ورود سامسونگ به دوران رکود؛ TSMC اکنون برترین شرکت تراشه‌ساز دنیا از لحاظ فروش است

ورود سامسونگ به دوران رکود؛ TSMC اکنون برترین شرکت تراشه‌ساز دنیا از لحاظ فروش است
آمار نشان می‌دهد در فصل سوم ۲۰۲۲ فروش تراشه‌های TSMC از سامسونگ عبور کرده است تا آن‌طور که یک تحلیلگر می‌گوید، سامسونگ وارد «دوران رکود کامل» شود.

ورود سامسونگ به دوران رکود؛ TSMC اکنون برترین شرکت تراشه‌ساز دنیا از لحاظ فروش است

ورود سامسونگ به دوران رکود؛ TSMC اکنون برترین شرکت تراشه‌ساز دنیا از لحاظ فروش است

آمار نشان می‌دهد در فصل سوم ۲۰۲۲ فروش تراشه‌های TSMC از سامسونگ عبور کرده است تا آن‌طور که یک تحلیلگر می‌گوید، سامسونگ وارد «دوران رکود کامل» شود.

بسیاری از تحلیلگران تاکنون بارها نسبت‌به فرا رسیدن «زمستان صنعت نیمه‌هادی» هشدار داد‌ه‌اند و مشکلات اقتصادی در سطح جهان روند فرا رسیدن این دوران را تسریع کرده است. در همین حین بزرگان صنعت تراشه نظیر سامسونگ الکترونیکس و TSMC سخت در تلاشند تا تدابیری برای مقابله با مشکلات بیندیشند.

آن‌طور که خبرگزاری کره‌ای NoCut News می‌نویسد، سامسونگ که در تولید تراشه‌های حافظه تخصص دارد در فصل سوم سال جاری میلادی درنتیجه‌ی کاهش شدید فروش حافظه در بازار، با افت قابل‌توجه درآمد مواجه شد. اکنون تحلیلگران با بررسی آمار ادعا می‌کنند سامسونگ جایگاه خود به‌عنوان برترین شرکت صنعت تراشه از لحاظ فروش را به TSMC واگذار کرده است.

TSMC از سال‌ها پیش در زمینه‌ی تولید تراشه حرف اول را می‌زد، اما فروش تراشه‌های سامسونگ بیشتر بود. با از دست رفتن جایگاه سامسونگ، TSMC به بازیگر پراهمیت‌تری در صنعت تراشه تبدیل می‌شود. منابع آگاه می‌گویند سامسونگ به تدریج قصد دارد واحد تولید تراشه را تقویت کند و سراغ توسعه‌ی فناوری‌های نسل جدید برود تا مشکلاتی را که هم‌اکنون با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کند از پیش رو بردارد.

سامسونگ اواسط مهر گزارش مالی جدید خود را منتشر و اعلام کرد سود عملیاتی‌اش در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی با کاهش سالانه‌ی ۳۱٫۷ درصدی و کاهش فصلی ۲۳٫۴ درصدی مواجه شده است. شرکت کره‌ای جزئیات درآمدها را به‌صورت تفکیک‌شده براساس واحدهای تجاری اعلام نکرد، اما واحد تراشه‌سازی که منبع اصلی درآمد است نتوانست با وضعیت جدید بازار تطبیق پیدا کند.

تحلیلگران تخمین می‌زنند سود عملیاتی واحد تراشه‌سازی سامسونگ (موسوم به سامسونگ فاندری) در فصل سوم سال جاری میلادی حدودا ۶ تریلیون وون (نزدیک‌به ۴٫۲ میلیارد دلار) باشد. این عدد نشان‌دهنده‌ی افت ۳۰ درصدی سود عملیاتی سامسونگ فاندری نسبت‌به فصل دوم ۲۰۲۲ است. در همین حین گفته می‌شود سود عملیاتی واحد تولید تراشه‌ی حافظه ۵٫۵ تریلیون وون (تقریباً ۳٫۸ میلیارد دلار) بوده، این یعنی بیش از ۹۰ درصد سود عملیاتی سامسونگ فاندری به تراشه‌های حافظه ارتباط دارد.

همان‌طورکه تحلیلگران بارها گفته‌اند، تراشه‌های حافظه بخش مهمی از درآمدهای فصلی سامسونگ را عاید این شرکت می‌کنند، اما وابستگی سامسونگ به بازار تراشه‌ی حافظه به حدی زیاد است که اگر این بازار با افت فروش مواجه شود، درآمد شرکت کره‌ای نیز به‌شکل قابل توجهی افت می‌کند. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ فروش حافظه به‌شدت افزایش یافت و سامسونگ برای دو سال متوالی چندین رکورد در زمینه‌ی فروش سالانه و سود عملیاتی و سود خالص ثبت کرد.

آمار اعلام می‌کند که شرکت تایوانی TSMC توانسته است در فصل سوم سال جاری میلادی ۴۸ درصد درآمد بیشتر نسبت‌به فصل سوم ۲۰۲۱ کسب کند. فروش محصولات TSMC در فصل سوم ۲۰۲۲ به بیش از ۱۹ میلیارد دلار رسید، بااین‌حال در همین بازه‌ی زمانی فروش واحد تراشه‌سازی سامسونگ نزدیک‌به ۱۷ میلیارد دلار بوده است.

سامسونگ چند سال پیش به‌لطف افزایش شدید فروش حافظه موفق شد از اینتل عبور کند و خودش را به‌عنوان برترین شرکت صنعت تراشه از لحاظ فروش جلوه دهد، اما از زمان آغاز افت فروش حافظه، بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که سامسونگ دیر یا زود جایگاهش را به TSMC واگذار می‌کند.

سامسونگ در حال حاضر از لحاظ فناوری‌های تراشه‌سازی جایگاه پایین‌تری نسبت‌به TSMC دارد و سهم بازارش نیز کمتر از شرکت تایوانی است، اما در برنامه‌ای چند ساله با سرمایه‌گذاری سنگین قصد دارد بر جایگاه نخست بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌سازی دنیا تکیه دهد. سامسونگ در مراسمی که در سیلیکون ولی برگزار کرد، گفت تا سال ۲۰۲۵ تراشه‌ی دو نانومتری می‌سازد و دو سال بعد سراغ ساخت تراشه‌های مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱٫۴ نانومتری می‌رود. سامسونگ اولین شرکت دنیا است که نقشه‌ی راه دقیقی برای تولید انبوه تراشه‌ی ۱٫۴ نانومتری ارائه می‌دهد.

 

مؤسسه‌های تحقیقاتی می‌گویند در سال‌های پیش رو قرار است شاهد رشد قابل توجه بازار تراشه باشیم و سامسونگ و TSMC از همین حالا درحال برنامه‌ریزی‌اند تا جایگاه خود را در بازار حفظ کنند. مؤسسه‌ی Omdia می‌گوید ارزش بازار تراشه تا سال ۲۰۲۵ به ۱۴۵٫۶ میلیارد دلار خواهد رسید.

سامسونگ در برنامه‌هایش به وضوح در تلاش است برتری خود در زمینه‌ی تراشه‌های حافظه را حفظ کند. این شرکت در رویدادی جدید به خبرنگاران اعلام کرد سال آینده‌ تولید حافظه‌ی DRAM نسل پنجمی کلاس ۱۰ نانومتری را به‌صورت انبوه شروع می‌کند و در سال ۲۰۲۴ حافظه‌ی V-NAND نسل نهمی می‌سازد. قائم‌مقام واحد تراشه‌ی حافظه در سامسونگ، در رویداد اخیر گفت این شرکت فعلاً هیچ برنامه‌ای برای کاهش تولید حافظه ندارد، این در حالی است که رقبایی مثل مایکرون تصمیم گرفته‌اند حجم تولید را پایین بیاورند و کمتر از قبل در زمینه‌ی تولید سرمایه‌گذاری کنند.

منبع:

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد