بررسی مانیتور کوانتوم دات ۳۲ اینچی MSI؛ گزینه مناسب بازی 2K و طراحی گرافیک

بررسی مانیتور کوانتوم دات ۳۲ اینچی MSI؛ گزینه مناسب بازی 2K و طراحی گرافیک
مانیتوری را تصور کنید که هم برای دنیای گیمینگ، هم تولید محتوا گزینه‌‌ی مناسبی باشد؛ با بررسی مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی همراه زومیت باشید.

مانیتورهای گیمینگ به‌واسطه‌ی بهره‌مندی از ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری چشم‌گیر، قیمت نسبتا بالاتری درمقایسه با مانیتورهای عادی و اداری دارند؛ از سوی دیگر مانیتورهای مناسب طراحی به‌موجب استفاده از پنل‌های باکیفیت و دقیق، حتی از نمونه‌های گیمینگ نیز گران‌قیمت‌تر هستند؛ اما اگر بخواهیم هر دو دنیا را در قالب یک محصول واحد داشته باشیم چطور؟

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

فهرست مطالب
  • طراحی و مجموعه درگاه مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی
  • کیفیت تصویر مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی
  • قابلیت های گیمینگ مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی
  • جمع‌بندی

شرکت MSI با مانیتور MAG321QR-QD هدفی مشابه را دنبال می‌کند؛ تایوانی‌ها با گِرد هم آوردن ویژگی‌های مهمی چون نمایش یک میلیارد رنگ، پوشش کامل فضای رنگی Adobe RGB، نرخ‌نوسازی ۱۷۰ هرتز، پاسخ‌گویی یک میلی‌ثانیه، وضوح WQHD و ابعاد ۳۱٫۵ اینچی، محصولشان را برای گیمرهایی که برایشان دقت رنگ و نمایش محتوایی باطراوت و شارپ در اولویت قرار دارد، به گزینه‌ای ایده‌آل بدل کرده‌اند.

طراحی و مجموعه درگاه مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی

مانیتور MSI از طراحی ساده و مینیمال و به‌دور از زرق‌و‌برق بهره می‌برد؛ اما همچنان با حفظ روح گیمینگ خود، از نورپردازی RGB باریکی در نمای پشتی خود بهره می‌برد. نورپردازی مذکور در حفره‌ای مورب قرار دارد و سطح روشنایی آن چندان بالا نیست.

خوشبختانه در مانیتور ۳۲ اینچی ام‌اس‌آی از پلاستیک براق خبری نیست و طراحان MSI با به‌کارگیری پلاستیک مات، ظاهری پریمیوم و رده‌بالا را به دستگاه داده‌اند. در سمت چپ همین قسمت، لوگوی تایوانی‌ها قرار دارد و در زیر آن علاوه‌بر خطوط تیز، جوی‌استیک قرمز رنگ آن خودنمایی می‌کند که برای جابه‌جایی آسان در منوی تنظیمات مانیتور استفاده می‌شود.

جوی‌استیک قرمز رنگ پشت مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی
ضخامت مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی از نمای دیگر

ام‌اس‌آی موفق شده است تا جذابیت ظاهر مانیتور را با حاشیه‌های باریک، دوچندان کند و استفاده از پوشش مات نمایشگر نیز سبب می‌شود تا علاوه‌بر کاهش انعکاس نور، میزان چربی و گرد و خاک سطح را نیز کاهش دهد.

پایه‌ی مانیتور را باید نقطه اقتدار دستگاه بدانیم؛ جایی که طراحی جذاب بدنه‌ی مانیتور را کامل می‌کند و به مکملی درخور و شایسته برایش تبدیل می‌شود. پایه، امکان تنظیم ارتفاع مانیتور تا ۱۳ سانتی‌متر را به‌کاربر می‌دهد و می‌توانید زاویه‌ی افقی و عمودی مانیتور را نیز تغییر دهید. متاسفانه از چرخش ۹۰ درجه خبری نیست؛ اما می‌توانید با اتصال از مانت‌های VESA چنین امکانی را به‌دستگاه اضافه کنید.

لوگوی MSI در حاشیه پایینی مانیتور MAG321QR QD
حاشیه‌های پنل مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

اگر بخواهیم نگاهی انتقادی به پایه داشته باشیم، باید به سینی بزرگ آن اشاره کنیم که بیشتر از دیگر مانیتورها، فضای باارزش میزکارتان را اشغال می‌کند؛ اما از سوی دیگر باوجود حفره‌ی مدیریت کابل، می‌توانید میزی مینیمال‌تر و عاری از سیم و کابل‌های آویزان از مانیتور، داشته باشید. به‌طور کلی پایه‌ی دستگاه، تافته‌ای جدابافته از مانیتور نیست. این موضوع نکته‌ای مثبت در طراحی به‌شمار می‌رود و قدرت تیم طراحی MSI را به‌رخ رقبا می‌کشد.

درگاه‌های مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

تایوانی‌ها درزمینه‌ی درگاه‌ها نیز سنگ‌تمام گذاشته‌اند و با تعبیه‌ی دو پورت HDMI 2.0b با پشتیبانی از نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتز، یک درگاه DisplayPort 1.2 و یک درگاه USB-C که هردو از تصویر QHD با نرخ‌نوسازی ۱۷۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند، مجموعه‌ای کامل از درگاه‌های موردنیاز را مهیا کرده‌اند. برای تکمیل مجموعه همچنین می‌توانید از پورت USB-C به‌منظور خروجی شارژر با توان ۱۵ وات نیز استفاده کنید که می‌تواند گزینه‌ای کارآمد تلقی شود.

به‌طورکلی تعداد درگاه‌های پشت مانیتور MAG32 به‌شرح زیر است:

  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون
  • دو درگاه HDMI 2.0b
    • یک درگاه Display Port 1.2
  • یک درگاه USB-B
  • یک درگاه USB-C با پشتیبانی از خروجی ۱۵ وات
  • سه درگاه USB A 2.0

اما ویژگی جذاب دیگری که مانیتور MAG32 از آن بهره می‌برد، KVM داخلی نام دارد که بااستفاده از آن می‌توانید ازطریق درگاه‌های USB 2.0 و USB-C که در پشت دستگاه قرار دارند، ماوس و کیبورد خود را به مانیتور متصل کنید و به‌راحتی تمامی کامپیوترهایی را که به مانیتور وصل هستند، مدیریت و کنترل کنید.

درانتها باید به تجربه استفاده از مانیتور MSI اشاره کنیم؛ تجربه‌ای کاملا لذت‌بخش توامان با حس رضایت از طراحی دستگاه و درگاه‌های متنوع. درحقیقت نمایشگر MAG32 را باید یکی از قابل‌ترین و باارزش‌ترین محصولات تایوانی‌ها حداقل ازنظر طراحی و تجربه استفاده بدانیم.

کیفیت تصویر مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی

ام‌اس‌آی نمایشگر خود را با پنلی ۳۱٫۵ اینچی از نوع IPS LCD روانه‌ی بازار کرده است. این پنل طبق گفته‌های شرکت سازنده، توانایی نمایش یک میلیارد رنگ را دارد؛ اما با یک نکته. درحقیقت پنل ۸ بیتی دستگاه، با استفاده از فناوری FRC می‌تواند حس و حالی شبیه به پنل‌های ۱۰ بیتی را شبیه‌سازی کند.

تماشای فیلم با مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

فناوری FRC، با جابه‌جایی سریع دو پیکسل همسایه در دو طیف رنگیِ نزدیک به کدرنگی مقصد، موفق به فریب چشم می‌شود و کاربر کدرنگیِ میانی را می‌بیند؛ تصور کنید که یک چراغ LED با سرعت بالا رنگ سفید و مشکی را نمایش می‌دهد. با افزایش سرعت نمایش رنگ‌ها، شما درنهایت رنگ خاکستری را خواهید دید؛ بنابراین بدون وجود LED خاکستری، می‌توان این رنگ را برای بیننده نمایش داد؛ پس پنل ۸ بیتی با کمک چشم می‌تواند نمایش یک میلیارد رنگ یعنی عمق رنگی ۱۰ بیت را شبیه‌سازی کند.

ام‌اس‌آی در پنل IPS LCD مانیتور ۳۲ اینچی خود از فناوری کوانتوم دات استفاده می‌کند؛ بدین‌مفهوم که لایه‌ای از ذرات نانوکریستال به پنل اضافه می‌شود تا پنل توانایی تولید رنگ‌هایی در دامنه‌های رنگی وسیع‌تری را کسب کند. درنتیجه کاربر رنگ‌هایی به‌مراتب جذاب‌تر و باطراوت‌تر را مشاهده می‌کند. فناوری کوانتوم‌دات به افزایش روشنایی و در نتیجه بالا رفتن کنتراست نیز کمک می‌کند.

بااینکه مانیتور MSI تماما گیمینگ نیست اما نباید از ارادت خالقان آن به گیمرها چشم‌پوشی کنیم. به‌همین علت MAG32 از نسبت صفحه‌ی ۱۶:۹ استفاده می‌کند که گزینه‌ای ایده‌آل برای اجرای بازی به‌شمار می‌رود.

زاویه دید مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

با درنظرگرفتن وضوح ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسلی صفحه و ابعاد ۳۱٫۵ اینچی آن، درنهایت به عدد ۹۳ پیکسل‌براینچ برای تراکم پیکسلی مانیتور می‌رسیم که عددی مناسب برای چنین محصولی به‌شمار می‌رود؛ به‌این‌معنی که با فاصله استاندارد از صفحه نمایش، نمی‌توان پیکسل‌های صفحه را از یکدیگر تفکیک کرد.

به‌لطف IPS-بودن پنل، مانیتور ۳۲ اینچی ام‌اس‌آی زوایای دید بسیار وسیعی دارد؛ به‌طوری که هنگام تماشای محتوای مانیتور از گوشه‌ها، افت طراوت رنگ‌ها قابل‌چشم‌پوشی است.

کنتراست مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

پنل‌های IPS در زمینه‌ی کنتراست، از مدل‌های VA، ضعیف‌تر عمل می‌کنند؛ این موضوع در مورد مانیتور ۳۲ اینچی کوانتوم‌دات تایوانی‌ها نیز صدق می‌کند؛ البته MSI با بهره‌گیری از فناوری DCR اندکی، وضعیت را بهبود داده است. با فعال‌سازی قابلیت DCR، مانیتور با تشخیص نواحی تیره‌ی تصویر و کاهش روشنایی در آن ناحیه، سطح کنتراست را بالا می‌برد.

پروفایل‌های رنگی مانیتور MAG32 شامل دو دسته‌ی کلی Gaming و Professional می‌شود. در دسته اول پروفایل‌هایی با نام FPS، ریسینگ، RTS و RPG وجود دارد و برای شخصی‌سازی نیز پروفایلی تحت‌عنوان User درنظر گرفته شده است.

روشنایی مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Display P3

۲۵۳

۲۵۴

۲۵۳

۲۵۲

۲۵۲

۲۵۱

Adobe RGB

۲۷۰

۲۶۹

۲۶۹

۲۶۹

۲۶۷

۲۶۸

sRGB

۲۷۵

۲۷۶

۲۷۵

۲۷۵

۲۷۵

۲۷۶

100%

sRGB

۳۴۰

۳۵۰

۳۵۰

۲۴۹

۳۴۸

۳۴۹

HDR

100%

sRGB

--

۳۸۷

--

--

--

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

دسته‌بندی دوم که بیشتر برای کاربران و مقاصد حرفه‌ای مانند تولید محتوای ویدیویی یا تصویری کاربرد دارد شامل Anti-Blue، فیلم، Display P3، آفیس، sRGB و Adobe RGB می‌شود که برای افرادی چون طراحان گرافیک و تدوین‌گرها کاربردهای فراوانی خواهد داشت؛ البته کاربر امکان ایجاد ۳ پروفایل دیگر با تنظیمات اختصاصی خود را نیز دارد.

در تنظیمات مانیتور امکان تغییرات پارامترهایی همچون روشنایی نیز وجود دارد؛ تایوانی‌ها به‌صورت پیش‌فرض روشنایی نمایشگر را روی عدد ۷۰ درصد تنظیم کرده‌اند که با این سطح روشنایی، بسته به نوع پروفایل رنگی به روشنایی ۲۵۰ تا ۲۸۰ نیت می‌رسیم؛ اما با رساندن اسلایدر Brightness، روی ۱۰۰ درصد، روشنایی دستگاه به عدد بسیار خوب ۳۵۰ نیت می‌رسد.

پنل مانیتور ام‌اس‌آی در زمینه‌ی توزیع روشنایی نیز عملکرد نسبتا معقولی دارد؛ بدین‌مفهوم که در نواحی نزدیک به کناره‌های مانیتور، روشنایی حدود ۱۰ تا ۵۰ نیت کمتر از ناحیه‌ی مرکزی مانیتور است که عدد رضایت‌بخشی به‌شمار می‌آید. در صورت تماشای محتوایی به رنگ تیره در محیط‌های بسیار تاریک نیز شاهد نشت نور جزئی در گوشه‌های مانیتور خواهید بود.

نشت نور در مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

باتوجه به پشتیبانی مانیتور تایوانی‌ها از استاندارد HDR 400، انتظار می‌رود تا حداقل از روشنایی ۴۰۰ نیت بهره‌مند شویم؛ درعمل نیز همین اتفاق افتاد و با تولید حداکثر روشنایی ۳۸۷ نیت در پروفایل sRGB و درزمان پخش ویدیوی HDR، وعده MSI را عملی کرد.

پنل کوانتوم دات مانیتور MAG32 درزمینه‌ی نمایش رنگ‌ها عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و با پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 و حتی Adobe RGB که به‌ترتیب در پروفایل‌های sRGB و Display P3 و همچنین Adobe RGB نمایش داده می‌شوند، خود را به‌عنوانی محصولی قدرتمند برای طراحان گرافیک و تدوین‌گران، معرفی می‌کند.

عملکرد مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Adobe RGB

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Adobe RGB

۱۳۰

--

۸۸

--

۹۵٫۱

۳٫۴

Office

۱۱۷

۷٫۵

۹۴

۶٫۱

۹۵٫۴

۵٫۴

Movie

۱۱۷

۴٫۷

۹۴٫۱

۳٫۲

۹۵٫۳

۳٫۱

sRGB

۱۰۰

۲٫۹

۷۴٫۷

--

۷۲٫۸

--

Display P3

۱۱۷

--

۹۳٫۷

۳٫۱

۸۶٫۹

--

* تمامی اطلاعات ذکرشده در این جدول را زومیت تهیه کرده است.

گذشته از پوشش فضاهای رنگی وسیع با دقتی معقول، مانیتور ام‌اس‌آی در زمینه‌ی دمای رنگ‌ها نیز عملکرد رضایت‌بخشی دارد؛ به‌طوری که صرفا تمایلی جزئی به سردی مشاهده می‌شود و به‌صورت کلی دمای رنگ‌ها متعادل است.

همان‌طور که گفته شد با وجود ۳ پروفایل اضافه‌ی قابل شخصی‌سازی می‌توانید مانیتور را برای مقاصد مختلفی کالیبره کنید و به‌سرعت میان آن‌ها جابه‌جا شوید. قطعا چنین ویژگی بارزی برای خالقان محتوا کاربردی خواهد بود.

قابلیت های گیمینگ مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی

اگر از یک گیمر معیارهای انتخاب مانیتوری گیمینگ را بپرسید، قطعا یکی از فاکتورها «نرخ‌نوسازی بالا» خواهد بود. اینکه چه میزانی از نرخ‌نوسازی «کافی» تلقی می‌شود، موضوعی پیچیده است که نتیجه‌ای متفاوت در سناریوهای فرد‌به‌فرد را به‌دنبال دارد.

ترکیب نرخ‌نوسازی ۱۷۰ هرتز و تاخیر یک میلی‌ثانیه‌ای پنل مانیتور به‌تنهایی می‌تواند عاملی کلیدی برای انتخاب یک مانیتور باشد؛ حالا ابعاد بزرگ پنل و رنگ‌های غلیظ را به این مجموعه اضافه کنید تا متوجه ارزش بالای آن بشوید.

گیمینگ با مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

مجموعه‌ی ویژگی‌های مانیتور ام‌اس‌آی با افزوده شدن پشتیبانی از استانداردهای G-SYNC انویدیا و FreeSync Premium ای‌ام‌دی حتی کامل‌تر نیز می‌شود و گیمرها می‌توانند با تکیه به فناوری VRR یا نرخ‌نوسازی متغیر، حتی کنسول‌های نسل نهمی خود یعنی Playstation 5 و Xbox Series X/S را به مانیتور خود متصل کنند. خوشبختانه استفاده از نسبت صفحه ۱۶:۹ باری دیگر به‌عنوان نکته‌ای مثبت تلقی می‌شود و با اتصال کنسول خبری از کشیده شدن تصویر نیست.

ویژگی‌های گیمینگ مانیتور MSI در همین نقطه به‌اتمام نمی‌رسند و با وجود ویژگی‌های کاربردی و جذابی چون Night Vision، نمایش نرخ‌نوسازی و زمان پاسخ‌گویی و همچنین پروفایل‌های اختصاصی برای سبک‌های مختلف گیمینگ، MAG32 را برای میدان نبرد تا دندان مسلح می‌کند.

تایوانی‌ها حتی ویژگی Smart Crosshair را نیز در نرم‌افزار مانیتور گنجانده‌اند تا بااستفاده از آن نشانگری پیشرفته در بازی‌های شوتر داشته باشید.

جمع‌بندی

مانیتورهایی با امکان برآورده‌کردن نیازهای دو قشر کاملا متفاوت به‌صورت معدود در بازار وجود دارند و مانیتور MAG32 از ام‌اس‌آی را باید یکی از این مدل‌ها بدانیم؛ دستگاهی بزرگ؛ اما کاملا کاربردی و باارزش که به‌راحتی می‌تواند علاوه بر گیمرها، گزینه‌ای مناسب برای طراحان نیز باشد.

ویژگی‌های مثبت مانیتور درطول بررسی ذکر شد؛ اما به‌عنوان جمع‌بندی از مهم‌ترین ویژگی‌های این مانیتور باید به نرخ‌نوسازی ۱۷۰ هرتز، پنل کوانتوم دات IPS LCD با امکان نمایش طیف وسیعی از رنگ‌ها با غلظت مناسب، پشتیبانی از استانداردهای محبوبی چون G-SYNC و FreeSync و درنهایت امکانات نرم‌افزاری جذابی چون KVM اشاره کنیم.

طراحی پنل پشتی مانیتور MAG321QR QD ام‌اس‌آی

افزون‌براین در قسمت حداکثر میزان روشنایی که به ۴۰۰ نیت می‌رسد، پشتیبانی از HDR و همچنین دقت رنگ بالا در هر سه فضای رنگی sRGB۷ DCI-P3 و Adobe RGB باعث می‌شود تا MAG32 پا را از یک محصول عادی و صرفا گیمینگ فراتر بگذارد.

مانیتور MAG32 ام‌اس‌آی دربخش ظاهری و ارائه‌ی زبان‌طراحی واحد در تمامی قسمت‌های دستگاه نیز نمره بسیار خوبی را کسب می‌کند و با فاصله گرفتن از کلیشه‌های قدیمی این برند، محصولی باوقار و شایسته را با قیمتی مناسب (نسبت به امکانات) به‌کاربر ارائه می‌کند.

نقاط قوت مانیتور MSI

  • پورت‌های متنوع
  • نرخ نوسازی ۱۷۰ هرتز
  • پشتیبانی از HDR400
  • دقت معقول نمایش رنگ‌ها
  • ابعاد ۳۲ اینچ و وضوح WQHD
  • پنل IPS LCD با فناوری کوانتوم‌دات
  • پشتیبانی از G-SYNC و FreeSync Premium
  • پوشش کامل فضاهای رنگی وسیع DCI P3 و AdobeRGB

نقاط ضعف مانیتور MSI

  • کنتراست پایین‌تر از رقبای VA
..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد