مچ‌اندازی بهترین گوشی‌های بازار؛ مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا

مچ‌اندازی بهترین گوشی‌های بازار؛ مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا
در مقایسه آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا، جدیدترین گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ را به جان یک‌دیگر می‌اندازیم.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس که در کنفرانس Wonderlust رونمایی شدند، بهترین آیفون‌هایی هستند که اپل تابه‌امروز تولید کرده است. این دو، به اولین پردازنده‌ی سه نانومتری دنیا مجهزند و با بدنه‌ی تیتانیومی مستحکم، حس‌و‌حال محصولی کاملا پریمیوم را به شما منتقل می‌کنند.

در صورت که نیاز به مشاوره و خرید یا نصب در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته و یا سوئیچ شبکه را دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

 

آیفون‌های حرفه‌ای نسل جدید به دوربین تقویت‌شده مجهزند و به‌راحتی در فهرست بهترین گوشی از نظر دوربین قرار می‌گیرند؛ اما در بازار موبایل رقیب سرسختی به نام گلکسی S23 اولترا دارند. پرچمداران سامسونگ سال‌ها است که در زمینه‌ی عکس‌برداری و فیلم‌برداری مچ بسیاری از رقبای خود را می‌خوابانند.

فهرست مطالب
  • مقایسه طراحی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا
  • مقایسه نمایشگر آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا
  • مقایسه عملکرد و نرم افزار آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا
  • مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا
  • مقایسه شارژدهی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا
  • جمع‌بندی؛ آیفون ۱۵ پرو مکس بخریم یا گلکسی S23 اولترا؟

آیفون ۱۵ پرو مکس نمایانگر اولین بازطراحی مهم گوشی‌های اپل از زمان رونمایی آیفون ۱۲ در سال ۲۰۲۰ است. اپل با گوشی‌های جدیدش قصد دارد افت فروش آیفون در فصل‌های اخیر را جبران کند. یکی از اقدامات هوشمندانه‌ی اپل برای حرکت در خلاف مسیر بازار، تغییرندادن قیمت گوشی آیفون در نسل جدید است. بسیاری از افشاگران گفته بودند قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس افزایش پیدا می‌کند.

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس پس از عرضه به بازار، گلکسی S23 اولترا را به‌عنوان رقیب خود می‌شناسند. سامسونگ پرچمدار بعدی‌اش را احتمالا زمستان ۱۴۰۲ رونمایی می‌کند. تا آن زمان، گلکسی S23 اولترا با آیفون ۱۵ پرو مکس شاخ‌به‌شاخ می‌شود.

مقایسه طراحی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا

اپل با آیفون ۱۵ پرو مکس طراحی گوشی‌هایش را با تغییرات محسوسی مواجه کرده است. برای اولین‌بار در تاریخ آیفون، شاهد محصولی تیتانیومی هستیم. تیتانیوم نه‌تنها استحکام بدنه را افزایش داده بلکه باعث کاهش ۱۹ گرمی وزن شده است.

اپل لبه‌های کاملا تخت را کنار گذاشته است و آیفون اکنون از بدنه‌ای به سبک طراحی مک‌ بوک استفاده می‌کند. در این نوع طراحی لبه‌ی دستگاه در طرف نمایشگر تخت است، اما هرچه به بخش پشتی نزدیک‌تر شوید، کمی خمیدگی پیدا می‌کند. طراحی آیفون ۱۵ پرو مکس باعث می‌شود این گوشی بهتر از نسل قبل در دست جای‌ بگیرد.

دیگر تغییر ظاهری مهم آیفون ۱۵ پرو مکس در لبه‌ی سمت چپ دیده می‌شود؛ جایی که دیگر خبری از اسلایدر میوت نیست و اپل سراغ دکمه‌ای فشاری به نام دکمه‌ی اکشن رفته. دکمه‌ی اکشن آیفون ۱۵ پرو مکس همچون اپل واچ اولترا ۲ قابل‌شخصی‌سازی است.

اپل با آیفون ۱۵ پرو مکس سرانجام دربرابر قوانین اروپا سر خم کرد و به استقبال درگاه USB-C رفت. سه مدل دیگر آیفون ۱۵ نیز درگاه مشابهی دارند، با این تفاوت که USB-C آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به سرعت انتقال بسیار بیشتری دست پیدا می‌کند. سامسونگ از سال‌ها قبل در گوشی‌هایش سراغ درگاه USB-C رفته است.

درحالی‌که USB-C مشخصه‌ی جدیدی برای آیفون محسوب می‌شود، سامسونگ از سال‌ها قبل به استقبال این درگاه رفته است

گلکسی S23 اولترا سامسونگ تغییرات نسلی زیادی تجربه نکرد. همچنان با دستگاهی طرفیم که از پنل پشتی و جلویی شیشهای بهره می‌گیرد و به طراحی پریمیوم مزین است. یکی از مزایای مهم گلکسی S23 اولترا نسبت‌به آیفون ۱۵ پرو مکس، بهره‌مندی از قلم لمسی است. گلکسی S23 اولترا در زمینه‌ی طراحی یکی از بهترین گوشی های بازار محسوب می‌شود.

آیفون ۱۵ پرو مکس به‌لطف بهره‌گیری از تیتانیوم، گوشی سبک‌تری نسبت‌به گلکسی اس ۲۳ اولترا است (۲۲۱ گرم دربرابر ۲۳۴ گرم). افت ۱۹ گرمی وزن آیفون ۱۵ پرو مکس نسبت‌به آیفون ۱۴ پرو مکس چندان به چشم نمی‌آید، اما این مقدار کاهش وزن برای گوشی‌های غول‌پیکر پرچمدار بسیار نادر است. شایعه‌ها می‌گویند گلکسی S24 اولترا همچون آیفون ۱۵ پرو مکس بدنه‌ی تیتانیومی خواهد داشت.

گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس اپل در دست از نمای جلو

آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در رنگ‌های «مشکی تیتانیومی، سفید تیتانیومی، آبی تیتانیومی و طبیعیِ تیتانیومی» روانه‌ی بازار می‌شوند. رنگ «طبیعی تیتانیومی» شبیه طلایی به‌نظر می‌رسد.

رنگ‌بندی گلکسی S23 اولترا شامل مشکی، سبز، کرمی و نیلی کمرنگ است. البته این گوشی یک‌سری رنگ‌های دیگر نیز دارد که صرفا ازطریق وب‌سایت رسمی سامسونگ فروخته می‌شوند.

هیچ‌یک از دو گوشی پرچمدار اپل و سامسونگ به آداپتور شارژ مجهز نیستند.

مقایسه نمایشگر آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا

گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس اپل به نمایشگر ۶٫۷ اینچ Super Retina XDR با فناوری ProMotion مجهز است و نرخ نوسازی متغیر (از یک تا ۱۲۰ هرتز) دارد. به غیر از کاهش حاشیه‌ی نمایشگر و بازگشت داینامیک آیلند، تغییر دیگری در نمایشگر آیفون ۱۵ پرو مکس دیده نمی‌شود. این لزوما نکته‌ی بدی نیست، چون در بررسی آیفون ۱۴ پرو مکس از روشنایی و کیفیت نمایشگر این گوشی به‌عنوان نقاط قوت یاد کرده بودیم.

در همین حین پرچمدار سامسونگ به نمایشگر ۶٫۸ اینچ مجهز است که در بالای آن یک حفره‌ی دایره‌ای برای دوربین سلفی دیده می‌شود. این سبک طراحی باعث می‌شود نمایشگر گلکسی S23 اولترا یک‌دست‌تر باشد و جذاب‌تر به نظر برسد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra از نمای جلو
حاشیه باریک نمایشگر آیفون ۱۵ پرو مکس و iPhone 15 Pro اپل

نمایشگر گلکسی S23 اولترا همچون آیفون ۱۵ پرو مکس نرخ نوسازی متغیر (از یک تا ۱۲۰ هرتز) دارد. این نمایشگر به وضوح +QHD دست پیدا می‌کند و در برخی از سناریوها، روشنایی بسیار زیادی ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال روشنایی نمایشگر گلکسی S23 اولترا به اندازه‌ی آیفون ۱۴ پرو مکس و آیفون ۱۵ پرو مکس نیست.

اپل برای احراز هویت از فناوری فیس ID استفاده می‌کند، درحالی‌که سامسونگ افزون‌بر تشخیص چهره، حسگر اثر انگشت را به زیر نمایشگر منتقل کرده است. در بررسی گلکسی S23 اولترا سامسونگ متوجه شدیم که حسگر اثر انگشت این گوشی عملکرد دقیق و سریعی دارد. توجه کنید که امنیت فیس ID اپل از سیستم تشخیص چهره‌ی سامسونگ بیشتر است.

مقایسه عملکرد و نرم افزار آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا

وقتی بحث‌به قدرت پردازشی می‌رسد، پرچمدار جدید اپل یک سر و گردن بالاتر از پرچمدار سامسونگ قرار می‌گیرد. آیفون ۱۵ پرو مکس به A17 Pro، اولین پردازنده‌ی سه نانومتری دنیا، مجهز است. لیتوگرافی سه نانومتری هزینه‌ی ساخت زیادی دارد اما بالابودن قیمت CPU موردبحث باعث افزایش قیمت آیفون در نسل جدید نشده است.

وقتی بحث‌به قدرت پردازشی می‌رسد، پرچمدار جدید اپل یک سر و گردن بالاتر از پرچمدار سامسونگ قرار می‌گیرد

یکی از تغییرات مهم سیستم-روی-چیپ آیفون ۱۵ پرو مکس، بازطراحی واحد گرافیک است. پردازنده‌ی گرافیکی گوشی جدید اپل به‌حدی قدرتمند است که می‌تواند بازی‌های Resident Evil Village و Resident Evil 4 و Death Stranding و Assassin’s Creed Mirage را به‌راحتی اجرا کنند. برای سنجش عملکرد واحد گرافیکی، باید منتظر بمانیم تا آیفون ۱۵ پرو مکس به دست کارشناسان زومیت برسد.

سامسونگ در گلکسی S23 اولترا از پردازنده‌ی چهار نانومتری Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy استفاده کرده است. این پردازنده جهش نسلی قابل‌توجهی تجربه کرد و باعث شد گلکسی S23 اولترا در برخی زمینه‌ها حتی از آیفون ۱۴ پرو مکس هم قوی‌تر باشد.

عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا دربرابر آیفون ۱۴ پرو مکس

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۳۰۰

۱۵۶۳

۴۹۹۲

۹۶

۷۰

آیفون ۱۴ پرو مکس

Apple A16

۳۸۶

۱۵۲۰۸

۱۸۸۷

۵۴۱۳

۵۴٫۵

۴۱٫۶

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است

کارشناسان زومیت به‌هنگام بررسی گلکسی S23 اولترا قدرت پردازشی این گوشی را تحسین کردند؛ اما احتمالا آیفون ۱۵ پرو مکس در زمینه‌ی قدرت مچ پرچمدار سامسونگ را می‌خوابند. صحت این موضوع را بعدا متوجه خواهیم شد.

پرچمدار اپل در نسل قبل ۶ گیگابایت رم داشت، اما آیفون ۱۵ پرو مکس همچون گلکسی S23 اولترا به هشت گیگابایت رم مجهز است. البته گلکسی S23 اولترا در کانفیگ‌های دیگر، رم بیشتری دارد.

آیفون‌های اپل سازگاری قابل‌توجهی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار ایجاد می‌کنند؛ بنابراین آیفون مجهزبه رم هشت گیگابایتی هر پردازشی را به‌راحتی انجام می‌دهد. البته رم ۱۲ گیگابایتی گلکسی S23 اولترا در مولتی‌تسکینگ درخشان ظاهر می‌شود.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra در دست

گلکسی S23 اولترا به‌لطف سیستم‌عامل اندروید، قابلیت‌های متنوع‌تری نظیر مولی‌تسکینگ و اسپلیت‌اسکرین ارائه می‌دهد و ازطریق DeX تجربه‌ی سیستم دسکتاپ را به شما منتقل می‌کند. قلم لمسی اس پن را نیز به معادله اضافه کنید تا بفهمید که گلکسی S23 اولترا درمقایسه‌با آیفون ۱۵ پرو مکس، وظایف بیشتری را به‌صورت همزمان انجام می‌دهد.

اپل کانفیگ پایه‌ی آیفون ۱۵ پرو مکس را با ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی عرضه می‌کند و این گوشی را در کانفیگ‌های ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی نیز در دسترس قرار می‌دهد (این سه کانفیگ به‌ترتیب ۱٬۱۹۹ دلار و ۱٬۳۹۹ دلار و ۱٬۵۹۹ دلار قیمت دارند).

آیفون ۱۵ پرو مکس اپل به اولین پردازنده‌ی سه نانومتری دنیا مجهز است

گلکسی S23 اولترا با فضای ذخیره‌سازی مشابه آیفون ۱۵ پرو مکس روانه‌ی بازار شده است. قیمت گوشی سامسونگ گلکسی S23 اولترا در کانفیگ‌های ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی و یک ترابایتی به‌ترتیب ۱٬۱۹۹ دلار و ۱٬۲۹۹ دلار و ۱٬۳۹۹ دلار است. دو کانفیگ آخر برخلاف کانفیگ پایه به ۱۲ گیگابایت رم مجهز هستند.

اپل گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس را با سیستم‌عامل iOS 17 روانه‌ی بازار می‌کند و این گوشی احتمالا حداقل پنج نسخه‌ی جدید iOS را تا سال ۲۰۲۸ دریافت خواهد کرد. گلکسی S23 اولترا تا سال ۲۰۲۷ (به‌مدت چهار سال) به جدیدترین نسخه‌ی اندروید به‌روز خواهد شد. سامسونگ گفته است گلکسی S23 اولترا تا سل ۲۰۲۸ جدیدترین به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد.

سیستم‌عامل iOS 17 تغییرات قابل‌توجهی برای اپلیکیشن‌های Phone و Messages و FaceTime به ارمغان می‌آورد و اصلاحاتی در Maps و Siri اعمال می‌کند. اپلیکیشن جدید Journal انجام کارهای روزمره را ساده‌تر می‌کند و StandBy به شما امکان می‌دهد از آیفون به‌عنوان نمایشگر هوشمند استفاده کنید.

مقایسه دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا

گوشی‌های هوشمند در سال‌های اخیر به‌شدت روی تجربه‌ی عکس‌برداری و فیلم‌برداری متمرکز شده‌اند و ابعاد بازار دوربین‌‌های عکاسی را کوچک‌تر کرده‌اند. با پیشرفت گوشی‌ها، امروزه تعداد کمتری از مردم به خرید دوربین حرفه‌ای علاقه نشان می‌دهند.

آیفون و گلکسی همواره در زمینه‌ی دوربین حرف‌های زیادی برای گفتن داشته‌اند. درحالی‌که سامسونگ علاقه‌ی زیادی به بازی با اعداد دارد، اپل بیشتر روی عکاسی محاسباتی تمرکز می‌کند. آیفون ۱۵ پرو مکس همچون نسل قبل به دوربین ۴۸ مگاپیکسلی مجهز است و گلکسی S23 اولترا از دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد.

نیمه بالایی آیفون ۱۵ پرو مکس اپل / iPhone 15 Pro Max
پسر جوان در حال عکس برداری با گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

اپل برای اولین‌بار در تاریخ آیفون، به خریداران آیفون ۱۵ پرو مکس امکان می‌دهد فاصله‌ی کانونی پیش‌فرض دوربین اصلی را تغییر دهند. این دوربین در حالت پیش‌فرض عکس ۲۴ مگاپیکسلی ثبت می‌کند.

آیفون ۱۵ پرو مکس اولین گوشی اپل با لنز پریسکوپی است. این لنز بزرگ‌نمایی اپتیکال پنج برابری را امکان‌پذیر می‌کند. اپل به‌هنگام رونمایی گوشی‌های جدیدش هرگز به عبارت «پریسکوپی» اشاره نکرد و صرفا گفت دوربین تله‌فوتوی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس مبتنی‌بر «طراحی چهار منشوری» است.

آیفون ۱۵ پرو مکس به نسخه‌ی جدید موتور فوتونیک (Photonic Engine) اپل مجهز است و به شیوه‌ی بهتری از HDR پشتیبانی می‌کند. اپل روی توانایی‌های دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس حساب ویژه‌ای باز کرده است. این گوشی حتی به‌هنگام ثبت تصاویر عادی نیز داده‌های عمق را ثبت می‌کند تا بتوانید به‌راحتی تصویر را به پرتره تبدیل کنید. آیفون ۱۵ پرو مکس در حوزه‌ی عکس‌برداری شبانه نیز تقویت شده است.

روی کاغذ، دوربین گلکسی گلکسی S23 اولترا بسیار بهتر از آیفون ۱۵ پرو مکس است. پرچمدار جدید سامسونگ از دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۱٫۳ اینچ ISOCELL HP2 بهره می‌گیرد. گلکسی S23 اولترا در محیط‌هایی با نور کافی، هر چهار پیکسل مجاور را ادغام می‌کند تا تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی پرجزئیات ثبت شود. وقتی نور کافی نباشد، گلکسی S23 اولترا سراغ ترکیب ۱۶ پیکسل مجاور می‌رود و عکس ۱۲٫۵ مگاپیکسلی می‌سازد.

در زمینه‌ی بزرگ‌نمایی اپتیکال و دیجیتال، تفاوت قابل‌توجهی بین گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس وجود دارد

مهم‌ترین تغییر سیستم دوربین آیفون ۱۵ پرو مکس، استفاده از مکانیزم پریسکوپی در لنز تله‌فوتو است. به‌لطف این لنز، آیفون برای اولین‌بار بزرگ‌نمایی اپتیکال پنج برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتال ۲۵ برابری ارائه می‌دهد. در زمینه‌ی بزرگ‌نمایی، آیفون حرفی برای گفتن ندارد؛ چون گلکسی S23 اولترا به بزرگ‌نمایی اپتیکال ۱۰ برابری و بزرگ‌نمایی دیجیتال ۱۰۰ برابری دست پیدا می‌کند.

درحالی‌که گلکسی S22 اولترا از دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی استفاده می‌کرد، سامسونگ وضوح دوربین سلفی گلکسی S23 اولترا را به ۱۲ مگاپیکسل کاهش داد، اما این تغییر باعث افت کیفیت تصاویر نشد. دوربین سلفی گلکسی S23 اولترا در برخی زمینه‌ها حتی بهتر هم شده است. فعلا نمی‌دانیم که آیفون ۱۵ پرو مکس دوربین سلفی جدیدی دارد یا نه، اما احتمالا در این گوشی همچنان شاهد دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو مکس خواهیم بود.

کارشناسان زومیت به‌هنگام بررسی پرچمدار نسل قبل اپل گفتند دوربین سلفی آیفون ۱۴ پرو عکس‌های شارپ‌تر و پرجزئیات‌تری را از چهره‌ی سوژه ثبت می‌کند؛ اما رنگ پوست در عکس آیفون ۱۳ پرو مکس اندکی طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسد.

گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس اپل ویدیوی ProRES با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کند؛ اما گلکسی S23 اولترا توانایی ضبط ویدیوی 8K را نیز دارد.

مقایسه شارژدهی آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا

اپل در مراسم رونمایی آیفون‌های جدید به ظرفیت باتری اشاره نکرد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد باتری آیفون ۱۵ پرو مکس هیچ تغییری نسبت‌به آیفون ۱۴ پرو مکس تجربه نکرده است (ظرفیت بین ۴٬۲۰۰ تا ۴٬۳۰۰ میلی‌آمپرساعت)؛ با این‌حال استفاده از پردازنده‌ی کم‌مصرف سه نانومتری احتمالا شارژدهی پرچمدار جدید اپل را ارتقا می‌دهد. آیفون ۱۴ پرو مکس در آزمون شارژدهی زومیت عملکرد بسیار خوبی داشت.

رنگ بندی گوشی آیفون ۱۵ پرو مکس و iPhone 15 Pro اپل

گلکسی S23 اولترا باتری پرظرفیت‌تری دارد (۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعت) و با وجود بهره‌مندی از نمایشگر بزرگ و سخت‌افزار قدرتمند، شارژدهی بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

در آزمون شارژدهی زومیت (روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، اتصالات بی‌سیم و خروجی اسپیکر قطع)، گلکسی اس ۲۳ اولترا توانست ۲۴ ساعت و ۱۰ دقیقه ویدیو پخش کند که بهتر از گلکسی اس ۲۲ اولترا است؛ اما کماکان به پای آیفون ۱۴ پرو مکس و شیائومی ۱۲ پرو با بیش‌از ۳۱ ساعت پخش فیلم نمی‌رسد.

گلکسی S23 اولترا به‌لطف پشتیبانی از توان ۴۵ وات، سریع‌تر از آیفون ۱۵ پرو مکس شارژ می‌شود. اپل در کمال تعجب سرعت شارژ آیفون را در نسل جدید افزایش نداد؛ آن هم در شرایطی که آیفون ۱۵ پرو مکس برخلاف آیفون ۱۴ پرو مکس از درگاه USB-C برپایه‌ی استاندارد USB 3 استفاده می‌کند.

جمع‌بندی؛ آیفون ۱۵ پرو مکس بخریم یا گلکسی S23 اولترا؟

آیفون ۱۵ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا بدون‌شک بهترین گوشی‌های حال حاضر دنیا هستند. این دو، سخت‌افزار قدرتمند دارند، بدنه‌شان چشم‌نواز و مستحکم است و جدیدترین فناوری‌های روز را در خود جای می‌دهند.

نمای پشتی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

آیفون ۱۵ پرو مکس بیشترین تغییرات گوشی‌های اپل را در حداقل سه سال اخیر تجربه کرده است. این گوشی در زمینه‌ی دوربین، عملکرد و شارژدهی عالی عمل می‌کند و بدنه‌ی تیتانیومی‌اش بسیار هیجان‌انگیز است.

با وجود همه‌ی مزایا و تغییرات، خرید آیفون برای ما یرانی‌ها چندان منطقی نیست؛ چون واردات گوشی‌های اپل از آیفون ۱۴ به بعد ممنوع شده است و احتمالا آیفون ۱۵ نیز هرگز رجیستری نمی‌شود. اگر بودجه‌ی زیادی برای خرید گوشی در اختیار دارید، گلکسی S23 اولترا در نگاه اول گزینه‌ی بهتری است.

مقایسه 2 محصول
  Apple iPhone 15 Pro Max
آیفون 15 پرو مکس اپل
Samsung Galaxy S23 Ultra
گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ
 
حسگرها حسگر تشخیص چهره سه‌بعدی- شتاب‌سنج- ژیروسکوپ- حسگر مجاورت- قطب‌نما- فشارسنج هوا- حسگر اثرانگشت- شتاب‌سنج- ژیروسکوپ- حسگر مجاورت- قطب‌نما- فشارسنج هوا-
نوع حسگر اثر انگشت - زیر نمایشگر (اولتراسونیک)
Wi-Fi Wi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax Wi-Fi 6E (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fi دو بانده (Dual Band)- هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)- سه بانده (Tri-Band)- وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct)-
بلوتوث 5.3 5.3
توضیحات بلوتوث پشتیبانی از A2DP- از نوع کم مصرف یا LE- پشتیبانی از A2DP- از نوع کم مصرف یا LE-
فناوری‌ ارتباطی GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G    
سیم‌کارت تک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم یا eSIM)- دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)- تک سیم‌کارت (نانو سیم و eSIM)- دو سیم‌کارت dual stand-by (2 نانو سیم + eSIM)-
مسیریابی و GPS GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS/QZSS/NavIC GPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
 
نام دیگر - -
مدل‌‌ نامبرهای این محصول A3106 (جهانی)A2849 (ایالات متحده)A3105 (کانادا و ژاپن)A3108 (چین و هنگ کنگ) SM-S918BSM-S918B/DSSM-S918USM-S918U1SM-S918WSM-S918NSM-S9180SM-S918ESM-S918E/DS
حدود قیمت در زمان عرضه حدود 1200 دلار حدود 1200 دلار
تاریخ معرفی 12 سپتامبر 2023 1 فوریه 2023
وضعیت عرضه عرضه در آینده نزدیک عرضه شده
تاریخ عرضه 22 سپتامبر 2023 17 فوریه 2023
نرخ مخصوص جذب (SAR) - -
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU) - -
نوع سیستم‌عامل iOS اندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضه iOS 17 اندروید 13
توضیحات سیستم‌عامل - عرضه با رابط کاربری One UI 5.1-
 
ظرفیت باتری - 5000 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتری لیتیوم‌ یونی لیتیوم‌ یونی
تعویض‌پذیری باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر غیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده - 45 وات
پشتیبانی از شارژ سریع    
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم    
حداکثر توان شارژ بی‌سیم 15 وات 15 وات
زمان موردنیاز برای شارژ 50 درصد در 30 دقیقه 65 درصد در 30 دقیقه
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری شارژ سریع بی سیم 7.5 وات Qi و 15 وات در صورت استفاده از MagSafe- پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم Qi و PMA- پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3- شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 وات-
درگاه اتصال USB Type-C 3.0 USB Type-C 3.2
پشتیبانی از OTG    
سایر مشخصات درگاه‌‌ خروجی ویديو DisplayPort- -
 
مدل تراشه Apple A17 Pro- Qualcomm SM8550-AC Snapdragon 8 Gen 2-
فرآیند ساخت تراشه 3 نانومتر- 4 نانومتر-
تعداد هسته پردازنده 6 هسته- 8 هسته-
مشخصات هسته‌ها - 1 هسته 3.36 گیگاهرتز Cortex-X3 و 2 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A715 و 2 هسته 2.80 گیگاهرتز Cortex-A710 و 3 هسته‌ 2.00 گیگاهرتز Cortex-A510-
پردازنده گرافیکی Apple GPU- Adreno 740-
سایر مشخصات تراشه پردازنده گرافیک 6 هسته‌ای- -
 
ترکیب حافظه داخلی و رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم- 512 گیگابایت / 8 گیگابایت رم- 1 ترابایت / 8 گیگابایت رم- 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم- 256 گیگابایت / 12 گیگابایت رم- 512 گیگابایت / 12 گیگابایت رم- 1 ترابایت / 12 گیگابایت رم-
رم 8 گیگابایت رم- 8 گیگابایت رم- 12 گیگابایت رم-
حافظه داخلی 256 گیگابایت- 512 گیگابایت- 1 ترابایت- 256 گیگابایت- 512 گیگابایت- 1 ترابایت-
نوع حافظه داخلی NVMe- UFS 4.0- -
درگاه کارت حافظه    
نوع درگاه کارت حافظه - -
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده - -
 
پیکربندی دوربین پشت واید/استاندارد- اولتراواید- تله‌فوتو پریسکوپی- تشخیص عمق- واید/استاندارد- اولتراواید- تله‌فوتو- تله‌فوتو پریسکوپی-
دوربین اصلی - واید/استاندارد 48 مگاپیکسل 200 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استاندارد لنز واید- 24 میلی‌متری- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز- لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت- 1/1.28 اینچ سایز سنسور- 1.22 میکرومتر سایز پیکسل- f/1.8- لنز واید- 23 میلی‌متری- فوکوس خودکار با تشخیص فاز- فوکوس خودکار لیزری- لرزش‌گیر اپتیکال تصویر- 1/1.3 اینچ سایز سنسور- 0.6 میکرومتر سایز پیکسل- f/1.7-
دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراواید لنز اولتراواید- 13 میلی‌متری- پوشش 120 درجه‌- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز- 1/2.55 اینچ سایز سنسور- 1.4 میکرومتر سایز پیکسل- f/2.2- لنز اولتراواید- 13 میلی‌متری- پوشش 120 درجه‌- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز- 1/2.55 اینچ سایز سنسور- 1.4 میکرومتر سایز پیکسل- f/2.2-
دوربین تله‌‌فوتو 12 مگاپیکسل 10 مگاپیکسل
مشخصات دوربین تله‌فوتو لنز تله‌فوتو پریسکوپی- 120 میلی‌متری- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز- لرزش‌گیر اپتیکال تصویر از نوع سنسور شیفت سه‌بعدی- بزرگ‌نمایی اپتیکال 5 برابر- 1.12 میکرومتر سایز پیکسل- f/2.8- لنز تله‌فوتو- 70 میلی‌متری- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز- لرزش‌گیر اپتیکال تصویر- بزرگ‌نمایی اپتیکال 3 برابر- 1/3.52 اینچ سایز سنسور- 1.12 میکرومتر سایز پیکسل- f/2.4-
دوربین ماکرو - -
مشخصات دوربین ماکرو - -
دوربین تشخیص عمق - -
مشخصات دوربین تشخیص عمق حسگر TOF 3D LiDAR- -
سایر دوربین‌ها - 10 مگاپیکسل- لنز تله‌فوتو پریسکوپی- 230 میلی‌متری- فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز- لرزش‌گیر اپتیکال تصویر- بزرگ‌نمایی اپتیکال 10 برابر- 1/3.52 اینچ سایز سنسور- 1.12 میکرومتر سایز پیکسل- f/4.9-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت 4K 8K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو 4K@24/25/30/60fps- 1080p@25/30/60/120/240fps- 8K@24/30fps- 4K@30/60fps- 1080p@30/60/240fps- 720p@960fps-
توضیحات فیلم‌برداری فیلم‌برداری 10 بیت HDR- فیلم‌برداری دالبی‌ویژن HDR تا سقف 60 فریم بر ثانیه- قابلیت ProRes- حالت Cinematic- فیلم‌برداری سه‌بعدی- ضبط صدای استریو- فیلم‌برداری +HDR10- ضبط صدای استریو- لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی-
 
دوربین سلفی اصلی 12 مگاپیکسل 12 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلی لنز واید- 23 میلی‌متری- فوکوس خودکار با تشخیص فاز- لرزش‌گیر اپتیکال تصویر- 1/3.6 اینچ سایز سنسور- f/1.9- لنز واید- فوکوس خودکار با تشخیص فاز- 25 میلی‌متری- f/2.2-
دوربین سلفی دوم - -
مشخصات دوربین سلفی دوم - -
دوربین تشخیص عمق و هویت‌سنجی حسگر SL 3D- تشخیص عمق و بیومتریک- -
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی 4K 4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی 4K@24/25/30/60fps- 1080p@25/30/60/120fps- 4K@30/60fps- 1080p@30fps-
توضیحات فیلم‌برداری سلفی لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی- -
 
نوع اسپیکر استریو (دوگانه) استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری    
ویژگی‌‌های صوتی - صدای 32 بیت / 384 کیلوهرتز- تیون شده توسط AKG-
 
ابعاد 159.9 در 76.7 در 8.3 میلی‌متر 163.4 در 78.1 در 8.9 میلی‌متر
وزن 221 گرم 234 گرم
جنس پشت شیشه - گوریلا گلس- شیشه - گوریلا گلس Victus 2-
جنس جلو شیشه - سرامیک شیلد شیشه - گوریلا گلس Victus 2
جنس فریم فلز - تیتانیوم گرید 5 فلز - آلومینیوم
رنگ تیتانیوم- مشکی- آبی- سفید- مشکی- سبز- کرم- بنفش روشن- نوک مدادی- آبی- سبز لیمویی- قرمز-
 
ابعاد نمایشگر 6.7 اینچ 6.8 اینچ
نوع نمایشگر LTPO Super Retina XDR OLED Dynamic AMOLED 2X
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate) 120 هرتز 120 هرتز
رزولوشن 1290 در 2796 پیکسل 1440 در 3088 پیکسل
تراکم پیکسلی ~460 پیکسل در اینچ ~500 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر 19.5:9 -
نسبت نمایشگر به بدنه ~89.8 درصد ~89.9 درصد
حداکثر روشنایی 1000 نیت (Typ)- 2000 نیت (HBM)- 1750 نیت (Peak)-
استانداردهای HDR دالبی ویژن- HDR10- HDR10+-
مشخصات نمایشگر دوم - -
سایر مشخصات نمایشگر نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)- نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)-
..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد