اینتل احتمالاً پس‌ از ۱۵ سال برند Core i را کنار خواهد گذاشت

اینتل احتمالاً پس‌ از ۱۵ سال برند Core i را کنار خواهد گذاشت
زمزمه‌هایی درمورد احتمال پایان کار برند Core i اینتل شنیده می‌شود و به‌نظر می‌رسد این خبر واقعیت دارد.

نام تجاری Core i از حدود ۱۵ سال پیش تاکنون به‌عنوان برندی برای شناسایی پردازنده‌های اینتل مورد استفاده قرار می‌گیرد. نسل اول این پردازنده‌‌ها در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و اکنون به یکی از میراث‌های تیم آبی تبدیل شده است.

اینتل تأیید کرده که تراشه‌های آینده‌ی Meteor Lake، طرح نام‌گذاری را به‌طور کامل کنار گذاشته است. این شرکت به‌جای برندهای Core i3، I5، i7 و i9 از Core Ultra در تراشه‌های جدیدش استفاده خواهد کرد اما جزئیات زیادی در این رابطه دردسترس نیست.

اولین اطلاعات درمورد پردازنده‌های Core Ultra در وب‌سایتی که بازی Ashes of the Singularity را بررسی کرده بود با نام Core Ultra 5 1003H منتشر شد. پس‌ از انتشار شایعه در رسانه‌ها، مدیرعامل اینتل با ارسال توییتی، توضیحاتی درمورد تغییر نام تجاری ارائه داد.

تراشه اینتل Meteor Lake

فرناندز به‌ نقطه‌ی عطف آینده در سری Meteor Lake اشاره می‌کند و می‌گوید طی هفته‌های آینده اطلاعات بیشتری درمورد تغییرات ارائه خواهد شد. این خبر لزوماً استفاده از نام Core Ultra را تأیید نمی‌کند اما توییت‌های متعدد نشان می‌دهد گزارش‌های اخیر احتمالاً واقعیت دارند.

نام Core Ultra از چند جهت جالب است. اول از همه استفاده از واژه‌ی Ultra به اصطلاحی بسیار محبوب‌ در برندسازی فناوری تبدیل شده است. اپل از این اصطلاح برای تراشه‌های سری M خود استفاده کرده و به‌عنوان مثال M1 Ultra یکی از قدرتمندترین پیکربندی‌های سیستم-روی-چیپ سری M1 به حساب می‌آید که فقط در مک استودیو مورد استفاده قرار گرفته است.

اگر اینتل تراشه‌های ۴۵ واتی سری H جدید را با نام Ultra تولید کند، تصور اینکه نام‌های دیگری برای تراشه‌های کم‌مصرف در نظر گرفته باشد خیلی دور از ذهن نیست. آیا تیم آبی روش اپل را با Core Max و Core Pro دنبال خواهد کرد؟ این احتمال رخ خواهد داد اما هنوز نمی‌توان با قاطعیت درمورد آن نظر داد.

حتی در شرایطی‌ که به‌نظر می‌رسد اینتل از نام تجاری مشابه تراشه‌های اپل استفاده خواهد کرد اما درک درست از نام پردازنده‌های این شرکت همیشه دشوار بوده و به‌عنوان مثال تفاوت میان تراشه‌های سری H و سری U از نظر عملکرد بسیار زیاد است. در همین حال، تأکید بر Core i5 و Core i7 معمولاً نشان‌دهنده‌ی تفاوت کمتر در عملکرد است.

به گزارش دیجیتال‌ترندز، اولین تراشه‌های Meteor Lake که نام رمز تراشه‌های نسل چهاردهم اینتل است، اواخر سال عرضه می‌شوند و تغییر بزرگی در معماری آن‌ها اعمال خواهد شد. سری Meteor Lake اولین پردازنده‌های اینتل خواهند بود که از طراحی چیپلت بهره می‌برند و فرایند جدید اینتل ۴ (که قبلاً با نام فرایند ۷ نانومتری شناخته می‌شد) را معرفی خواهند کرد. سری Meteor Lake قصد دارد جهش نسلی بزرگ‌تری در عملکرد ارائه دهد.

تغییر در نام تجاری پردازنده‌های اینتل در حالی رخ می‌دهد که این شرکت اخیراً بزرگ‌ترین ضرر سه‌ماهه‌ی تاریخ خود را برای فصل اول ۲۰۲۳ گزارش داد.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد