کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی

کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی به علت مسدودسازی اینترنت در روزهای اخیر و ایجاد معضلات شدید برای فعالان اقتصادی در این حوزه توضیحاتی داد.

کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک نصر تهران درباره کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی به علت مسدودسازی اینترنت در روزهای اخیر و ایجاد معضلات شدید برای فعالان اقتصادی در این حوزه توضیحاتی داد.
 

به گزارش «نبض فناوری»، روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام کرد، عطا خلیقی، در گفتگو با روابط عمومی این سازمان با اشاره به کاهش فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی به علت از کار افتادن چنل‌های بازاریابی دیجیتال، گفت: «صفحات اینستاگرامی از چنل‌های عمده بازاریابی بسیاری از کسب‌وکار‌ها بود و فیلترینگ اینستاگرام مشکلات متعددی برای آنان ایجاد کرد. وقتی چنل‌های اصلی از بین ‌می‌روند فروش کاهش پیدا می‌کند یا کسب کاربر جدید کمتر می‌شود.»

او افزود: «همچنین برخی از کسب‌وکار‌های اینترنتی از چنل‌های اطلاع‌رسانی و مارکتینگی همچون وب اینگیج یا گوگل ادز استفاده می‌کردند که آن‌ها نیز مشمول فیلترینگ شدند. برخی از کسب‌وکار‌های بزرگ از وب اینگیج برای فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کردند. این مسأله موجب شد که قسمت بزرگی از بازاریابی دیجیتال و ارتباط با کاربران متوقف شود.»

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی اتفاقات دیگری همچون اختلال در ارسال پیامک را بر مشاغل اینترنتی مؤثر دانست و گفت: «اس‌ام‌اس برای مدت ۲۴ ساعت قطع شد. صاحبان کسب و کار نه می‌توانستند با مشتریان خود تماس بگیرند؛ نه مشتریان می‌توانستند پیامک رمز یک بار مصرف برای ورود یا ثبت‌نام جدید دریافت کنند. البته قبل و بعد از آن نیز در ارسال پیامک با اختلال شدید مواجه بودیم.»

خلیقی با بیان اینکه برخی از کسب‌وکار‌ها با مشتریان خود از طریق پیام‌رسان‌ها در ارتباط بودند که آن‌ها نیز فیلتر شدند، افزود: «این مسأله باعث شد ارتباط‌شان با مشتریان تجاری و حقیقی تا حد زیادی کاهش یابد.»

او خاطرنشان کرد: «البته این روز‌ها یک عامل غیرمستقیم نیز بر فرآیند کسب‌وکار‌های دیجیتال اثر گذاشت و آن کمتر شدن خرید مردم بود. مردم دست نگه داشته‌اند و حال و حوصله خرید ندارند. بنابراین برخی از کسب‌وکار‌های دیجیتال چون در هرم اصلی زندگی مردم نبودند، کنار گذاشته شده‌اند.»

رئیس کمیسیون تجارت الکترونیک درباره آثار مسدودسازی اینترنت بر مشاغل گفت: «این اتفاقات دست به دست هم داد تا شاهد کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی در فروش کسب‌وکار‌های اینترنتی باشیم. شرکت‌های بزرگ اینترنتی نیز نزدیک به ۵۰ درصد کاهش فروش داشته‌اند. ممکن است شرکت‌های بزرگ‌تر که مردم به خدماتشان وابسته‌تر بودند، کمتر از کسب‌وکار‌های کوچک ریزش داشته باشند.»

خلیقی با اشاره به فرار سرمایه‌ها در حوزه اقتصاد دیجیتال تصریح کرد: «در ایام اعتراضات کنونی نیز همچون اعتراض سال ۹۸، برخی سرمایه‌گذاری‌هایی که قرار بود انجام گیرد، منتفی شد. یا اینکه برخی از سرمایه‌گذاران برای پرداخت‌های بعدی دچار تردید شده و پروژه‌ها را متوقف کردند. البته وقتی آینده‌ای برای سرمایه در یک حوزه وجود نداشته باشد، این اقدامات چندان هم عجیب نیست.»

او ادامه داد: «کار به جایی می‌رسد که در نهایت کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط و تازه‌کار با مشکلات عدیده مواجه شوند و بگویند چند ماهی بیشتر حاضر به تحمل این شرایط نیستند.»

او با اشاره به رفتار دولت در برخورد با مشکلات حوزه فناوری در روزهای قطعی اینترنت گفت: «برخی از مسئولان در این مدت وعده بخشودگی مالیاتی به کسب‌وکار‌های حوزه دیجیتال داده بودند؛ ولی در شرایطی که مشاغل این حوزه در حال از بین رفتن هستند، بخشودگی مالیاتی کمک چندانی نخواهد کرد.»

خلیقی در پایان درباره پیگیری‌های کمیسیون تجارت الکترونیک تصریح کرد: «جلسات زیادی با مسئولان داشتیم. در این جلسات قول همراهی داده شد اما گفته شد که تصمیم در جای دیگر گرفته می‌شود.»

منبع:

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد