انجمن وارد‌کنندگان موبایل: هفته آینده تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار مشخص می‌شود

انجمن وارد‌کنندگان موبایل: هفته آینده تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار مشخص می‌شود
بعد از کاهش میزان واردات گوشی‌های پرچم‌دار بر اثر اختلال در تخصیص ارز به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، انجمن واردکنندگان موبایل از تعیین تکلیف درباره این موضوع در هفته آینده خبر داد.

انجمن وارد‌کنندگان موبایل: هفته آینده تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار مشخص می‌شود

انجمن وارد‌کنندگان موبایل: هفته آینده تکلیف واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار مشخص می‌شود

بعد از کاهش میزان واردات گوشی‌های پرچم‌دار بر اثر اختلال در تخصیص ارز به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، انجمن واردکنندگان موبایل از تعیین تکلیف درباره این موضوع در هفته آینده خبر داد.

به گزارش زومیت، مدتی است که واردات گوشی‌های بیشتر از ۶۰۰ دلار با مشکل تخصیص و تأمین ارز مواجه شده‌اند. پیش از این، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوام جانبی، در گفت‌وگو با زومیت به وجود مشکلاتی برای تأمین ارز لازم برای واردات این کالاها اشاره کرده بود. حالا حساب توییتری انجمن واردکنندگان در توییتی به این مسئله پرداخته و نوشته است:

از ۲۴ اردیبهشت واردات گوشی‌های پرچم‌دار (بالای ۶۰۰ دلار) مختل شده و هیچ‌گونه تخصیص و تأمین ارزی برای این کالاها انجام نشده است.

توییت انجمن واردکنندگان موبایل

این انجمن همچنین از تشکیل جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات ارزی برای واردات این کالاها خبر می‌دهد، هرچند سخنگوی این انجمن به زومیت گفت که هنوز زمان دقیق این جلسه مشخص نیست. محمدرضا عالیان ضمن تأیید وجود اختلال در تأمین و تخصیص ارز برای شرکت‌های بازرگانی به مشکل دیگری اشاره کرد که واردات گوشی‌های پرچم‌دار را دشوارتر کرده است. او در این خصوص به زومیت گفت:

اخیراً تغییراتی در تعرفه‌های تلفن همراه نیز اتفاق افتاده و مقرر شده که تعرفه‌های کالاهای بالای ۶۰۰ دلار هم در سامانه‌های گمرک و هم در سامانه جامع تجارت اعمال شود. این مسئله در کنار اختلال در تأمین ارز این گوشی‌ها دست به دست هم دادند تا روند واردات موبایل، به‌خصوص مدل‌های پرچم‌دار، با مشکل مواجه شود.

کاهش واردات قانونی آیفون

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل کاهش قابل ملاحظه واردات گوشی‌های پرچم‌دار، به‌ویژه آیفون، به صورت قانونی را نتیجه بروز مشکل در تأمین و تخصیص ارز دانست و توضیح داد:

ایجاد اختلال در تأمین و تخصیص ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار باعث شده از ۲۴ اردیبهشت‌ماه تا امروز نتوانیم تعداد زیادی از این گوشی‌ها را به صورت قانونی به کشور وارد کنیم. از آن مدت تا امروز فقط در یک بازه زمانی دو روزه تأمین ارز برای پرچم‌دارها صورت گرفت و تعدادی از شرکت‌ها توانستند از تالار دوم نیما ارز بخرند.

به گفته عالیان، کالاهای اندکی که در آن دو روز تأمین ارز شده بود در چند روز اخیر وارد بازار شد و ورود همین کالاها باعث شد قیمت پرچمداران برای چند روز کاهش داشته باشد؛ اما به محض خروج این کالاها از بازار، در یکی دو روز اخیر قیمت پرچمدارها مجدداً افزایش پیدا کرد. البته افزایش قیمت گوشی‌های موبایل، به‌ویژه آیفون، پیش از این در اردیبهشت‌ ماه امسال و در پی انتشار اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون نیز رخ داده و بازار موبایل کشور را دچار شوک افزایش قیمت کرده بود.

محمدرضا عالیان وضعیت گوشی‌های غیرپرچم‌دار را هم از لحاظ واردات و از لحاظ بازار مطلوب دانست و گفت:

تأمین و تخصیص ارز گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار نیز به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و به لحاظ تأمین این کالاها مشکلی نداریم. این گوشی‌ها در بازار هم در بهترین وضعیت قیمتی برای مصرف‌کننده قرار دارند.

ورود ۱۳۰ هزار آیفون با رویه مسافری

هم‌زمان با کاهش میزان واردات قانونی گوشی‌های آیفون، ورود غیرقانونی این کالاها به شکل قاچاق مسافری افزایش چشمگیری داشته است. پیش از این نیز انجمن واردکنندگان موبایل نسبت به افزایش قاچاق مسافری گوشی‌های آیفون هشدار داده بود و حالا بنا بر اعلام سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا امروز حدود ۱۳۰ هزار دستگاه آیفون با رویه مسافری وارد کشور شده و در شبکه ارتباطی کشور هم فعال شده است.

او با تخمین قیمت و تعداد این گوشی‌ها به میزان ارز قابل توجهی اشاره کرد که به این شیوه از کشور خارج شده است و چنین توضیح داد: «اگر میانگین قیمت آیفون را هزار دلار در نظر بگیریم و آن را در ۱۳۰ هزار ضرب کنیم، مشخص می‌شود که برای خرید این گوشی‌ها چه میزان هنگفتی ارز به صورت قاچاق از کشور خارج شده است.»

سخنگوی انجمن واردکنندگان راهکار مقابله با قاچاق مسافری و برون‌رفت ارزی را ورود دستگاه‌های دولتی برای نظارت بر این موضوع دانسته و گفت:

دستگاه‌های نظارتی و دولتی به ما قول داده‌اند که رجیستری مسافری به روال قبل برگردد و نظارت بیشتری روی آن انجام شود تا سوءاستفاده از آن به حداقل برسد.

به عقیده عالیان تفاوت ۵ درصدی میان هزینه گمرکی واردات با رویه مسافری و واردات توسط بازرگان باعث جذابیت قاچاق مسافری برای قاچاقچیان می‌شود. او این تفاوت هزینه‌ای را چنین تشریح کرد: «درحالی‌که بازرگان باید حدود ۲۶ درصد برای واردات یک دستگاه آیفون هزینه کند، واردات این گوشی به صورت مسافری تنها ۲۱ درصد هزینه دارد. این فاصله ۴ درصدی به‌شدت فضا را برای افرادی که قصد قاچاق دارند، جذاب می‌کند.»

تصمیم‌گیری دولت و بانک مرکزی درباره تخصیص ارز

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی مشکلات موجود در تأمین ارز را مسئله‌ای در سطح مدیریت کلان کشور دانسته و معتقد است فقط دولت و بانک مرکزی می‌توانند راهکاری برای برون‌رفت از آن را در نظر بگیرند. او در این خصوص گفت:

مهم‌ترین مسئله برای واردات کالاهای بالای ۶۰۰ دلار مسئله ارزی است. مدیریت منابع ارزی هم به مدیریت کلان کشور مربوط می‌شود. سیاست‌های کلان کشور است که مشخص می‌کند در موضوع تخصیص ارز موبایل در میان اولویت‌ها باشد یا نباشد. درحال‌حاضر کنترل و مدیریت شرایط ارزی کشور دولت را نگران کرده و به همین خاطر این اولویت‌بندی‌ها انجام می‌شود.

به گفته عالیان، بانک مرکزی باید درباره وجود یک منبع پایدار برای تأمین ارز لازم برای واردات گوشی‌های پرچم‌دار به اطمینان برسد تا در ادامه تصمیم‌گیری و اقدام کند و در جلسه هفته آینده قرار است همین کار انجام شود.

او بر لزوم تصمیم‌گیری هرچه سریع‌تر در مورد تأمین ارز واردات تأکید کرده و گفت: «با وضعیت موجود، هرچند ممکن است امروز و فردا با مشکلی در بازار مواجه نشویم؛ اما در زمان پیک تقاضا، مثلاً در زمان شروع سال تحصیلی یا تقاضاهای فصلی، مشکلات بروز پیدا می‌کنند.» به گفته عالیان صرفاً با اقدام هرچه سریع‌تر برای حل مشکل تأمین و تخصیص ارز است که زنجیره تأمین به روند پایدار می‌رسد.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد