تغییرات گسترده در راه اکوسیستم اپل؛ کوپرتینویی‌ها آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهند

تغییرات گسترده در راه اکوسیستم اپل؛ کوپرتینویی‌ها آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهند
کاربران اکوسیستم اپل به‌زودی گزینه‌های شخصی بیشتری را دراختیار خواهند داشت.

تغییرات گسترده در راه اکوسیستم اپل؛ کوپرتینویی‌ها آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهند

تغییرات گسترده در راه اکوسیستم اپل؛ کوپرتینویی‌ها آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهند

کاربران اکوسیستم اپل به‌زودی گزینه‌های شخصی بیشتری را دراختیار خواهند داشت.

در رویداد WWDC 2022 اپل ظاهری جدید از خود به نمایش گذاشت. اپلی که دیگر نمی‌گوید «همین که هست، قطعاً بهترین انتخاب برایتان خواهد بود». اپلِ رویداد توسعه‌دهندگان ۲۰۲۲ تفاوت‌های بسیاری با اپل سال‌های گذشته (حتی ۲۰۲۱) داشت و سیاست‌های این شرکت در زمینه شخصی‌سازی تلفن هوشمند تغییرات زیادی را به خود دیده است.

اپل همواره به تولید محصولاتی باکیفیت شهره بوده است اما وقتی به افزودن ویژگی می‌رسیم احتمالاً با محدودیت‌هایی روبه‌رو خواهید شد. تا حدی که کوپرتینویی‌ها بیشتر علاقه به حذف ویژگی‌ها دارند تا افزودن موارد جدید. همین امر سبب شده تا گزینه‌های شخصی‌سازی وسیعی را در iOS و دیگر سیستم‌عامل‌های غول دنیای فناوری مشاهده نکنید و مخالفان سیاست‌های اپل این شرکت را به تمامیت‌خواهی و تحمیل تفکر خود به کاربران متهم کنند.

اما مشخصاً در دو-سه سال گذشته، اهالی کوپرتینو برای جلوگیری از افزایش تبلیغات منفی علیه شرکت و کاهش اعتبار، کمی تغییر رویه داده‌اند و به اصطلاح «نرم‌تر» شده‌اند. درحقیقت اپل با تغییرات جدید در حال القای این تفکر است که «اپل به حرف شما و نظر شما گوش می‌دهد».

آی مک و مک بوک ایر و مک بوک پرو با سیستم عامل macOS Ventura از نمای جلو

WWDC 2022 نقطه آغازی بر پایان انحصارگری‌ها

اما اپل در رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2022 تمام عزم خود را جزم کرد تا تصویر بهتری از خود به نمایش بگذارد. تصویری که حتی کاربران اندروید را نیز متعجب کرد. درواقع اپل بیش از پیش می‌خواهد به شرکتی کاربر-محور تبدیل شود. از کجا می‌دانیم؟ اپل بالاخره برنامه آب‌و‌هوای تمام عیاری را برای آیپد منتشر کرد! درخواستی که سال‌های سال از جانب کاربران محبوب‌ترین تبلت جهان مطرح می‌شد. حتی عده‌ای نبود برنامه‌ای اختصاصی برای آب‌وهوا در آیپد را مورد تمسخر قرار می‌دادند.

از طرف دیگر یکی از اصلی‌ترین دلیل مهاجرت نکردن کاربران اندروید به iOS را می‌توان در نبود شخصی‌سازی‌های وسیع جست‌وجو کرد. البته تا امروز. چراکه اپل رویداد خود را با معرفی شخصی‌سازی‌های وسیع در صفحه قفل آیفون آغاز کرد. درواقع شخصی‌سازی‌های صفحه قفل iOS 16 آنقدر وسیع است که حتی از اندروید نیز پیشی گرفته و الان در جایی قرار گرفته‌ایم که کاربران iOS می‌توانند سیستم‌عامل اندروید را به دلیل نبود گزینه‌های شخصی‌سازی وسیع مورد تمسخر قرار دهند.

ویژگی‌های جدید سیستم عامل iOS 16 اپل

بیایید گزینه‌های جدید را یک‌به‌یک بررسی کنیم. چه‌چیزهایی روی صفحه قفل آیفون خود می‌خواهید؟ نمایش اطلاعات آب‌و‌هوا؟ خب اکنون می‌توانید. نمایش زمان طلوع و غروب خورشید؟ دردسترس است. دسترسی به اعلانات دشوار است؟ به پایین صفحه منتقل کنید. می‌خواهید چند صفحه قفل داشته باشید؟ به‌راحتی یک سوایپ صفحه قفل جدیدی تنظیم کنید. کدام تلفن اندرویدی چنین ویژگی‌هایی دارد؟ تقریباً هیچ‌کدام! درواقع اپل با ویژگی‌های جدید ضربه سنگینی به اصلی‌ترین نقطه قوت اندروید وارد کرده است.

جای دیگری که اپل به کاربران نشان داد که به درخواست‌های آنان عمل می‌کند، تغییرات ایجاد شده در آیپد است. اپل نسل‌های جدید آیپد را با شعار «کامپیوتر بعدی شما یک کامپیوتر نیست» معرفی کرد و با قرار دادن تراشه قدرتمند M1 این موضوع را ثابت کرد. اما نرم‌افزار و محدودیت‌های iPadOS سبب شد تا آیپد نتواند آنطور که باید و شاید قدرت فوق‌العاده خود را از زنجیر محدودیت رها کند. البته این موضوع نیز با معرفی Stage Manager تغییر کرده است.

با معرفی iPadOS 16 حالا دیگر کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از ویژگی Stage Manager برنامه‌های خود را درقالب پنجره‌های جداگانه اجرا کنند. بااینکه در حال حاضر محدودیت ۴ پنجره وجود دارد اما قطعاً این ابتدای راه است و در آینده امکانات بیشتری نیز به این بخش از سیستم‌عامل تبلت‌های اپل افزوده خواهد شد.

علاوه‌براین اپل حالا به کاربران این اجازه را می‌دهد تا در برنامه Files آیپد نام فایل‌ها را تغییر دهند، حجم آن‌ها را بررسی کنند و نوار پیمایش اختصاصی خود را داشته باشند. اپل همچنین در رویداد WWDC 2022 اعلام کرد که در iOS 16 بازخورد هپتیک را به کیبورد آیفون اضافه می‌کند؛ ویژگی جذابی که سال‌های سال برای کاربران اندروید دردسترس بود و موجب لذت‌بخش‌تر شدن تجربه تایپ در گوشی‌هوشمند می‌شد.

ویژگی‌های جدید سیستم عامل iPadOS 16 اپل

قدم بعدی اپل چه خواهد بود؟

چه چیزی می‌تواند کاربران اندروید را بیش از پیش به حرکت به سوی آیفون سوق دهد؟‌ غافلگیری بزرگ بعدی برای کاربران آیفون چه چیزی خواهد بود؟ بیایید کمی رویاپردازی کنیم. مثلاً آیفون بعدی با پورت USB-C همراه شود! مشخصاً این رویاپردازی به معنی به واقعیت تبدیل شدن آن نیست؛ اما به وقوع پیوستن آن نیز چندان دور از ذهن نیست. چراکه درحال‌حاضر استفاده از USB-C در آیفون ارتباطی به اراده اپل ندارد و اتحادیه اروپا درحال وضع قوانینی سفت و سخت است تا اپل را «مجبور» به استفاده از پورتی همگانی برای گوشی‌های هوشمند کند.

درحال‌حاضر کاربران می‌توانند برای دریافت نسخه بتا iOS و iPadOS ثبت نام کنند و تجربه‌ای واقعی از ویژگی‌های جدید را داشته باشند. بنابراین اگر نسخه جدید سیستم‌عامل‌های اپل را نصب کرده‌اید، تجربه خود را با مخاطبان زومیت به اشتراک بگذارید.

منبع:

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد