئیچ‌هایی گفته می‌شود که توانایی تامین برق دستگاه‌های متصل را، بدون نیاز به آداپتور یا کابل مجزا دارند. این نوع سوئیچ ها یک منبع تغذیه داشته و به صورت هم‌زمان برق و دیتا (اطلاعات) را از طریق پورت لن (RJ-45) به دستگاه‌های متصل انتقال می‌دهند.

در نتیجه دستگاه‌های مختلف، برق مورد نیاز خود را به وسیله کابل شبکه از سوئیچ PoE تامین کرده و دیگر نیازی به کابل کشی مجزا و یا استفاده از آداپتور جداگانه ندارند. همین نکته سبب کاهش قابل توجه هزینه‌ها، افزایش ایمنی و سهولت طراحی شبکه می‌گردد. در ادامه برخی از کاربرد‌های سوئیچ PoE را ذکر می‌کنیم:

  • دوربین مدار بسته: امروزه تجهیزات نظارت تصویری، بیش ترین استفاده از این سوئیچ را به خود اختصاص داده‌اند.
  • تلفن تحت شبکه: تلفن‌های ویپ می‌توانند برق خود را از طریق سوئیچ PoE تأمین کنند .
  • رادیو وایرلس‌ها: به دلیل اینکه اکسس پوینت‌ها معمولا در ارتفاع قرار می‌گیرند، برای راحتی نصب و اجرا، از این نوع سوئیچ استفاده می‌‌شود.

توجه داشته باشید برای استفاده از قابلیت PoE سوییچ شبکه، دستگاه‌ها نیز باید قابلیت پی او ای را داشته باشند.

سوییچ پی او ای، راه حلی موثر برای مدیران شبکه

هیچ رشته‌ای بی سر نخ نیست!

انواع کابل‌های شبکه (cat5,cat5e,cat6,cat7) از چهار زوج سیم مسی تشکیل شده که در سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه (اِترنت)، دیتا بر روی رشته سیم‌های ۱، ۲، ۳ و ۶ انتقال می‌یابد و عملا رشته سیم‌های دیگر بلا استفاده می‌باشند. سوئیچ PoE جریان برق را از این رشته سیم‌ها (۴، ۵، ۷ و ۸) انتقال داده و برق مورد نیاز دستگاه‌های متصل را تامین می‌کند.

اما برای سرعت بیش‌تر مانند ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه (گیگابیت) قضیه متفاوت است، چرا؟ به این دلیل که در سرعت گیگابیت از هر چهار زوج سیم، برای انتقال دیتا استفاده می‌شود و رشته سیمی بلا استفاده نیست. پس راهکار چیست؟ راهکار مورد نظر انتقال هم‌زمان برق و دیتا، روی زوج سیم‌های “چهار و پنج” و “هفت و هشت” است و چون سرعت انتقال در این کابل‌ها بالا بوده، مشکلی در انتقال هم‌زمان برق و دیتا به وجود نمی‌آید.

خوب است بدانید همیشه مقداری از جریان، به دلیل مقاومت کابل هدر می‌رود. در نتیجه برای کابل کشی (مخصوصا در متراژ بالا) از کابل‌ شبکه با کیفیت و دارای تست فلوک مانند تجهیزات پسیو دی لینک استفاده نمایید.

هیچ رشته‌ای بی سر نخ نیست!

خطر برق گرفتگی در کمین شماست!

سوالی ممکن است برای شما پیش بیاید که سوئیچ شبکه PoE از کجا متوجه می‌شود که کدام دستگاه نیاز به برق داشته و کدام یکی ندارد؟! بگذارید برای مشخص شدن اهمیت این موضوع یک مثال بزنیم، فرض کنید کامپیوتر یا لپ تاپ خود را به وسیله کابل LAN به سوئیچ شبکه وصل کرده‌اید. در این صورت اگر سوئیچ برای دستگاه جریان برق بفرستد، باید با پورت LAN و مادربورد لپ تاپ خود خداحافظی کرده و به دنبال خرید لپ تاپ جدید باشید.

پس راه حل چیست؟ سوئیچ PoE برای جلوگیری از این اتفاق و عدم آسیب به دستگاه‌ها، ابتدا مقدار کمی جریان مستقیم برق (۲٫۸ ولت) فرستاده و مقاومت سیستم را می‌سنجد، اگر مقاومت آن ۲۵ کیلو اهم باشد، متوجه نیاز دستگاه به برق و سازگاری آن با استاندارد PoE می‌شود. بنابراین در سوئیچ پی او ای یک چیپست مقایسه‌گر -با توجه به نوع سیستم- جریان مستقیم را دقیقا به سمت پورتی که به جریان برق نیاز دارد، می‌فرستد.

خطر برق گرفتگی در کمین شماست!
 
 

با PoE Plus قدرتمند شوید

سوئیچ PoE، دارای دو استاندارد IEEE 802.3 af و IEEE 802.3 at (براساس میزان توان) است. استاندارد af برای سوئیچ پی او ای معمولی و با حداکثر توان ۱۵ وات برای هر پورت و استاندارد at مخصوص Switch PoE Plus با توان ۱۵ تا ۳۰ وات به ازای هر پورت می‌باشد. در نتیجه، سوئیچ پی او ای پلاس که با علامت +PoE نشان داده می‌شود، قدرت و توان بیش‌تری نسبت به سوئیچ PoE دارد.

توجه کنید سوئیچ‌های +PoE (دارای استاندارد at)، توانایی پشتیبانی از استاندارد af را نیز دارند اما سوئیچ شبکه پی او ای فقط استاندارد af را ساپورت می‌کند. همچنین استاندارد ۸۰۲٫۳BT برای سوییچ‌های ++PoE یا همان (UPoE) لحاظ شده که توان ۳۰ الی ۶۰ وات داشته و برای مصارف خاص و توان‌های خیلی بالا توصیه می‌شود.

 

به سوئیچ PoE اعتماد کنید

سوئیچ شبکه PoE در مواقع اضطراری می‌تواند به UPS (برق اضطراری) وصل شود تا در صورت قطعی برق، خللی بر روی کار دستگاه‌های متصل به آن، ایجاد نشود. پس با خیال راحت می‌توانید به سیستم PoE خود اعتماد کرده و بی‌دغدغه به کارتان برسید.

همچنین در سوئیچ PoE هوشمند (مدیریتی)، میزان مصرف دستگاه‌های متصل هر لحظه کنترل شده و جریان برق، بر اساس نیاز آن‌ها تامین می‌شود تا ریالی هزینه اضافی متحمل نشوید.

یکی دیگر از قابلیت‌های مهم سوئیچ PoE حداکثر میزان توان دستگاه یا همان Power Budget می‌باشد. ماکسیمم توان کلی دستگاه بر میزان توان هر پورت (مقداری که سوئیچ شبکه به هر پورت برق می‌دهد) اثر می‌گذارد، بنابراین باید هنگام خرید سوئیچ شبکه به میزان نیاز و تعداد دستگاه‌های خود توجه کنید.

DGS-1210-28P دی لینک

یک مدیر شبکه متخصص باشید

در برخی مواقع، شما نیازی به سوئیچ شبکه‌ای که تمامی پورت‌های آن قابلیت PoE داشته باشند، ندارید. در نتیجه می‌توانید به سراغ دستگاهی بروید که تعداد خاصی از پورت‌های آن ‌PoE باشد.

فرض کنید شما مدیر IT یک شرکت کوچک یا مدیر سایت یک دانشکده هستید، در این صورت برای اتصال تلفن VOIP و IP Camera به سوئیچ PoE نیاز دارید ولی برای اتصال لپ تاپ و کامپیوتر‌ها نیازی به سوئیچ شبکه با قابلیت پی او ای نخواهید داشت.

پس چاره چیست؟ آیا منطقی و به صرفه است که با توجه به گران‌تر بودن سوئیچ PoE به نسبت سوئیچ شبکه معمولی، هزینه اضافی بتراشیم یا می‌توانیم از سوئیچ شبکه‌ای استفاده کنیم که نیمی از پورت‌های آن دارای قابلیت PoE و نیم دیگری از آن غیر پی او ای باشند؟ مسلما راه کار دوم بهتر و به صرفه‌تر بوده و شما را یک مدیر شبکه متخصص و توانا نشان می‌دهد. این نوع Switch که نیمی از پورت‌های آن قابلیت PoE دارند را PPoE Switch می‌نامند.

یک مدیر شبکه متخصص باشید

PoE Injector راه حلی برای مصارف خاص

زمانی که خرید Switch PoE هیچ‌گونه توجیه اقتصادی نداشته باشد و تنها یک یا دو وسیله به تامین برق نیاز داشته باشند، به جای خرید سوئیچ PPoE، به سراغ استفاده از دستگاه کوچکی به نام PoE Injector می‌رویم. پی او ای اینجکتور‌ها ظاهری شبیه اسپلیتر داشته و دارای ۲ پورت شبکه و یک پورت برق هستند. به این صورت که یک پورت Lan برای اتصال به سوئیچ Non PoE، یک پورت لن برای اتصال به دستگاه‌هایی که قابلیت پی او ای دارند و یک پورت هم برای اتصال آداپتور برق در نظر گرفته شده است.

پی او ای اینجکتور راه حلی برای مصارف خاص

حالا شما به ما بگویید، از سوئیچ PoE یا Non PoE استفاده می‌کنید؟ برای سازمان شما چه نوع سوئیچ شبکه‌ای مناسب است؟ آیا تفاوت‌های انواع سوئیچ شبکه را می‌دانستید؟ شما به چه سرعت و توانی برای شبکه خود نیاز دارید ؟ از انواع سوئیچ شبکه سیسکو ، دی لینک و… کدام بهتر هستند؟

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد