اپل WatchOS 10 را معرفی کرد؛ بزرگ‌ترین بازطراحی تاریخ نرم‌افزار اپل واچ

اپل WatchOS 10 را معرفی کرد؛ بزرگ‌ترین بازطراحی تاریخ نرم‌افزار اپل واچ
اپل در جریان رویداد WWDC 2023، سیستم‌عامل watchOS 10 را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید معرفی کرد.

سرانجام روزی که طرفداران اپل مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند رسید و کوپرتینویی‌ها محصولات جدید خود را معرفی کردند. در میان موارد مختلفی که در WWDC 2023 رونمایی شد، نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اپل واچ نیز به چشم می‌خورد. سیستم‌عامل ساعت هوشمند اپل با قابلیت‌های جدیدی از راه رسیده که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

به‌روزرسانی سال گذشته برای بهترین مدل‌های اپل واچ، watchOS 9، ویژگی‌های جدیدی مانند حالت کم مصرف، واچ‌فیس‌های اضافی با تقویم‌های چینی، اسلامی و عبری و موارد دیگر را به همراه داشت. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به معیارهای طول گام جدید، فرم دویدن و زمان تماس پای کاربر با زمین اشاره کرد که اطلاعات دقیق‌تری به دوندگان ارائه می‌دهد.

اپل واچ در حال نمایش صفحه ای رنگی

کمی پیش‌تر، اپل ادعا کرده بود که به‌دنبال اِعمال «تغییراتی بزرگ» در سیستم‌عامل watchOS ساعت‌های سری اپل واچ است. حتی مارک گرمن، افشاگر خوش‌سابقه‌ی بلومبرگ، ادعاهای مشابهی مطرح کرده بود. او چند ماه قبل گفت watchOS جدید با تغییرات بسیاری از راه می‌رسد. همچنین صحبت‌هایی از تبدیل شدن ویجت‌ها به «بخش مرکزی» رابط کاربری اپل واچ شده بود.

حال بیایید با هم تمام تغییراتی که در watchOS 10 اعمال شده است را بررسی کنیم. تا انتهای این مقاله همراه زومیت باشید.

 
 
 

زبان طراحی جدید

اپل در حال به‌روزرسانی نرم افزار اپل واچ با ویجت‌های جدید و اپ‌های بازطراحی‌شده برای نمایش اطلاعات بیشتر در یک نگاه است. ویجت‌ها می‌توانند اطلاعات متنی را در طول روز، مانند یادآوری‌های دارو یا هشدارهای تقویم، مشابه نحوه عملکردشان در آیفون نشان دهند. همچنین راه‌های جدیدی برای پیمایش و دسترسی سریع به محتوا وجود دارد.

آلن دای، معاون بخش طراحی رابط انسانی اپل گفت:

با watchOS 10، رابط کاربری را دوباره طراحی کرده‌ایم و به کاربران این امکان را می‌دهیم که تجربه‌ جدیدی هنگام استفاده از اپل واچ داشته باشند. این آپدیت، اطلاعاتی را که در یک نگاه مهم‌تر است، ناوبری ساده و زبان بصری جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند از نمایشگر اپل واچ نهایت استفاده را ببرند.- آلن دای

اکنون اپلیکیشن‌های آب‌وهوا، سهام، صفحه اصلی، نقشه‌ها، پیام‌ها، ساعت جهانی و ... از بخش بیشتری از نمایشگر اپل واچ استفاده می‌کنند. همچنین با تغییراتی که در برنامه Activity اپل واچ اعمال شده ردیابی حرکات روزانه آسان‌تر می‌شود.

Smart Stack جدید حاوی ویجت‌هایی است که با یک چرخش ساده Digital Crown آشکار می‌شود. برای مثال، در ابتدای روز می‌توان اطلاعات آب‌وهوا را به کمک آن مشاهده کرد.

اپل واچی با واچ فیس رنگی
اپل واچ در حال نمایش سهام
اپل واچ کرم رنگ در حال اجرای اپلیکیشنی در واچ او اس ۱۰

اکنون Control Center با دکمه کناری قابل دسترسی است و می‌توان به سرعت آن را هر زمان که دوست داشتید اجرا کنید. همچنین با دوبار کلیک روی Digital Crown به برنامه‌هایی که اخیراً استفاده شده‌اند برمی‌گردید.

توسعه دهندگان می‌توانند از زبان طراحی جدید برای به‌روز‌رسانی برنامه‌های خود استفاده کنند. به عنوان مثال، اکنون برای دسترسی آسان‌تر به اطلاعات، Streaks از کل صفحه نمایش بهره می‌برد.

اپل واچ همچنین دو واچ فیس جدید هنری و شاد را نیز معرفی می‌کند: یکی با تم پالت رنگی و دیگری با شخصیت‌های Peanuts Snoopy و Woodstock. واچ فیس پالت با استفاده از سه لایه ‌متمایز زمان را در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به تصویر می‌کشد. درواقع با تغییر زمان، رنگ‌های نمایشگر نیز تغییر می‌کنند.

 
 
 

ویژگی‌های حوزه سلامتی

واچ‌اواس ۱۰ در ویژگی‌های مربوط به حوزه سلامتی نیز پیشرفت‌هایی کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

دوچرخه سواری و پیاده‌روی

اپل واچ دستگاهی عالی برای دوچرخه‌سواران است که ویژگی‌هایی از جمله یادآوری خودکار تمرین، کالری‌سنجی برای دوچرخه‌سواری الکترونیکی و تشخیص سقوط دارد. حال WatchOS 10 قابلیت‌هایی را با خود آورده که این بخش را حتی کاربردی‌تر می‌کند.

اپل واچ مشکی در کنار آیفون که برنامه یکسانی را اجرا می کنند

پس از شروع دوچرخه سواری، این تمرین به طور خودکار به عنوان یک Live Activity در آیفون نشان داده می‌شود. مواردی مانند ضربان قلب، ارتفاع، مسیر مسابقه، تمرینات سفارشی و سرعت دوچرخه‌سواری، برای اندازه نمایشگر آیفون بهینه شده‌اند که می‌تواند برای مشاهده راحت و آسان در حین راندن دوچرخه عالی باشد.

اپل واچ اکنون می‌تواند به طور خودکار به لوازم جانبی دوچرخه سواری مجهز به بلوتوث، مانند سنسورهای قدرت و سرعت متصل شود. همچنین، ساعت هوشمند می‌تواند به کمک الگوریتم‌های جدید و داده‌های به‌دست آمده از توان‌سنج‌های متصل، توان آستانه عملکردی (FTP)، بالاترین سطح شدت دوچرخه‌سواری را که از نظر تئوری یک سوارکار می‌تواند برای یک ساعت حفظ کند، تخمین بزند.

اپل واچ در کنار آیفون که در حال نمایش اطلاعات سلامتی است

اپلیکیشن Compass در اپل واچ ابزاری مفید برای کاوش در فضای باز است. در واچ‌اواس ۱۰ برنامه مذکور به‌روزرسانی‌هایی دریافت کرده که آن را به گزینه‌ای کاربردی‌‎تر برای یافتن مسیر تبدیل می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند اطلاعات دقیق، مانند طول، نوع و دشواری مسیر را برای بعضی مکان‌ها جستجو کنند.

سلامت روان

سلامت روان به اندازه سلامت جسمانی مهم است. تحقیقات نشان می‌دهد که توجه به وضعیت ذهنی می‌تواند به ایجاد آگاهی عاطفی و انعطاف‌پذیری کمک کند. با استفاده از اپلیکیشن Mindfulness در نسل جدید سیستم‌عامل اپل واچ، کاربران می‌توانند به راحتی احساسات لحظه‌ای و حالات روزانه خود را ثبت کنند.

برای ثبت احساسات لحظه‌ای خود Digital Crown را چرخانده و از میان اشکال مختلف هرکدام که بیشتر به حالت شما نزدیک است انتخاب کنید.

سلامت بینایی

نزدیک‌بینی، علت اصلی اختلال بینایی در سطح جهان شناخته می‌شود. برای کاهش خطر آن، موسسه بین‌المللی‌ نزدیک‌بینی (International Myopia Institute) به کودکان توصیه می‌کند حداقل ۸۰ تا ۱۲۰ دقیقه در روز را در خارج از منزل بگذرانند. watchOS 10 توانایی اندازه‌گیری زمان سپری‌شده در نور روز را به اپل واچ اضافه کرده است. کاربران می‌توانند این اطلاعات را در برنامه Health در آیفون یا آیپد مشاهده کنند.

آیفونی در حال نمایش اطلاعاتی مربوط به ساعت نور

باید به این نکته اشاره کرد که وقتی دستگاهی با رمز عبور، تاچ ‌آی‌دی یا فیس‌ آی‌دی قفل می‌شود، همه داده‌های برنامه Health، از جمله داده‌های سلامت روان و سلامت بینایی، رمزگذاری می‌شوند.

 
 
 

سایر به‌روزرسانی‌های watchOS 10

حال سراغ سایر به‌روزرسانی‌های واچ‌اواس ۱۰ می‌رویم که عبارتند از:

  • NameDrop به کاربران این امکان را می دهد تا با نزدیک کردن اپل واچ به آیفون دیگران، به راحتی اطلاعات تماس خود را به اشتراک بگذارند.
گوشی آیفونی که نزدیک به اپل واچ شده است
  • نقشه‌های آفلاین در آیفون دسترسی به ناوبری لحظه‌ای، زمان تخمینی رسیدن، مکان‌های موجود در Maps و موارد دیگر را زمانی که از وای‌فای یا اینترنت تلفن همراه دور هستید، فراهم می‌کنند.
  • کاربران اکنون می‌توانند پخش پیام ویدیویی FaceTime را آغاز کرده و مستقیماً آن را در اپل واچ مشاهده کنند.
  • اگر دارویی ۳۰ دقیقه پس از زمان برنامه‌ریزی‌شده ثبت نشده باشد، اپ Medications می‌تواند یادآوری‌های بعدی را ارسال کند.
 
 
 

دسترسی

نسخه بتای watchOS 10 از امروز برای اعضای برنامه توسعه‌دهنده اپل در developer.apple.com در دسترس است. نسخه بتای عمومی ماه آینده در beta.apple.com در دسترس کاربران watchOS قرار خواهد گرفت.

watchOS 10 در پاییز امسال به‌عنوان یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری رایگان برای اپل واچ سری ۴ و مدل‌های جدیدتر در دسترس خواهد بود. باید به این نکته اشاره کرد که احتمالا دارد بعضی ویژگی‌ها در همه مناطق، همه زبان‌ها یا همه دستگاه‌ها در دسترس نباشند.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد