بررسی نمایشگر ۴۳ اینچی M7 سامسونگ؛ تلویزیون‌ترین مانیتور دنیا

بررسی نمایشگر ۴۳ اینچی M7 سامسونگ؛ تلویزیون‌ترین مانیتور دنیا
مانیتور M7 سامسونگ با اندازه ۴۳ اینچ، بیشتر به تلویزیونی شبیه است که گیرنده‌ی دیجیتال را از آن گرفته‌اند.

بررسی نمایشگر ۴۳ اینچی M7 سامسونگ؛ تلویزیون‌ترین مانیتور دنیا

 
شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۸
 
مطالعه 12 دقیقه
محمدحسین معیدفر
تلویزیون کوچک ۴۳ اینچی که می‌خواهد مانیتور غول‌پیکر ۴۳ اینچی باشد!
مانیتور M7 سامسونگ با اندازه ۴۳ اینچ، بیشتر به تلویزیونی شبیه است که گیرنده‌ی دیجیتال را از آن گرفته‌اند.
تبلیغات
 
D4-mci

«مانیتوره یا تلویزیون؟» این اولین واکنش تحریریه به‌محض ورود مانیتور M7 سامسونگ به دفتر زومیت بود. نمایشگر غول‌پیکر سامسونگ با اندازه‌ی ۴۳ اینچی را شاید بتوان یکی از عجیب‌ترین محصولات سامسونگ دانست؛ مانیتوری که تقریبا از DNA مشترکی با تلویزیون‌های این شرکت از نظر طراحی و فرم‌فکتور بهره می‌برد و به‌نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد با درپیش‌گرفتن استراژی مشابه کسب‌وکار تلویزیون‌های خود، موفقیت در تجارت نمایشگرهای خود را در کاهش فاصله‌ی میان تلویزیون و مانیتور جستجو کند. در ادامه با بررسی مانیتور M7 سامسونگ همراه ما باشید.

فهرست مطالب
  • طراحی و مجموعه درگاه مانیتور M7 سامسونگ
  • کیفیت تصویر و اسپیکر مانیتور M7 سامسونگ
  • سیستم‌عامل و تجربه کاربری مانیتور M7 سامسونگ
  • جمع‌بندی

طراحی و مجموعه درگاه مانیتور M7 سامسونگ

اولین چیزی که درباره‌ی مانیتور M7 توجه همه را به‌خود جلب می‌کند، نمایشگر بزرگ آن است؛ به‌طوری که هرکس از دور نظاره‌اش کند، تصور مانیتوربودن آن اصلا به ذهنش خطور نمی‌کند؛ به‌خصوص وقتی که در مورد قطر ۴۳ اینچی نمایشگرش صحبت می‌شود. طراحی کلی مانیتور نیز شباهت زیادی به تلویزیون‌های سامسونگ دارد؛ چرا که این شرکت عملا از همان زبان طراحی تلویزیون‌هایش بهره گرفته است.

تجربه وب‌گردی با مانیتور M7 سامسونگ

ابعاد بزرگ صفحه، ظرافت فریم مانیتور را از آن گرفته است؛ اما خوشبختانه حاشیه‌ها نسبت به اندازه کلی مانیتور، باریک بوده و از هر چهار طرف به‌یک ضخامت هستند. درگاه‌ها نیز کاملا به سبک تلویزیون‌ها در پنل پشتی قرار گرفته‌اند. بدنه و فریم کاملا از پلاستیک ساخته شده‌اند؛ اما از مقاومت و استحکام نسبتا خوبی برخوردار هستند.

ابعاد مانیتور ۴۳ اینچی سامسونگ ۹۶۸ × ۵۶۱ × ۳۰ میلی‌متر است و ضخامت دستگاه با احتساب پایه به ۲۴۶ میلی‌متر می‌رسد. وزن مانیتور نیز با احتساب پایه فلزی آن، با ۱۰٫۶ کیلوگرم برابری می‌کند. متأسفانه مانیتور امکان تنظیم ارتفاع ندارد؛ اما می‌توان آن‌را حول محور افقی در محدوده‌ی ۲۰- تا ۲٫۵ درجه تغییر زاویه (Tilt) داد.

پایه مانیتور M7 سامسونگ
رابط کاربری تایزن در مانیتور M7 سامسونگ

امکان اتصال مانیتور به دیوار نیز از طریق مانت ۲۰۰×۲۰۰ میلی‌متری VESA وجود دارد. به پشت پایه‌ی ثابت تلویزیون نیز قلابی سلیکونی برای نگه‌داشتن کابل‌ها متصل شده است. در سمت راست لبه‌ی پایینی، دکمه‌ای به‌چشم می‌خورد که برای دسترسی به برخی منو‌های کنترلی و همچنین خاموش یا روشن کردن مانیتور به‌کار می‌رود؛ اما برای دسترسی به منوی هوشمند مانیتور و قابلیت‌های دیگر، همانند تلویزیون‌ها باید از ریموت کنترل مخصوصش استفاده کنید.

لوگوی سامسونگ در لبه مانیتور M7

قرارگرفتن درگاه‌ها به شکل متداول تلویزیون‌های امروزی، دسترسی به آن‌ها را اندکی سخت کرده است. این درگاه‌ها با چینش عمودی و به‌شکل مخفی در سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته‌اند و خوشبختانه پورت‌های ضروری و موردنیاز کاربر پیش‌بینی شده‌اند. دو درگاه HDMI 2.0 با پشتیبانی‌از قابلیت ARC، سه درگاه USB-A 2.0 و یک درگاه USB-C 3.2 Gen 1 با پشتیبانی‌از Display Port و PowerDelivery با توان ۶۵ وات که توان لازم برای شارژ یک لپ‌تاپ معمولی را نیز تامین می‌کند، مجموعه‌ی پورت‌های مانیتور M7 را تشکیل می‌دهند.

ورودی برق مانیتور M7 سامسونگ
پورت‌های متنوع مانیتور M7 سامسونگ
لوگوی مانیتور M7 سامسونگ
طراحی قسمت پشتی مانیتور M7 سامسونگ

متأسفانه از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون در مانیتور M7 خبری نیست و استاندارد قدیمی پورت‌های USB آن‌را شاید بتوان از نقاط ضعف مهمش برشمرد. پورت برق نیز در سمت راست قاب پشتی واقع شده و خوشبختانه ادوات برقی مانیتور از جمله منبع تغذیه، در داخل بدنه قرار گرفته‌اند، بدین‌ترتیب برای اتصال مانیتور به برق لازم است مشابه تلویزیون‌ها فقط کابل آن‌را به پریز متصل کنید.

کیفیت تصویر و اسپیکر مانیتور M7 سامسونگ

مانیتور M7 سامسونگ از یک پنل تخت ۴۳ اینچی از نوع VA با وضوح ۲۱۶۰ × ۳۸۴۰ (4K) استفاده می‌کند و محتوا را با عمق رنگی ۱۰ بیت (۸ بیت + FRC) در نسبت ابعاد تصویر ۱۶:۹ و تراکم پیکسلی ۱۰۳ پیکسل‌بر اینچ به‌نمایش می‌گذارد که عددی معقول به‌شمار می‌آید و برخلاف مانیتورهای 4K کوچکتر، اندازه ۴۳ اینچی به‌شما اجازه می‌دهد تا بدون از دست‌رفتن جزییات و دیدن پیکسل‌ها،‌ از فضای بیشتر محیط سیستم‌عامل برای کنارهم قراردادن تعداد بیشتری از پنجره‌ها استفاده کنید و در زمان گسترده کردن پنجره‌ها محتوای بیشتری را نیز دراختیار داشته باشید.

استفاده از مانیتور M7 سامسونگ درحالت DeX گوشی گلکسی

ابعاد بزرگ و ماهیت VA پنل M7 عواقبی را نیز در پی دارد. سامسونگ زاویه‌ی دید این مانیتور را ۱۷۸ درجه‌ی افقی و عمودی عنوان می‌کند؛ اما از آن‌جایی بزرگی صفحه باعث می‌شود تا برای مشاهده قسمت‌های خارج از میدان دید، در فاصله‌ی معمول و استانداردی که بین شما و مانیتور وجود دارد، سر خود را بچرخانید، روشنایی و رنگ این نواحی تحت تاثیر قرار می‌گیرد. درواقع اگر لازم باشد که برای دیدن قسمت‌های خارج از میدان دید سر خود را بیش‌تر از حدود ۸۰ درجه بچرخانید، از زاویه دید بهینه‌ی مانیتور عبور کرده‌اید.

زاویه دید مانیتور M7 سامسونگ
تست زاویه‌ی دید مانیتور M7 سامسونگ

مانیتور M7 با استفاده از فناوری FRC یا همان Frame Rate Control قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ‌ را ارائه می‌دهد. درواقع، پیکسل‌های نمایشگر به‌صورت سخت‌افزاری نمی‌توانند عمق‌ رنگ ۱۰ بیتی را نمایش دهند. به‌واسطه این فناوری، اگر پیکسلی به‌طوردقیق نتواند یک کد رنگی را نمایش دهد، با جابه‌جایی سریع بین کدهای رنگی نزدیک به رنگ اصلی سعی می‌کند تا رنگ میانی را ایجاد و این حس را به بیننده القا کند که در حال تماشای رنگ اصلی است یا به‌عبارت‌دیگر طیف یکپارچه‌تری از رنگ‌ را به بیننده القا کند و البته نمایش عمق رنگ ۱۰ بیتی نیز تنها به محتوایی با نرخ نمونه‌برداری رنگی (Chroma Subsampling) ۴:۲:۲ محدود خواهد بود.

مانیتور M7 نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را ارائه می‌دهد و تاخیر ورودی آن در حالتی که Game Mode فعال باشد به ۱۱٫۲ میلی‌ثانیه می‌رسد که عدد خوبی محسوب می‌شود. با این‌حال این مانیتور از هیچ‌یک از ویژگی‌های G-Sync و FreeSync پشتیبانی نمی‌کند.

ابعاد مانیتور M7 سامسونگ

مانیتور M7 دو پروفایل تصویر برای نمایش محتوای SDR و HDR در اختیار می‌گذارد؛ Entertain و Graphic. برای سنجش روشنایی نمایشگر، روشنایی را در هریک از این دو پروفایل و در حالت SDR با الگوهای مختلف و در هنگام نمایش محتوای HDR نیز با الگوی ۲۵ درصد سنجیدیم. توجه داشته باشید که روشنایی نمایشگر در هر کدام از حالت‌های تصویر، به‌صورت پیش‌فرض روی مقادیر مختلفی تنظیم شده‌اند، ما نیز نتایج جدول زیر را براساس همین سطوح روشنایی به دست آورده‌ایم.

روشنایی مانیتور M7 سامسونگ

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Entertain

۲۴۳٫۶

۲۴۷٫۲

۲۴۷٫۶

۲۵۱٫۴

۲۴۸٫۸

۲۴۹٫۷

Graphic

۱۲۵٫۶

۱۹۷٫۱

۱۹۸٫۵

۲۰۱٫۴

۲۰۰٫۴

۲۰۰٫۷

HDR

Entertain

--

--

۲۴۸٫۳

--

--

--

Graphic

--

--

۱۹۸٫۸

--

--

--

با توجه به مقادیر به‌دست آمده در جدول، مانیتور در پروفایل Entartain، بیشترین روشنایی را تولید می‌کند. این مانیتور از استاندارد HDR10 نیز پشتیبانی می‌کند و دو پروفایل تصویر مذکور در هنگام پخش محتوای HDR نیز دردسترس هستند و همچنان روشنایی تصویر در پروفایل Entartain به بیشینه خود (۲۴۸ نیت) در زمان پخش محتوای HDR می‌رسد.

تنظیمات مانیتور M7 سامسونگ

ما در هر دو پروفایل Entertain و Graphic و بدون دخالت در شدت روشنایی پیش‌فرض مانیتور، نسبت کنتراست را اندازه‌گیری کردیم. در حالت Entartain عدد ۴۸۴ و در حالت Graphic عدد ۴۹۸٫۹۷ به‌دست آمد که عدد خوبی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که کاربر برای تنظیم شدت روشنایی، همانند تلویزیون‌ها باید مسیر طولانی‌تری را از منوی تنظیمات طی کند و روش دم‌دست‌تری برای این‌کار وجود ندارد، برهمین اساس مقادیر مذکور در حالت روشنایی پیش‌فرض مانیتور اندازه‌گیری شده‌اند.

گیمینگ با مانیتور M7 سامسونگ

نوردهی پنل ۴۳ اینچی مانیتور M7 به‌صورت Edge-Lit بوده و از فناوری تیرگی موضعی یا همان Local Dimming خبری نیست، بنابراین در بحث یکنواختی روشنایی در تمامی نواحی پنل، به‌خصوص در هنگام نمایش رنگ مشکی در تاریکی و عمق نمایش رنگ مشکی باید اندکی انتظار خود را پایین بیاورید. مانیتور M7 بیشترین میزان روشنایی را در نواحی مرکزی پنل تولید می‌کند و لبه‌های اطراف حاشیه، گاهی تا ۶۰ نیت روشنایی کمتری نسبت به مرکز صفحه در درخشان‌ترین حالت ممکن تولید می‌کند.

سطح سیاهی پنل مانیتور M7 سامسونگ
تست نشت نور مانیتور M7 سامسونگ

در ادامه توانایی مانیتور را از نظر تولید رنگ و میزان پوشش فضاهای رنگی sRGB و DCI-P3 مورد ارزیابی قرار دادیم و در این بخش مانیتور M7 توانست با پوشش ۹۳٫۶ درصدی از فضای رنگی sRGB در پروفایل Entertain و پوشش حدود ۹۰ درصدی فضای رنگی DCI-P3 در پروفایل Graphic عملکرد رضایت‌بخشی را از خود به‌جا بگذارد.

مانیتور ۴۳ اینچی M7 رنگ‌ها را در پروفایل Entertain بسیار سرد تولید می‌کند که با توجه به ماهیت پروفایل انتخابی که آن‌را برای بازی و تماشای فیلم بهینه می‌کند، رنگ‌ها تمایل زیادی به سردی پیدا می‌کنند و ایرادی به این موضوع وارد نیست. در فضای رنگی DCI-P3 تمایل به سردی بسیار کمتر می‌شود؛ اما هنوز فاصله‌ی زیادی تا خنثی‌بودن دارد.

عملکرد مانیتور M7 سامسونگ در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Entertain

۹۳٫۶

۸٫۶

--

--

Graphic

--

--

۸۹٫۵

۲٫۳

عملکرد مانیتور هوشمند سامسونگ در زمینه‌ی دقت رنگ هم نسبتا خوب ارزیابی می‌شود. به‌غیر از پروفایل Entertain که رنگ‌ها را با میانگین خطای ۸٫۶ به‌تصویر می‌کشد، در پروفایل Graphic با ثبت میانگین خطای رنگی ۲٫۳ رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر هستند. اگرچه با تنظیم روشنایی روی حداکثر از دقت رنگ کاسته می‌شود؛ بنابراین شرایط ایده‌آل درحالتی است که روشنایی مانیتور روی مقدار پیش‌فرض باشد.

بلندگوهای مانیتور M7 سامسونگ

اسپیکر مانیتور M7 در لبه پایینی آن واقع شده و کیفیت صدای آن معمولی است. این مانیتور اسپیکر‌های قدرتمندی ندارد؛ اما حجم صدای آن برای یک اتاق کفایت می‌کند. از آن‌جایی که ابعاد بزرگ M7 ممکن است تصور غلط‌اندازی از اسپیکر ایجاد کند، باید به‌شما بگویم که از بیس و صداهای کوبنده خبری نیست و حتی در حد و اندازه‌ی اسپیکرهای اکسترنال معمولی نیز ظاهر نمی‌شود؛ بنابراین اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد،‌ باید به‌خرید اسپیکرهای حرفه‌ای‌تر فکر کنید یا از هدفون‌ استفاده کنید.

سیستم‌عامل و تجربه کاربری مانیتور M7 سامسونگ

کره‌ای‌ها با توجه به ابعاد بزرگ مانیتور M7، کارکردهای دیگری برایش درنظر گرفته‌اند و تنها کاربرد آن‌را به‌نمایشگر محدود نکرده‌اند. از این‌رو به‌فکر هوشمند‌سازی‌اش افتاده‌اند و آن‌را به سیستم‌عامل تایزن مجهز کرده‌اند؛ سیستم‌عاملی که درحال‌حاضر در تلویزیون‌های هوشمند سامسونگ نیز به‌کار گرفته می‌شود. خیالتان را راحت کنم، شما درواقع با تلویزیونی طرف هستید که گیرنده‌ی داخلی ندارد؛ اما اکثر قابلیت‌های یک تلویزیون هوشمند را در اختیارتان می‌گذارد.

رابط کاربری سیستم عامل تایزن در مانیتور M7 سامسونگ

هوشمند بودن مانیتور M7 به‌منزله‌ی آن است که شما می‌توانید بدون متصل کردن دستگاه دیگری و با تنها در اختیار داشتن ریموت کنترل، به‌همان هاب هوشمند تلویزیون‌های سامسونگ دسترسی داشته باشید. این هاب هوشمند امکانات مختلفی را دراختیار می‌گذارد از جمله استریم محتوا از پلتفرم‌های ویدیویی، مرور وب و دسترسی به فروشگاه نرم‌افزاری برای دانلود طیف متنوعی از اپلیکیشن‌ها یا محتوای سرگرمی که پیش‌پا افتاده‌ترین آن‌ها هستند.

ریموت کنترل مانیتور M7 سامسونگ

برای کار با مانیتور و اجرای فرامین مختلف‌، امکان استفاده از دو دستیار صوتی بیکسبی و الکسا وجود دارد. همچنین می‌توان با استفاده از اپلیکیشن SmartThings، مانیتور را به یک پنل کنترل برای مدیریت دستگاه‌های هوشمند مبتنی‌بر اینترنت اشیاء تبدیل کرد. میرور کردن صفحه گوشی به‌صورت استاندارد در مانیتور M7 امکان‌پذیر است و می‌توان صفحه‌ی گوشی را به‌صورت Picture-in-Picture و شناور روی محتوای درحال پخش مشاهده و کنترل کرد. کاربران دستگاه‌های اپل نیز می‌توانند با استفاده از قابلیت AirPlay 2.0، محتوای موردنظر را از آیفون، مک‌بوک یا آیپد خود روی صفحه مانیتور به‌نمایش دربیاورند.

رابط کاربری مانیتور M7 سامسونگ

دارندگان گوشی‌های پرچمدار گلکسی می‌توانند با استفاده از قابلیت Samsung DeX، به‌صورت بی‌سیم از گوشی خود به‌عنوان یک سیستم‌عامل دسکتاپ استفاده کنند و از مزایای چندوظیفگی و اجرای چندین برنامه به‌صورت همزمان در یک صفحه بزرگ‌تر به‌نحو احسن بهره‌مند شوند؛ البته تجربه‌ی استفاده از DeX به‌صورت بی‌سیم به کیفیت اتصال بستگی دارد و ممکن است نسبت به‌حالت استفاده‌ی کابلی،‌ تاخیر و کندی محسوس باشد. در پایان کره‌ای‌ها سرویس Microsoft 365 را برای مانیتور تدارک دیده‌اند تا بتوانید از طریق خود مانیتور و با اتصال کیبورد و ماوس از اپلیکیشن‌های آفیس و اوت‌لوک مایکروسافت به‌صورت آنلاین استفاده کنید که البته تجربه‌ی مشابه استفاده از یک لپ‌تاپ را نصیبتان نمی‌کند.

جمع‌بندی

مانیتور M7 سامسونگ از جنبه‌های بسیاری بیشتر به یک تلویزیون شباهت دارد تا یک مانیتور. با توجه به اندازه ۴۳ اینچی آن، نسبت تصویری که این مانیتور ارائه می‌دهد، بیشتر آن‌را برای تماشای فیلم مناسب می‌کند؛ بنابراین کارایی آن به‌عنوان یک مانیتور شاید کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

تماشای فیلم با مانیتور M7 سامسونگ

به‌لطف اندازه‌ی بزرگ مانیتور M7 سامسونگ مانور زیادی روی قابلیت‌های «بدون نیاز به PC» و موارد جانبی دیگر دارد و از هوشمندبودن آن به‌عنوان یک برتری نسبت به مانیتورهای دیگر یاد کند و از آن‌جایی با که قیمت پایین‌تری نسبت به تلویزیون‌هایی با مشخصات مشابه به‌فروش می‌رسد، می‌تواند آن‌را به‌گزینه‌ی جذابی برای علاقمندان به مانیتورهای بزرگ تبدیل کند.

 

در صورت که نیاز به مشاوره در زمینه تلفن سانترال و یا دوربین مدار بسته دارید لطفا با شمارهای 02188354375 و یا 09121988790 تماس بفرمایید.

..
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد