بررسی آیپد پرو M2؛ جسمی پیر، قلبی تپنده و یک‌دنیا محدودیت

بررسی آیپد پرو M2؛ جسمی پیر، قلبی تپنده و یک‌دنیا محدودیت
آیا تنها تغییر تراشه می‌تواند مشتریان را به خرید آیپد پرو ۲۰۲۲ سوق دهد؟ با بررسی جدیدترین تبلت حرفه‌ای اپل همراه زومیت باشید.

اکتبر سال ۲۰۲۲ مصادف شد با رونمایی جدیدترین نسل آیپد؛ مدل‌هایی حرفه‌ای که اپل درطول چند سال گذشته آن‌ها را با پسوند «Pro» معرفی می‌کند. اهالی کوپرتینو حتی در کنار آیپد پرو، قلم و کیبورد نیز تدارک دیده‌اند تا با خرید این مجموعه، علاوه‌بر داشتن دستگاهی مشابه با لپ‌تاپ، بستری برای خلق محتوای خلاقانه نیز داشته باشید. ترکیب استراتژی اپل در مورد آیپد پرو با تراشه‌های سری M باعث شده تا بسیاری از افراد در انتخاب آیپد یا مک‌بوک دچار مشکل شوند.

مدل ۲۰۲۲ آیپد پرو به‌طورکلی تفاوت چشمگیر و عمده‌ای با نسل پیشین ندارد و تغییر اصلی آن در تراشه‌ی M2 خلاصه می‌شود؛ اما غول دنیای فناوری تغییرات کوچک دیگری را نیز در محصول گران‌قیمتش به‌وجود آورده است که تجربه‌ی کلی کاربر را بهبود می‌بخشد.

فهرست مطالب
  • بررسی ویدیویی آیپد پرو M2
  • طراحی و کیفیت ساخت آیپد پرو ۲۰۲۲
  • صفحه نمایش و اسپیکر آیپد پرو ۲۰۲۲
  • سخت‌افزار، عملکرد و باتری آیپد پرو ۲۰۲۲
  • نرم‌افزار و تجربه کاربری آیپد پرو ۲۰۲۲
  • تجربه استفاده از قلم اپل پنسل ۲ در آیپد پرو ۲۰۲۲
  • جمع‌بندی و مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۲ با رقبا

آیپد پرو ۲۰۲۲ در دو مدل ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی عرضه می‌شود که به‌ترتیب ۷۹۹ و ۱۰۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و در ایران نیز با قیمت ۴۳ و ۵۵ میلیون تومان در مدل پایه به‌فروش می‌رسند. توجه کنید که درطول بررسی هرگاه دو مشخصه‌ی سخت‌افزاری را کنار یکدیگر آمدند، اولی به نسخه‌ی ۱۱ اینچی و دیگری به نسخه‌ی ۱۲٫۹ اینچی اشاره می‌کند.

بررسی ویدیویی آیپد پرو M2

تماشای ویدیو در یوتیوب

 
 
 

طراحی و کیفیت ساخت آیپد پرو ۲۰۲۲

آیپدهای پرو اپل را می‌توان بنچمارکی برای طراحی تبلت‌ها دانست؛ چراکه تماما براساس نیاز کاربر و هدف اصلی یک تبلت توسعه یافته‌اند. وزن ۴۶۶ و ۶۸۲ گرمی درکنار ضخامت ۵٫۹ و ۶٫۴ میلی‌متری، بدنه‌ی آلومینیومی، حاشیه‌های مناسب نمایشگر و حتی جای‌گیری دکمه‌ها همه و همه محصولی را شکل می‌دهند که می‌توانید ساعت‌ها بدون خستگی برای تماشای فیلم یا انجام کارهای روزمره و حتی بازی در دستان خود بگیرید.

اگر نگاهی به نسل‌های پیشین آیپد داشته باشید، متوجه خواهید شد که اپل تغییری در فرمول اصلی طراحی تبلت خود ایجاد نکرده؛ به‌بیان ساده‌تر، کافی است تا به اولین نسلِ آیپد نگاهی بیندازید. لبه‌های تخت و نسبت صفحه ۴:۳ به‌همراه حاشیه‌های مشکی اصلی‌ترین فاکتورهایی خواهند بود که نظرتان را جلب می‌کند.

پنل پشتی آیپد پرو ۲۰۲۲

اپل با حفظ امضای اصلی آیپد، علاوه‌بر ارائه‌ی محصولی مناسب کارهای مرتبط با خلق محتوا، برتری خود در دنیای تبلت‌ها را حفظ کرد. متاسفانه شرکت‌های تولیدکننده‌ی تبلت مانند سامسونگ برخلاف اپل همچنان به استفاده از نمایشگرهای ۱۶:۹ (و بعضا ۱۶:۱۰) پافشاری می‌کنند و با کاهش فضایِ عمودی در دسترس، بهره‌وری را به‌شکل قابل‌توجهی کاهش می‌دهند. دراین‌بین تنها مایکروسافت با انتخاب نسبت ۳:۲، تجربه‌ای مشابه را دراختیار کاربر می‌گذارد.

شاسی تکراری آیپد پرو ۲۰۲۲، توان کنترل حرارت تراشه M2 را ندارد

حاشیه‌های اطراف نمایشگر را به‌این دلیل «مناسب» توصیف می‌کنم که باتوجه به فرم‌فکتور دستگاه محل مناسبی برای قرار گرفتن انگشت شست خواهد بود؛ بنابراین هنگام استفاده از تبلت احتمال لمس ناگهانی صفحه‌نمایش به‌شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

دکمه‌های صدا آیپد پرو ۲۰۲۲

محل قرارگیری دکمه‌های صدا و قفل نیز هوشمندانه و به‌درستی انتخاب شده‌اند و چه به‌صورت افقی، چه عمودی، به‌راحتی دردسترس خواهند بود. به‌عنوان مقایسه هنگام استفاده‌ی افقی از گلکسی تب S8 اولترا، دسترسی دکمه‌های صدا دشوار خواهد بود و باریکی دکمه‌ها نیز کمی شرایط را چالش‌برانگیزتر می‌کند.

تنها مشکل طراحی آیپد پرو به محل قرارگیری Face ID مربوط می‌شود؛ بدین‌مفهوم که باتوجه به ماهیت حرفه‌ای دستگاه، کاربر عمدتا از آن در حالت افقی استفاده می‌کند و در این حالت درصورت برقراری تماس ویدیویی مخاطب در مرکز تصویر قرار نخواهد داشت و چشمان او به سمت گوشه‌ی تصویر خیره خواهد بود.

احتمالا باید علت قرارگیری FaceID و ماژول دوربین سلفی در ضلع عمودی دستگاه را در شارژر بی‌سیم قلم جستجو کنیم؛ جایی که به‌نظر می‌رسد اپل در ترکیب شارژر بی‌سیم قلم و Face ID دچار مشکل شده است؛ چراکه در آیپد نسل ۱۰، با فقدان شارژر بی‌سیم قلم، Face ID در محل مناسب قرار دارد.

بدنه‌ی آلومینیومی آیپد پرو در پشت خود چیزی جز لوگوی آینه‌ای اپل، دوربین دوگانه به‌همراه حسگر LiDAR و کانکتور مغناطیسی لوازم جانبی و صدالبته نام iPad ندارد. با استفاده از کانکتور یادشده می‌توان طیف وسیعی از کیبوردها و لوازم جانبی مختلف را به آیپد متصل کرد.

ضخامت آیپد پرو ۲۰۲۲
بلندگوهای آیپد پرو ۲۰۲۲

آیپد پرو M2 همچنان از مجموعه‌ی ۴ بلندگو که در لبه بالا و پایین دستگاه قرار گرفته‌اند، استفاده می‌کند که طبق انتظار، سخت‌افزار آن با مدل سال گذشته تفاوتی ندارد. لبه‌ی پایینی میزبان درگاه Type-C با پشتیبانی از تاندربولت ۳ و USB 4 است که از انتقال اطلاعات تا حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت‌برثانیه پشتیبانی می‌کند.

سال گذشته اپل در اقدامی جالب، مدل ۱۲٫۹ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۱ را با پنل miniLED عرضه کرد و انتظار می‌رفت تا مدل ۱۱ اینچی سال ۲۰۲۲ نیز به این پنل مجهز شود؛ اما چنین اتفاقی نیفتاد. درنتیجه تبلت‌های حرفه‌ای اهالی کوپرتینو همچنان از پنل‌های سال گذشته استفاده می‌کنند و از این حیث نیز تفاوتی با مدل سال گذشته ندارد.

روشنایی مدل ۱۲٫۹ اینچی باتکیه به پنل miniLED به ۱۵۰۰ نیت می‌رسد؛ اما مدل ۱۱ اینچی از ۵۰۰ نیت فراتر نمی‌رود؛ البته روشنایی پنل برادر بزرگ‌تر تنها درزمان پخش ویدیو HDR به محدوده‌ی ذکرشده می‌رسد و در حالت عادی با مدل ۱۱ اینچی تفاوت عمده‌ای نخواهد داشت.

مطالعه کتاب با آیپد پرو ۲۰۲۲

پنل miniLED مدل ۱۲٫۹ اینچی از مجموعه ۱۰۳۸۴ عدد LED برای نوردهی نمایشگر استفاده می‌کند که ۲۵۹۶ حوزه نوردهی (Dimming Zones) را تشکیل می‌دهند. به‌بیان دیگر برادر بزرگ‌تر برای ایجاد مشکی عمیق‌تر، بسته به محتوای درحال نمایش حوزه‌های نوردهی را خاموش یا روشن می‌کند تا رفتاری نزدیک به پنل‌های OLED داشته باشد.

عملکرد نمایشگر آیپد پرو ۲۰۲۲ در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۲

۱٫۷

۵۶۶

۱۵۳۲

(HDR)

۱۰۰ درصد

۱٫۸

--

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۲۲

۲٫۴۰

۵۰۹

۵۱۸

۷۰۶

۱۰۰ درصد

۲٫۳

--

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۲٫۰

۵۲۷

۹۴۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۵٫۴

گلکسی تب اس ۸ پلاس

۲٫۳

۵۵۵

۶۷۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۹

گلکسی تب اس ۸

۴٫۳

۳۹۶

۴۷۳

۱۷۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۱٫۶

--

--

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

۱٫۶۶

۵۶۱

۱۵۱۷ (HDR)

۱۰۰ درصد

۱٫۸

--

--

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۰

۲٫۶

۵۶۷

۷۲۰

۸۷۲

۱۰۰ درصد

۲٫۱

--

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

۲٫۱

۵۱۰

۵۱۳

۸۷۹

۱۰۰ درصد

۲٫۲

--

--

با اینکه با استفاده از فناوری miniLED، درکنار تولید دمای کمتر می‌توان به روشنایی بالاتری دست پیدا کرد؛ اما مشکل هاله‌ی اطراف محتوا یا Blooming گریبان‌گیر کاربران خواهد بود که برای توضیح بهتر آن لازم است به بررسی آیپد پرو ۲۰۲۱ به قلم مهرداد عیسی‌لو رجوع کنیم:

گذشته از شگفت‌انگیز بودن فناوری Mini-LED، چنانچه فرایند کنترل نوردهی به‌صورت دقیق انجام نشود، پدیده‌ای به‌نام Blooming Effect رخ می‌دهد؛ بدین مفهوم که حین نمایش سوژه‌ای روشن با پس‌زمینه‌ی تیره، نوردهی آن بخش، باعث نشت نور به نواحی مجاور و ایجاد هاله می‌شود. این شرایط روی صفحات تلویزیون به‌ندرت به‌چشم می‌آید؛ اما در مورد دستگاهی همچون آیپد چنین نیست؛ به‌عنوان مثال مطالعه‌ی کتاب الکترونیکی با پس‌زمینه‌ی مشکی و متن سفید را در نظر بگیرید.- مهرداد عیسی‌لو

طیف وسیعی از کاربران آیپد پرو را خالقان محتوا و طراحان گرافیک تشکیل می‌دهند که به‌دلیل پشتیبانی این مدل از اپل پنسل و همچنین دقت رنگ بالای آن یکی از بهترین گزینه‌های خرید محسوب می‌شود. ازاین‌رو تبلت‌های حرفه‌ای اپل مشابه سال‌های پیشین فضای رنگی sRGB را به‌صورت کامل پوشش می‌دهند؛ البته درنظر داشته باشید که امکان تغییر پروفایل رنگی همانند آیفون در آیپد نیز وجود ندارد و فضای رنگی بسته به محتوا و همچنین نور محیط تعیین می‌شود.

تماشای فیلم با آیپد پرو ۲۰۲۲

نماینده‌های اپل عملکرد بسیار خوب خود درزمینه دقت رنگی را در دمای رنگ نیز ادامه می‌دهند و با ارائه‌ی رنگ‌هایی خنثی، مجموعه‌ی کیفی نمایشگر خود را تکمیل می‌کنند.

بهترین صدا خروجی میان تبلت‌ها حتی باوجود یکسان بودن اسپیکرها

هر دو مدل ۱۱ و ۱۲٫۹ اینچی از مجموعه‌ی ۴ بلندگو شامل ۲ توییتر و ۲ ووفر استفاده می‌کند که در فریم بالا و پایین دستگاه به‌صورت زوج-زوج قرار گرفته‌اند. این بلندگوها باوجود ضخامت بسیار کم بدنه، صدایی فوق‌العاده با بیسی بی‌نظیر را ارائه می‌کنند که لذت تماشای صحنه‌های اکشن در فیلم‌های سینمایی یا حتی بازی‌های ویدیویی را دوچندان می‌کند. گرمی و حجم صدای این ۴ بلندگو به‌حدی‌است که می‌توان از آن به عنوان یک اسپیکر برای محیطی ۳۰ تا ۴۰ متر مربعی استفاده کرد.

نمای پشتی آیپد پرو ۲۰۲۲

یکی از مشکلات بلندگو آیپد پرو ۲۰۲۲ را می‌توان مسدود شدن خروجی پایینی هنگام بازی یا استفاده افقی دانست؛ البته این موضوع تا حدودی به شیوه دست‌گرفتن تبلت نیز باز می‌گردد؛ اما به‌طور کلی ممکن است به اتفاقی آزاردهنده تبدیل شود.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری آیپد پرو ۲۰۲۲

پس از مک‌بوک‌های اپل، حالا نوبت به آیپد پرو ۲۰۲۲ رسیده تا از تراشه‌ی قدرتمند M2 استفاده کند؛ تراشه‌ای ۵ نانومتری که از حیث تعداد ترانزیستورها، افزایشی ۲۵ درصدی را تجربه کرده و تعداد آن حالا به ۲۰ میلیارد رسیده است؛ البته افزایش یادشده به‌معنی بهبود عملکردی به‌همین میزان نیست و به‌ادعای اپل تراشه جدید تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری را درمقایسه با نسل پیشین ارائه می‌کند.

اجرای بازی در آیپد پرو ۲۰۲۲

برای من تصور قدرت تراشه‌ی M1 حتی برای مدل ۲۰۲۱ هم سخت بود و حالا با تراشه‌ای قوی‌تر در بدنه‌ای مشابه روبه‌رو هستیم و همچنان این سوال برایم مطرح می‌شود که چنین قدرتی جز برای تدوین و اکسپورت ویدیو یا گیمینگ چه استفاده‌ی دیگری خواهد داشت؟

عملکرد آیپد پرو ۲۰۲۲ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

آیپد پرو ۲۰۲۲

Apple M2

۳۷۳

۳۳۰۸۲

۱۸۴۹

۸۴۸۰

۸۱

۷۵

گلکسی تب اس ۸ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۲

۶۸۴۱

۱۲۱۶

۳۱۸۵

۲۸

۳۷

گلکسی تب اس ۸ پلاس

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۷

۶۳۴۴

۱۲۱۱

۳۰۴۵

۲۵

۳۸

گلکسی تب اس ۸

Snapdragon 8 Gen 1

۱۰۷

۶۴۸۲

۱۲۰۰

۳۲۰۵

۳۷

۳۹

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

Apple M1

۲۱۲

۲۰۳۶۲

۱۷۱۲

۷۲۷۱

۵۲٫۸

۶۸٫۲

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۰

Apple A12Z

--

۱۲۱۰۵

۱۱۱۸

۴۶۲۸

۳۶٫۸

۵۱٫۸

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

Apple A12X

۱۳۰

۱۱۱۵۷

۱۱۱۳

۴۶۰۶

۴۷٫۸

۴۵٫۴

گلکسی اس ۲۲ اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۱۹

۶۲۱۳

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۶۱

۴۳

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، آیپد پرو M2 به‌طور کلی تا ۱۵ درصد و در پردازش‌های محاسباتی مبتنی‌بر GPU تا ۶۵ درصد سریع‌تر از نسل گذشته عمل می‌کند؛ اما چنین پیشرفت چشم‌گیری در دنیای واقعی چه تأثیری بر عملکرد آیپد پرو دارد؟ برای یافتن پاسخ، به‌سراغ اجرای بازی سنگین گنشین ایمپکت رفتم.

عملکرد آیپد پرو ۲۰۲۲ در بازی Genshin Impact

به‌نظر می‌رسد که با افزایش قدرت تراشه، شاسی آیپد در خنک‌کردن تراشه ناتوان ظاهر می‌شود! چرا‌که برخلاف مدل ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، حتی در ابتدای اجرای بازی نیز خبری از ثبات فریم‌ها نیست و دستگاه به‌طور میانگین نرخ‌ ۵۵ فریم‌برثانیه را در تنظیمات گرافیکی Highest ارائه می‌کند. در نمودار بالا می‌توان افت‌فریم تا نزدیکی ۴۰ فریم‌برثانیه را نیز مشاهده کرد.

عملکرد آیپد پرو ۲۰۲۲ در اجرای بازی‌ها

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Highest

۵۵ فریم‌برثانیه

Call of Duty

Very High

۱۲۰ فریم‌برثانیه

Real Racing 3

--

۱۲۰ فریم‌برثانیه

 

زومیت برای به‌دست‌آوردن نرخ‌های فریم بازی، از نرم‌افزار شرکت GameBench استفاده کرده است.

برای به‌چالش‌کشیدن هرچه‌بیشتر تراشه، از آزمون پایداری عملکرد بنچمارک 3DMark کمک گرفتیم. با نگاهی به نمودار زیر می‌توان افت عملکرد بالای تراشه M2 را مشاهده کرد. به‌دنبال این اتفاق تراشه‌ی M2 در آزمون یادشده پایداری ۶۴ درصد را کسب کرد که در حدواندازه‌های نسل پیشین نیست؛ البته باید اشاره کنیم که پس از ۳ دقیقه که افت ۳۶ درصدی اتفاق می‌افتد، تراشه با کنترل دما عملکردی پایدار را ارائه می‌کند.

پایداری عملکرد تراشه M2 در آیپد پرو ۲۰۲۲

سیستم خنک‌کننده‌ی آیپد پرو ۲۰۲۲ در خنک نگه‌داشتن تراشه‌ی M2 به‌خوبی عمل نمی‌کند و همین امر باعث می‌شود تا دمای بدنه در پردازش‌های سنگین و مداوم، افزایش محسوسی را تجربه کند. درطول آزمون پایداری عملکرد دمای مرکز بدنه (قسمت لوگوی اپل) به‌شکل محسوسی افزایش یافت و به مرز داغی بیش‌ازحد رسید. هرچند که چنین دمایی را درطول انجام بازی تجربه نکردیم؛ اما باید انتظار آن را هنگام انجام وظایف سنگین داشته باشید.

احتمالا هیچ‌وقت از حداکثر پتانسیل سخت‌افزاری تراشه M2 استفاده نکنید

اپل برای مدل ۱۱ اینچی یک باتری ۲۸٫۶ وات‌ساعت و برای مدل ۱۲٫۹ اینچی باتری ۴۰٫۸ وات‌ساعتی درنظر گرفته است که حجم آن تفاوتی با مدل ۲۰۲۱ ندارد. حتی با وجود تراشه‌ی M2، اپل عمر باتری مدل ۲۰۲۲ را معادل ۱۰ ساعت اعلام کرده است.

عمر باتری آیپد پرو ۲۰۲۲ در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

آیپد پرو ۲۰۲۲

۱۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۰:۰۷

--

گلکسی تب اس ۸ اولترا

۱۴٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۶۰×۱۸۴۸ پیکسل

۱۱۲۰۰

۱۶:۵۰

۷:۳۰

گلکسی تب اس ۸ پلاس

۱۲٫۴ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۸۰۰×۱۷۵۲ پیکسل

۱۰۰۹۰

۱۰:۰۰

۶:۵۲

گلکسی تب اس ۸

۱۱ اینچ، Adaptive

۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل

۸۰۰۰

۱۴:۰۰

۹:۱۸

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۱

۱۲٫۹ اینچ، پروموشن

۲۰۴۸×۲۷۳۲ پیکسل

۱۰۵۶۶

۱۱:۳۵

--

آیپد پرو ۱۲٫۹ ۲۰۲۰

۱۲٫۹ اینچ، پروموشن

۲۰۴۸×۲۷۳۲ پیکسل

۹۷۲۰

۱۴:۱۹

--

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

۱۱ اینچ

۱۶۶۸×۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۲:۳۰

--

برای صحت‌سنجی ادعای اپل به‌سراغ پخش مداوم ویدیوی معیار 720p زومیت با سطح روشنایی ۲۰۰ نیت رفتیم. مدل ۱۱ اینچی آیپد پرو ۲۰۲۲ موفق شد تا ویدیوی مذکور را به‌مدت ۱۰ ساعت پخش کند که باوجود مطلوب بودن نتیجه، همچنان با مدل سال گذشته فاصله‌ای ۱۵ تا ۲۰ درصدی دارد.

به‌عنوان پایان‌بندی بخش سخت‌افزار بدنیست تا نگاهی هم به دوربین آیپدهای پرو جدید داشته باشیم. اهالی کوپرتینو از در هر دو مدل مجموعه حسگرهای ۱۲ و ۱۰ مگاپیکسلی با لنزهای واید و اولتراواید درکنار حسگر LiDAR استفاده می‌کنند.

دوربین‌های پشتی آیپد پرو ۲۰۲۲

متاسفانه دوربین پشتی توانایی ثبت عکس‌های پرتره را ندارد و این ویژگی محدود به دوربین سلفی خواهد بود؛ چنانچه چنین کاری را انجام دهید (خصوصا در مدل ۱۲٫۹ اینچی) به علت بزرگ بودن تبلت عملا ثبت عکس پرتره به کاری دشوار و چالش‌برانگیز تبدیل خواهد شد.

به‌عنوان یک تبلت چندان نمی‌توان روی فاکتورهایی چون گستره‌ی دینامیکی، دقت ثبت رنگ و موارد دیگر مانور داد؛ اما باید بدانید که دوربین‌های آیپد پرو در ثبت تصاویر، عملکرد مناسب و راضی‌کننده‌ای را ارائه می‌کنند. وجود حسگر LiDAR با اینکه برای کاربر عمومی چندان مورد استفاده قرار نخواهد گرفت؛ اما می‌توان با استفاده از آن مدل‌های سه‌بعدی باکیفیتی را از اجسام واقعی ایجاد کرد.

نمونه عکس ثبت شده در شرایط نوری چالش‌برانگیز با دوربین اصلی آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس ثبت شده در شرایط نوری چالش‌برانگیز با دوربین اصلی آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس ثبت شده در شرایط نوری چالش‌برانگیز با دوربین اولتراواید آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس ثبت شده در شرایط نوری چالش‌برانگیز با دوربین اولتراواید آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس ثبت شده از رضا حیدری نسب با دوربین اصلی آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس ثبت شده از رضا حیدری نسب با دوربین اصلی آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس پرتره ثبت شده از مجتبی آب‌فروش با دوربین سلفی آیپد پرو ۲۰۲۲
نمونه عکس پرتره ثبت شده از مجتبی آب‌فروش با دوربین سلفی آیپد پرو ۲۰۲۲

اپل در تبلیغات آیپد پرو ۲۰۲۲ به امکان ضبط ویدیوهای ProRes نیز اشاره کرده است؛ البته با یک «اما»ی بزرگ! نرم‌افزار دوربین چنین امکانی را برای کاربر محیا نمی‌کند و برای این‌کار باید از اپلیکیشن‌های جانبی ضبط ویدیو مانند FilmicPro استفاده کنید.

نرم‌افزار و تجربه کاربری آیپد پرو ۲۰۲۲

اصلی‌ترین چالش اپل برای ساخت مدلی پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر از آیپد، در سیست‌عامل آن به‌چشم می‌خورد. بخشی که برپایه‌ی iOS توسعه یافته و با افزوده‌شدن ویژگی‌های مختلف و اختصاصی در سال‌های گذشته (که برخی از آن‌ها مستقیما از سیستم عامل مک به‌عاریت گرفته شده‌اند)، به محصولی نیمه‌موبایل و نیمه‌دسکتاپ تبدیل شده است.

حاشیه نمایشگر آیپد پرو ۲۰۲۲

بااینکه برای کاربران لپ‌تاپ، iPadOS چندان حرفه‌ای به‌نظر نمی‌رسد؛ اما برای خالقان محتوا، مانند طراحان گرافیک گزینه‌ای ایده‌آل به‌شمار می‌رود؛ زیرا رابط‌کاربری ساده‌تر و کارآمدتری را برای این دسته از کاربران ارائه می‌کند. آیپدها باوجود وزن کمتری که درمقایسه با لپ‌تاپ‌ها دارند، گزینه‌ی بهتری برای مقاصد سرگرمی به‌شمار می‌روند.

چندوظیفگی پیشرفته iPadOS کار با آیپد را لذت‌بخش می‌کند

مهم‌ترین بخش هر آیپد برای استفاده حداکثری از سخت‌افزار، به ویژگی‌های چندوظیفگی آن باز می‌گردد. iPadOS با مجهز شدن به ویژگی تقسیم صفحه و پنجره‌های شناور، اپلیکیشن‌ها را در دو قالب تبلت و گوشی هوشمند اجرا می‌کند که نتیجه آن داشتن یک آیفون در قلب آیپد خواهد بود.

اجرای دو اپلیکیشن در آیپد پرو
مشاهده اپلیکیشن‌های درحال اجرا در آیپد پرو
مشاهده تمامی اپلیکیشن‌های درحال اجرا در آیپد پرو

نسخه‌ی ۱۶ سیستم عامل iOS نیز با بهبودهای مختلفی همچون Stage Manager معرفی شد که البته این ویژگی تنها در اختیار آیپدهای مجهز به تراشه سری M خواهد بود. برای آشنایی با تمامی ویژگی‌های iPadOS 16 پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مقاله زیر داشته باشید.

iPadOS 16 اپل با تمرکز بر بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی و بهره‌وری آیپد معرفی شد
iPadOS 16 اپل با تمرکز بر بهبود قابلیت‌های چندوظیفگی و بهره‌وری آیپد معرفی شد
مطالعه '7

اگر از صحبت درباره‌ی خود سیستم‌عامل گذر کنیم به نرم‌افزارهای حرفه‌ای توسعه‌یافته برای آیپد می‌رسیم. همان‌طور که اشاره شد آیپد علاوه‌بر طراحان گرافیک، جامعه‌ی تدوین‌گرها را نیز هدف گرفته است و نرم‌افزارهای قدرتمندی چون ‌DaVinci Resolve نیز به‌تازگی برای آن معرفی شده‌اند؛ اما همچنان جای خالی نرم‌افزارهای قدرتمندی چون Final Cut احساس می‌شود.

به‌طور کلی اگر بخواهیم دامنه‌ی توانایی‌های آیپد پرو را در خلق محتوا و ایفای نقش به‌عنوان محصولی سرگرمی بدانیم، به‌خوبی از عهده‌ی تمامی وظایف ذکر شده برمی‌آید؛ هرچند که محدودیت‌های موجود در زمینه‌‌هایی همچون مدیریت فایل، به کاربر اجازه نمی‌دهد تا به‌خوبی از تمامی پتانسیل تبلت قدرتمند اپل بهره بگیرد.

تجربه استفاده از قلم اپل پنسل ۲ در آیپد پرو ۲۰۲۲

با اینکه نسل دوم اپل پنسل به‌روزسانی مهمی دریافت نکرده و کارکرد متفاوتی ندارد؛ اما اهالی کوپرتینو با افزودن امکان Hover کردن، عملکرد قلم آیپد‌های پرو را بهبود قابل‌توجهی داده‌اند. کارکرد این ویژگی مشابه آن چیزی است که پیش‌تر در قلم SPen وجود داشت و با نگه‌داشتن قلم در فاصله حداکثری از صفحه‌نمایش، محتوا به محل قرارگیری قلم واکنش نشان می‌دهند؛ به‌عنوان نمونه آیکون‌ها کمی بزرگ‌تر از حد معمول می‌شوند یا پیش‌نمایشی از محتوا به کاربر نمایش داده می‌شود.

ویژگی نرم‌افزاری Apple Pencil Hover در انحصار آیپد پرو ۲۰۲۲ خواهد بود

افزون‌براین هنگام استفاده از اپلیکیشن‌های طراحی، پیش‌نمایشی از قلم (Brush) یا رنگ و اندازه آن روی صفحه نقش خواهد بست که کمک شایان‌ذکری به روند طراحی خواهد کرد.

جمع‌بندی و مقایسه آیپد پرو ۲۰۲۲ با رقبا

وجود تراشه‌ی M2 به‌تنهایی تضمین‌کننده قدرت کلاس دسکتاپ در دنیای تبلت‌ها خواهد بود؛ اما سوال اصلی اینجاست که کدام کاربر نیاز به چنین قدرتی دارد؟

رابط کاربری آیپد پرو ۲۰۲۲

اگر درحال‌حاضر از مدل M1 استفاده می‌کنید جز در بحث قدرت سخت‌افزاری و ویژگی Hover اپل پنسل، تفاوت دیگری را تجربه نخواهید کرد و احتمالا صبرکردن برای مدل بعدی گزینه بهتری باشه؛ اما اگر از آیپد پرو ۲۰۲۱ به قبل استفاده می‌کنید ویژگی‌های نرم‌افزاری iPadOS برای تراشه‌های سری M مانند Stage Maanager درکنار عملکرد چشمگیر تراشه M2، قطعا آیپد را تبدیل به محصولی کارآمدتر خواهد کرد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ویژگی Apple Pencil hover احتمالا تمام و کمال متکی به نرم‌افزار است و اپل باوجود اینکه می‌توانست به‌عنوان یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری این ویژگی را برای آیپدهای پیشین یا حداقل مدل ۲۰۲۱ ارائه کند؛ اما ترجیح داد تا آن را به‌عنوان یک عامل برای جذب‌مشتری در انحصار مدل ۲۰۲۲ نگه‌دارد.

درنظر داشته باشید که درحال‌حاضر (فروردین ماه ۱۴۰۲) در بازار ایران نسخه‌ی پایه‌ی مدل ۱۱ اینچی با قیمت ۴۴ میلیون تومان و نسخه پایه مدل ۱۲٫۹ اینچی نیز با برچسب قیمتی ۵۵ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد؛ درحالی‌‌که مدل سال گذشته نیز با قیمتی مشابه در بازار موجود هستند. از این رو خرید مدل ۲۰۲۱ چندان منطقی نیست.

طراحی ماژول دوربین آیپد پرو ۲۰۲۲
پخش موزیک با آیپد پرو ۲۰۲۲
طراحی اپل پنسل درکنار آیپد پرو ۲۰۲۲
گیمینگ با آیپد پرو ۲۰۲۲

آیا آیپد پرو جایگزین مناسبی برای لپ‌تاپ وبه‌طور ویژه، مک‌بوک‌ها خواهد بود؟ اگر شرایط ایران و وضعیت بازار ارز را درنظر بگیریم قطعا نمی‌توان از آیپد به‌جای لپ‌تاپ استفاده کرد؛ زیرا باید برای خرید برنامه‌های حرفه‌ای هزینه‌ی گزافی را پرداخت کنید که احتمالا از دامنه قدرت خرید بسیاری از ما خارج خواهد بود. ازطرفی بسیاری از برنامه‌های حرفه‌ای برای iPadOS توسعه پیدا نکرده‌اند و درنتیجه یک آیپد حتی مدل «Pro» آن پاسخ‌گوی نیازهای‌تان نخواهد بود.

اگر استفاده‌ی شما از یک تبلت یا لپ‌تاپ به طراحی، کارهای گرافیکی دو بعدی و بعضا سه‌بعدی و همچنین تدوین متوسط ویدیو محدود می‌شود، قطعا آیپد پرو ۲۰۲۲ به‌همراه قلم اپل پنسل نسل دوم گزینه‌ای مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

نقاط قوت آیپد پرو M2

  • تراشه قدرتمند M2
  • کیفیت ساخت بالا
  • صفحه‌نمایش باکیفیت
  • خروجی صدای شفاف بلندگوها
  • ویژگی Hover اپل پنسل نسل دوم

نقاط ضعف آیپد پرو M2

  • محل قرارگیری Face ID
  • محدودیت‌های سیستم‌عامل
  • عمر باتری پایین‌تر از نسل پیشین
  • جای خالی برخی نرم‌افزارهای حرفه‌ای
..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد