کارتریج چیست؟ معرفی انواع کارتریج

کارتریج چیست؟ معرفی انواع کارتریج
اگر کارتریجتان تمام شده است و قصد دارید مدلی جدید بخرید یا مدل قدیمی را شارژ کنید، در این مقاله تمام کارتریج‌های موجود در بازار را معرفی کرده‌‌ایم.

کارتریج جزء حیاتی هر چاپگری است که جوهر یا تونر را در خود نگه می‌دارد و از آن برای چاپ متن و تصاویر و گرافیک روی کاغذ استفاده می‌کند. در‌واقع، بدون کارتریج چاپگر نمی‌تواند کار کند. این مخزن نگه‌دارنده انواع مختلفی دارد که در چاپگرهای خانگی و اداری، شرایط نگه‌داری‌شان متفاوت است. در‌ این مقاله، برای آشنایی بیشتر شما هرکدام را با جزئیات کامل بررسی خواهیم کرد؛ اما اگر درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد چاپگرهای سه‌بعدی کنجکاو هستید، شاید بهتر باشد به مقاله‌ی پرینتر ۳ بعدی چیست و چه کاربردی دارد؟ سر بزنید.

معرفی انواع کارتریج

پرینترها می‌توانند مکمل مناسبی برای هر دفتر یا کسب‌وکار خانگی باشند؛ اما داشتن کارتریج اشتباه می‌تواند بر عملکرد چاپگر شما تأثیر منفی بگذارد. اگر به‌دنبال خرید چاپگر جدیدی برای خود هستید، دانستن تفاوت‌ها و عملکرد کارتریج‌های مختلف برایتان از هرچیزی واجب‌تر است تا هم از پرداخت هزینه‌ی اضافی در امان باشید و هم بهترین کارایی را برای خود رقم بزنید.

کارتریج تونر (لیزری)

تونر پرینتر

کارتریج‌های تونری در پرینترهای لیزری استفاده می‌شوند. این نوع کارتریج‌ها شامل نوعی جوهر پودری هستند که هنگام چاپ حروف یا تصاویر، آن‌ها را با گرمای زیاد روی کاغذ هک می‌کنند. کارتریج‌های تونری در‌مقایسه‌با کارتریج‌های دیگر کمی گران‌تر هستند؛ اما در‌ دراز‌مدت می‌توانند مقرون‌‌به‌‌صرفه‌تر نیز باشند؛ زیرا عمر طولانی‌تر و به نگه‌داری کمتری نیاز دارند.

همچنین، این کارتریج‌ها زباله کمتری تولید می‌کنند و قابلیت بازیافت درخورتوجهی دارند؛ بنابراین، در دسته‌ی محصولات دوستدار محیط‌زیست قرار می‌گیرند. امروزه، چاپگر‌های مختلفی با کارتریج‌های تونری کار می‌کنند؛ اما قبل از خرید مطمئن شوید که کارتریج مناسب و هم‌اندازه با چاپگر خود را می‌خرید.

در کارتریج‌های لیزری، قطعه‌ای به نام «درام» وجود دارد که وظیفه‌ی آن انتقال پودر تونر به کاغذ است. توجه کنید که هر‌وقت کارتریج شما تمام شد، نیازی نیست درام را هم عوض کنید. این قطعات معمولاً عمر طولانی‌تری از کارتریج‌ها دارند و کافی است با هر چند بار تعویض کارتریج، نگاهی هم به درام چاپگر بیندازید.

کارتریج جوهری

کارتریج جوهری رایج‌ترین نوع کارتریج برای چاپگرهاست که در چاپگرهای جوهرافشان استفاده می‌شود. این مدل کارتریج حاوی جوهری مبتنی‌بر رنگ محلول در آب است که هنگام شروع چاپ، ازطریق نازل‌های تعبیه‌شده روی کاغذ اسپری می‌شود.

کیفیت اسناد چاپ‌شده با کارتریج‌های جوهری کمتر از کارتریج‌های تونری است؛ اما به‌طور‌کلی، محصولات ارزان‌تری نیز محسوب می‌شوند که در‌صورت استفاده‌ی معمولی، می‌توانید مدت بیشتری از آن استفاده کنید. نصب و راه‌اندازی این کارتریج‌ها بسیار آسان است و با انجام چند حرکت ساده، می‌توانید کارتریج جدید را جایگزین قبلی کنید.

جوهر پرینتر

کارتریج‌های جوهرافشان در دو نوع سه‌رنگ و تک‌رنگ موجود هستند. کارتریج‌های سه‌رنگ شامل رنگ‌های فیروزه‌ای و سرخابی و زرد هستند؛ در‌حالی‌که مدل‌های تک‌رنگ کارتریج‌های جداگانه‌ای برای هر رنگ دارند.

اکنون که با دو نوع اصلی کارتریج‌ها آشنا شدید، وقت آن رسیده است تا نحوه و نوع فروش این محصولات را نیز بررسی کنیم تا به شما در انجام خریدی مطمئن یاری رسانیم.

کارتریج‌های OEM

پرینتر OEM

کارتریج‌های OEM که مخفف کارتریج‌های اصلی تولیدشده‌ی شرکت سازنده است، مطمئن‌ترین انتخاب در خرید کارتریج‌های چاپگر به‌شمار می‌روند. آن‌ها را همان شرکتی طراحی و تولید می‌کند که چاپگر شما را تولید کرده است. این یعنی مناسب‌بودن در اندازه و عملکرد را تضمین می‌کند.

اگرچه ممکن است کارتریج‌های OEM گران‌تر از انواع دیگر کارتریج‌ها باشند، مطمئن‌اید که بهترین کیفیت را با کارتریج‌های OEM دریافت می‌کنید. نصب و نگه‌داری این کارتریج‌ها نیز بسیار آسان است و آن‌ها را به گزینه‌ای ایدئال برای کسانی تبدیل می‌کند که نمی‌خواهند وقت خود را صرف عیب‌یابی‌های مکرر کنند. با‌این‌حال، اگر به‌دنبال گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، اجناس معتبری نیز در بازار وجود دارند.

کارتریج‌‌های بازسازی‌شده

وقتی از کارتریج‌ها صحبت می‌شود، یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ و سازگار با محیط‌زیست کارتریج‌های بازسازی‌شده هستند. کارتریج‌های بازسازی‌شده کارتریج‌های بازیافتی هستند که به‌طور حرفه‌ای تمیز و با تونر یا جوهر جدید پر شده‌اند. این کارتریج‌ها را می‌توان با انواع مدل‌های چاپگر استفاده کرد که آن‌ها را به گزینه‌ای مطلوب برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند بدون افت کیفیت در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کنند.

قیمت کارتریج‌های بازسازی‌شده بسیار ارزان‌تر از کارتریج‌های نو است؛ با‌این‌حال، باید توجه کنید که آن‌ها به‌اندازه‌ی مدل‌های جدید دوام ندارند و باید زود‌به‌زود تعویض شوند. همان‌طور‌که گفتیم، اگر به‌دنبال صرفه‌جویی در هزینه و کاهش میزان زباله‌ها هستید، آن‌ها همچنان گزینه‌های مناسبی هستند.

کارتریج‌های سازگار با چاپگر

کارتریج‌های سازگار انتخابی عالی برای کسانی هستند که به‌دنبال راهی اقتصادی برای چاپ می‌گردند. این کارتریج‌های شخص ثالث به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با برند و مدل خاصی از چاپگر مطابقت داشته باشند. بنابراین، مطمئن شوید که قبل از خرید به‌اندازه‌ی کافی تحقیق کرده‌اید تا کارتریج مناسب برای چاپگر خود را پیدا کنید. کارتریج‌های سازگار معمولاً قیمتشان ارزان‌تر از کارتریج‌های OEM است؛ اما کیفیت و عملکرد مشابهی به کاربر ارائه می‌دهند.

البته مانند تمامی محصولاتی که تولیدکنندگان شخص ثالث می‌سازند، کارتریج‌های سازگار را نیز شرکت سازنده‌ی چاپگرها به‌رسمیت نمی‌شناسند و ممکن است استفاده از آن‌ها گارانتی دستگاه شما را باطل کند. بنابراین، توصیه می‌کنیم که اگر گارانتی دستگاه شما تمام شده، از این کارتریج‌ها استفاده کنید؛ زیرا خریدهایی بسیار به‌صرفه محسوب می‌شوند.

کارتریج‌های پرشده

جوهر پرینتر

شارژ کارتریج نیز روشی رایج به‌جای خرید کارتریج‌های نو است. شما می‌توانید کارتریج اصلی چاپگر یا حتی سایر کارتریج‌های خریده‌شده را با کمک فروشگاه‌های معتبر به‌راحتی شارژ کنید. هزینه‌ی این کار شاید از نصف هزینه‌ی خرید کارتیج نو نیز کمتر باشد؛ البته باید دقت کنید جوهر یا تونری که استفاده می‌کنید، از کیفیت مناسبی برخوردار باشد تا به چاپگر صدمه‌ای وارد نشود.

اکنون که با انواع مختلف کارتریج‌ها آشنا شدید، به‌راحتی می‌توانید پرینتر مدنظر خود را بخرید و دغدغه‌ای نیز بابت کارتریج آن نداشته باشید.

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد