چرا تلویزیون‌های اولد جدید با مشکل Burn-in مواجه نمی‌شوند؟

چرا تلویزیون‌های اولد جدید با مشکل Burn-in مواجه نمی‌شوند؟
ذهنیت عموم مردم این است که تلویزیون‌های اولد جدید همچون مدل‌های نسل اول با مشکل Burn-in مواجه می‌شوند؛ اما این ادعا با واقعیت همخوانی ندارد.

نگرانی بزرگ خریداران تلویزیون‌های جدید اولد (OLED) افت عملکرد پیکسل‌ها و Burn-in است که پس از چند سال گریبان آن‌ها را می‌گیرد. خریداران نسل اول تلویزیون‌های اولد سال‌ها است که درباره‌ی سوختگی داخلی این محصولات حرف می‌زنند و از شرکت‌های تولیدکننده انتقاد می‌کنند.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

ترس از Burn-in گاهی اوقات حالت اغراق‌آمیز پیدا می‌کند، باوجوداین نمی‌توان این نگرانی را کاملاً غیرمنطقی دانست. اگر اولین نسل از تلویزیون‌های اولد ال جی را خریده باشید، باید به هنگام استفاده از دستگاه، حواس خود را جمع کنید.

برای جلوگیری از Burn-in، زمان نمایش تصاویر ثابت را کاهش دهید و محتواهای متنوع‌تری روی تلویزیون پخش کنید

راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از Burn-in تلویزیون‌های اولد پیشنهاد می‌شود؛ اما به‌طور کلی بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید، کاهش زمان نمایش تصاویر ثابت روی تلویزیون است. همچنین لازم است تنوع محتواهای بصری پخش‌شده در تلویزیون را افزایش دهید و هر چند ماه یک‌بار از قابلیت پیکسل شیفت و پیکسل رفرش استفاده کنید.

بااین‌حال، تلویزیون‌های اولد جدید به‌لطف تغییری مهم در فرایند تولید، به اندازه‌ی قبل در برابر افت عملکرد پیکسل‌ها آسیب‌پذیر نیستند. بر اساس آنچه تامز گاید می‌نویسد، ال جی توانسته است با بهره‌گیری از یک ایزوتوپ پایدار هیدروژن به نام دوتریوم، طول عمر المان ارگانیک (O در عبارت OLED) را در تلویزیون‌هایش به‌میزان پنج برابر افزایش دهد.

تلویزیون‌های جدید اولد نظیر LG C1 OLED و LG C2 OLED و LG C3 OLED به‌طور کامل دربرابر آثار ناشی از سوختگی داخلی و افت عملکرد پیکسل‌ها مصون نیستند، اما در مقایسه‌ با تلویزیون‌های نسل اول مقاومت بسیار بیشتری دارند.

سیر تکاملی اولد

تلویزیون اولد نسل اول ال جی LG از نمای جلو
اگر تلویزیون اولدی که از ال جی خریده‌اید این‌ شکلی است، باید نگران سوختگی داخلی باشید

اکثر خریدارانی که پس از تهیه‌ی تلویزیون اولد با مشکل مواجه شده‌اند، عموماً مسئله را به دو شیوه مطرح می‌کنند: گروهی از این افراد از پایان کار تلویزیون‌های پلاسما ناله می‌کنند و گروهی دیگر علیه کارشناسانی که خرید تلویزیون‌های اولد را توصیه کرده‌اند، موضع می‌گیرند.

تلویزیون‌های اولد نسل اول به‌نوعی الهام‌بخش تلویزیون‌های پلاسما بودند تا اینکه تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تولید آن‌ها را کنار بگذارند. دلیل اصلی این بود که تلویزیون‌های اولد رنگ‌های مشکی را عمیق‌تر نمایش می‌دادند و اشباع رنگ شگفت‌انگیزی داشتند؛ بااین‌حال قیمت آن‌ها به‌دلیل پایین بودن بازده تولید و هزینه‌های تحقیق‌و‌توسعه، بسیار زیاد بود.

مقاله‌ی مرتبط
  •  
    بهترین تلویزیون‌های بازار ایران [خرداد ۱۴۰۲]
  •  
    راهنمای جامع خرید تلویزیون

در فرایند اولیه‌ به‌منظور ساخت المان ارگانیک از پیوندهای کربن-هیدروژن استفاده می‌شد. دانشمندان بعدها متوجه شدند که پیوند کربن-هیدروژن در زمانی کوتاه از بین می‌رود. در نهایت تصمیم بر این شد که دوتریوم جای پیوند کربن-هیدروژن را بگیرد؛ دوتریوم یک ایزوتوپ هیدروژن است که پیوند باثبات‌تری برای اتم‌های کربن ارائه می‌دهد. اگر به مباحث علمی علاقه‌مندید می‌توانید این مقاله را که به پیوندهای دوتریوم ارتباط دارد، مطالعه کنید.

ال جی دیسپلی، زیرمجموعه‌ی ال جی الکترونیکس، از عبارت OLED EX برای بازاریابی این فناوری جدید استفاده کرد. OLED EX نه‌تنها شامل تغییر المان‌های شیمیایی بود بلکه یک‌سری بهینه‌سازی نرم‌افزاری در الگوریتم نوری اعمال می‌کرد. ال جی این بهینه‌سازی‌ها را به‌صورت اختصاصی اعمال کرد.

نتیجه‌‌ی این کار، تولید پنل اولد بهتر و روشن‌تری بود که وارد تلویزیون‌های اولد سال ۲۰۲۱ شد، ازجمله LG C1 OLED.

کدام تلویزیون‌های ال جی خوب و کدامیک نامناسب هستند؟

پخش فیلم روی تلویزیون LG C1 OLED
اگر از تلویزیون LG C1 OLED استفاده می‌کنید مراقب نحوه‌ی استفاده از آن باشید، اما در بسیاری از مواقع نیازی به نگرانی نیست.

تمامی تلویزیون‌های اولد سال ۲۰۱۷، ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ در زمان عرضه به بازار کیفیت تصویر بسیار خوبی داشتند؛ بااین‌حال از پیوندهای کربن-هیدروژن استفاده می‌کردند. بدین ترتیب تلویزیون‌های موردبحث در برابر سوختگی داخلی بسیار آسیب‌پذیرتر هستند.

مقاله‌ی مرتبط
  •  
    بررسی تلویزیون C1 OLED ال جی [با بررسی ویدیویی]

اگر به صفحه‌ی LG C7 OLED در وب‌سایت ال جی بروید با شکایات مشابه زیادی از سوی خریداران این محصول مواجه خواهید شد. این افراد تلویزیون را به هنگام عرضه به بازار خریده‌اند و اکنون دستگاهشان با Burn-in یا افت عملکرد پیکسل مواجه شده است.

کارشناسانی که تلویزیون‌های سال ۲۰۱۷ را بررسی کردند هیچ ایده‌ای از طول عمر این محصولات در گذر زمان نداشتند و صرفاً سراغ بررسی کیفیت تصویر و موارد این‌چنینی رفتند. خریداران تلویزیون‌‌های اولد انتظار داشتند این دستگاه‌ها تا چندین سال بدون مشکل کار کنند.

اولد به چه سمتی حرکت می‌کند؟

تلویزیون اولد OLED ال جی در فضای داخلی اتاق

فناوری اولد در گذر زمان بیش از پیش بهبود پیدا می‌کند و انتظار داریم در آینده‌ای نه‌چندان دور قیمت تلویزیون‌های مبتنی‌بر این فناوری نیز کاهش یابد. بازده تولید این پنل‌ها افزایش یافته و ال جی دیسپلی هم‌اکنون پنل‌ اولد را در ابعاد کوچک‌تر نظیر ۴۲ و ۴۸ اینچ نیز می‌سازد. تلویزیون‌هایی که چند سال پیش ۳٬۰۰۰ دلار قیمت داشتند، هم‌اکنون با نصف آن قیمت به فروش می‌رسد.

تلویزیون‌های جدید اولد نظیر LG G3 OLED به‌لطف بهره‌مندی از آرایه‌ی میکرولنز که ال جی از آن با نام OLED META یاد می‌کند، پرنورتر شده‌اند. ازطرفی فیلترهای کوانتوم‌دات در حال بهبود توانایی تلویزیون‌های QD-OLED در بازتولید رنگ هستند.

افزون‌بر این موارد، هم‌اکنون با نوآوری‌های هیجان‌انگیزی نظیر PHOLED مواجه هستیم که با بهره‌گیری از زیرپیکسل فسفرسنت آبی، روشنایی و طول عمر را بیش از پیش بهبود می‌دهد. این فناوری فعلاً در فاز تحقیق‌و‌توسعه به سر می‌برد و مشخص نیست که در نهایت چه تأثیری بر تلویزیون‌ها می‌گذارد.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد