گوگل به‌دنبال بازتعریف جست‌وجو در اینترنت است

گوگل به‌دنبال بازتعریف جست‌وجو در اینترنت است
اینترنت امروزی بیش‌ از هرزمان دیگری بصری‌تر و تعاملی‌تر شده است و گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان سعی می‌کند با بازتعریف کلی ایده‌ی جست‌وجو، خود را با این تغییرات هماهنگ کند.

گوگل به‌دنبال بازتعریف جست‌وجو در اینترنت است

گوگل به‌دنبال بازتعریف جست‌وجو در اینترنت است

اینترنت امروزی بیش‌ از هرزمان دیگری بصری‌تر و تعاملی‌تر شده است و گوگل به‌عنوان بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان سعی می‌کند با بازتعریف کلی ایده‌ی جست‌وجو، خود را با این تغییرات هماهنگ کند.

گوگل قصد دارد دیدگاه شما را درباره‌ی جست‌وجو به‌طورکلی تغییر دهد. اینکه بگوییم در دنیایی زندگی می‌کنیم که تیک‌تاک و اینستاگرام در حال تغییر روش کار با اینترنت هستند، کمی اغراق‌آمیز به‌نظر می‌رسد. بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی جهان اکنون در حالی به فعالیتش ادامه می‌دهد که جنبه‌های بصری و تعاملی اینترنت روز‌به‌روز در حال گسترش است و کاربران تمایل دارند بدون طی‌کردن مراحل مختلف و در یک گام، به پاسخ پرسش‌های مدنظر خود دست یابند.

حال موتور جست‌وجو در چنین دنیایی به چه معنا است؟ شاید در آینده‌ای نزدیک، گوگل تفاوت چندانی با نسخه‌ی کنونی آن نداشته باشد؛ اما تغییرات روی این موتور جست‌وجو از قبل آغاز شده است.

گوگل در رویداد اخیرش موسوم به Search On 22 مجموعه‌ای از راهکارهای جدید را برای کاربران اینترنت به‌نمایش گذاشت. اکثر این روش‌ها روند چند سال اخیر این شرکت، یعنی تلاش به‌منظور یافتن راه‌های طبیعی‌تر و بصری‌تر برای افراد برای واردکردن عبارت‌های جست‌وجو و دریافت نتایج مرتبط با آن‌ها را ادامه می‌دهند.

اکنون می‌توانید به‌جای تایپ مجموعه‌ی کامل کلمات کلیدی در نوار جست‌وجوی گوگل، با عکس‌گرفتن یا با میکروفون گوشی‌ خود این کار را انجام دهید. این شرکت همچنان به‌دنبال راهکارهای دیگری است که با استفاده از آن‌ها حتی بدون نیاز به سؤال‌کردن، نتایجی که امکان دارد برایتان اهمیت داشته باشند، ارائه خواهد کرد.

گوگل

تلاش‌های گوگل برای بازتعریف جست‌وجو بسیار جالب به‌نظر می‌رسد. به‌عنوان مثال، تصور کنید بخشی شبیه به TikTok For You در گوگل چگونه خواهد بود؟ تیم جست‌وجوی این شرکت هنوز دقیقاً درباره‌ی این ویژگی تصمیم‌ نگرفته است؛ اما روی آن کار می‌کند. اکنون به‌نظر می‌رسد که در iOS، پاسخ‌ها در صفحه‌ی اصلی برنامه‌ی گوگل نمایش داده می‌شوند و این‌جا است که بسیاری از قابلیت‌های جدید این پلتفرم کارایی واقعی خود را نشان می‌دهند و بسیاری از کاربران درحال‌حاضر با روش‌های جدید با گوگل تعامل برقرار می‌کنند.

مدیران گوگل در مصاحبه‌هایشان بارها اعلام کرده‌اند که در حال بازتعریف جست‌وجو هستند. پرابهاکار راغاوان، معاون مسئول گوگل می‌گوید:

اگر قوانین را مدنظر قرار دهید و سؤالات خود را به‌درستی تنظیم کنید، ما پاسخ‌های شگفت‌انگیزی به نیازهای شما خواهیم داد. بخش جست‌وجو به‌‌لطف فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی و بینایی کامپیوتری، پیشرفت‌های شگرفی کرده و اکنون در حال تغییر است.

این پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری همان چیزی است که سرویس‌هایی مثل گوگل Lens و قابلیت جدید جست‌وجوی چندگانه (MultiSearch) را تقویت می‌کند و می‌توانید با آن و ازطریق عکس جست‌وجو کنید و سپس آن را به جست‌وجوی متنی تغییر دهید. قابلیت جست‌وجوی چندگانه از چند ماه قبل دردسترس تعداد محدودی از کاربران قرار گرفت و اکنون در سرتاسر جهان دراختیار کاربران قرار دارد.

فهرست کلاسیک پیوندهای گوگل نیز در حال تغییر است و هنگام جست‌وجو در برخی از موضوعات، موزاییکی از تصاویر و ابزارک‌های اطلاعاتی جایگزین نتایج استاندارد می‌شوند. همچنین، این شرکت نمای فراگیر را در سرویس نقشه‌های خود گسترش می‌دهد تا قبل از سفر به مکانی خاص، نمای بصری آن را مشاهده کنید. درواقع، ورودی‌ها و خروجی‌های گوگل در طول زمان چندوجهی می‌شوند.

علاوه‌براین، تغییرات بزرگی برای بخش اعلان‌های موتور جست‌وجوی گوگل در راه است. راغاوان می‌گوید قوانین ما روی این ایده تمرکز دارند که همیشه پاسخی درست برای پرسش‌ها وجود دارد و تنها کاری که باید انجام دهید، این است که درخواست خود را به‌درستی به گوگل ارائه دهید.

این موتور جست‌وجو به‌طور فزاینده‌ای این ایده را پذیرفته است که جست‌وجو سیستم پرسش‌وپاسخ نیست و درواقع، سیستمی برای اکتشاف و تلاش برای یادگیری مواردی است که هیچ پاسخ واضحی برایشان وجود ندارد. این امر باعث تغییر انتظارات کاربران از گوگل و مسئولیت این شرکت خواهد شد.

لیز رید، معاون نظارت بر محصولات جست‌وجوی گوگل، می‌گوید که مردم از مدتی قبل و با استفاده از روش‌های غیرمستقیم از قابلیت‌های جدید این موتور جست‌وجو استفاده می‌کنند. البته باید گفت که درحال‌حاضر بیشتر مردم برای یافتن پاسخ پرسش‌ها یا پیوندی خاص، به این پلتفرم مراجعه می‌کنند. کلماتی مثل فیسبوک و وضعیت آب‌وهوا ازجمله عبارت‌های محبوب جست‌وجوشده در گوگل هستند. باوجوداین، عده‌ی دیگری از کاربران برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی محصولی که قصد دارند بخرند، از این سرویس استفاده می‌کنند. رید دراین‌باره گفت:

گاهی مردم میان نتایج مختلفی که گوگل ارائه می‌دهد، سرگردان می‌شوند.

به‌گفته‌ی راغوان، عده‌ای از کاربران هدف مشخصی برای استفاده از گوگل ندارند. این افراد اصطلاحی را شنیده‌اند که با‌ آن آشنایی ندارند یا دوست آن‌ها از مکانی صحبت کرده است که شاید برایشان جالب به‌نظر می‌رسد یا امکان دارد به‌دنبال کسب اطلاعات درباره‌ی خواننده‌ای معروف باشند. این دسته از کاربران حتی تیک‌تاک را موتور جست‌وجوی شگفت‌انگیز تصور می‌کنند.

وی می‌گوید کاربران جوان اینترنت را به روشی بصری‌تر تجربه می‌کنند. خوراک خبری برنامه‌ی گوگل یا ناحیه‌ی کناری صفحه‌ی اصلی گوشی‌های اندرویدی شما که جدیدترین خبرهای دلخواهتان را نشان می‌دهد، درحال‌حاضر محبوبیت بسیاری میان کاربران دارند و غول جست‌وجوی اینترنت در تلاش است تا بخشی از این انرژی را به مهم‌ترین محصول خود تزریق کند.

جستجوی گوگل

 

ورج می‌نویسد یکی از راهکارهای گوگل، دیدگاه جدید این شرکت درباره‌ی تکمیل خودکار نوار جست‌وجو است. کاربران در نسخه‌ی نمایشی که رید ارائه داد، عبارت بهترین را تایپ می‌کنند و سپس چند پیشنهاد در پایین آن ظاهر خواهد شد. علاوه‌براین، دکمه‌های لمس‌شدنی به نتایج جست‌وجو اضافه خواهند شد. در این شرایط، گوگل احتمالاً بهترین خرید، بهترین فیلم، بهترین رستوران و... را به کاربر پیشنهاد خواهد کرد.

اگر کاربر به تایپ‌کردن ادامه دهد و به‌عنوان مثال بهترین شهرهای مکزیک را جست‌وجو کند، پینشهادهایی مثل بهترین شهرهای مکزیک برای مهاجران و... را مشاهده خواهد کرد. رید می‌گوید برخی مواقع هدف از ارائه‌ی پیشنهادها، کمک به کاربر برای ارائه‌ی بهترین درخواست و دریافت بهترین نتیجه‌ی مرتبط با آن است.

در مواقع دیگر امکان دارد این ویژگی جست‌وجوی کاربر را به موضوعات فرعی دیگری گسترش دهد. درهر دو حالت، هوش مصنوعی گوگل این امکان را فراهم می‌کند که به‌سادگی و با تایپ چند کلمه، عبارت کامل مدنظر کاربر را پیش‌بینی کند. درواقع، هوش مصنوعی محتوا و زمینه‌ی جست‌وجوی افراد را درک می‌کند. هنگامی‌که در صفحه‌ی نتایج قرار گرفتید، گوگل از فهرست رتبه‌بندی‌شده‌ی پیوندها بیشتر فاصله می‌گیرد و تلاش می‌کند به ابزاری برای گسترش دید کاربر تبدیل شود. رید می‌گوید:

اگر ازنظر مفهومی به رتبه‌بندی ما فکر کنید، هرچه نتایج جست‌وجو را بیشتر به‌سمت پایین پیمایش کنید، ارتباط آن‌ها با عبارت جست‌وجوشده کمتر خواهد شد. بدین‌ترتیب، وقتی به نتایج پایین‌تر مراجعه کنید، احتمالاً با مواردی مواجه خواهید شد که ارتباط کمتری با جست‌وجوی شما دارند و گاه با نتایج اولیه تفاوت خواهند داشت. علاوه‌براین، امکان دارد در پایین صفحه‌ی نتایج، مجموعه‌هایی از نتیجه‌های یافت‌شده برای جست‌وجوهای مرتبط با موضوع مدنظرتان نمایش داده شوند.

منبع:

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد