بررسی وضعیت سایت در گوگل با ۲ ابزار سئو و ۶ روش کاربردی

بررسی وضعیت سایت در گوگل با ۲ ابزار سئو و ۶ روش کاربردی
داشتن یک سایت خیلی ساده هست و همه می‌تونن سایت داشته باشن ولی به شرطی که سایت رو به حال خودش رها نکنید!

بررسی وضعیت سایت در گوگل با ۲ ابزار سئو و ۶ روش کاربردی

داشتن یک سایت خیلی ساده هست و همه می‌تونن سایت داشته باشن ولی به شرطی که سایت رو به حال خودش رها نکنید! اگه راه‌اندازی سایت واستون اهمیت داره، حتماً باید در نظر داشته باشید که وضعیت سایت رو روزانه بررسی کنیداگه سایتتون کوچیک هست حداقل باید هفته‌ای یک‌بار وضعیت سایت رو در گوگل بررسی کنید وگرنه بهتره سئو و رقابت رو کلاً بیخیال بشید. ????

اگه نمیدونید چطوری باید این کارو انجام بدید، نگران نباشید ما دو تا راهکار عالی بهتون آموزش میدیم تا بتونید به‌راحتی وضعیت سایتتون رو در گوگل بررسی کنید.✌️
دو تا ابزار جامع و عالی برای بررسی وضعیت سایت هست که با یادگیری اونها بررسی وضعیت سایت در گوگل مثل آب خوردن میشه واستون. این دوتا ابزار رو پایین معرفی کردیم:

  1. سرچ کنسول (۲ روز به کمک این ابزار سئو)
  2. ابزار سئو میزفا تولز (۴ روز به کمک این ابزار سئو)

در ادامه کلا ۶ روش برای مشخص شدن وضعیت سایتمون توی گوگل رو با این ۲ ابزار بررسی میکنیم، بریم شروع کنیم.????

ابزار اول - بررسی وضعیت سایت در گوگل با سرچ کنسول

بررسی ایندکس صفحات سایت یکی از مهمترین کارهایی هست که باید به طور منظم انجام بدید. در ادامه به بررسی وضعیت ایندکس سایت در گوگل و نحوه رفع ایرادات اون میپردازیم.

 

روش ۱ - بررسی وضعیت ایندکس شدن سایت در گوگل

خیلی مهمه محتوایی که روی سایت میزارید توسط گوگل دیده بشه وگرنه تلاش شما و انتشار حتی ۱۰۰ ها مقاله هم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. برای اینکه از وضعیت ایندکس صفحات مطلع بشید، کافیه به بخش URL inspection گوگل وارد بشید و آدرس صفحه رو وارد کنید.

بررسی وضعیت سایت در گوگل | ایندکس صفحات
نحوه بررسی ایندکس صفحات در سرچ کنسول گوگل

در این قسمت میتونید زمان آخرین crawl سایت و وضعیت index صفحه رو بررسی کنید. اگر عکس بالا رو نگاه کنید وضعیت URL is on Google زده و همه چی خوب هست ولی اگر URL is not on Google زده یعنی در نتایج گوگل نیست و وضعیت قرمز هست و بهتره پایین همین بخش URL Inspection نگاه کنید چون بهتون میگه علت اینکه در نتایج گوگل نیست چی هست.

اگر کار کردن با ابزار سرچ کنسول رو بلد نیستید حتما آموزش رایگان سرچ کنسول ما رو مشاهده کنید.

روش ۲ - بررسی ایرادات سایت در سرچ کنسول

گاهی اوقات صفحات ایندکس نمیشن (ایندکس یعنی در نتایج گوگل نیستن) و باید علتش رو بررسی کنید و ببینید چرا صفحات ایندکس نمیشن. در قسمت pages ابزار سرچ گوگل میتونید این علت‌ها رو پیدا کنید.  

بررسی علت ایندکس نشدن صفحات در سرچ کنسول
 علت ایندکس نشدن صفحات در گوگل سرچ کنسول

در این بخش تعداد صفحات ایندکس شده و تعداد صفحات ایندکس نشده نمایش داده میشه. 10 دلیل وجود داره که گوگل نمیتونه صفحات رو ایندکس کنه و در این بخش آورده شده. با کلیک روی هر قسمت، میتونید آدرس صفحاتی که با این مشکل روبرو هستند رو پیدا کنید. در ادامه به بررسی این خطاها میپردازیم.

  1. Blocked by robots.txt: دسترسی به این صفحات در robots.txt گرفته شده و شما اجازه کروال این صفحات رو از گوگل گرفتید. اگه علت ایندکس نشدن صفحات این مورد هست، باید به فایل robots.txt برید و از اونجا اجازه دسترسی به صفحه رو بدید.
  2. Server error (5xx): ارور 500 انواع مختلفی داره و یک مشکل خطای داخلی سرور هست که باید سریعاً رفعش کنید. اگه مشکل ایندکس نشدن صفحه، خطای 500 هست، حتماً مقاله رفع ارور 500 رو مطالعه کنید. در این مقاله همه راه‌حل‌ها برای رفع این مشکل بررسی شده است.
  3. Page with redirect: خطای تغییر مسیر نشون میده که در تغییر مسیرها مشکلی وجود داره و باید اونها رو برطرف کنید. 
  4. Excluded by ‘noindex’ tag: در این صفحات تگ noindex وجود داره و مانع از دسترسی گوگل به این صفحات شده. برای رفع این مشکل باید این تگ رو از صفحه پاک کنید.
  5. Not found (404): این صفحات در گوگل موجود نیست و اگه شما این کار رو نکردید باید مشکل رو برطرف کنید.
    ✅ نکته: همیشه بعد از حذف یک صفحه یا تغییر آدرس صفحه، حتماً اون صفحه رو از سایت مپ پاک کنید وگرنه با صفحات 404 روبرو خواهید شد.
  6. Alternate page with proper canonical tag: این گزینه به صفحاتی اشاره میکنه که کپی از صفحات دیگه هستند و گوگل تونسته با کمک تگ کنونیکال صفحه اصلی رو شناسایی کنه و نیاز به کار خاصی نیست.
  7. Soft 404: صفحات Soft 404 از نظر گوگل حذف شده به نظر میرسند. صفحات بدون محتوا و تکراری و صفحاتی که به‌طور خودکار در سایت ایجاد میشوند، این مشکل رو ایجاد می‌کنند و باید اونها رو شناسایی کنید. برای برطرف کردن این مشکل باید برای صفحات محتوای یونیک ایجاد کنید یا از تغییر مسیر استفاده کنید.
  8. Duplicate without user-selected canonical: اگر صفحات مشابهی داشته باشید و برای اون‌ها از تگ کنونیکال استفاده نکنید، تکلیف گوگل با صفحات مشخص نیست. باید با مشخص کردن تگ کنونیکال، صفحه مهم رو برای گوگل مشخص کنید.
  9. Crawled - currently not indexed: این مشکل زمانی رخ میده که گوگل صفحه رو کرول میکنه اما تصمیمی برای ایندکس صفحه نمیگیره که علتش مشخص نیست ولی حتماً صفحه، کیفیت لازم برای ایندکس شدن رو نداشته. بنابراین دوباره نگاهی به صفحه بندازید و تغییراتی رو ایجاد کنید تا کیفیت صفحه رو ارتقا بدید و اونو برای ایندکس شدن آماده کنید.
  10. Duplicate, Google chose different canonical than user: این مشکل به دلیل ایجاد صفحاتی با محتوای مشابه و یا ایجاد یک صفحه با چند لینک متفاوت، به وجود می‌آید. اگر در  صفحات مشابه، تگ canonical رو مشخص نکرده باشید، گوگل صفحه‌ای که کیفیت بهتری داره رو نمایش میده و باقی صفحات با خطا روبه‌رو میشن.

هر دو روش یعنی روش اول و دوم در ابزار سرچ کنسول مربوط به ابزار های سئو گوگل بود و در ادامه میخوایم درباره ابزار سئو میزفا تولز حرف بزنیم.

ابزار دوم - بررسی وضعیت سایت با ابزار میزفا تولز

بررسی وضعیت سایت خیلی کار مهمیه و باید به‌طور متناوب انجامش بدید. درسته این کار زمان‌بر هست ولی خیلی مهمه و نباید ازش غافل بشید. میزفا تولز مجموعه‌ای از ابزارهای کاربردی و مفید رو برای بررسی وضعیت سایت راه‌اندازی کرده تا به مدیران سایت، سئوکارها و وبمسترها کمک کنه تا دیگه دغدغه این بخش رو نداشته باشند و در سریع‌ترین زمان با دقت بالایی این کارها رو انجام بدن. درواقع این ابزار جامع ترین ابزار سئو در ایران هست و شما میتونید حتی رایگان برای مدتی ازش استفاده کنید. پس بریم به بررسی این ابزارها بپردازیم. ????

روش ۳ - بررسی رتبه سایت در گوگل

هر سایتی تعدادی کلمه کلیدی اصلی داره که رتبه و بررسی رتبه کلمات از اهمیت بالایی برخورداره و طبیعی هست که هرچه رتبه شما در اون کلمات بالاتر باشه، در میزان فروش و بازدید صفحه تأثیر به سزایی داره. ????

مدیر هر سایتی باید به این کلمات اشراف داشته باشه و رتبه اونهارو به‌طور مرتب بررسی کنه تا در صورت افت یا افزایش رتبه کلمات بتونه بهترین استراتژی هارو داشته باشه و از اونها استفاده کنه.

بررسی وضعیت سایت در نتایج گوگل
نمایی از ابزار ردیاب برای رصد کلمات کلیدی مهم سایتتون


یکی از مهم‌ترین کارهای مدیران سایت، رصد کلمات کلیدی هست که به کمک ابزار ردیاب میزفا تولز به‌راحتی میتونید این کارو انجام بدید. با این ابزار میتونید رتبه کلمات کلیدی اصلی خودتون و رقبا رو بررسی کنید و از فرصت‌های ایجاد شده بهترین استفاده رو ببرید. زمانی که رقبا با افت جایگاه مواجه شدند، بهترین زمان برای رشد شماست تا بتونید جای اونهارو بگیرید و هرجا رشد کردن باید زنگ خطری برای شما باشه. ⚠️

یکی از موارد جذاب در این بخش فهمیدن خطاهای کنیبالیزیشن کیورد در نتایج گوگل توسط ابزار میزفا تولز هست.

نمایی از تب رقیب برای آنالیز و تحلیل رقبا در کلمات کلیدی دلخواه:

ردیاب.png
نمایی از ابزار ردیاب برای رصد کلمات کلیدی سایت رقبا

با این ابزار همچنین میتونید تعداد جستجو کلمات کلیدی و سختی کلمات رو بررسی کنید و گزارش‌های زیادی متناسب با نیازتون رو با فیلتر کردن ابزار به دست بیارید. چی بهتر از این برای یک مدیر سایت میتونه باشه تا در یک لحظه همه این کارها رو انجام بده.????

روش ۴ -بررسی ایرادات سایت در میزفا تولز

خیلی اوقات سایت‌ها با خطاها و مشکلات زیادی روبرو هستند، بدون اینکه مدیر سایت از اونها مطلع باشه و همین مورد منجر به کاهش رتبه سایت در موتور جستجوهایی مثل گوگل میشه. البته این نکته هم مهمه که بررسی همه این خطاها توسط انسان واقعاً کار زمان‌بری هست و امکان داره انجام این کارو مدام پشت گوش بندازید.

اینجاست که ابزارهای سئو مثل ابزار کاوش میزفا تولز میتونند کمک زیادی به مدیران سایت بکنند. با استفاده از ابزار کاوش میتونید تمام خطاهای سایت رو یک چشم به هم زدنی مشاهده کنید. این ابزار تا 50 خطای سئویی رو به شما نشون میده و حالا وظیفه شماست که اونهارو سریع برطرف کنید.

.

بررسی وضعیت وبسایت در گوگل با رفع ایرادات سایت
نمایی از محیط ابزار سئو کاوش برای بررسی خطاهای سایت


با ابزار کاوش میتونید انواع خطاهای 400 و خطاهای 500، عناوین طولانی و کوتاه، مشکلات لینک‌های شکسته و... رو بررسی و رفع کنید. یکی از نکات مهم این ابزار اولویت‌بندی خطاها هست تا شما بتونید در ابتدا به رفع خطاهای مهم بپردازید و بعد به سراغ خطاهای کم‌اهمیت‌تر برید. برای هر رفع هر خطا و مشکل هم کلی راهنما هست تا با استفاده از اونها سریع‌تر مشکلات رو برطرف کنید. 

اگه با مشکلات خطای 404 در سایتتون مواجه هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله آموزش جامع رفع خطاهای 404 رو حتما مطالعه کنید تا با همه روشهای رفع این مشکل آشنا بشید.

 

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

 نکته مهم: یکی از مشکلاتی که سرچ کنسول داره اینه که آمار خطاهای 404 رو با تأخیر گزارش میده و ممکنه تا مدت‌ها باوجود داشتن صفحات 404 از اونها اطلاعی نداشته باشید اما این مشکل در ابزار کاوش میزفا تولز برطرف شده و بلافاصله بعد از بررسی، میتونید صفحات 404 رو مشاهده کنید. ✅

روش ۵ - بررسی وضعیت سرعت صفحات

هیچ‌چیز مثل سرعت لود پایین یک صفحه برای کاربران نمیتونه آزاردهنده باشه و حوصله کاربر سر میره و درنهایت از سایت شما خارج میشه. امروزه کمتر کسی هست که از اهمیت سرعت سایت بی‌خبر باشه و بی‌توجهی به این نکته مهم، میتونه لطمه زیادی به سایت بزنه. برای وضعیت سایت در گوگل، شما حتماً باید سرعت صفحات سایتتون رو به‌طور مداوم چک کنید و اگر مشکل یا خطایی رو می‌بینید سریعاً برطرف کنید تا با افت جایگاه روبه‌رو نشید. 
ابزار واکاوی برای بررسی سرعت سایت هست، نسخه فارسی شده و جامع‌تری از ابزار Google PageSpeed Insights هست که برای کاربران ایرانی خیلی مفیده.

بررسی سرعت سایت
نمایی از ابزار واکاوی میزفا تولز برای بررسی سرعت سایت با لوکیشن‌های ایران و خارج از ایران


با این ابزار شما میتونید با لوکیشن ایران و یا خارج از ایران سرعت سایت خودتون رو تست کنید. یکی از خوبی‌های ابزار واکاوی این هست که همه بخش‌های ابزار فارسی هست و به‌راحتی میتونید باهاش کار کنید و از راهنمایی‌هایی که برای رفع هر خطا گذاشته، استفاده کنید. سابقه بررسی سرعت سایت در این ابزار ثبت میشه و شما میتونید از گزارش‌های مختلفش استفاده کنید.

روش ۶ - بررسی عنوان‌های صفحات در گوگل

ابزار تحلیل عنوان در میزفا تولز یک نگاه ویژه‌ای رو به مدیران سایت میده تا بدونند سایتشون در نتایج گوگل بخصوص عناوین صفحات سایت چه وضعیتی رو داره. تعداد صفحات سایت بالاست و نگاه به عناوین همه صفحات خیلی زمان‌بر هست اما در این ابزار میتونید نگاهی دقیق به‌ عناوین همه صفحات داشته باشید و خطاهای عنوانی رو پیدا کنید و همچنین بتونید مقالاتی پرجستجو بنویسید.

بررسی کردن وضعیت سایت در نتایج
نمایی از ابزار محتوا میزفا تولز برای رصد عناوین صفحات مختلف


همونطور که در تصویر بالا میبینید، این ابزار از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که میتونه اطلاعات مفیدی رو در اختیارتون قرار بده. 

در اولین ستون، وضعیت عنوان‌ها رو به رنگ سبز، زرد، قرمز نمایش میده. با قرار دادن موس روی این آیکون‌ها میتونید مشکلات رو شناسایی کنید. شما باید کلمات کلیدی اصلی و کلمات پراستفاده در عنوان رقبا رو در عنوانتون داشته باشید تا وضعیت خوبی رو از این ابزار کسب کنید.
در ستون بعدی، صفحه و عنوان شناخته شده در گوگل رو نمایش میده که این اطلاعات از نتایج گوگل به دست اومدن و همونطور که میدونید چیزی که در سئو اهمیت داره دید گوگل به صفحات ما هست. آدرس صفحه و عنوان صفحه‌ای که اینجا مشاهده میکنید، دقیقا همون چیزی هست که گوگل داره نمایش میده و امکان داره با اطلاعاتی که شما وارد کرده باشید، متفاوت باشه. ❌

✅ نکته: اگه عنوان سئوی شما رو گوگل نشون نمیده حتماً باید عنوان‌ اون صفحه رو بررسی کنید و به احتمال خیلی زیاد عنوان سئوی شما با عناوین داخلی یا محتوای صفحه زیاد همخوانی نداره.

در ستون کلمات کلیدی، کلماتی که شما اضافه کردید رو نمایش میده که این کلمات رو میتونید از بخش ردیاب کلمات وارد کنید.
در ستون عنوان رقیب با توجه به کلمات کلیدی شما، عناوین رقبا رو نمایش میده و میگه که رقبای شما در این کلمات چه رتبه‌هایی رو دارند. شما خیلی راحت میتونید به بررسی و مقایسه عنوان سایت خودتون با عنوان سایت رقبا بپردازید که بسیار مهم هست و میتونید عنوان سئوی سایتتون رو بهبود بدید و به رتبه‌های بالاتری برسید.

یک بخش جذابی که در این ابزار وجود داره اینه که میتونید کلمات پرکاربرد در عنوان رقبا رو بررسی کنید. تعداد رقبای نمایش داده شده برای هر صفحه بالاست و شاید در یک نگاه، پیدا کردن کلمات پراستفاده رقبا سخت باشه ولی این ابزار به‌راحتی تعداد کلمات پرکاربرد رو به شما نشون میده و شما میتونید به‌راحتی با ترکیب این کلمات بهترین عنوان رو بنویسید و رتبه خودتون رو افزایش بدید.

فیلم آموزشی ابزار تحلیل عنوان رو می‌تونید اینجا مشاهده کنید.

جمع‌بندی

رفع ایرادات سایت و بررسی وضعیت سایت در گوگل از اهمیت بالایی برخوردار هست و باید به‌طور منظم، زمانی رو برای انجام این بررسی‌ها در نظر بگیرید. امروزه به لطف ابزارهای سئو انجام این کارها خیلی راحت‌تر و دقیق‌تر شده و فقط کافیه تا ابزارهای مناسب رو پیدا کنید و از اونها استفاده کنید. استفاده از ابزارهای سئو خارجی محدودیت‌های زیادی رو دارند و همچنین برای افرادی که به زبان انگلیسی تسلط ندارند، استفاده از اون ابزارها سخت و پیچیده هست. به همین جهت میزفا تولز مجموعه‌ای از ابزارهای فارسی سئو رو به‌طور جامع ارائه میده که با اونها به‌راحتی میتونید وضعیت سایت رو بررسی کنید و در زمانتون صرفه‌جویی کنید و شاهد افزایش روزافزون جایگاهتون در نتایج گوگل باشید. 

یک مقایسه ساده می‌تونیم بین ابزارهای خارجی و ابزار سئو میزفا تولز داشته باشیم:

مقایسه امکانات میزفا تولز با سایز ابزارهای سئو

امیدواریم این مطلب واستون مفید و آموزنده بوده باشه و تلنگری بوده باشه تا اگه به بررسی وضعیت سایت در گوگل توجه کافی نداشتید، از این به بعد این بررسی‌ها رو در اولویت کارهاتون قرار بدید. حالا که با راهکارهای مهم بررسی وضعیت سایت آشنا شدید، نوبت شماست که به سؤالات زیر پاسخ بدید. ✌️????

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد